Kofferdeksel GSIII coll. 2012 maakt schurend geluid
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 02 aug 2021 11:46
- Actief als: particulier
Kofferdeksel GSIII coll. 2012 maakt schurend geluid
Hey beste Forumgangers, graag jullie advies.
Kofferdeksel van mijn GSIII coll. 2012 maakt een schurend geluid bij opening en meer specifiek als deze bijna gans open gaat. Dealer behandelde scharnieren & Co reeds met WD40. Probleem is echter niet opgelost.
Wat ik raar vind, is dat ie het de ene keer wel doet (dus een schurend geluid maken) en een andere keer dan weer niet.
Er is geen lijn in te trekken. Iemand enig idee hoe ik dit kan (laten) oplossen. Alvast bedankt voor jullie reacties. Grtz. Ruud.
Kofferdeksel van mijn GSIII coll. 2012 maakt een schurend geluid bij opening en meer specifiek als deze bijna gans open gaat. Dealer behandelde scharnieren & Co reeds met WD40. Probleem is echter niet opgelost.
Wat ik raar vind, is dat ie het de ene keer wel doet (dus een schurend geluid maken) en een andere keer dan weer niet.
Er is geen lijn in te trekken. Iemand enig idee hoe ik dit kan (laten) oplossen. Alvast bedankt voor jullie reacties. Grtz. Ruud.
GS III dCi 160 Privilège Cassiopeiagrijs is mijn allereerste Renault (20/04/2012).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: Kofferdeksel GSIII coll. 2012 maakt schurend geluid
Mijn vermoeden is dat 1 of beide gasveren niet helemaal goed zijn. Ze zijn gevuld met olie en gas en er willen wel eens luchtbelletjes ontstaan, bij het helemaal open hoor je bijna aan het einde van de slag een geluid dat heel erg op schuren lijkt.
Het kan m.i. geen kwaad.
mvg WillemS
Het kan m.i. geen kwaad.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Wagen is nog in garantie, dus zou ik dit toch wel laten herstellen. Misschien eens proberen een gasveer los te maken en dan te luisteren? Indien nog, de andere los maken...
Je bent zeker dat de klep achteraan het dak niet raakt?
Je bent zeker dat de klep achteraan het dak niet raakt?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
@WillemS en DHL, bedankt voor de tips. Ga dat morgenvoormiddag zeker eens nakijken. Auto heeft na de lange winterperiode dringend een grote poetsbeurt nodig. Als ik de tijd vind, zet ik er ook nog de zomerbanden terug op. Weet wel niet of ik dan terug via de dealer moet om de sensoren te laten inlezen. Zal wel zien wat het geeft.
Wat de garantie betreft, heb een bijkomende genomen/betaald tot 120.000 KM. Met al die elektronica en het panoramisch dak, leek dit me veiliger ...
Wat de garantie betreft, heb een bijkomende genomen/betaald tot 120.000 KM. Met al die elektronica en het panoramisch dak, leek dit me veiliger ...
GS III dCi 160 Privilège Cassiopeiagrijs is mijn allereerste Renault (20/04/2012).
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Heb je complete winterwielen of losse banden?
Als de sensoren al eens op de auto ingeleerd zijn hoef je hiervoor niet terug naar de dealer, kunnen 2 sets van 4 ventielen ingelezen zijn. Na een kort stukje rijden worden de ventielen herkerd.
Als de sensoren al eens op de auto ingeleerd zijn hoef je hiervoor niet terug naar de dealer, kunnen 2 sets van 4 ventielen ingelezen zijn. Na een kort stukje rijden worden de ventielen herkerd.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
@mechanic: heb 2 sets wielen, nl. zomerbanden op de 18" Kanjara velgen en winterbanden op de 17" Sari velgen. Heb een extra set sensoren gekocht. Als ik het goed begrijp, moet ik dan niet terug naar de dealer om de sensoren van m'n zomerbanden (opnieuw) te laten inlezen. Da's goed nieuws en bespaart me weer wat euro's
Kan je me misschien ook nog vertellen welke de voorgeschreven bandenspanning is - voor en achter verschillend - voor een dCi160? Dealer had m'n winterbanden vooraan op 2,6 en achteraan op 2,2 gezet, maar ik vind dit een beetje raar. Zeker als je weet dat de druk op m'n zomerbanden vooraan en achteraan 2,5 was.
Kan je me misschien ook nog vertellen welke de voorgeschreven bandenspanning is - voor en achter verschillend - voor een dCi160? Dealer had m'n winterbanden vooraan op 2,6 en achteraan op 2,2 gezet, maar ik vind dit een beetje raar. Zeker als je weet dat de druk op m'n zomerbanden vooraan en achteraan 2,5 was.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
De correcte bandenspanning staat in je instructieboekje. Ik geloof 2de blz. 2.5 voor en achter lijkt me raar. Wat wel kan is een verschil tussen 17 en 18 duim. Maar normaal dacht ik dat je vooraan steeds meer druk moet steken dan achteraan. Even in je boekje kijken he...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Bandenspanning weet ik zo ook niet uit mijn hoofd. Verschilt ook per motortype.
De eco bandenspanning is meestal 2.6 voor en 2.4 / 2.6 achter.
Staat in de linker deur op een sticker normaal..
De eco bandenspanning is meestal 2.6 voor en 2.4 / 2.6 achter.
Staat in de linker deur op een sticker normaal..
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Thx voor de tips DHL en mechanic. Na wasbeurt is het schurend geluid gestopt ... Ik hoop dat ik er nu definitief? van af ben. Voor de lentepoetsbeurt heb ik tijd gevonden/gemaakt. De winterbanden staan er nog niet op. Hieronder een paar foto's, ongeveer 1 jaar na aaankoop en +/- 33.000 KM verder.
Dat van die bandendruk ga ik zeker nog nakijken op de sticker en in het onderhoudsboekje. Volgend weekend hoop ik de 18" Kanjara er terug onder te kunnen plaatsen. Het zonnetje schijnt en de lente komt er aan ... De Sari's zijn mooi maar persoonlijk vind ik de Kanjara's nog mooier. Zijn ook wat exclusiever. Zie maar weinig GS of méganes rondrijden met de Kanjara's.
Dat van die bandendruk ga ik zeker nog nakijken op de sticker en in het onderhoudsboekje. Volgend weekend hoop ik de 18" Kanjara er terug onder te kunnen plaatsen. Het zonnetje schijnt en de lente komt er aan ... De Sari's zijn mooi maar persoonlijk vind ik de Kanjara's nog mooier. Zijn ook wat exclusiever. Zie maar weinig GS of méganes rondrijden met de Kanjara's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
Ik heb dat bij mijn GSIII ook ( dat schurend geluid bij het openen )
De dealer zal dit ook eens moeten nakijken denk ik .
Mogelijk was dit door de lange vrieskou oid heeft er al iemand mij verteld , we zien binnenkort wel.
( moet binnen voor de 3-maanden-controle )
Mijn bandenspanning zet ik zowel voor- als achteraan op 2.8 , na enkele maandjes is dat toch al terug gezakt naar 2.5....liever wat te veel lucht dan wat te weinig ( ivm snellere slijtage bij minder druk )
Ondertussen zit mijn wagen op 6.5 L / 100 km gemiddeld....(1.5 dci 110 pk ) en dat gaat zeker nog 5 tienden zakken deze zomer
De dealer zal dit ook eens moeten nakijken denk ik .
Mogelijk was dit door de lange vrieskou oid heeft er al iemand mij verteld , we zien binnenkort wel.
( moet binnen voor de 3-maanden-controle )
Mijn bandenspanning zet ik zowel voor- als achteraan op 2.8 , na enkele maandjes is dat toch al terug gezakt naar 2.5....liever wat te veel lucht dan wat te weinig ( ivm snellere slijtage bij minder druk )
Ondertussen zit mijn wagen op 6.5 L / 100 km gemiddeld....(1.5 dci 110 pk ) en dat gaat zeker nog 5 tienden zakken deze zomer
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Wist je dat je banden ook sneller slijten bij te hoge druk? Dan ga je de binnenkant van het loopvlak verslijten. Bij te lage druk de buitenkanten. Ik zou gewoon de voorgeschreven spanning aanhouden en om de 2 maanden of zo corrigeren.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
@DHL : dat wist ik idd , maar zeg nu zelf : wie gaat er nu elke 2 maand z'n bandendruk controleren ??
Ik alvast niet en 98% van de anderen ook niet
Als ze dan eerst wat te hard staan , dan zal mijn slijtage toch minder zijn dan diegenen die de voorgeschreven spanning hanteren denk ik zo .....
Mijn winterbanden heb ik gisteren eens goed bekeken en ik stel vast dat er zeker niet meer slijtage is aan de binnenkant (midden) dan aan de buitenste kanten .
Nieuwe banden en goede velgen blijven wel langer op de juiste spanning tegenover oudere banden en velgen met "kappen" of kneuzingen...
Ik alvast niet en 98% van de anderen ook niet
Als ze dan eerst wat te hard staan , dan zal mijn slijtage toch minder zijn dan diegenen die de voorgeschreven spanning hanteren denk ik zo .....
Mijn winterbanden heb ik gisteren eens goed bekeken en ik stel vast dat er zeker niet meer slijtage is aan de binnenkant (midden) dan aan de buitenste kanten .
Nieuwe banden en goede velgen blijven wel langer op de juiste spanning tegenover oudere banden en velgen met "kappen" of kneuzingen...
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Nee, zelf doe ik het ook niet zo regelmatig (als ik eerlijk ben:))
Maar moet erbij zeggen dat m'n banden niet zo snel druk verliezen. Denk dat ik 1 keer druk bijsteek tussen het jaarlijks onderhoud door.
Maar moet erbij zeggen dat m'n banden niet zo snel druk verliezen. Denk dat ik 1 keer druk bijsteek tussen het jaarlijks onderhoud door.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ik wel, en zet de bandenspanning op de voorgeschreven waarde + 0,3.
Met de voorbanden doe ik zo'n 90.000 km. en achter meer dan 110.000 km.
Nu wissel ik bij de halfjaarlijkse (zomer/winterbanden) van voor naar achter.
mvg WillemS
maar we dwalen af.
Met de voorbanden doe ik zo'n 90.000 km. en achter meer dan 110.000 km.
Nu wissel ik bij de halfjaarlijkse (zomer/winterbanden) van voor naar achter.
mvg WillemS
maar we dwalen af.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut