Hallo, afgelopen weken inmiddels onze installatie afgerond van thuislaadpunt (11 Kw).
Voor de geïntereseerden zal ik hier beschrijven wat je hier nu echt voor nodig hebt, zelf kreeg ik namelijk ook hoofdbrekens van het uitzoekwerk online en van al het heen en weer gebel met alle beschikbare aanbieders.
Zelf doen met je eigen elektroman(of installatiebedrijf) is echt het goedkooptst!
Allereerst bel je elektrabeheerder of je 1 of 3 fases in je huis hebt liggen indien ze bevestigen dat het 3 fases is dan heb je krachtstroom liggen (voor het lage standaard tarief, hoger tarief geld pas vanaf 32Amp per fase). Krachtstroom betekend in dit geval dus 3fases maal 25 Amp=
3 x 25 x 230V = 17250 Kw . Dus bij 11 Kw(11000 W) laden heb je nog ongeveer 6250 over. Dit is meestal wel genoeg voor de rest van je huishouden. Maar inmiddels heb ik gemerkt dat de Mennekes Laadbox box die ik gekocht heb bij Deurloo elektro zelf terugschakeld indien hij niet genoeg Amp krijgt aangeboden dus > nooit springende schakelaars!
" heb bewust gekozen voor een laadbox van mennekes (11Kw 20Amp max) zodat de kabel(van mennekes) en de laadbox optimaal communiceren en ook bij garantie kwesties kunnen ze hier niet omheen. Mennekes is immers de ontwerper van de laadkabel zelf.
http://www.besteleengroepenkast.nl/amaxx-11
In de meterkast heb je het volgende nodig: ruimte voor een extra aardlekschakelaar van het type B (neemt de ruimte in van andere standaard aardlekgroepen, kijk in je meterkast hoeveel plaatsen er nog vrij zijn!) en een installatie automaat voor drie fases ( deze neemt de ruimte in van 4 kleinere groepen naast elkaar zoals deze meestal boven de aardleks zitten)
Indien gewenst een Kwh meter(voor drie fases), deze hangt dan naast de meterkast in een aparte doos,( apart te bestellen).
De kabel die wordt voorgeschreven is niet bij de praxis of zo te koop maar moet je ook bij een speciale elektro bedrijf bestellen op lengte en is zeer sterk en dik gewapend met metaal in de buitenste ring die gelijk dient als aarding.
Mijn laadpunt heeft alles bij elkaar ongeveer 1600€ gekost waarbij mijn box uiteindelijk aan de wand komt maar momenteel nog op een tijdelijke paal staat wat met een grondboor en een schutting paal tamelijk eenvoudig te regelen is. Let wel dit is een prijs voor een oplaadpunt waarmee je snel kunt laden tot 11 KW (22 Kw batterij in 2-3 uur vol indien helemaal leeg), de eigenlijke benaming is versneld laden(zoals ook is uit te lezen op de renault ZE app op mijn android telefoon) want snelladen slaat eigenlijk op nog hogere laadsnelheden 22 Kw en meer.
Geïntereseerden mogen mij altijd benaderen voor gratis verdere info.
groeten
Erik