"widodh" schreef: [...]maar ik heb toch wel een kritieke nood.
Volgens mij moet je dan 112 bellen (sorry, kon het niet laten).
Ik heb de Fastned story ook gelezen in de afgelopen weken en verbaasde me er net als velen over dat het thuisladen zo gemakkelijk opzij werd geschoven door Bart Lubbers. Mijn Zoe laad ik op 9 kW weer in 2 uur vol, en dat is moeilijk 'druppelladen' te noemen. Het is juist het grote gemak van een elektrische auto: tanken terwijl je eten kookt/tv kijkt/slaapt/doucht/etc. Elke morgen en elke avond een volle accu.
Ik zou me ook niet verbazen als er onder druk van de veranderende omstandigheden (meer elektrisch: koken, warmtepompen, auto's) een motief ontstaat om aan de vastrechttarieven te gaan sleutelen zodat een 3x35A of 3x40A ook voor een particulier betaalbaar wordt. Dan is er helemaal geen sprake meer van 'druppelladen'.
Maar goed, de doelgroep van Fastned is de 90% die op straat moet parkeren. Even fast-forward naar 2015 (het Fastned-netwerk is dan klaar). Stel dat ik niet zou kunnen thuisladen. Dan zou ik echt niet elke 100 km aan de snellader gaan om elektrisch te kunnen rijden. Ik doe precies 100 km per dag woon-werkverkeer, dus dat zou ruim een half uur extra reistijd per dag zijn. Totaal onrealistisch. Ik zou gewoonweg in een Prius blijven rijden.
Wat als de auto's in 2015 een grotere accu hebben? Stel dat LEAF 2.0 een 50 kWh accu heeft (de ontwikkeling gaat niet zo snel, maar dit is een gedachtenexperiment). Dan moet ik gewoon om de andere dag een uur 'aan de pomp'. Daar schiet ik per saldo niks mee op. CHAdeMO levert maar 50 kW. Dus moet dat vermogen omhoog. Als je dan gaat bekijken wanneer het enigszins aantrekkelijk wordt, kom je uit op ca 250 kW. Dat levert ca 300 km rijden, 15 min snelladen. 'Pompzijdig' is er geen probleem: die 250 kW kunnen we met de technologie van gisteren al makkelijk leveren. 'Autozijdig' is het een ander verhaal, daar is nog wel een jaar of tien aan ontwikkeling voor nodig om dat in een betaalbare auto te krijgen. En in die tien jaar is de vijftienjarige concessie van Fastned al bijna verstreken.
En dan de aantallen elektrische auto's waar Fastned op rekent. Wat ik waarneem is de overweldigende voorkeur die mensen geven aan plugin-hybrides. Vooralsnog kunnen die niet worden gesnellaad (met uitzondering van de Outlander PHEV). Als je accu leeg is, heb je als PHEV-rijder de keuze tussen gewoon lekker doorrijden (vrijheid!) of een half uur stoppen bij een snellaadstation. Erop rekenen dat die mensen gaan stoppen voor een laadbeurt is jezelf voor de gek houden.
Dus de doelgroep zijn de 2500 volledig elektrische auto's die op dit moment op de Nederlandse wegen rondrijden. Daarvan zijn er ruim 300 SmartED's van het Car2go project, een paar honderd Model S's met een giga-accu en hun eigen, superieure, gratis Superchargers. Streep die maar weg. Blijven er 2000 over. Al die mensen hebben, uit noodzaak, al een thuislader en soms nog een op het werk. Die hebben de snelladers alleen nodig voor langere ritten in het weekend, en dan alleen als ze geen gewone laadpaal kunnen gebruiken.
Als Bart zegt dat de ROI op die snellaadstations 3 jaar is, dan bewonder ik zijn optimisme. Om aan de 200.000 elektrische auto's in 2020 te komen moet de huidige doelgroep (2000) zo ongeveer elk jaar verdubbelen. Dus 4.000 in 2014, 8.000 in 2015, etc. Dan zijn er 64.000 in 2018 (3 jaar na het openen van het laatste station). Eén keer per maand snelladen en je komt cumulatief op pakweg 2 miljoen snellaadbeurten van een tientje. Dat is 20 miljoen omzet, cumulatief over de eerste 3 jaar na uitrol van het netwerk. De bouw van alle stations kost al het dubbele.
De business case van Fastned is afhankelijk van het op de markt komen van auto's die op 250 kW gesnellaad kunnen worden. Want dat is wat Fastned m.i. nodig heeft om een aantrekkelijke optie te kunnen bieden. En dat zie ik niet zo snel gebeuren. De markt zal gedomineerd blijven door de thuisladende, kleine accuutjes hebbende LEAF's/Zoe's/e-Up's, Superchargende Tesla's en op benzine doorrijdende PHEV's.
Ik verwacht dat de eerste categorie een flinke impuls zal krijgen van het Fastned-netwerk. De wetenschap dat je altijd en overal langs de snelweg even kan snelladen is voor veel mensen net de zekerheid die ze nodig hebben om aan de EV te gaan. Ook als ze er in de praktijk zelden of nooit gebruik van maken. En daar wringt hem de schoen: "zelden of nooit gebruik van gaan maken". Elke 100 km een half uur stoppen is niet waarom je er voor kiest een auto te rijden. Het is een vangnet, een noodoplossing voor mensen die 95% van de kilometers uitkomen met hun thuislader. En van al die incidenteel ladende auto's ga je pas omzet halen als er heel veel van rondrijden.
Ik hoop niet dat ik erg negatief klink. Ik ben heel enthousiast over Fastned, en de impuls die het gaat geven aan elektrisch rijden in Nederland. Maar ik sta wel skeptisch tegenover het bewonderenswaardige optimisme van de oprichters. Hun visie is heel goed mogelijk als toekomstscenario. Maar het gaat allemaal wel effe wat langer duren dan ze denken cq hopen.