" Is lamp vervangen met een adapertje, ballast is plug and play met de lampstekker. Het probleem is een plek vinden om de ballast te securen met tie rips"
Mis ik dan het plaatsen van 2x transformator, 2x ontsteker? Daarnaast begrijp ik moet je ook nog wat klussen met de lampfitting?
Bedoel jij overigens met ballast ontsteker?
De ballast is een belangrijk onderdeel van uw xenon ombouwset. Een xenonlamp brandt niet op 12 Volt maar op een veel hogere spanning. De bedrijfsspanning van een xenonlamp is ongeveer 85 Volt, maar om de lamp te ontsteken is een veel hogere spanning noodzakelijk. Deze spannings- aanpassingen worden door de ballast gedaan. De ballast is een apparaatje ter grootte van een pakje sigaretten dat tussen de oorspronkelijke aansluiting en de nieuwe xenonlamp geplaatst wordt.
Zodra u de xenonlamp inschakelt, wordt er door de ballast een zeer hoge spanningspuls opgewekt (20.000 Volt). Dit is te vergelijken met de spanning die nodig is om een bougie te laten vonken. Zodra de lamp brandt (na een fractie van een seconde) daalt de spanning onmiddellijk naar de werkspanning van omstreeks 85 Volt. Deze ontsteekinrichting zit in de meeste ballasten geïntegreerd, maar soms wordt er ook een externe ontsteekunit geleverd (ballast type B-01). De ontsteekunit wordt tussen de ballast en de lamp geplaatst.
Ik weet niet of ik dat wil oplossen met een tie wrap??? Kan dat niet gemonteerd worden?
Hebben wij mogelijk hier nog last van?
Veel moderne auto's zijn voorzien van een boardcomputer die een indicatie geeft wanneer een van uw lampen defect raakt. Deze boardcomputer is ingesteld op de halogeenlampen die oorspronkelijk in de auto aanwezig zijn. Een xenonlamp heeft echter een ander elektrisch gedrag dan een halogeenlamp. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de boardcomputer een "valse melding" geeft. Er wordt een defecte lamp gemeld terwijl de lamp gewoon brandt en er feitelijk niets aan de hand is. Het verschilt per type auto hoe de boardcomputer deze detectie doet, maar in het algemeen kan gezegd worden dat hoe meer de xenonlamp zich "gedraagt" als een halogeenlamp, hoe minder problemen u zult ondervinden met de boardcomputer. Het elektrisch gedrag van een xenonlamp wordt hoofdzakelijk bepaald door de ballast.
Carlight heeft uitvoerige metingen gedaan aan de inschakelverschijnselen van onze verschillende ballasten. Enkele van deze meetresultaten treft u hieronder ter illustratie aan. Heeft uw auto geen boardcomputer dan is dit aspect van de ballast totaal niet van belang. Ook motorfietsen zijn in het algemeen niet voorzien van zo'n detectiesysteem.
160 euro is een mooi prijsje maar als een dealer het voor 250 euro all-in kan leveren ga ik niet zelf prutsen
Overigens heeft Bochane toegezegd een offerte te willen doen; ook zij vinden het vreemd dat Renault zowel pré als aftermarket geen Xenon levert (immers 35Watt ipv 55Watt én beter zicht) echter zij willen geen 'goedkope' meuk installeren dus zal het denk ik wel Philips worden oid.
Als ik meer weet hoor jij het ook

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.