Distributieproblemen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 15 okt 2021 21:59
- Actief als: particulier
Distributieproblemen
Hallo allemaal,
Ben in bezit van een Renault Scenic 1.6, 16V bouwjaar 2003 motortype K4m
Vorige week maakte bij het starten de motor behoorlijk lawaai en liep "stamend" heel onregelmatig. Diriect mijn garage gebeld en de auto naar de garage gesleept. Na diagnose bleek dat de spanrol van de distributieriem defect was. Garage heeft distributie compleet vervangen incl. waterpomp. Bij het proefdraaien bleek dat de motor onregelmatig (op 3 "Poten") liep. Na verdere voorlopige diagnose zijn er hoogstwaarschijnlijk een of meerdere kleppen geraakt en krom. Volgende week wordt de cilinderkop gedemonteerd en weten we het zeker. Mijn vraag is of het mogelijk is dat door dit voorval er nog meer schade, naast de kleppen, zou kunnen zijn opgetreden bv Zuiger(s) en of drijfstangen?
Met vriendelijke groet,
Jan van Nieuwpoort
Ben in bezit van een Renault Scenic 1.6, 16V bouwjaar 2003 motortype K4m
Vorige week maakte bij het starten de motor behoorlijk lawaai en liep "stamend" heel onregelmatig. Diriect mijn garage gebeld en de auto naar de garage gesleept. Na diagnose bleek dat de spanrol van de distributieriem defect was. Garage heeft distributie compleet vervangen incl. waterpomp. Bij het proefdraaien bleek dat de motor onregelmatig (op 3 "Poten") liep. Na verdere voorlopige diagnose zijn er hoogstwaarschijnlijk een of meerdere kleppen geraakt en krom. Volgende week wordt de cilinderkop gedemonteerd en weten we het zeker. Mijn vraag is of het mogelijk is dat door dit voorval er nog meer schade, naast de kleppen, zou kunnen zijn opgetreden bv Zuiger(s) en of drijfstangen?
Met vriendelijke groet,
Jan van Nieuwpoort
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Re: Distributieproblemen
Bij dit motortype kun je er vanuit gaan dat als je distributie geklapt is en de motor liep dat er kleppen krom zijn.
Verdere schade is er eigenlijk nooit, hoogstens een afdruk van een klep in de zuiger, maar dat kan in de meeste gevallen geen kwaad. Schade aan drijfstand hierdoor heb ik nog niet gezien.
Na een koprevisie zal het probleem opgelost zijn, er vanuit gaande dat het niet zoiets simpels als een bougie of injector.
Verdere schade is er eigenlijk nooit, hoogstens een afdruk van een klep in de zuiger, maar dat kan in de meeste gevallen geen kwaad. Schade aan drijfstand hierdoor heb ik nog niet gezien.
Na een koprevisie zal het probleem opgelost zijn, er vanuit gaande dat het niet zoiets simpels als een bougie of injector.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
De distributieriem is niet geknapt maar door de defecte spanrol is de ingestelde spanning van de riem om zeep geholpen. Vermoedelijk is daardoor op de nokkenassen de riem een aantal tandjes verschoven. Aankomende week wordt de cilinderkop gedemonteerd en gereviseerd.
In ieder geval bedankt alvast voor je reactie, het neemt bij mij in ieder gaval een hoop twijfels weg. Zodra ik meer weet laat ik het even weten
Groeten
Jan van Nieuwpoort
In ieder geval bedankt alvast voor je reactie, het neemt bij mij in ieder gaval een hoop twijfels weg. Zodra ik meer weet laat ik het even weten
Groeten
Jan van Nieuwpoort
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Reparatie is inmiddels uitgevoerd. Aantal kleppen waren beschadigd dus is cilinderkop gereviseerd. Distributie incl. waterpomp en multieriem vervangen. Totale kosten € 1750,00
Groeten
Jan van Nieuwpoort
Groeten
Jan van Nieuwpoort
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Reparatie kosten vallen me nog niet tegen, maar het blijft een hoop geld.
Aan de andere kant kan je er nu wel weer jaren tegenaan.
Was je distributieriem ook over de vervangingstermijn heen?
Aan de andere kant kan je er nu wel weer jaren tegenaan.
Was je distributieriem ook over de vervangingstermijn heen?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Nee. De riem zou dit jaar vervangen moeten worden. Maar de ellende is veroorzaakt door een defecte riemspanner. Hierdoor is waarschijnlijk de riem op een of beide nokkenassen een paar tandjes versprongen.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Oke, daar lag het dus niet aan.
Ja vervelend, dure grap helaas.