Renault Kangoo 1.5 DCI van mijn collega
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 29 dec 2021 17:59
- Actief als: particulier
Renault Kangoo 1.5 DCI van mijn collega
Goedendag allen!
Ik probeer mijn collega (die zich wat minder bezig houdt met de autowereld) uit de brand te helpen met zijn 2007 Renault Kangoo 1.5 dCi.
Van wat ik heb gehoord is dat de autogarage maar moeilijk kan achterhalen wat er precies moet gebeuren.
Het probleem is namelijk dat de auto niet reageert op het indrukken van het gaspedaal.
Wat er al is geconstateerd: de gaspedaal positiesensor is inmiddels al 2 keer vervangen. Echter heeft dat niks geholpen. Men vermoedt nog steeds dat het wel met de elektronica heeft te maken.
Hierbij dus de vraag aan jullie of jullie dit probleem bekend voorkomt of niet en wat er aan te doen valt? Misschien is er toch wel iets mechanisch dat niet meer in goede staat is wat hiervoor kan zorgen? Gasklephuis klem/defect of iets anders? Ik zelf rijd Lexus dus weet ik niet precies of renault ook kleine trucjes onder de motorkap heeft zoals Lexus VVT-i heeft.
Wat ik nog wel een keer wil doen is even langsgaan en kijken of mijn OBD II scanner er in past. Misschien dat ik wat codes naar voren kan halen.
Mvg, Lucas
Ik probeer mijn collega (die zich wat minder bezig houdt met de autowereld) uit de brand te helpen met zijn 2007 Renault Kangoo 1.5 dCi.
Van wat ik heb gehoord is dat de autogarage maar moeilijk kan achterhalen wat er precies moet gebeuren.
Het probleem is namelijk dat de auto niet reageert op het indrukken van het gaspedaal.
Wat er al is geconstateerd: de gaspedaal positiesensor is inmiddels al 2 keer vervangen. Echter heeft dat niks geholpen. Men vermoedt nog steeds dat het wel met de elektronica heeft te maken.
Hierbij dus de vraag aan jullie of jullie dit probleem bekend voorkomt of niet en wat er aan te doen valt? Misschien is er toch wel iets mechanisch dat niet meer in goede staat is wat hiervoor kan zorgen? Gasklephuis klem/defect of iets anders? Ik zelf rijd Lexus dus weet ik niet precies of renault ook kleine trucjes onder de motorkap heeft zoals Lexus VVT-i heeft.
Wat ik nog wel een keer wil doen is even langsgaan en kijken of mijn OBD II scanner er in past. Misschien dat ik wat codes naar voren kan halen.
Mvg, Lucas
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Re: Renault Kangoo 1.5 DCI van mijn collega
Er is een service mededeling voor, sm 4320A. Clio/Kangoo.
Beschreven daarin wordt dat de stekker van het gaspedaal vervangen dient te worden en rechtstreeks aan de ecu kabelbundel gesoldeerd wordt.
Is dat al gedaan?
Beschreven daarin wordt dat de stekker van het gaspedaal vervangen dient te worden en rechtstreeks aan de ecu kabelbundel gesoldeerd wordt.
Is dat al gedaan?
Hide post links |
-
Nog niet! Dit klinkt inderdaad als een mogelijke boosdoener.
Gisteren ben ik even langs geweest om wat te kijken en hoe het blok verder loopt. Kon de OBD II helaas niet te pakken krijgen i.v.m. die geweldige bluetooth gestuurde apps..
Hij staat momenteel dus helemaal niet bij een garage. I.p.v. daarvan staat hij maar wat stil op een parkeerplekje. Na de auto te hebben gestart merkte ik niks vreemds aan hoe het blok zelf liep (op de gewoonlijke vibraties van een diesel blokje na). Ook met het ontstekingscircuit is niks vreemds aan de hand.
Later was mij zelfs verteld dat de auto soms nog wel reageerde op het gaspedaal. Als een bepaald lampje in het dashboard op zou houden met branden reageerde hij weer prima op het gaspedaal en kon je er normaal mee rijden. Pas wanneer dat lampje weer begon te branden kwam je weer stil te staan. Wat ik dus vermoed is dat ergens rondom de gasklep de elektronica inderdaad niet helemaal goed zit.
Binnenkort komt hij bij mij op de oprit te staan en kan ik er wat aan sleutelen. En als het niks wordt gaat hij toch naar de sloop. Het uur tarief van de garages om het door hun te laten onderzoeken zit mijn collega nu ook niet echt op te wachten.
Dus ondanks dat ik weinig ervaring heb met het sleutelen aan auto's, wordt dit wel een leuk projectje om naar te kijken. En wat ik kan vinden en hopelijk fixen is altijd mooi meegenomen.
Maar dus zodra hij bij mij staat zal ik eens naar dat stekkertje kijken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Per abuis heb ik een typfout gemaakt (telefoon hè). In de service mededeling wordt beschreven de stekker vervanging van het 'gaspedaal'! En niet van de gasklep. De kabel wordt dan direct aan de ecu gesoldeerd.
Toegevoegd in 2 uren 38 minuten 28 secondes:
https://problemcar.nl/topic/renault/ste ... daal-37790
Toegevoegd in 2 uren 38 minuten 28 secondes:
https://problemcar.nl/topic/renault/ste ... daal-37790
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 14:34
Heb het verbeterd voor je, zie dat het inderdaad af en toe mis gaat.
Als het er heel erg verkeerd uit ziet doe ik dat wel eens, deze kon ik niet weten natuurlijk.
Groet, Ron.
Als het er heel erg verkeerd uit ziet doe ik dat wel eens, deze kon ik niet weten natuurlijk.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
Hide post links |
-
Goedendag!
Ik val maar meteen met de deur in huis: de Kangoo doet het weer!! Ik heb even gekeken naar dat groene stekkertje bij het gaspedaal wat in die link werd vermeld en heb er wat aan gefriemeld. Na dat ik hem niet los kon krijgen zou ik de auto weer terug uit de garage op de oprit zetten. Terwijl ik dat deed probeerde ik het gaspedaal toch weer even opnieuw, en zo deed hij het ineens weer.. ik heb er een goed half uur mee rond gereden en hij heeft me niet één keer laten staan. Zo was het probleem opeens weer "opgelost".
De eigenaar zei achteraf ook dat wanneer hij voor het eerst stil kwam te staan, de ANWB aan dat zelfde stekkertje heeft gezeten en hij het toen weer voor 1,5 jaar heeft gedaan. Ik vermoed dat er ergens nogsteeds wat loos is met dat stekkertje of draadje. Maar zolang hij het nu weer doet en het een kwestie is van aan een stekkertje friemelen vindt de eigenaar het zo goed haha.
Ik val maar meteen met de deur in huis: de Kangoo doet het weer!! Ik heb even gekeken naar dat groene stekkertje bij het gaspedaal wat in die link werd vermeld en heb er wat aan gefriemeld. Na dat ik hem niet los kon krijgen zou ik de auto weer terug uit de garage op de oprit zetten. Terwijl ik dat deed probeerde ik het gaspedaal toch weer even opnieuw, en zo deed hij het ineens weer.. ik heb er een goed half uur mee rond gereden en hij heeft me niet één keer laten staan. Zo was het probleem opeens weer "opgelost".
De eigenaar zei achteraf ook dat wanneer hij voor het eerst stil kwam te staan, de ANWB aan dat zelfde stekkertje heeft gezeten en hij het toen weer voor 1,5 jaar heeft gedaan. Ik vermoed dat er ergens nogsteeds wat loos is met dat stekkertje of draadje. Maar zolang hij het nu weer doet en het een kwestie is van aan een stekkertje friemelen vindt de eigenaar het zo goed haha.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Goed dat het weer werkt, echter de permanente oplossing zit hem in de genoemde service mededeling.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-