Renault clio 1.2 V16 distributieriem of ketting?

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mbraakman
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Renault clio 1.2 V16 distributieriem of ketting?

Bericht door mbraakman »

Hoi,

Ik wil mogelijk een Renault clio kopen bij een dealer.
De auto heeft 73.000 km gereden, dus ik vraag of de distributieriem reeds vervangen is.
Ik kreeg te horen, dat dit model een distributieketting heeft, en dat die ruim 200.000 km mee gaat.

mijn vraag is nu, kan dit kloppen? ik dacht dat deze uitvoering een distributieriem had.

kunnen jullie mij helpen? (auto heeft volgende kenteken: 71JTZZ)

mvgr, Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Bij mijn weten is dit een riem, te vervangen op 120000 km of 5 jaar (wat het eerst bereikt wordt)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16658
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

DHL schreef:Bij mijn weten is dit een riem, te vervangen op 120000 km of 5 jaar (wat het eerst bereikt wordt)
klopt.
alleen de twingo's met 1.2 8v c-motor hebben distributie ketting. De 3.5 V6 benzine motor, en denieuwe m9r diesel hebben ook een ketting.
dus de d-riem van die auto die je mogelijk wilt kopen moet in 2007 vervangen zijn volgens renault onderhoud!
als er airco op zit ben je aan het tobben met de waterpomp mocht je het zelf willen doen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1051
Lid geworden op: 22 feb 2008
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Bericht door CPTR »

Vraagje tussendoor: moet de waterpomp altijd tegelijkertijd met de distributieriem vervangen worden?
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

het moet niet, maar wordt wel aangeraden.
Volgens mij omdat bij een nieuwe riem de spanning wat hoger is en dus ook de druk op het lager en afsluitrubber van de pomp wat vaak problemen schijnt te geven.
Daarnaast word geadviseert om de riem niet te hergebruiken als je die eraf gehaald hebt om b.v. alleen de waterpomp te vervangen dat betekent dus als je het niet zou doen:
distri vervangen (+rollen en tandwielen?)-> waterpomp stuk (hete motor e.d.) -> waterpomp vervangen + nieuwe distririem.

dat is dus 2x werk plus kosten extra riem en nog de mogelijke schade van een warmgelopen motor.

Ik denk dat een waterpomp dan toch goedkoper is :roll:
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Inderdaad, steeds waterpomp vervangen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1051
Lid geworden op: 22 feb 2008
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Bericht door CPTR »

Bij mij zeiden ze dat het nog niet nodig was. Kan dat?

De riem is na 7 jaar en 67.500 km vervangen, maar de waterpomp hoefde nog niet.

Ik vind het vreemd, maar zodoende werd de vervanging van de distributieriem (en rollen idd) nog geen 150 Euro.


Het gaat welliswaar niet over een Renault, maar ben wel geinteresseerd in de gedachte(n) erachter.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16658
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Zoals al vermeld heeft dit te maken met de riemspanning, en de al ingeslete lagers van de oude waterpomp. Het moet immers weer 5jaar mee kunnen, dus waarom niet even nu iets extra's betalen en meteen zekerheid hebben. Anders kan je ook net zo goed de spanrol en looprol niet mee vervangen, die zijn vaak ook nog niet kapot.
Advies blijft gewoon om het altijd te doen. Gezien de kwaliteit van het onderdeel, en het werk wat er anders een tweede keer bij komt.

Als de pomp absoluut geen lekspoor vertoont, kan je deze laten zitten en de nieuwe riem iets minder strak leggen en zodoende de belasting iets verlagen. Maar garantie kan dan vaak niet gegeven worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht