Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Ik rijd met een Renault Laguna 1, 1.8 16v (F4P motor) bouwjaar 2000. 130 000Km.
Ik heb met deze geweldige wagen net een roadtrip van +-8500Km in 21 dagen achter de rug, ik kan me er bijna geen fijnere wagen voor voorstellen.
Helaas heb ik voor de helft van de reis met een spookprobleem gekampt, waar ik graag jullie advies/inbreng over zou willen vragen.
Symptomen:
moeizaam starten, wagen komt pas stotterend op gang na een goede 10-15 seconden de starter over te laten gaan
Het toerental verhoogt meteen naar 1300-1400 rpm, en gaat na wat schokken liggen rond de 950 (normaal draait ie zo rond 750 stationair).
Vertrekken en schakelen is schokkend en met tegenzin.
Optrekken lijkt dan weer wat vinniger.
Geen storingslampjes.
Wagen klinkt als een vrachtwagen, motor voelt en klinkt onregelmatig.
Af en toe benzinegeur in kabine na lastige start.
Dit begon zich voor te doen zo ongeveer na 5 intense rijdagen (3100Km gereden tot dan). Een tijdje daarvoor had ik Super 98 getankt in een Noors tankstation (Shell) (was daar even duur als 95).
Ik dacht eerst dat het aan vervuilde brandstof lag. Hierna las ik elders dat dit alles een teken kon zijn van een slecht werkende injector.
Vreemd genoeg gingen al deze sporen na een aantal haltes gewoon weer weg na starten. Dan weer terug-weg-etc...
Wat me opviel is dat de symptomen het felste waren nadat ik die 98 super getankt had, tot het punt van bijna niet gestart krijgen.
Na de tank helemaal leeg te rijden en te vullen met 95 e10 was alles weer normaal.
Heb dus een tijd e10 getankt, waarbij de klachten wegbleven met uitzondering van 2 korte keren (mss gewoon nog een restje e5 super). Op de weg naar huis nog eens volgetankt met super 98 om de proef op de som te nemen, en jawel, prijs, de hele duratie van de tank lang. Erna 95 e10 en tot thuis geen problemen meer.
Nu vraag ik me af, kan het dat mijn wagen gewoon geen super 98 aankan? Of ligt het eraan dat in Scandinavië super 98 gewoon geen ethanol bevat? Of moet ik toch kijken naar injectoren of brandstofpomp, of zie ik gewoon spoken?
Het rare is dat ik in België wel eens 98 super tankte bij Shell, zonder problemen toen. Ik gebruik e10 protector van Wynns voor als ik e10 tankte, hopelijk daar niets mee om zeep geholpen.
Ik weet dus even niet goed waar beginnen zoeken, en had graag jullie suggesties gehoord.
98 moet is geen enkel probleem, om slechte brandstof uit te zou je eigenlijk deze tank moeten leeg rijden en zien wat er gebeurd. De laguna kennende is die al Scandinavische peut al lang op...
Het is gokken natuurlijk, er zijn enkele gekende euvels.
Stappenmotor, gasklep, lekkende inkaatpakking om er wat te noemen.
Gaat het na een paar tanks weer over is er niks aan de hand lijkt me.
Ik heb zelf 3 Laguna's type 1 gehad in het verleden (inderdaad geweldige auto's trouwens! ) en dit probleem is voor mij redelijk herkenbaar, er zijn volgens mij 2 veroorzakers, voor het stationair onregelmatig lopen denk ik de stappenmotor, voor de andere klachten zou ik denken dat er een penbobine kapot is.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Het inlaattraject van de Megane van nieuwe pakkingen voorzien. In plaats van hoog onregelmatig stationair sloeg de motor nu af. Heb dat voor nu even opgelost door de gaskabel strakker te zetten. Vermoed dat het met deze schroef moet maar is een hele...
Ongerust ging ik iets tikken met een schroevendraaier op dat gasklephuis en zag een toerental verschil. De auto ging zelf gas geven zomaar. Mijne past het toerental automatisch aan naargelang de bestuurder, het is dan een gevecht denk ik. Cleanen en...
Hallo, tijdje wat minder actief geweest alhier op het forum maar dat gaat de komende tijd vast veranderen daar er weer wat anders voor de deur staat. De lijst aan punten van de Scenic begon echt lang te worden. Die is richting Ukraine vertrokken....
Geachte lezer,
Ik heb een raar dingentje met mijn renault traffic 2016 dci 120 pk versie.
Als ik de snelweg op ga (of ergens waar het niet mag) en ik trek hem goed door dan krijg ik een hik/stotter tijdens het optrekken in zijn 3e versnelling op dat...
Van de week al 2 keer meegemaakt dat er een relais onder de motorkap blijft tikken bij het opstarten en stoppen van het laden aan de 11kw thuislader.
Normaal zou je 1 keer een tikje moeten horen als de auto gaat laden of stopt met laden.
Afkoppelen...
Ik rij een Espace V (1.6 benzine 200pk bj 2017), afgelopen zomer had de koelventilator het begeven. Heb deze inmiddels vervangen, alleen valt het mij nu op dat tijdens het gebruiken van de AC de koelventilator niet direct...
Sinds kort ben ik in het bezit van een Clio 4 Estate uit 2014 (Night & Day edition).
Deze versie beschikt over het R-Link 1 systeem.
Deze heb ik geüpdatet naar V11.25 door een nieuw kaartje te kopen, in de hoop dat dat tevens dit...