alternator???

Stel hier de vragen die specifiek met Renault 25 techniek te maken hebben
Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

alternator???

Bericht door bert000 »

Een maand geleden heb ik in m'n r25 diesel ('91) een gereviseerde alternator gestoken. Nu begint bij een hoger toerental (boven 3000) het lampje van de batterij (links bovenaan) te flikkeren. Tevens bibbert de naald van de snelheidsmeter constant wanneer ik rij.
Iemand enig idee?

Bert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Om te beginnen :

Het lampje van de alternator gaat pas branden, wanneer de alternator zijn spanning niet kwijt kan aan de accu.

Je hebt deze alternator net vervangen door een gereviseerd exemplaar, ergo, je mag er redelijkerwijze vanuit gaan dat de alternator zelf goed werkt.

Echter, een motor verzameld in zijn werkzame leven nogal wat vuil, gezien het seizoen komen de ladingen pekel er weer aan, doch ook motor smeer etc. vreten geleidelijk aan hun weg in de contacten.

Wat is hier vermoedelijk aan de hand :

Je hebt de alternator vervangen, doch het vuile contact teruggezet op het contact-lipje zonder deze eerst te reinigen, danwel, het contactlipje maakt op een andere wijze geen goed contact meer met de alternator, kan dus zijn spanning niet kwijt, en doet dit alsnog wel via het lampje.....


De toerenteller :

Er zijn verschillende soorten toerentellers.
De ene werkt via een echte puls telling van de ontsteking, de andere pakt zijn informatie doodleuk van de alternator en de aldaar opgewekte spanning.

De R25 pakt het aantal toeren van zijn bobine, ergo, 'berekent' echt zelf het juiste toerental.
Deze gaat meestal (als ik mij goed herinner) via een witte draad die naar je ontsteking loopt, echter...... je hebt een diesel, dus....geen bobine, geen ontsteking op de conventionele manier....

Maar wat delen deze problemen :

Dat is de MASSA aansluiting op de alternator, en aangezien je een diesel rijdt en er dus geen sprake is van een ontsteking/bobine, denk ik, dat beide zaken in overweging nemende, je eens moet kijken naar de draad die van je alternator naar de massa loopt.


De zaken die je nu even in de gaten moet houden :

Als je alternator nu inderdaad niet echt aan het bijladen is, voorkom het rijden met licht en gebruik zo min mogelijk stroomgebruikers, zoals achterruit verwaming, blower, etc.
Gelukkig is een diesel een vrij solide systeem, het zal je vast niet gauw gebeuren dat je voor het verkeerslicht opeens met een afgeslagen motor staat, doch, ga totdat het probleem opgelost is zekerheidshalve niet te ver van huis.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

bedankt voor je vlugge antwoord
'k ga morgen eens kijken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Succes ermee, hopelijk haakt Jasper, Eelco of Rossy nog in, die weten echt erg veel van ALLE Renaults.

(edit : ) wat ik nog kwijt wilde :

Ik kom een beetje tot deze conclusie, mede op basis van het volgende.

Bij hogere toerentallen, wekt de alternator meer stroom op.
Meer stroom, betekend zoveel als dat deze een dikkere leiding nodig heeft om deze op zijn bestemming aan te laten komen.
Het probleem lijkt zich voor te doen wanneer de motor meer toeren maakt, ergo, de alternator meer stroom opwekt, ergo......
....er is wel contact, de accu wordt wel opgeladen, maar de verbinding tussen alternator en accu is iets te smerig of te los gekomen om ook de hogere stroom te verwerken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

'k heb nog wat zitten rondsnuffelen via de search functie
ik vermoed dat het ook wel eens de spanningsregelaar zou kunnen zijn
misschien is mijn gereviseerde alternator niet goed gereviseerd
hoe zou ik dat kunnen nameten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Dit zou je kunnen nameten door met een uitgeschakelde motor de accu spanning te meten.
De zou dan tussen de 11 en 12 volt moeten zijn.

Start de motor, en meet opnieuw.
De spanning zou nu tussen de 13 en 14 volt moeten zijn.

Echter, één van de dingen die ze ZEKER vervangen bij een alternator is de diodebrug die hiervoor aansprakelijk is, ik denk echt eerder in de richting van vervuilde of loszittende contacten.

Heb je overigens toevallig zelf de alternator vervangen ? (niet dat daar iets mis mee is hoor...!!)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

ja, ik heb de alternator zelf vervangen
hier hoort nog een verhaal bij:
2 jaar geleden heb ik de alternator ook al moeten vervangen, ik had er toen eentje van een autokerkhof (sloop), maar vorige maand was deze versleten (batterij plat, panne, takeldienst, ...)
bleek dat de alternator voor een benzine motor was, logisch dus
wat mij toen ook opviel, maar waar ik me niet aan stoorde was dat de kilometertellen nu ineens per 10 km telt (ik heb nu dus 600.000 km op de teller staan), de dagteller echter telt gewoon verder.
sinds ik vorige maand een andere (diesel)alternator heb gemonteerd, blijft hij echter per 10 km tellen, dus weet ik niet of het iets met de alternator te maken heeft

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Wacht even hoor, de kilometerteller hoort geheel los te staan van de toerenteller en de alternator.

De sensor van deze teller is doorgaans via het linkervoorwiel te bereiken, en dus ver uit de buurt van de alternator etc.

Een bezine-alternator (en vaak ook : een niet airco-voorziene alternator) heeft vaak een lager capaciteit dan een wel diesel alternator.
Een diesel heeft nu eenmaal een hogere comressie (dat is gewoon de manier waarop een diesel werkt), dus tijdens het starten ook een hogere mechanische weerstand te overwinnen, dus gaat de startmotor gewoon meer stroom vragen, ergo, een zwaardere accu en bijpassende alternator.

Maar het verhaal van de snelheidsmeter kan ik niet in een goede context plaatsen met de alternator, dat moet ik even aan de eerdere genoemde experts overlaten....helaas...

Overigens, de vraag of je de alternator zelf had vervangen, was gebasseerd op mijn mening dat menig monteur toch zou moeten weten de contacten goed te reinigen, en als dat bij jou niet gedaan was, je allicht een garantie-geval had.
(no hard feelings please)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

geen probleem
morgen ineens de boel eens goed opschonen
bedankt voor je tips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Weet je, dankzij RenaultFreak ben ik dit topic nog eens goed gaan doorlezen, met als gevolg dat ik nog harder hoop dat één van de eerder genoemde experts erop inhaken, om de doodeenvoudige reden dat ik snelheidsmeter continue gelezen heb als toerentalteller, en één en ander zet toch een iets ander licht op de zaak.

Wil je tevens vragen of je weet of je een mechanisch aangedreven snelheidsmeter hebt (denk het wel) of een electronische aangestuurde meter.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Nou, dan geef ik maar eens een gil.

Het lijkt er op dat of de snelheidsmeter, of de tellerkabel aan het overlijden zijn.
Een en ander is afhankelijk van het type en uitvoering van de auto.

Is het een TD of een GTD, of missschien een turbo D?
En wat is dan de uitrusting van de auto?

Indien de auto is voorzien van een mechanische teller is het het meest waarschijnlijk dat je snelheidsmeter het aan het begeven is. Dat dit zich voordeed toen de eerste dynamo vervangen werd, is dan toeval.

En wat het lampje aangaat, een niet goed contact ljikt mij de meest logische oorzaak.
Contoleeer eens ALLE massa kabels en aansluitingen in de motorruimte.
Dit probleem ken ik van een 19 waarbij binnen 2 weken de nieuwe accu alweer leeggelopen was. Dit bleek een bijna kapotte massakabel tussen motor en accu te zijn.

Succes ermee.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

het is een GTD bouwjaar 91 chassisnr VF1B2960506484196 (als je hier iets mee bent).
er zijn geen opties op de wagen, als je dat bedoelt.
ik weet niet hoe de teller werkt (mechanisch of electronisch) en zou ook niet weten hoe ik dit moet nagaan.

de contacten heb ik nog niet nagekeken, maar dit ga ik zeker doen.

bedankt in ieder geval!

bert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Ik zal morgen eens nakijken hoe de teller aangedreven is op jou auto.
Via het ch. nr. kan ik de voor mij benodigde gegevens bij Renault opvragen en dan zoeken in dialogys.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peter J
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 sep 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Belgie

Bericht door Peter J »

Ik dacht dat de GTD een mechanische snelheidsmeter heeft. De toerenteller is elektronisch (dat staat trouwens ook op het dashbord). De GTD heeft een mechanische kilometerteller (zo van die wieltjes met pinnetjes aan).
[size=75]R25 GTD 1992 color:777 met trekhaak en hulpveren[img]http://users.skynet.be/peter_j/auto0000.gif[/img][/size]
----------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Het verhaaltje 'toerenteller', waar ik zo uitgebreid op doorstak, was gewoon een leesfout van mij.

Er is blijkbaar niets aan de hand met de toerenteller, er staat alleen dat boven de 3000 toeren.... en vervolgens een verhaal over de kilometerteller, en deze twee zaken heb ik gewoon in één klap gelezen, zodat het verhaaltje opeens niet meer over de kilometerteller maar over de toerenteller ging.... :?

Blunder van mij... :oops:

Denk overigens wel dat deze auto een mechanische teller heeft, wellicht is de kabel tijdens het vervangen van de alternator wat verlegd ofzo, en loopt die niet meer in een mooie bocht, dus teveel weerstand voor de binnenkabel.

Andere optie is natuurlijk dat de tellerkabel gewoon zijn langste tijd gehad heeft.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Het opzoeken hoeft dus niet meer, maar ik heb het toch gedaan.
De GTD heeft zoals gezegd een mechanische kabel en teller.
De tellerklok is los te vervangen.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of de teller van een (G)TX gelijk is aan die van een GTD.
Duik ik morgen nog weer een keer verder in.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

met alternator bedoelen jullie dynamo?
Is de spanningsregelaar ook vervangen?
Verder zou ik inderdaad aan slechte contacten denken.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Alternator is inderdaad : Dynamo

De alternator zelf is gereviseerd, mag toch aannemen dat één van dingen die ze daarin meenemen de spanningsregelaar is ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

tjah, je weet het maar nooit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

ik heb ondertussen een en ander nagekeken en stel het volgende vast:
batterij bij stilstaande motor: 12,1 V
batterij bij motor op stationair toerental: 11,6 V
batterij bij motor op ong 3000 toeren/minuut: 12,2 V
de contacten zijn nagekeken en schoongemaakt: geen verbetering
bovendien heb ik de alternator (dynamo) getest als volgt:
lichten aan en motor starten, stroomkabel van de batterij loskoppelen: gevolg: na 1 tot 2 seconden gaan de lichten uit en valt de motor stil (in die volgorde).
mijn conclusie is dus: slechte alternator?
of ben ik verkeerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

neem nooit met draaiende motor de accukabel los is mij verteld, het kan o.a. je ontstekingsunit kosten.

In elk geval lijkt de alternator mij niet goed, accuspanning had hoger moeten zijn bij draaiende motor.
Zal morgen eens kijken of ik bij mijn auto ook een meting kan doen, om te bezien of wat ik nu allemaal vertel, wel geheel juist is.
(hoop alleen de voltmeter dan nog te kunnen vinden, ben namelijk aan het verhuizen dus veel zit al in dozen)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peter J
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 sep 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Belgie

Bericht door Peter J »

Een diesel heeft toch geen ontstekingsunit? Dit wil uiteraard niet zeggen dat je de kabel moet gaan losmaken. Er zullen nog wel genoeg andere dingen zijn die kunnen sneuvelen. De elektrische systemen in de auto hebben al genoeg te verduren. Lampjes in het dashboard bijvoorbeeld :(
[size=75]R25 GTD 1992 color:777 met trekhaak en hulpveren[img]http://users.skynet.be/peter_j/auto0000.gif[/img][/size]
----------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Dat klopt PeterJ, maar het is o.a. ook de andere electronica.
Geloof zelfs dat de alternator zelf kapot kon gaan als die zijn spanning niet kwijt kon, maar.... misschien is mij wel gewoon een broodje aap verhaal verteld hoor.

Maar deze alternator is in elk geval niet jofel volgens mij.
Zou er nog garantie op staan ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Normaal gesproken zou een alternator rond de 14 volt moeten leveren, ook al bij stationair draaiende motor.
Lijkt mij dat deze alternator ook niet al te best meer is.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Rossy schreef:Normaal gesproken zou een alternator rond de 14 volt moeten leveren, ook al bij stationair draaiende motor.
Lijkt mij dat deze alternator ook niet al te best meer is.

Antonio.
Het spanning wat een alternator zou moeten leveren hangt o.a. van de spanningsregelaar af.
Is het wel de juiste spanningsregelaar? 14 volt is namelijk wel normaal voor een diesel.
inderdaad is er iets niet lekker in de alternator.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

Ik heb ondertussen al panne gehad: met dit hondsweer heb ik veel met ruitenwisser, blazer en lichten aan gereden, en is de batterij helemaal leeggereden. Per geluk ben ik nog thuis geraakt.
Ik ben op het autokerkhof (sloop) geweest en men wou mij gerust een andere alternator meegeven, maar ze hadden er geen meer voor de R25 liggen. Ik heb er een van de master meegekregen (dieselversie 2500), deze lijkt er sterk op volgens mij. Weet iemand of die zou passen, anders begin ik er niet aan. In dat geval ga ik er eentje afdraaien op het autokerkhof (er stonden nog enkele R25's).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Gaat niet wat worden.
Volgens H-base online (http://www.h-base.nl) is de dynamo/alternator van een Master 2.5D 110 amp, terwijl die van de R-25 2.1D maximaal 70 amp is.
Als het een dynamo van een Master2 is dan. Van de Master1 staat bij de 2.4 en 2.5 geen dynamo opgegeven.

Succes ermee.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nou ja, wellicht als die gelijk ook een zwaardere accu erin zet, die 110Ampere kan slikken, dan zou het geen probleem moeten zijn.

Maar anders gaat het inderdaad niet goed komen... (heb beeld van kokende accu voor ogen.. :oops: )
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Oja, vergeten te melden wat mijn bevindingen waren.

Motor uit : 11.3 volt
Motor aan: 13.8 volt (slingerde een beetje)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

OK dat is duidelijk
kan ik dit weekend in de modder onder een R25 gaan liggen ...
bedankt voor het advies, heren

bert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 3453
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 05 feb 2025 13:45
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik vind het rot voor je Bert, maar ik denk toch dat het de beste keuze is.

De alternator die je nu hebt, is duidelijk niet in orde, vermoedelijk is de spanningsbegrenzer kapot, dat zou een zwart plastic dingetje moeten zijn die met een tweetal schroefjes achterop de alternator geschroefd zit.

Allicht is het probleem op te lossen door alleen dit gedeelte te vervangen, maar wil wel graag even de mening van Eelco of Rossy daarover horen.

Is in elk geval goedkoper en wellicht gemakkelijker/minder werk dan de complete alternator vervangen.

STERKER nog, misschien is het zelfs mogelijk om van de Master alternator dat blokje over te zetten.... :?: :!:

Per slot van rekening doet de alternator het wel, alleen knijpt die hem teveel af.
Wil je 'vals spelen', monteer je de oude begrenzer op de Master alternator en breng je dat geheel retour autokerkhof met de woorden dat 'die niet gaat passen' wegens het 110Ampere en 70Ampere verhaal.

Gelukkig heb je een diesel, die kan zelfs met een behoorlijk uitgeputte accu nog ver komen, maar ja, ergens houd het verhaal op natuurlijk, zoals je inmiddels ervaren hebt.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Ik heb slechte ervaring met alleen de spanningsregelaar vervangen.
Ik heb namelijk al eens iets soortgelijks gehad, en heb daarbij alleen de spanningsregelaar inclusief koolborstels vervangen door een nieuwe. De volgende dag kon ik alsnog een andere dynamo eronder zetten.

Een een andere spanningsregelaar op een niet originele dynamo gaat waarschijnlijk niet passen, teveel verschil.
De dynamo van de 2.2i van een r21 met airco zou misschien wel passen, ik heb namelijk nu de dynamo van een diesel eronder liggen, en dat past perfect (die is is namelijk hetzelfde).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

OK
'k heb een andere alternator gekregen op het autokerkhof
die zit erin nu
nu nog afwachten of het een goede is ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jan
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 309
Lid geworden op: 31 aug 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: KAN

Bericht door Jan »

Ik heb afgelopen zomer voor mijn V6 de dynamo maar laten reviseren. Een exemplaar van de sloop vond ik een te groot risico.
Ik heb al een keer bij -5 's avonds gestaan met een overleden dynamo. "wij raden u aan om buiten uw voertuig te wachten', zei de vriendelijke muts van de anwb. Jaja -5 en wind......

75 euro armer en een gereviseerde dynamo rijker. Ik zag dat ook een lager was vervangen, die draaide ook al niet meer zo geruisloos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bert000
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 12
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: bilzen

Bericht door bert000 »

de alternator blijkt nu goed te zijn
dit onderwerp mag dicht wat mij betreft
bedankt, mannen (of zijn er ook vrouwen?)

bert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Vervanging Alternator + riem + batterij
    door GertDC » » in Trafic
    9 Reacties
    620 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic