Koude start Kangoo 1.5 70

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Koude start Kangoo 1.5 70

Bericht door Landseer »

Naar aanleiding van dit topic :fussee-kangoo-t15997.html#p89325

Om het maar even duidelijk te houden, een nieuw topic.

*******************

Berichtdoor Landseer » 01 Nov 2013 21:33

Dank voor de reacties.
Afgelopen week de kangoo bij de garage neergezet voor de gloeispiralen, beurt, en APK.
Gloeispiralen vervangen......en donderdagavond ik de auto opgehaald.
APk was nog niet gelukt, want hij starte niet.
Toen ik de sleutel omdraaide terwijl er 2 monteurs boven de motorruimte hingen hoorde ik het al gelijk.
Startmotor draaide echt heel langzaam, en mijn commentaar was dat dit niet ging lukken.
Aangezien ik al een maandje met startkabels rondrij, begin je de motor te snappen.
Of , nouja, je hoort het toerental waarbij de motor aanslaat.
En dat was absoluut nog niet het toerental wat ik bij de garage hoorde.
Starthulp helemaal leeg gestart, en monteurs weer in de motorruimte.
Nog het 1 en ander uitgelezen terwijl ik aan het starten was, en de dieseldruk ? was veel te laag, dus.....pomp.?!
Na aandringen dan toch eindelijk een draaiende auto ernaast gezet (zoals ik m'n kangoo al een maand elke ochtend start).
En na 4 minuten dat de startmotor steeds harder rond ging, hoorde ik het toerental er aan komen waarbij hij altijd start.
En ja, ook deze keer weer.
Tik..starten, en draaien.
Het apparaat voor de uitlezing zat er nog op, en ja , alle druk waardes van de pomp waren prima.
Helaas snapte zij er net zoveel van als ik....niets.
De accu is prima, laadstroom perfect, nieuwe gloeistiften (die ondanks dat er 2 echt slecht waren) dus eigenlijk het probleem ook niet hebben opgelost.

20 graden buitentemp, en hij start bij een koude motor in de ochtend na 3 seconden
16 graden buitentemp, en de startmotor lijkt het zwaarder te krijgen bij een koude motor, en na 3 of 4 keer starten slaat hij netjes aan.Bam, en draaien....geen gesputer of iets.
Koude motor met buitentemp van 10 graden.. draait de startmotor nog iets zwaarder lijkt het wel, waardoor ik m'n accu leeg zal starten.
Zet ik de draaiende auto van m'n vrouw aan de startkabels, heeft de startmotor nog een minuut nodig om het juiste toerental te halen.
En dat toerental van de startmotor is best hoog voor een diesel voor mijn gevoel.
Maar blijkbaar heeft hij die snelheid nodig om de reeldruk te bereiken.(als ik het een beetje snap)

Auto is dus nog niet gekeurd, ik mag de hele week weer met de startkabels aan de gang, en de garage zou gaan informeren wat het zou kunnen zijn.
Ik...en met mij de monteurs worden er een beetje simpel van.
Iemand suggesties.?
Landseer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Koude start Kangoo 1.5 70

Bericht door Landseer »

Berichtdoor WillemS » 01 Nov 2013 21:50

Heb je er geen accu van een benzinemotor in?
Geef eens de gegevens van de accu op, Amp, EN, enzo.
Het Amperage is minder belangrijk dan de EN-waarde of startcapaciteit, in het Engels heet het Cold Cranking Capacity.
Een diesel heeft daar een hogere waarde van nodig ivm de hoge compressie van de motor.
mvg WillemS
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Koude start Kangoo 1.5 70

Bericht door Landseer »

Net weer even geprobeerd, en weer het zelfde.
een minuutje een aantal keren starten...niets.
Startkabels eraan,startmotor gaat iets sneller rond en binnen 3 seconden starten, en lopen.

De (vorige week nog positief geteste accu door m'n acculeverancier van vorig jaar) is een
571.13 71
71 Ah
670A (EN)

Ondanks de zoektocht bij de garage voor een verkeerde klepafstelling, inspuiting, of ander euvel, moet het toch echt aan de accu liggen lijkt mij.
Maar volgens hen moet de motor ook aanslaan bij een veel lager toerental.
Okee, 270 K , het zal allemaal niet meer zo nieuw zijn.
De kleppen zouden bij deze km stand gecontroleerd moeten worden , wat ik begreep.
Maar kan dat ermee te maken hebben , dat er nu met hoger toerental moet worden gestart om het juiste mengsel, of klepstand te bereiken.?

Koude motor/accu en ik bereik het juiste toerental niet meer.
Net dat kleine zetje van de startkabels erbij, en dan lukt het wel.?

Motor loopt iets onregelmatig stationair, maar dat heeft hij altijd al gedaan.
Bij warm weer, 1 keer starten loopt hij niet geheel zuiver.
Maar geen verschil met na een startbeurt van 3 minuten bij het koude weer.
Als hij loopt...dan loopt hij..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16537
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koude start Kangoo 1.5 70

Bericht door mechanic »

Die accu is goed, volgens mij zit er origineel een 72Ah 720A accu in, of een 60Ah 600A. Meen dat de eerste net te groot is om in de accubak te passen..
Indien de accu test ok is, zal dat ook heus zo zijn. Hoe is je massa kabel van de accu, die is meestal erg slecht bij dit type. OOk de andere aanwezige massakabels checken..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Koude start Kangoo 1.5 70

Bericht door Landseer »

Nu 5 maanden na de eerste koude nacht, en een maand na de APK...
En 15.000 km verder, nog steeds het zelfde probleem.
Oja, en ondertussen m'n 2de set startkabels.

Nog 2 maal bij een garage geweest om de massa te checken.
NIet dat ik het niet leuk vind om aan een auto te sleutelen.
Maar bij sommige problemen zie je door de bomen het bos niet meer.
Zeker als de mensen die een garagetarief rekenen, het al helemaal niet meer weten.
Enigste waar ze mee komen is dat de kleppen gesteld moeten worden.
En dat de brandstofpomp ook niet best meer is..(euhm nee, 270.000!?)
Dat ik dan vanaf 09-2012.(vorige winter eerste keer dit probleem) al meer dan 50.000 km met kleppen rond rij die gesteld moeten worden.
Met een auto die heerlijk rijd, niet rookt, en een gemiddeld verbruik van 1:18 haalt met mijn rijstijl vind ik dan vreemd.
Vanavond toch eigenwijs...en weer een nieuwe accu geplaatst.(in 2012 was het probleem gelijk over)
Maar helaas...deze keer nog steeds het zelfde lage toerental van de startmotor.

Nouja, ik moet het even van me af schrijven zullen we maar zeggen.. ;-)

Kom ik erachter wat het is, laat ik het uiteraard weten..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht