slecht schakelen 2e versnelling
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 11 dec 2012 22:14
- Actief als: particulier
slecht schakelen 2e versnelling
Model/uitvoering : Megane 1.6 coupe
Bouwjaar :1998
Brandstof :benzine
Hoi,mijn zoon heeft recentelijk een Megane 1.6 coupe gekocht. Vol trots een zwarte maar.........het schakelen , voornamelijk de 2e versnelling, verloopt niet vlot. Zowel opschakelen als terugschakelen gaat niet naar behoren. De overige versnellingen verlopen vlot en leveren geen enkel probleem op.
Bij het opschakelen naar zijn tweede versnelling is het net alsof je de pook niet in de juiste plek geplaatst krijgt. Als je even denkbeelding het H profiel hebt van je versnellingen lijkt het erop dat de pook nog net iets meer naar links moet om uiteindelijk op zijn plek te vallen in de versnellingsbak. (Alsof het ergens tegenaan komt).
Ook het terugschakelen naar de eerste versnelling gaat pas als de auto nagenoeg stil staat.Oké,.... zo hoort het toch te zijn?
In hoeverre het aan de olie ligt? De tweede versnelling is dus een probleem.
Heeft iemand meer ervaring met dit euvel (gehad)
En .........wat zijn de mogelijke oorzaken en oplossingen a.u.b.
Alvast bedankt.
Bouwjaar :1998
Brandstof :benzine
Hoi,mijn zoon heeft recentelijk een Megane 1.6 coupe gekocht. Vol trots een zwarte maar.........het schakelen , voornamelijk de 2e versnelling, verloopt niet vlot. Zowel opschakelen als terugschakelen gaat niet naar behoren. De overige versnellingen verlopen vlot en leveren geen enkel probleem op.
Bij het opschakelen naar zijn tweede versnelling is het net alsof je de pook niet in de juiste plek geplaatst krijgt. Als je even denkbeelding het H profiel hebt van je versnellingen lijkt het erop dat de pook nog net iets meer naar links moet om uiteindelijk op zijn plek te vallen in de versnellingsbak. (Alsof het ergens tegenaan komt).
Ook het terugschakelen naar de eerste versnelling gaat pas als de auto nagenoeg stil staat.Oké,.... zo hoort het toch te zijn?
In hoeverre het aan de olie ligt? De tweede versnelling is dus een probleem.
Heeft iemand meer ervaring met dit euvel (gehad)
En .........wat zijn de mogelijke oorzaken en oplossingen a.u.b.
Alvast bedankt.
Je snapt het pas....als je het doorhebt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Re: slecht schakelen 2e versnelling
Tweede versnelling is inderdaad gekend probleem. Hoe kouder, hoe slechter het gaat. Maar heeft niets te maken met het zogezegde H-profiel. Want wat jij zegt zou afstelling zijn.
Meestal is het zo dat je moeilijk in tweede geraakt, zowel bij op- als tergschakelen.
Beste hiervoor is de versnellingsbakolie te vervangen door full synth olie en nog een bijvoeging te doen. Bij mijn Megane was het prob hiermee bijna volledig weg. Enkel als het erg koud was voelde je het nog een beetje. Dacht dat ik er Wynn's bijdeed. Maar het vervangen van de olie geeft al significante verbetering en de verbetering zet zich nog een tijd door na vervanging.
Meestal is het zo dat je moeilijk in tweede geraakt, zowel bij op- als tergschakelen.
Beste hiervoor is de versnellingsbakolie te vervangen door full synth olie en nog een bijvoeging te doen. Bij mijn Megane was het prob hiermee bijna volledig weg. Enkel als het erg koud was voelde je het nog een beetje. Dacht dat ik er Wynn's bijdeed. Maar het vervangen van de olie geeft al significante verbetering en de verbetering zet zich nog een tijd door na vervanging.
Hide post links |
-
Bedankt voor de info.DHL schreef:Tweede versnelling is inderdaad gekend probleem. Hoe kouder, hoe slechter het gaat. Maar heeft niets te maken met het zogezegde H-profiel. Want wat jij zegt zou afstelling zijn.
Wat navragen bij anderen levert mogelijk ook al wat mogelijke oorzaken op:
1)Men sugereert dat een defecte motorsteun het probleem kan veroorzaken.(kantelen van de motor)
2) De olie zoals je al hebt omschreven..
3)Een Kromme versnellings stang onder de auto
4)De afstelling van de versnellingskabel.
5) slijtage , want de 3e-4e-5e- en achteruit levert geen problemen op.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 23:27
Je kan de motorsteunen laten controleren, of dit zelf doen. Meestal is de steun onder de stuurpomp gescheurd met als gevolg dat de baksteun overmatig belast wordt en ook gaat scheuren. Is dit het geval beide steunen vernieuwen, en ook meteen de bakolie. Een kromme stang heb je zo gezien, en afstelling van de stang is het probleem eigenlijk nooit. Dat is een vaste afstelling namelijk.
Is het na deze dingen te hebben gecontroleerd / vernieuwd nog niet goed zit het toch in de versnellingsbak / koppeling.
Een slechte koppeling levert ook vaak dit soort problemen.
Het pas in de 1 schakelen als de auto bijna stil staat is absoluut zoals het hoort.
Is het na deze dingen te hebben gecontroleerd / vernieuwd nog niet goed zit het toch in de versnellingsbak / koppeling.
Een slechte koppeling levert ook vaak dit soort problemen.
Het pas in de 1 schakelen als de auto bijna stil staat is absoluut zoals het hoort.
Hide post links |
-
Bedankt voor alle info.
Toch even nog een vraagje over de versnellingskabel afstelling.
Als ik goed geinformeerd ben ben (pdf file) is er een vrije slag van de vork tussen 27.4 en 30.7 mm. Waarom deze afstellingsmaten als de kabel niet af te stellen zou zijn.Of is dit wel mogelijk?
Is deze afstelling een indicator voor een mogelijk versleten koppelingsplaat?
Gr uit Tilburg
Toch even nog een vraagje over de versnellingskabel afstelling.
Als ik goed geinformeerd ben ben (pdf file) is er een vrije slag van de vork tussen 27.4 en 30.7 mm. Waarom deze afstellingsmaten als de kabel niet af te stellen zou zijn.Of is dit wel mogelijk?
Is deze afstelling een indicator voor een mogelijk versleten koppelingsplaat?
Gr uit Tilburg
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Ik geloof niet dat je koppelingsplaat versleten is.
Ik zou eigenlijk eerst uitgaan van het meest voorkomende en voor velen een gekend probleem, nl de olie... Kost niet veel. Wel zorgen full synthetisch erin te doen en een goed additief erbij. Pas na een paar honder kilometer zal je het maximum resultaat hebben.
Mijn Megane had maar 40.000 km en had er last van. De wagen was toen wel al 8 jaar oud en olie werd nog nooit vervangen.
Als je beetje gaat googlen zal je dit prob nog regelmatig tegenkomen.
Is die vrije slag geen slijtage marge die ze opgeven in je file?
Motorsteunen zal je goed voelen bij het vertrekken. Kan je goed zien ook met de motorkap open en dan de kopeling laten opkomen. is ook iets dat regelmatig stuk gaat, vooral de steun onderaan, in de vorm van een 8
Ik zou eigenlijk eerst uitgaan van het meest voorkomende en voor velen een gekend probleem, nl de olie... Kost niet veel. Wel zorgen full synthetisch erin te doen en een goed additief erbij. Pas na een paar honder kilometer zal je het maximum resultaat hebben.
Mijn Megane had maar 40.000 km en had er last van. De wagen was toen wel al 8 jaar oud en olie werd nog nooit vervangen.
Als je beetje gaat googlen zal je dit prob nog regelmatig tegenkomen.
Is die vrije slag geen slijtage marge die ze opgeven in je file?
Motorsteunen zal je goed voelen bij het vertrekken. Kan je goed zien ook met de motorkap open en dan de kopeling laten opkomen. is ook iets dat regelmatig stuk gaat, vooral de steun onderaan, in de vorm van een 8
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 23:27
Betreft het eigenlijk een 8v of een 16v?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Heb je een JB1 5/1 bak ?
Gebruik dan wel de juiste olie voor deze bak. Het moet een 75w80 API GL-5 Renault of PSA type zijn.
SUC6
Gebruik dan wel de juiste olie voor deze bak. Het moet een 75w80 API GL-5 Renault of PSA type zijn.
SUC6
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in