Raar kloppend geluid bij laten opkomen van de koppeling

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera

Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34
Actief als: particulier

Raar kloppend geluid bij laten opkomen van de koppeling

Bericht door CapturIvoire »

Onze Captur heeft al heel lang een raar kloppend geluid bij het laten opkomen van de koppeling.
Echter, het geluid lijkt de laatste tijd iets erger te zijn geworden.
Onze Captur 0.9 tce hebben wij nieuw aangeschaft in 2016 en de eerste keren dat het geluid naar voren kwam was al begin 2017.
Het geluid treedt ook alleen maar op als de motor goed warm is. En nu met de zeer warme buitentemperaturen en met de airco vol aan lijkt het geluid luider te zijn dan normaal.
Vandaag was ik onderweg en kwam na een vrij lange rit van de snelweg af. Direct viel mij weer het kloppende geluid op toen ik naar de 3 geschakeld had en de koppeling liet opkomen. Het geluid treedt ook op bij het schakelen in de vierde versnelling. Het lijkt wel alsof de uitlaat ergens tegenaan klapt. Het is echt een vrij luid kloppend metaalachtig geluid dat onder de auto vandaan lijkt te komen.
Verder schakelt de bak prima en grijpt de koppeling precies in het midden van de pedaalslag aan. Dat moet ook wel want de auto heeft nog maar 35000km gelopen.
Wat denken jullie? Wat zou dit rare geluid kunnen veroorzaken?
Ik zit zelf te denken aan iets van speling op een motorsteun. Maar zou dat kunnen? Het geluid trad namelijk al op toen de auto amper 5000km had gelopen. Dan kan zo'n motorsteun toch niet versleten zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut