Problemen met starten Twingo 1.2 quickshift

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
TonyLinden
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 29 mar 2011 19:45
Actief als: particulier

Problemen met starten Twingo 1.2 quickshift

Bericht door TonyLinden »

Beste Leden

Ik ben maar een paar dagen lid en meteen een vraag om technische hulp

Een maand geleden een andere gebruikte Twingo 1.2 quickshift Euro 2000 gekocht van een Dealer, zonder garantie. Eerste Twingo kapot i.v.m. gebroken distributie riem en niet rendabel om te repareren. Moest meteen een andere auto kopen vanwegen stervende dochter.

De eerste Twingo had om de jaar tot 1,5 jaar last van de krukas sensor en moest dan vervangen worden. Dit was een Twingo uit 2008, 1.2 twingomatic. Gevraagd aan de Dealer of de nieuwe Twingo hier ook last van heeft en natuurlijk kregen wij de antwoord NEE.

Het volgende

Elke dag moetten wij de sleutel meerdere malen draaien voor dat de motor aan slaat. Soms start de motor helemaal niet en moetten wij een dag of zo wachten. De rode startblokkering lampje gaat uit, d.w.z. geen knipperende lampje. Bij het omdraaien van de sleutel doet de motor helemaal niets, behalve een zacht zoemend geluid van, ik neem aan, de brandstof pomp of iets degelijks. De Accu is vervangen en als de motor aan slaat hoor ik geen problemen met de start motor.

Ik heb de "BDP sensor"er uit gehald en bekeken en die ziet er splinter nieuw uit. Tja dat wil niet zeggen dat dat ding goed werkt.

De auto heeft maar 62.000 km gelopen, en de eerste afgifte is januari 2002.

Kan iemand mij raad geven. Is het de bewuste BDP sensor of iets anders? Gezien de familie omstandigheden is mijn vrouw sterk afhankelijk van de auto, op en neer naar het ziekenhuis enz. en de vorige week moesten wij de auto laten staan bij de ziekenhuis parkeerplaats omdat ie niet wil starten.

Al vast bedankt

met vriendelijke groet

Ton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

henny
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Laatste bezoek: 21 dec 2019 15:30

Re: Problemen met starten Twingo 1.2 quickshift

Bericht door henny »

Hallo Ton, Wat ik begrijp is dat de Twingo uit 2002 af en toe niet start. En met "niet starten" bedoel je dat de startmotor niet gaat draaien. Als dat correct is heeft het niets te maken met de BDP sensor. Deze sensor geeft krukashoek en toerental aan de motorcomputer en is geen input aan het elektrische inschakel circuit van de startmotor. De startmotor zelf kan het probleem zijn maar ook de contactslotschakelaar of de bedrading tussen deze onderdelen. Storingzoeken dmv 12V meten op het kleine stekkertje van de startmotor tijdens het starten. Check of de startmotor/motorblok elektrisch gezien goed met massa (accu min) verbonden is. De startmotor zit vrij eenvoudig voorop op het motorblok. Of naar een betrouwbare garage gaan, daar dit probleem echt oplosbaar is. Sterkte met uw familie omstandigheden.
Grt Henny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49

Bericht door mechanic »

Een tijdje terug eenzelfde probleem gehad, toen bleek de startmotor de oorzaak..
Met de route service kwam ik savonds bij die mensen, na wat gerommel met de startmotor deed deze het weer.
Mensen nog een paar dagen gereden omdat hij het bleef doen, toen weer niks.
Startmotor vernieuwd en probleem was weg. Maar het is een dure rep. dus er moet een goede diagnose gesteld worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
TonyLinden
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 29 mar 2011 19:45

Bericht door TonyLinden »

Beste heren

Al vast bedankt voor de reacties.

Ik heb de BDP sensor vervangen afgelopen weekeind maar helaas de probleem is er nog steeds.

Ik heb op het rode lampje gelet en die gaat uit. Mijn reteneering is dat het dan niet ligt aan de start blockering.

Ik heb nog niet de spaning op de startmotor gemeeten. Klopt het dat er maar één wite draad naar de start motor gaat?Als het de start motor is moet dat ding een teken van geluid geven als die spaning krijgt?

Als dit het niet is heeft iemand andere ideeen?
groeten Ton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

henny
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Laatste bezoek: 21 dec 2019 15:30

Bericht door henny »

Ton, Het niet draaien van de startmotor met de contactsleutel in "start" heeft niets te maken met het startonderbreker systeem. De startonderbreker schakeld in samenwerking met het motormagement wel of geen ontsteking in. Dus de startmotor zal altijd gaan draaien en de motor aandrijven. Als dat bij jou niet het geval is maar er alleen een klik hoorbaar is zit het probleem zeker in de startmotor. De klik wordt veroorzaakt door het startrelais, deze zit in de startmotor en schakeld de hoge start-stroom in en uit. Het kan ook zijn dat de accu geen hoge startstroom meer kan leveren, dit is snel te isoleren door het met startkabels en een andere auto/accu te proberen. Als de startmotor dan nog niet draait is het duidelijk... Remedie; startmotor vernieuwen.
succes Henny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen