Model/uitvoering : Renault 21 1.7 GTS Manager _
Bouwjaar : 1992 _
Brandstof : benzine_
Hoi!
Na een tijdje een R25 te hebben gereden ben ik nu, zij het noodgedwongen (ongeval), overgeschakeld op een R21.
Deze heb ik op de kop kunnen tikken voor 800 euro , met blanco keuring n 178.000 km op de teller !!! Het mag dan ook geen wonder heten dat deze wagen toch enkele verborgen gebreken heeft die mijn inziens wel gemakkelijk op te lossen moeten zijn...
ten eerste :
dit is een luxe-probleem maar deze tijd van het jaar toch vervelend : de kachel! De aanjager werkt naar behoren , de knoppen functioneren op het eerste zicht ook, en er is circulatie want zowel de aan- als afvoerbuizen worden warm. Ik heb deze al eens "gemasseerd" om te kijken of er smurrie in het koelwater kwam maar dit blijft perfect helder. Vorig jaar is de radiator vooraan vervangen dus ik dacht : "mss niet goed ontlucht" dit blijkt echter wel het geval te zijn, er zit geen lucht meer in het systeem. Wanneer ik de knop in het dashboard verdraai is er wel een verschil van temperatuur en debiet te merken maar de warme lucht is met een beetje geluk lauw.
ten tweede :
de dagteller draait niet meer rond en kan ook niet meer gereset worden.
ten derde :
Mss wel het "ergste" , motorisch zijn er enkele kleine dingen die aandacht vragen. Onregelmatig stationair (stappenmotor?) , wanneer ik tijdens het rijden ontkoppel valt de motor soms erg veel terug in toeren (+-500) om daarna terug naar zijn "normaal" toerental te kruipen (egr?). Ik heb dit nu iets hoger afgesteld op +- 900 omdat het anders erg hinderlijk wordt.
Ook ploft de motor tijdens stationair. Verder start de motor wel vlot bij koude motor maar de eerste 20 seconden is dit op 3 poten , eens je een beetje gas hebt bijgegeven draait deze wel mooi rond (kapotte injector?).
Ik heb gisteren een rit van ongeveer 250 km op de snelweg gereden aan +- 120 km/u , het stationair toertal hierna was zo'n 1100 toeren, ruim hoog dus maar het was wel regelmatiger, wat mij doet vermoeden dat er toch enkele dingen vervuild zijn na bijna 2 ton te hebben gelopen.
Het laatste probleem is dat de motor na het afleggen nog enkele keren "bokt" om dan af te slaan. Soms valt ie bijna ineens stil om dan nog een paar toeren meer te maken en dan valt hij uit. Hieruit kan ik afleiden dat de motor na het afleggen nog zowel vonken als benzine krijgt dus zou er mss ook een ontstekingsprobleem kunnen zijn.
Begrijp me niet verkeerd de 21 rijdt als een zonnetje , eenmaal op gang draait en schakelt hij als nieuw, hij loopt niet warm , bokt niet, alle elektrische delen werken nog (en dat voor 800 euro!). Maar om de oude fransman weer in topstaat te krijgen wil ik deze stationair problemen toch aanpakken, alsook de kachel want mijn wederhelft weigert nog mee te rijden na gisteren 250 km te hebben zitten rillen
Heeft iemand trouwens een idee van de onderhoudsintervallen van deze motor? distributieriem e.d.
Ik zou graag met deze kar een ritje naar de ardeche doen deze zomer maar daarvoor moeten er eerst wel enkele dingen gebeuren...
MVG
R 21 verschillende (kleine???) problemen
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: R 21 verschillende (kleine???) problemen
Wellicht een grote onderhouds beurt, dus incl. Bougies,filters,olie enzo. Gasklephuis reinigen en dan een reiniger in de tank voor de injektoren en vocht in de brandstof.
SUC6
p.s. en als je niks van de onderhoudsstaat weet; de riemen en rollen !!
SUC6
p.s. en als je niks van de onderhoudsstaat weet; de riemen en rollen !!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09 jan 2012
- Laatste bezoek: 24 feb 2012 18:20
- Actief als: particulier
Re: R 21 verschillende (kleine???) problemen
Bedankt voor de reactie WillemS!
Er zijn reeds enkele dingen gedaan (olie +filter , luchtfilter , benzinefilter, bougies) maar inderdaad , ik weet niets van de onderhoudsgeschiedenis af dus die andere dingen moeten ook gebeuren!
Er zijn reeds enkele dingen gedaan (olie +filter , luchtfilter , benzinefilter, bougies) maar inderdaad , ik weet niets van de onderhoudsgeschiedenis af dus die andere dingen moeten ook gebeuren!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: R 21 verschillende (kleine???) problemen
Als ik een 2e hands koop waar ik de onderhoudshistorie niet van ken doe ik alle vloeistoffen vv, alle riemen vv en de remmen grondig reinigen en kontroleren, want rijden is fijn maar op tijd kunnen stoppen nog veel fijner
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 363 Weergaves
-
Laatste bericht door Admin
-
- 1 Reacties
- 553 Weergaves
-
Laatste bericht door Zwollenaar88
-
- 0 Reacties
- 61 Weergaves
-
Laatste bericht door Jan van Egmond
-
- 5 Reacties
- 678 Weergaves
-
Laatste bericht door d.klijn85
-
- 13 Reacties
- 698 Weergaves
-
Laatste bericht door maarten916
-
- 8 Reacties
- 503 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 14 Reacties
- 954 Weergaves
-
Laatste bericht door Ramrod