Mégane 1.6 16v in noodloop bij warme motor
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 9
- Laatste bezoek: 17 jun 2015 13:38
- Actief als: particulier
Mégane 1.6 16v in noodloop bij warme motor
Model/uitvoering : Mégane Coupé 1.6 16v
Bouwjaar : 2002
Brandstof : Benzine/LPG
Zojuist teruggekomen van vakantie. Heenreis naar Normandië (550km) geheel probleemloos, ook in Frankrijk meerdere ritten gemaakt zonder enig probleem. Op de terugweg begon na een 250km plotseling het gezeik.
Het komt er nu op neer dat de motor in noodloop gaat (lampje hartslagmeter/spiraaltje brandt) zodra deze op bedrijfstemperatuur is (temp. meter op halverwege). Op dat moment maakt de motor nog maximaal ong. 2750 toeren en kan ik dus niet harder dan 95km/h rijden. Voor die tijd (koud) geen enkel probleem en reageert de motor uitstekend en loopt mooi stationair.
Nu hoor ik graag of iemand dit bekend voorkomt (of iemand die een logische zoekrichting kan voorstellen).
Uitlezen heb ik morgen pas tijd voor, mits deze auto valt uit te lezen bij Kwik-Fit (die apparatuur heb ik tot mijn beschikking). Wie kan dit bevestigen? Dit kon wel bij de Phase 1 2.0i maar weet het bij dit 2002 model niet zeker.
Bouwjaar : 2002
Brandstof : Benzine/LPG
Zojuist teruggekomen van vakantie. Heenreis naar Normandië (550km) geheel probleemloos, ook in Frankrijk meerdere ritten gemaakt zonder enig probleem. Op de terugweg begon na een 250km plotseling het gezeik.
Het komt er nu op neer dat de motor in noodloop gaat (lampje hartslagmeter/spiraaltje brandt) zodra deze op bedrijfstemperatuur is (temp. meter op halverwege). Op dat moment maakt de motor nog maximaal ong. 2750 toeren en kan ik dus niet harder dan 95km/h rijden. Voor die tijd (koud) geen enkel probleem en reageert de motor uitstekend en loopt mooi stationair.
Nu hoor ik graag of iemand dit bekend voorkomt (of iemand die een logische zoekrichting kan voorstellen).
Uitlezen heb ik morgen pas tijd voor, mits deze auto valt uit te lezen bij Kwik-Fit (die apparatuur heb ik tot mijn beschikking). Wie kan dit bevestigen? Dit kon wel bij de Phase 1 2.0i maar weet het bij dit 2002 model niet zeker.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: Mégane 1.6 16v in noodloop bij warme motor
Wat ik vaak meemaak is dat er "goedkope" brandstof wordt getankt, ook wil de Bio brandstof wel problemen geven.
Het is maar goed dat het motormanagement optreedt, anders ging de boel kapot.
Het best is uitlezen met de Renault Clip. Die kan diep genoeg in het systeem.
mvg WillemS
Het is maar goed dat het motormanagement optreedt, anders ging de boel kapot.
Het best is uitlezen met de Renault Clip. Die kan diep genoeg in het systeem.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Hoi Willem, dank voor je uitleg. Het is inderdaad zo dat ik in Frankrijk goedkope Euro 95 heb getankt (is overal zo rond de € 1,50 nu) terwijl ik normaal Euro 98 tank omdat ik weet dat deze motoren dat fijner vinden. Ik rijd ongeveer 10% van de tijd op benzine, de rest op LPG.
Overigens was ook de LPG in Frankrijk getankt, echter over de grens heb ik de LPG weer bijgevuld bij een Esso en een liter of 15 Euro 98 bijgetankt (zat nog 10 liter '95 in).
Renault clip is denk ik niet beschikbaar bij Kwik Fit? Is dit een fysiek stekkertje of hoe moet ik dat zien? Ze hebben daar een Bosch uitlees apparaat, dat weet ik wel. Deze paste op mijn Phase 1 Coupé uit 1998.
Overigens was ook de LPG in Frankrijk getankt, echter over de grens heb ik de LPG weer bijgevuld bij een Esso en een liter of 15 Euro 98 bijgetankt (zat nog 10 liter '95 in).
Renault clip is denk ik niet beschikbaar bij Kwik Fit? Is dit een fysiek stekkertje of hoe moet ik dat zien? Ze hebben daar een Bosch uitlees apparaat, dat weet ik wel. Deze paste op mijn Phase 1 Coupé uit 1998.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Stekker is dezelfde maar de programmatuur is Renault-uniek. Kan ook zijn dat er iets mis is met de ontsteking/bougies. Lange stukken op de snelweg daar wil de zaak wel opwarmen.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ok, dat was wel één van de punten die ik wilde vervangen na aanschaf - laatste keer dat zaken als bougies en filters zijn vervangen was bij de vorige eigenaar niet bekend (die had hem sinds December vorig jaar, ik sinds begin Juli). Kunnen versleten bougies zorgen dat de motor goed loopt tot bedrijfstemperatuur en vervolgens zorgen dat deze in noodloop schiet?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Nou, het is dus niet alleen bij bedrijfstemperatuur ... Vandaag weer 8 uurtjes gewerkt, motor dus weer goed afgekoeld. Bij starten meteen het waarschuwingslampje en noodloop. Ik kon stukken van een paar honderd meter tot een paar kilometer zonder problemen rijden door tijdens het rijden het contact even uit-aan te zetten (hoeft dan niet eens te starten, slaat direct weer aan) maar na verloop van tijd sprong de noodloop er toch weer in.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Blijf hier niet te lang mee doorrijden, als het bv misfire's zijn kan de katalysator beschadigd raken, en die is prijzig.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Goed, auto uitgelezen en de foutcode 2826 (gasklep positiesensor 2) kwam naar voren.
Bij het uitlezen van de meetwaardes stond de Gasklep positiesensor 2 rond de 85% op stationair, Gasklep positiesensor 1 stond op 16%.
Betekent dit dat ik een heel gasklephuis zou moeten vervangen? Of is die positiesensor en/of de stekker makkelijk te bereiken?
Bij het uitlezen van de meetwaardes stond de Gasklep positiesensor 2 rond de 85% op stationair, Gasklep positiesensor 1 stond op 16%.
Betekent dit dat ik een heel gasklephuis zou moeten vervangen? Of is die positiesensor en/of de stekker makkelijk te bereiken?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Wellicht dat het opnieuw inleren van de basisstand helpt.
kontroleer ook de stekker en kabel.
mvg WillemS
kontroleer ook de stekker en kabel.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Hoe kan ik de boel opnieuw inleren? Minpool of pluspool van de accu even ontkoppelen, minuutje of 5?
Als de stekker die drie-polige op het gasklephuis is, dan heb ik die al even losgehad en ingespoten met WD40, mocht niet baten. Viel me wel op dat de metalen pinnen waar je die stekker op klikt een beetje bruinig waren, dat zal wel corrosie zijn maar zit zo diep weggestopt dat ik dat niet makkelijk schoon kan maken. Tips?
Als de stekker die drie-polige op het gasklephuis is, dan heb ik die al even losgehad en ingespoten met WD40, mocht niet baten. Viel me wel op dat de metalen pinnen waar je die stekker op klikt een beetje bruinig waren, dat zal wel corrosie zijn maar zit zo diep weggestopt dat ik dat niet makkelijk schoon kan maken. Tips?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Een goede garage laten doen, met passende apparatuur.
mvg WillemS
p.s. kost wellicht geld, maar autorijden/onderhouden gaat niet voor niets.
mvg WillemS
p.s. kost wellicht geld, maar autorijden/onderhouden gaat niet voor niets.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Bij de dealer geweest (vlak voor sluitingstijd) en ga deze week langs voor uitlezen.
Ander probleem gevonden: Bij het vervangen van de bougies afgelopen zaterdag is gebleken dat drie van de vier penbobines feitelijk los in het blok 'hangen'. Na een eerste lachsalvo van zowel mijzelf als mijn vriend/monteur hebben we de bougies vervangen, alleen bleek bij het terugzetten van de bobines dat de M6(?) bouten waar de bobines mee vast zitten, volledig lam zijn. Het schroefdraad in het blok is waarschijnlijk versleten, de bouten zien er nog prima uit.
Ook zag ik dat de isolatie bij 2 penbobines niet helemaal jofel meer was, ik kon het koper zien zitten.
Kan bovenstaande überhaupt verband houden met de gegeven problemen? Buiten de noodloop om merk ik vrij weinig, behalve dat de auto in stationair iets schudt, maar wel netjes 750rpm loopt (met heel soms een mini uithaal naar 800).
En zo blijven we bezig :')
Ander probleem gevonden: Bij het vervangen van de bougies afgelopen zaterdag is gebleken dat drie van de vier penbobines feitelijk los in het blok 'hangen'. Na een eerste lachsalvo van zowel mijzelf als mijn vriend/monteur hebben we de bougies vervangen, alleen bleek bij het terugzetten van de bobines dat de M6(?) bouten waar de bobines mee vast zitten, volledig lam zijn. Het schroefdraad in het blok is waarschijnlijk versleten, de bouten zien er nog prima uit.
Ook zag ik dat de isolatie bij 2 penbobines niet helemaal jofel meer was, ik kon het koper zien zitten.
Kan bovenstaande überhaupt verband houden met de gegeven problemen? Buiten de noodloop om merk ik vrij weinig, behalve dat de auto in stationair iets schudt, maar wel netjes 750rpm loopt (met heel soms een mini uithaal naar 800).
En zo blijven we bezig :')
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Niemand???
Ik wil nu eerst alle bedrading gaan nalopen, wie kan me uitleggen waar ik naar moet kijken (ik heb geen idee welke kabel waar naartoe gaat en welke functie heeft, of welke sensor/circuit er mee verband houdt)? Ik begin bij de stekker op het gasklephuis, maar daarna...
Ik wil nu eerst alle bedrading gaan nalopen, wie kan me uitleggen waar ik naar moet kijken (ik heb geen idee welke kabel waar naartoe gaat en welke functie heeft, of welke sensor/circuit er mee verband houdt)? Ik begin bij de stekker op het gasklephuis, maar daarna...
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Zitten de bobine's nu goed en vast ? Dat hoort wel zo, anders krijg je storingen en kan je niet verder zoeken.
Als alle storingen eruit zijn(wissen) dan de gasklep in de basisstand zetten(inleren). En natuurlijk nadat die gereinigd is, je bent nu toch bezig. Is het al een elektronische? as dan op, laten vallen is vernieuwen, want dan is hij defekt.
Toch maar even de Dealer laten doen !.
mvg WillemS
Als alle storingen eruit zijn(wissen) dan de gasklep in de basisstand zetten(inleren). En natuurlijk nadat die gereinigd is, je bent nu toch bezig. Is het al een elektronische? as dan op, laten vallen is vernieuwen, want dan is hij defekt.
Toch maar even de Dealer laten doen !.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Nee, de bobines zitten nog steeds 'los'. Omdat de storing zo specifiek 'gaskleppositiesensor' aangaf heb ik de link met de bobines niet gelegd, maar hier zou het evt. ook aan kunnen liggen, indirect?
Ik zal een setje TAP schroeven kopen en de boel uitboren, dan kijken of ik de storingen kan wissen. Kan alleen met CLIP, toch? Toevallig iemand op het forum die dit kan zonder meteen een weeksalaris te vragen, zoals de dealer?
Ik zal een setje TAP schroeven kopen en de boel uitboren, dan kijken of ik de storingen kan wissen. Kan alleen met CLIP, toch? Toevallig iemand op het forum die dit kan zonder meteen een weeksalaris te vragen, zoals de dealer?
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-