wiellager + remschijf achterzijde
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 15 nov 2013 10:07
- Actief als: particulier
wiellager + remschijf achterzijde
Bij mijn Espace IV hoor ik tijdens het rijden een snelheids gebonden zoem, die tussen 80-100 km/u erg aanwezig is. Bij een scherpe bocht naar rechts verdwijnt de zoem even, bij een scherpe bocht naar links wordt het erger en voel je zelfs een trilling. Het geluid komt van rechtsachter. Mijn conclusie: wiellager rechtsachter defect. Is dat te verwachten na 110.000 km? Volgens mij zijn het nog de originele wiellagers en remschijven.
Ik wil dus wiellagers achter (en dus remschijven + blokken) vervangen. Online zijn de prijzen veel lager dan bij mijn lokale garage en deze garage raadde me aan op de set zelf te bestellen, dan willen zij wel monteren. Helaas kom ik verschillende uitvoeringen tegen met verschillende naafdiameters. Ik ben van plan een set van Bosch (Artikelnummer: 0 986 479 276) aan te schaffen met een naafdiameter van 52.3 mm. Is dit de goede set? Ik zie ook sets met naafdiameters tussen 60 en 62 mm.
Ik wil dus wiellagers achter (en dus remschijven + blokken) vervangen. Online zijn de prijzen veel lager dan bij mijn lokale garage en deze garage raadde me aan op de set zelf te bestellen, dan willen zij wel monteren. Helaas kom ik verschillende uitvoeringen tegen met verschillende naafdiameters. Ik ben van plan een set van Bosch (Artikelnummer: 0 986 479 276) aan te schaffen met een naafdiameter van 52.3 mm. Is dit de goede set? Ik zie ook sets met naafdiameters tussen 60 en 62 mm.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 02 apr 2017 20:50
Re: wiellager + remschijf achterzijde
Heeft je garage die conclusie ook getrokken? 110k lijkt me vroeg voor lagers en ook voor schijven. Heb je het wiel op een brug of krik al eens een slinger gegeven?
Internet is inderdaad een mooi stuk goedkoper, let op dat de ABS magneet (ring) er ook bijzit. Ik kom bij Bosch maar 1 set tegen, welk jaar/ motor heb jij?
Internet is inderdaad een mooi stuk goedkoper, let op dat de ABS magneet (ring) er ook bijzit. Ik kom bij Bosch maar 1 set tegen, welk jaar/ motor heb jij?
2005 Espace 2.0 16V LPG Expression
2002 BMW R1150GS Adventure
Hide post links |
-
De garage heeft er niet naar gekeken, maar ik zou eigenlijk niet weten wat het anders zou kunnen zijn. Ik zal morgen de wagen rechtsachter even opkrikken en kijken of ik speling kan voelen.
Ik heb een Grand Espace 2.0T automaat uit 2007. Misschien dat de schijven wat sneller slijten met een automaat? De bosch set is inderdaad de enige, maar er zijn ook andere merken die een naafdiameter van 60 mm noemen, maar dan zonder tekening. Andere maten zijn wel identiek.
Ik heb een Grand Espace 2.0T automaat uit 2007. Misschien dat de schijven wat sneller slijten met een automaat? De bosch set is inderdaad de enige, maar er zijn ook andere merken die een naafdiameter van 60 mm noemen, maar dan zonder tekening. Andere maten zijn wel identiek.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 12 dec 2022 23:33
Kan ook aan de bandenliggen. Toen ik mijn Espace een paar weken geleden kreeg zat er ook een dergelijk geluid in bij de achteras. In het verre verleden heb ik me daar al een rottig naar gezocht maar nu wist ik het. Twee nieuwe banden er op en het probleem is verholpen. Het heeft met de vorm van en het cuppen van de band te maken, geluid is soortgelijk aan het geluid van een versleten wiellager.
Schijven achter met lagers etc. en blokken van Brembo kon ik voor 165,00 kopen!
Schijven achter met lagers etc. en blokken van Brembo kon ik voor 165,00 kopen!
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Hide post links |
-
Ik heb de auto een paar maanden geleden gekocht en hij staat nog op winterbanden. Het geluid is in een paar weken van niets naar ergerlijk gegaan. Bij het cuppen van banden zou ik een langzamer verloop verwachten.
Ik heb vorige week velgen met zomerbanden aangeschaft. Die ga ik dit weekend monteren, dan kan ik meteen het lager inspecteren en luisteren of het geluid daarna weg is.
Ik heb vorige week velgen met zomerbanden aangeschaft. Die ga ik dit weekend monteren, dan kan ik meteen het lager inspecteren en luisteren of het geluid daarna weg is.
Hide post links |
-
Ik dacht vanavond even de banden te wisselen. Er lag helaas geen sleuteltje in de auto om de bout die de naafdop fixeert te verwijderen. Ga morgen eens kijken of ik hier een sleuteltje voor kan kopen en anders probeer ik het wel met een punttang. Ben blij dat ik er nu achterkom en niet onderweg met een lekke band.
Ik overweeg ook sterk om de wiellagers + schijven + blokken zelf te monteren. Weet iemand een handige betaalbare tool < 40 euro om de remzuigers terug te draaien?
Ik overweeg ook sterk om de wiellagers + schijven + blokken zelf te monteren. Weet iemand een handige betaalbare tool < 40 euro om de remzuigers terug te draaien?
Hide post links |
-
- lid
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Hide post links |
-
@GTMart: ik ben benieuwd waar je de brembo set voor die prijs hebt kunnen vinden.
Ik heb zelf ook nog deze gevonden: https://www.koopgoedkoop.nl/catalog/pro ... 3godzWIA4A
Ik heb zelf ook nog deze gevonden: https://www.koopgoedkoop.nl/catalog/pro ... 3godzWIA4A
Hide post links |
-
- lid
Stuur je zo een Pm, effe zoeken...
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Hide post links |
-
- lid
Kan je geen PM sturen, effe aanpassen in je profiel!
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Hide post links |
-
- lid
Remmen terugdrukken lukt ook wel zonder speciaal tooltje: punttang op de gaatjes in de zuiger en tegelijk drukken en met de klok mee draaien.
Hide post links |
-
De zomerbanden zitten er op, het geluid is gelijk gebleven. Ik heb al nieuwe lagers + schijven + blokken besteld. Nu een beetje aan het voorbereiden om deze klus zelf uit te voeren.
Ik heb dus nodig (naast gereedschap om banden te wisselen):
- inbus 7 mm -> heb ik niet in mijn set zitten, dus moet ik aanschaffen
- dop 36 mm -> heb ik niet in mijn set zitten, dus moet ik aanschaffen
- momentsleutel 250 Nm-> mijn moment sleutel gaat maar tot 210 Nm, beetje duur voor 1 malig gebruik, dus kijken of ik deze ergens kan lenen
- terugstelset-> moet ik ook aanschaffen, maar 30 euro vind ik prima te doen en ga ik waarschijnlijk vaker nodig hebben
- kopervet voor op de bewegende delen van de blokken
Ik heb dus nodig (naast gereedschap om banden te wisselen):
- inbus 7 mm -> heb ik niet in mijn set zitten, dus moet ik aanschaffen
- dop 36 mm -> heb ik niet in mijn set zitten, dus moet ik aanschaffen
- momentsleutel 250 Nm-> mijn moment sleutel gaat maar tot 210 Nm, beetje duur voor 1 malig gebruik, dus kijken of ik deze ergens kan lenen
- terugstelset-> moet ik ook aanschaffen, maar 30 euro vind ik prima te doen en ga ik waarschijnlijk vaker nodig hebben
- kopervet voor op de bewegende delen van de blokken
Hide post links |
-
- lid
En een paar bussen remmenreiniger!
Nogmaals, het kan ook zonder terugstelset.
Heb je de wielen nog een slinger gegeven?
Nogmaals, het kan ook zonder terugstelset.
Heb je de wielen nog een slinger gegeven?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 23 nov 2024 10:27
Voor die paar tientjes wat zo'n set kost zou ik niet gaan tobben. Bij de espace maak je maar al te vaak mee dat de zuigers er vast zitten en dan lukt het echt niet met een tangetje.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Hoi
Het setje van goedkoop.nl is een aanrader. Vorige week besteld en vandaag gebruikt. Werking is simpel maar doeltreffend. Klot.. met zo'n tangetje lukt wel maar soms is het gewoon moeilijk om tegelijk druk uit te oefenen en te draaien. Uitschieten betekent waarschijnlijk kapotte rubbers. Tel uit je winst.
Het setje van goedkoop.nl is een aanrader. Vorige week besteld en vandaag gebruikt. Werking is simpel maar doeltreffend. Klot.. met zo'n tangetje lukt wel maar soms is het gewoon moeilijk om tegelijk druk uit te oefenen en te draaien. Uitschieten betekent waarschijnlijk kapotte rubbers. Tel uit je winst.
Hide post links |
-
Vandaag een poging gedaan om de Brembo remschijven (via bovenstaande ebay link) te monteren. Op zich geen probleem, ben alleen de volgende dingen tegengekomen:
- de handremkabel staat erg strak, waardoor het best lastig is om de remklauw met nieuwe blokken om de nieuwe schijf heen te zetten, kun je deze handremkabel makkelijk verwijderen of is dit niet de bedoeling?
- de remzuiger terugdrukken met tool gaat heel simpel, ik kwam er alleen achter dat het makkelijker is om de de zuiger niet volledig terug te drukken. Dit had ik de eerste keer gedaan, waardoor je een grote kans loopt dat de veertjes (vooral de lange) niet goed om de zuiger klemmen, maar juist tussen zuiger en remblok komen te zitten. Dit heb ik hersteld door de zuiger weer een klein beetje uit te duwen en het blokje opnieuw om de zuiger te schuiven.
Toen ik de 2e schijf wilde monteren kwam ik erachter dat het buitenste lager in deze schijf in axiale richting kan bewegen. De binnenschaal van dit lager kan een paar mm ten opzichte van de buitenschaal verplaatst worden. Is dit normaal en komt dit gewoon goed wanneer je het lager op spanning brengt? Ik heb voor nu besloten om de schijf nog even niet te monteren totdat ik zeker weet dat het goed is.
- de handremkabel staat erg strak, waardoor het best lastig is om de remklauw met nieuwe blokken om de nieuwe schijf heen te zetten, kun je deze handremkabel makkelijk verwijderen of is dit niet de bedoeling?
- de remzuiger terugdrukken met tool gaat heel simpel, ik kwam er alleen achter dat het makkelijker is om de de zuiger niet volledig terug te drukken. Dit had ik de eerste keer gedaan, waardoor je een grote kans loopt dat de veertjes (vooral de lange) niet goed om de zuiger klemmen, maar juist tussen zuiger en remblok komen te zitten. Dit heb ik hersteld door de zuiger weer een klein beetje uit te duwen en het blokje opnieuw om de zuiger te schuiven.
Toen ik de 2e schijf wilde monteren kwam ik erachter dat het buitenste lager in deze schijf in axiale richting kan bewegen. De binnenschaal van dit lager kan een paar mm ten opzichte van de buitenschaal verplaatst worden. Is dit normaal en komt dit gewoon goed wanneer je het lager op spanning brengt? Ik heb voor nu besloten om de schijf nog even niet te monteren totdat ik zeker weet dat het goed is.
Hide post links |
-
- lid
Hoi Mark,
Even snel tussen mijn drukte door:-)
Kabel staat straks idd.Wip de veertjes van de blok iets naar buiten met een platte schroevendraaier. leg ze dan in de houder tegen de schijf. Je kunt nu net "van achter" de remklauw eroverheen schuiven en de zuiger zal net achter het veertje vallen.
Speling op de lagers heb ik niet gemerkt, hij paste er overheen en we hebben hem met 220 NM aangetrokken. Daarna nog een klein slagje extra gegeven met een pijp op de sleutel.
't is krap maar best te doen, althans hier liep het lekker en ik ben erg tevreden. Piepen deed ie de eerste paar honderd km wel maar dat is nu weer over.
Succes, ik hoor het wel, verder niet teveel geld voor het setje toch?
Even snel tussen mijn drukte door:-)
Kabel staat straks idd.Wip de veertjes van de blok iets naar buiten met een platte schroevendraaier. leg ze dan in de houder tegen de schijf. Je kunt nu net "van achter" de remklauw eroverheen schuiven en de zuiger zal net achter het veertje vallen.
Speling op de lagers heb ik niet gemerkt, hij paste er overheen en we hebben hem met 220 NM aangetrokken. Daarna nog een klein slagje extra gegeven met een pijp op de sleutel.
't is krap maar best te doen, althans hier liep het lekker en ik ben erg tevreden. Piepen deed ie de eerste paar honderd km wel maar dat is nu weer over.
Succes, ik hoor het wel, verder niet teveel geld voor het setje toch?
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Hide post links |
-
De 2e schijf zit er op. Deze keer heb ik mijn eigen tips gebruikt , dus handremkabel loshalen van de remklauw en zuiger net niet helemaal in draaien. Dit werkt echt veel beter om de boel goed te positioneren en de veertjes van het remblok om de zuiger te schuiven. Ik heb overigens eerst het remblok in de remklauw over de zuiger gedrukt, voordat ik de remklauw met 1 remblok over de schijf met ander remblok heb geschoven.
De veren aan de remklauw heb ik niet los kunnen krijgen (kan dat uberhaupt?), deze heb ik bij het losschuiven van de remklauw gewoon wat opzij gedrukt.
De axiale speling op de 2e schijf is er in gemonteerde toestand niet meer. Bij het aandraaien hoorde ik een tik, waarna ik weer een stukje verder kon draaien. Ik vermoed dat daarmee het lager weer in elkaar klikte. Door het lager daarna verder op spanning te brengen (250 Nm) is alle speling weg.
Daarna een proefrit gedaan. Het vervelende geluid van het wiellager is weg en de auto remt nog steeds prima, ook geen piepende remmen. Inspectie van het oude lager levert niet zo heel veel op, ik kan niet echt merken dat hij kapot is, maar hij gaf wel behoorlijk wat lawaai.
Al met al is deze klus prima zelf te doen en de prijs van het setje remschijven + blokken is natuurlijk super.
De veren aan de remklauw heb ik niet los kunnen krijgen (kan dat uberhaupt?), deze heb ik bij het losschuiven van de remklauw gewoon wat opzij gedrukt.
De axiale speling op de 2e schijf is er in gemonteerde toestand niet meer. Bij het aandraaien hoorde ik een tik, waarna ik weer een stukje verder kon draaien. Ik vermoed dat daarmee het lager weer in elkaar klikte. Door het lager daarna verder op spanning te brengen (250 Nm) is alle speling weg.
Daarna een proefrit gedaan. Het vervelende geluid van het wiellager is weg en de auto remt nog steeds prima, ook geen piepende remmen. Inspectie van het oude lager levert niet zo heel veel op, ik kan niet echt merken dat hij kapot is, maar hij gaf wel behoorlijk wat lawaai.
Al met al is deze klus prima zelf te doen en de prijs van het setje remschijven + blokken is natuurlijk super.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 23 nov 2024 10:27
Die veren in de remklauw horen normaal gewoon los te komen, maar door vuil etc gaan deze vast zitten en kunnen soms niet meer gedemonteerd worden. Geen probleem zoals je zegt, gewoon wat verbuigen.
Als ze wel los komen, wat vet aan de uiteindes doen zodat de volgende monteur ( doe-het-zelver ) ze ook nog los krijgt
Als ze wel los komen, wat vet aan de uiteindes doen zodat de volgende monteur ( doe-het-zelver ) ze ook nog los krijgt
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-