Aanleg (particulier) laadpunt

Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Ad van der Meer »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik bedoelde 30 seconden inpluggen, 5 minuten lopen omdat het laadpunt niet voor de deur van de bestemming stond en vv, dus 10 minuten van mijn leven die ik niet terug krijg (Ik heb ze er voor over maar da's een andere zaak)

Mij gaat het er om dat het mij niets interesseert wat mijn auto doet terwijl ik er niet mee rij. Ik was 2,5 uur in Katwijk en gedurende die tijd heb ik mijn ding kunnen doen terwijl mijn auto zonder mijn aanwezigheid of betrokkenheid stond te laden. 180 km rijden was, voor mij persoonlijk, dus geen probleem.

Het word pas een probleem als je meer dan 130/150 km moet rijden om je bestemming te bereiken. Stel je voor ik wil naar den Helder. Incl. tussenstop in Leiderdorp 190 km en dus te ver om op 1 acculading te halen. Een tussenstop na 85 km is dus nodig. in 24 minuten kan ik daar volladen, maar omdat ik geen volle lading nodig heb om daarna Den Helder te bereiken is waarschijnlijk minder dan 20 minuten voldoende. (Voordeel is ook dat de laatste 45 km 50 en 80 km/u wegen zijn).

Als deze 40 minuten (je moet tenslotte ook nog een keer terug) van je leven te kostbaar zijn op 4 uur reistijd, dan is de Zoe inderdaad alleen geschikt voor rondjes rond de kerk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door PieterZoe »

Ik sta er ook zo in als Ad beschrijft. Ik heb me aangeleerd om tijdens een (zakelijke) afspraak altijd bij een laadpaal te parkeren, zelfs als de accu nog redelijk vol is.
Met een afspraak van een goed uur bij een 11k laadpaal zijn voor mij alle bestemmingen tot ruim 100km enkele reis prima bereikbaar. Met een tussendoor-lading bij een snellaadstation zoals Leidschendam of Breukelen is een grotere range denkbaar. Echter het enige nadeel is dat je van te voren niet weet of de plek straks vrij is. En als dat niet zo is, dan wordt je reis toch wel langer dan 40 minuten extra!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door renault15.17 »

@avdvee: een van de grootste misverstanden m.b.t. elektrisch rijden is dat het laden heel veel tijd kost. Mijn ervaringen tot nu toe, en ik denk dat Pieter en Ad hetzelfde bedoelen / ervaren, is dat je er helemaal geen tijd mee verliest. Sterker, als je je rit goed plant en je dicht bij je afspraak kunt laden, dan spaar je je zelfs de tijd uit die tanken normaal zou kosten.

Tijdens mijn rit afgelopen vrijdag bijvoorbeeld, kon ik direct vòòr Ahoy aan de laadpaal parkeren in plaats van op de veel verder gelegen "normale" parkeerplaatsen. (parkeren was ook nog gratis i.p.v. de € 12,50 normaal). En als de laadpaal daar wat meer dan 5kW had afgegeven, was de accu na mijn bespreking van 3 uur gewoon weer vol geweest. Nu moest ik dus wel even tussenladen op weg naar Helmond, maar aan een 11 kW paal bij een lunchgelegenheid ging daar ook geen tijd verloren.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Toch wel leuk om te lezen en begrijpen; ik moet het allemaal nog zelf ervaren. Een keertje proefrijden is niet voldoende.

De vraag is echter of ik net zoals jullie mijn leefstijl aanpas aan de Zoe, althans zo lees ik jullie voorbeelden, of de Zoe inpas in mijn leven. Vooralsnog vermoed ik dat ik mezelf niet ga aanpassen aan de Zoe tenzij het niet anders kan. Enerzijds omdat de Zoe voor mij echt een auto 'erbij' is en ik voor echte afstanden een 'autobahncruiser' zal gebruiken en anderzijds omdat ik deze auto niet zozeer vanwege idealistischte of principiële redenen koop maar voor een groot deel vanwege fiscale redenen.

Dat betekent dat ik niet keer op keer zal plannen, al was het maar omdat mijn cliënten niet naar mij komen maar ik naar hen, en inderdaad in mijn redelijk blije maar drukke leven geen (40) minuten ga besteden aan het wachten op laden. Dat betekent namelijk dat ik moet inleveren op inkomsten, tijd met mijn familie of mijn hobbies moeten inboeten. En zal mijn Zoe dus voornamelijk Amsterdam/ Badhoevedorp/ Amstelveen zien en misschien bij uitzondering (zoals de Zoe dag) Almere.

Desalniettemin vind ik het leuk om te bevatten hoe anderen er hier inzitten en daarop keuzes maken. Maar helaas moet ik eerst een keuze maken qua oplader alvorens mijn toepassing kan ervaren. En kies ik daarom sowieso maar voor een zo hoog mogelijk aantal kW's binnen de 3x25Amp die mijn huis schijnt te hebben.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013
Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MarcoZE »

Beste avdvee

Ik maak sinds 24 mei gebruik van een 11 kW oplaadstation van EVbox. Mijn meterkast heeft een standaard 3x25 ampère hoofdzekering. Hiermee laad ik de auto, als hij geheel leeg is in ca 2,5 uur op. Tot nu toe nooit rekening gehouden met andere apparaten die aan staan echter ook nooit problemen gehad. Gezien de veel grotere inzetbaarheid van de auto kan ik je de 11 kW zeker aan raden. Daarnaast laad de Zoé efficiënter bij hogere stroomsterktes waardoor je kosten ook nog eens (iets) minder zijn.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Dag MarcoZE,

Interessant wat je zegt; 11kW is meer efficiënt? Dat argument had ik nog niet tot me genomen.

Kun jij svp het type aangeven dat je gebruikt? Ziet het er (ongeveer) zo uit?

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013
Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MarcoZE »

Beste avdvee

Ik heb er een zonder vaste stekker
ImageUploadedByTapatalk1381169715.256583.jpg
Achteraf zou ik daar wel voor gekozen hebben. Makkelijk om laadkabel niet telkens uit de kofferbak te halen. Bovendien ook geen natte kabel die je op moet rollen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

OK, mooie kleur. Dat groene ding vind ik vreselijk aan mijn voorgevel! Vooralsnog is dit met afstand de meest interessante. Als ze nu een beetje mooie offerte maken mogen ze het gelijk komen aanleggen.

Iemand anders nog een tegensuggestie?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door PieterZoe »

Ongeacht welke kleur, neem er een met vaste kabel!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Lijkt me een nuttige aanvulling! Dan hoef ik niet iedere keer een losse kabel uit de achterklep te pakken. Iemand ervaring met een kabelhaspel? (zie eerste pagina).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Smartrix-Zoe »

Ik heb deze site gevonden en daar hebben ze ook een mobiele lader.

http://www.wallb-e.com

Ik heb al mailcontact gehad met ze en de mobiele lader is ook geschikt voor de Zoe.

Groet, Remco
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Hmmmm, cool al is mobiel niet het eerste dat in mijn gedachten kwam :-)

Afbeelding

Kastje zelf ziet er niet echt verkeerd uit, Kw ook niet, maar ik zou toch niet graag zelf wat kopen en laten installeren. Dat laat ik liever door een partij uit Nederland doen. Toch?

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Smartrix-Zoe »

Ik zit aan die mobiele te denken omdat ik regelmatig bij mijn klanten kom en die hebben vaak krachtstroom.
Ook is dan het probleem opgelost dat niet alle renault garages een laadpaal hebben :discuss: maar wel krachtstroom :D

Dit is ook nog een mobiele laadoplossing van een Nederlands bedrijf.

http://www.ratio.nl/nl/catalog/articleg ... e-charging

Deze kost 783 euro exclusief btw.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Hmmmm, ja met Schutz-Kontakt is 'ie breed inzetbaar maar ik snap de behoefte aan een hoger wattage; anders sta je nog vrolijk 20 uur te wachten.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk apparaat? Ik bedoel Renault schijnt er ook ééntje getoond te hebben (zie andere topic) maar het principe zal niet echt afwijken vermoed ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Vandaag een prettig gesprek gehad met J&K EV Solutions. Op basis van de foto's gaan ze binnen enkele dagen een finale offerte aanbieden (in overleg met de installateur):
- Ze kunnen een 11kW lader aanbieden die geschikt is voor 3x25Amp
- De lader wordt in (!) mijn meterkast gemonteerd
- Vanuit de meterkast komt een (vaste) kabel van 6 meter
- De haspel is geen optie vanwege het gewenste wattage (alleen simpele mono-fase kabels zijn daar geschikt voor)
- De kabel wordt netjes opgehangen aan de voorzijde van mijn huis met RVS kabelhouder met dummy bevestiging

Afbeelding

Afbeelding
Dit is dus geen optie op 11kW

Afbeelding

De enige dealbreakers kunnen zijn:
- levertijd 3 a 4 weken
- kostprijs (ik ben benieuwd of het een beetje scherp aangeboden gaat worden .....)

To be continued
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Overige aanbiedingen/ voortgang:

- ThePluginCompany; zoals eerder gemeld in de topic vorig week donderdag afstemming mee gehad. Inventarisatieformulier opgestuurd op zaterdag sindsdien radio stilte. Jammer. Rappel gestuurd.

- EV-Box bv; zondag benaderd via hun website en zou volgens de autoresponder binnen 2 werkdagen reactie krijgen. Dat is overduidelijk niet het geval geweest. Ook een rappelletje gestuurd ....

Kennelijk kosten dit soort zaken veel geld ....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erikfokkens
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2013
Laatste bezoek: 02 nov 2013 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door erikfokkens »

Hallo, afgelopen weken inmiddels onze installatie afgerond van thuislaadpunt (11 Kw).
Voor de geïntereseerden zal ik hier beschrijven wat je hier nu echt voor nodig hebt, zelf kreeg ik namelijk ook hoofdbrekens van het uitzoekwerk online en van al het heen en weer gebel met alle beschikbare aanbieders.
Zelf doen met je eigen elektroman(of installatiebedrijf) is echt het goedkooptst!
Allereerst bel je elektrabeheerder of je 1 of 3 fases in je huis hebt liggen indien ze bevestigen dat het 3 fases is dan heb je krachtstroom liggen (voor het lage standaard tarief, hoger tarief geld pas vanaf 32Amp per fase). Krachtstroom betekend in dit geval dus 3fases maal 25 Amp=
3 x 25 x 230V = 17250 Kw . Dus bij 11 Kw(11000 W) laden heb je nog ongeveer 6250 over. Dit is meestal wel genoeg voor de rest van je huishouden. Maar inmiddels heb ik gemerkt dat de Mennekes Laadbox box die ik gekocht heb bij Deurloo elektro zelf terugschakeld indien hij niet genoeg Amp krijgt aangeboden dus > nooit springende schakelaars!

" heb bewust gekozen voor een laadbox van mennekes (11Kw 20Amp max) zodat de kabel(van mennekes) en de laadbox optimaal communiceren en ook bij garantie kwesties kunnen ze hier niet omheen. Mennekes is immers de ontwerper van de laadkabel zelf. http://www.besteleengroepenkast.nl/amaxx-11

In de meterkast heb je het volgende nodig: ruimte voor een extra aardlekschakelaar van het type B (neemt de ruimte in van andere standaard aardlekgroepen, kijk in je meterkast hoeveel plaatsen er nog vrij zijn!) en een installatie automaat voor drie fases ( deze neemt de ruimte in van 4 kleinere groepen naast elkaar zoals deze meestal boven de aardleks zitten)
Indien gewenst een Kwh meter(voor drie fases), deze hangt dan naast de meterkast in een aparte doos,( apart te bestellen).

De kabel die wordt voorgeschreven is niet bij de praxis of zo te koop maar moet je ook bij een speciale elektro bedrijf bestellen op lengte en is zeer sterk en dik gewapend met metaal in de buitenste ring die gelijk dient als aarding.
Mijn laadpunt heeft alles bij elkaar ongeveer 1600€ gekost waarbij mijn box uiteindelijk aan de wand komt maar momenteel nog op een tijdelijke paal staat wat met een grondboor en een schutting paal tamelijk eenvoudig te regelen is. Let wel dit is een prijs voor een oplaadpunt waarmee je snel kunt laden tot 11 KW (22 Kw batterij in 2-3 uur vol indien helemaal leeg), de eigenlijke benaming is versneld laden(zoals ook is uit te lezen op de renault ZE app op mijn android telefoon) want snelladen slaat eigenlijk op nog hogere laadsnelheden 22 Kw en meer.
Geïntereseerden mogen mij altijd benaderen voor gratis verdere info.
groeten
Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

And the winner is ......

Ondanks het feit dat ik ervaringen heb met RFP trajecten van soms miljoenen euro's (record is zelfs 20+ miljoen euro) was het kiezen ervan toch lastiger dan gedacht. Je zou zeggen ladertje, installatie en klaar. Neen helaas is dat niet juist. Voor mij is duidelijk geworden:
- Niet iedereen beschikt over voldoende kennis over EV laden in het algemeen
- Renault met haar ZE standaard probeert een nieuwe 'Betamax' of 'HD-DVD' in de markt te zetten terwijl VHS en Blu-ray al standaard zijn
- Er is veel onduidelijkheid over aardlekschakelaars
- Er is veel verschil in kabels/ uiterlijk/ offline en online oplossingen etc.

Vanuit een algemeen perspectief heb ik wederom ervaren, net zoals bij de aankoop van de Zoe, dat verkopen een talent is en dat bedrijven soms mensen in de verkoop zetten die vooral andere talenten hebben. Niet zo handig.

Bij deze het lijstje dat ik hanteerde waarbij ik niet de namen van de verliezende bedrijven zomaar op Internet gooi. Wil je dat weten mag je mij een privé berichtje sturen.

Belangrijkste argumenten om die twee bedrijven te laten afvallen zijn:
- matige of soms ronduit verkeerde informatieverstrekking
- lange(re) levertijd
Keuze_leverancier.JPG
Uiteindelijk waren voor mij de 2 overblijvende bedrijven ongeveer gelijk qua aandacht/ energie en professionaliteit al zat er een redelijk groot verschil in prijs tussen beide. De laatste heeft zijn prijs ietwat verlaagd maar er bleef een significant verschil.

Desalniettemin had ik besloten om te kiezen voor de duurste. Enkel en alleen vanwege de 'ZE ready' certificatie. Helaas is op het laatste moment het mij niet gelukt van 16.30 uur tot 10.30 uur de volgende dag contact te krijgen met de aanbieder (3x email/ 1x SMS/ 1x webformulier) net op het moment toen ik besloten had de Zoe op kenteken te laten zetten zodat ik zondag tijdens de Zoe dag kon rijden. Daarom besloten alsnog voor de andere aanbieder te gaan die in staat was binnen 4 werkdagen te komen installeren. Dat vond de andere aanbieder niet echt leuk en om eerlijk te zijn was het ook wel sneu want deze aanbieder had zijn best gedaan. Volgende keer even scherper zijn; een sms'je met de tekst 'ik ga het regelen' was voldoende geweest.

Kortom; J&K heeft de eerste slag gewonnen. Nu eens kijken hoe het installeren gaat verlopen ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Persoonlijk heb ik via de telefoon een heel goed oriënterend gesprek gehad met J&K, ben echter gezien de prijs voor ICU mini gegaan via de fa. vanleeuwenoplaad.nl.
Binnen 2 dagen geleverd, goed geprijsd en aansluiten fluitje van een cent.

We kunnen het met deze oplossing prima doen. 's Avonds aan de lader en 's ochtends weer vol. :wink:

J&K beschikt wel over heel veel kennis, dus denk ik dat de keus avdvee gemaakt heeft zeker een goede is geweest. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Ja die ICU mini ziet er goed uit en is goed betaalbaar maar ik wilde persé 11kW om de laadtijd binnen het redelijke zo snel mogelijk te laten verlopen. 22kW was geen optie (jaarlijks > 1000 euro extra aan kosten netbeheerder).

Kortom deze is voor mij bijvoorbaat afgevallen vanwege het vermogen (3,7kW).

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Wij hebben gekozen voor een 11 kw laadpaal van Ecotap, en tot nu toe nog geen spijt van gehad.
We zijn gegaan voor het paal model met pas, zodat we ook nog eventueel een ander plezier konden doen.
De paal was iets duurder dan een standaard paal, maar dan heb je ook wat 4 mm plaatstaal gepoedercoat.
Die kan wel een stootje hebben.
Via internet kun je alles opvragen van het verbruik van de laadpaal, zodat we niet met een extra meter hoeven te werken.
De paal kan zowel 1 fase (230V 3,7kw) als 400V 11Kw.
De prijs €2275,-was inclusief plaatsing van de paal, aansluiten dient door een elektromonteur te gebeuren.

Verder kan ik de laadpas van ecotap ook aanraden, geen maandkosten of dergelijks.
En toch overal kunnen laden, ook snelladen, alleen wat gebruikt hebt wordt gefactureerd.

gr, Mark
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Ach deze oplossing kende ik nog niet. Deslaniettemin opteer ik liever voor iets minder opvallends. Ik ga zelfs de bijgeleverde (gifgroene) kabel overspuiten .....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door E-mission »

Een lesschool met een Zoe? Hoe gaaf is dat!
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Moet wel eerlijk zeggen dat we niet de 1e waren maar de 2e in Nederland.
Een rijschool uit de Betuwe verdient de eer om als 1e rijschool van Nederland in een Zoe te gaan lessen.

Maar 180 km tijdens het lessen is haalbaar.

gr, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door renault15.17 »

En een derde rijschool is ook al met de Zoe onderweg:

Afbeelding
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door electronaut »

Ik heb mijn laadpunt langs de 'officiële' weg via Renault laten doen. Dan krijg je de Plugin Company die het werk laat uitvoeren door Strukton. Het contact met de Plugin Company verliep goed. Er was bij mij echter wel een issue met de prijs, die kwam niet overeen met de opgave van de dealer. Uiteindelijk is er een compromis bereikt (met dank aan de Plugin Company, niet de dealer).

De 4x6 YMVKAS kabel heb ik zelf gelegd vanuit de meterkast, door de kruipruimte onder de tuin door naar de schuur. De kabel heb ik gekocht bij Vekto.

Van de Strukton-monteur begreep ik dat 6 mm2 kabel het minimum is voor een Zoe, en dat de schakelautomaat een speciale moet zijn met een zg K-karakteristiek. Die zijn schreeuwend duur naar ik begreep en daarom was de installatie van het laadpunt zoveel duurder dan de dealer had geoffreerd.

Enige issue is dat ik een maximum van 8,8 kW uit mijn laadpunt krijg. Zou soms wel eens full speed (11 kW) willen. Weet iemand hoe ik dat zou kunnen verhogen? Laatst was de monteur nog een keer bij me om de lader te repareren. Ik vroeg het aan hem, maar hij wist van niets. Ik heb dus deze lader:
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Wij zijn ook zeer ontevreden over de service van Renault je wordt met de laadpaal gewoon in het diepe gegooid.
En als je niet bekend bent met deze materie op onnodig hoge kosten gejaagd.
Ik weet niet hoe lang de afstand is maar zo als ik het inschat zit je ruim binnen 25m.
Dan had je kunnen volstaan met een 4x2,5m2 want 400v 16A mag gewoon door een 2,5m2
Verder schreef Renault bij ons ook andere automaten voor een D karakteristiek.
Deze zijn niet toegestaan in een huisinstallatie, want de hoofdzekeringen van de netleverancier zijn maximaal een C.
Normaal zitten in je huis B karakteristiek, in bedrijven vaak C.
Als je een normale 3fase aardlekschakellaar neemt en een 20A 3fase C-karakteristiek met je denken aan het volgende:
1600045 EMAT krachtgroep 20A 3P+N C-kar kema-keur 1 € 24,99 € 24,99 (ex btw)
1600031 EMAT aardlekschakelaar 4P 40A 30mA kema-keur 1 € 28,38 € 28,38 (ex btw)
G17226 4 X 2.5 YMVK-AS per meter 18 € 2,49 € 44,82 (ex btw)
En dan voldoe je aan de nen1010

Ondanks alles veel rijplezier toegewenst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erikfokkens
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2013
Laatste bezoek: 02 nov 2013 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door erikfokkens »

Wat normaal in een huis zit is zijn aardlekschakelaars van het type A ( 1 fase installaties), type B zijn veel duurder (om en nabij de 500€). Maar type B is wel wat je nodig hebt voor een 3 fase lader.
Type C en D weet ik niet veel van maar zijn volgens mij niet nodig in een 3 fase lader installatie voor de Zoe. Ik heb hier heel veel navraag over gedaan bij allerlij verschillende partijen en type B wordt door iedereen geadviseerd niet type C of D.
De kabel die je hebt gebruikt, Electronaut ! is volgend mij wel goed, ook al beweert de mnr. hierboven anders.
Bij garantie kwesties zou daar nog wel eens een dispuut uit kunnen ontstaan als de kabels niet dik genoeg blijken te zijn.
Volgens mij laad ik ook ongeveer met 8,8 Kw. bij helemaal leeg ongeveer na 2 uur en 50 min op 90 % vol, de laatste 10 % procent duurt dan nog een extra half uur of zo, maar kun je ook stoppen aangezien dit niet veel km extra opleverd en het ook nog beter voor je batterij is om hem niet altijd helemaal vol te laden!! Ik haal ook niet de volledige snelheid zoals aan een 11Kw openbare laadpaal, zelf heb ik een laadbox van het merk Mennekes en dit zou voor de Zoe de meest optimale combinatie moeten zijn met het oog op de mee geleverde ZOE laadkabel, die is namelijk ook van het type mennekes. Volgens mij zit er ook flink wat verlies in een thuisinstallatie ten opzichte van een openbare laadpaal, zeker als je kabel zo lang is als die van jouw.
Mijn oplaadset(11 Kw max (3 fase x 16 Amp))kwam op ongeveer 1600€ inclusief installatie automaat(3 fase) aardlek type B, kabel 10 meter(4 x 6 mm² met verzwaarde metalen hull), 3fase Kwh meter met inbouwbox. Alles in een keer gekocht bij Deurloo elektro. Wel alles zelf geïnstalleerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Ik ga niet beweren dat een 6mm2 niet goed is, maar de voedingskabel naar je woning is normaal 4mm2 en soms 6mm2.
Wat Renault eist is niet volgens de NEN 1010 en dat zijn de Nederlandse regels.
Natuurlijk kan het geen kwaad een 6mm2 te gebruiken, maar als de voedingskabel naar je huis maar een 4mm2 is heeft dit geen nut.
6mm2 gebruikt men als kabel voor de snel laadpalen (44kw)
Wat ik bedoel te zeggen als je niet thuis bent in deze materie, zou ik ook op save spelen en de regels van Renault aanhouden. Maar dan maak je wel onnodig veel kosten.
Een voordeel in de toekomst kan wel zijn dat je op dezelfde kabel een veel zwaardere laad paal kan plaatsen.
Heb de berekening bijgevoegd dan zie je dat je bij 16A nog met een 1,5mm2 af zou kunnen.

mvgr, Mark

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door electronaut »

mdnooyer,

Dat wordt heel veel gezegd "Volgens nen-1010 mag je 2,5 mm2". Maar dat zijn slechts veiligheidsnormen. Dus dat je kabel niet smelt bij het opladen. :)

De Zoe schijnt nogal kritisch te zijn op een aantal zaken, bijvoorbeeld de weerstand naar aarde als ik het goed heb begrepen.

Verder moet je kabelverliezen niet uitvlakken. In mijn geval is de kabel 30 m lang. Dan zijn ohmse verliezen niet te verwaarlozen. Zie onderstaande tabel (beetje moeilijk te lezen, dit forum ondersteunt schijnbaar geen tabellen)

doorsnee (mm²) | weerstand @2 x 30 m (Ω) | verliezen @16A | kosten/jaar (€) | prijs kabel (30 m, €) | terugverdientijd (jaren)
2.5 | 0.40 | 2.8% | 31 | 98 | nvt
4 | 0.25 | 1.7% | 19 | 145 | 4
6 | 0.17 | 1.2% | 13 | 210 | 11
10 | 0.10 | 0.7% | 8 | 332 | 24

In mijn geval is de terugverdientijd 11 jaar voor de dikkere 6 mm² kabel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Bij een lengte van 30m had ik waarschijnlijk ook voor een 4mm2 gekozen.
Wij hadden maar een kabel van 5m nodig.
Verder doet Renault heel vaag over een aantal gegevens en dingen.
Ben via mijn eigen werk op bezoek geweest bij een aantal leveranciers van laadpalen.
En die bevestigen ook dat het nog aftasten is en met de Zoe.
Het klopt dat de Zoe zijn weerstand naar aarde controleert voor hij gaat laden.
Als deze te hoog is gaat hij niet laden.
Verder is de Zoe heel secuur over de laadstroom, dat was ook het probleem met het laden van de Zoe in Autoweek.
Je kan je laadpaal ook op 10A of 13A laten laden ipv 16A, dit heeft als voordeel dat je toekomt met een normale huisaansluiting van 3x 25A.
De Zoe gaat dan ongeveer 5 minuten laden, tijdens het laden bouwt de Zoe de stroom langzaam op.
Na 5 minuten zou hij ongeveer op 16A zitten, omdat hij dat niet haalt stopt hij met laden.
Dit is een veel voorkomend probleem met laadpalen van 3e die zelf geen Zoe hebben.
De Zoe laad alleen op 230V/16A (3.7KW) of de volgende stap 3x400V/16A (11Kw) of hoger.

Kortom het is nog pionieren en uitvinden door vallen en opstaan.
Maar gelukkig is er dit forum waar onze ervaringen en bevindingen met elkaar kunnen delen.

gr, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

evsolutions
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 okt 2013
Laatste bezoek: 14 dec 2013 21:29
Actief als: professional

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door evsolutions »

Discussies over laadverliezen hebben op andere forums natuurlijk ook aandacht gekregen.

Conclusie op een paar forums, waarbij reacties komen van gebruikers met een 1 fase 16A lader en geschikte auto!

10 tot 30% laadverlies wordt daarin aangegeven, dit is onder andere ook afhankelijk van de buiten temparatuur.
Hoe lager de temp des temeer verlies, de temp geeft ook een groot verschil in de actieradius.

Mijn bevinding met een Ampera actieradius verschil bij -5 graden 40 km zelfde afstand en rijgedrag +20 graden 60km!!
Daarbij zijn snelweg km veel zwaarder dan 80km weg km, onder de zelfde condities +20 graden respectievelijk 60 en 80km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Zo mijn privé lader is geleverd en gemonteerd. Ben heel content over het eindresultaat:
- mooi ingebouwd; geen grote doos op de voorgevel
- geen slingerende kabel dankzij RVS houder
- vaste kabel dus niet continue die (zware) standaard kabel zeulen
IMG_0794.jpg
- Complete installatie inclusief kWh teller
- Schakelaar voor 6 tm 15A (11kWh)
IMG_0793.jpg
Voorgevel met RVS beugel naar auto
IMG_0791.jpg
Eerste leermoment is dat de accu behoorlijk snel geladen kan worden op de 15A stand echter dan komt er best een irritant (hoogfrequent) toontje van af. Dat is ook al in mindere mate op 12A. Daarom heb ik besloten de lader standaard op 9A te zetten aangezien het dan stil blijft. Maar als het nodig is schakelen we omhoog. Een schakelaar is dus best handig. Hebben andere mensen hier ervaring(en) mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door fivari »

Bij 9A ben je dan wel van de fluittoon af, maar volgens metingen uitgevoerd door gebruikers op het Franse forum, daalt het rendement van het laden aanzienlijk eens de laadstroom kleiner wordt dan 13A. Misschien toch iets om rekening mee te houden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Hmmmmm, daar heb je zeker een punt. Los daarvan lijkt het sowieso tot problemen te leiden; op stand 6A en 9A wordt het laden na 10 minuten gestaakt ...... op 12A en 15A geen centje pijn.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Van de energieleverancier hoor ik dat in onze woning 1 * 35 ampère ligt. Een 11 kW oplaadmogelijkheid op 3 x 25 ampère lijkt me het meest ideaal .... Op aansluitingen.nl al een offerte aangevraagd om de kosten voor verzwaren naar 3 X 25 amp te vernemen. (Volgens een plaatselijke elektricien tussen de 350 en 1.000 euro)
Vraag: Misschien weet iemand mij globaal te vertellen met welke extra kosten (in de meterkast) (naast het verzwaren) ik nog rekening moet houden? Ik heb natuurlijk al op dit forum de kosten gezien met een uitgangssituatie van 3 * 25 amp. Maar wat kost het nadeel (startsituatie 3 *35 amp) t.o.v. een startsituatie waar reeds 3 * 25 aanwezig is extra? :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in