Stuur trilt enorm en maakt een raar geluid
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 15
- Laatste bezoek: 30 dec 2012 13:32
- Actief als: particulier
Stuur trilt enorm en maakt een raar geluid
Dag,
Ik heb sinds een tijdje een Renault Magane Coupe.
Vandaag toen ik thuis kwam met de auto sloeg hij net of toen ik een bultje op reed, toen ik hem weer startte maakte hij een raar geluid en begon het stuur enorm te trillen, dit gebeurde al wanneer hij stil staat.
Even de motor uitgezet en weer aan, maar dat hielp niet.
Heeft iemand al ervaring met dit probleem? Ik zal morgen nog eens kijken wat hij doet als hij helemaal afgekoeld is.
Ik heb sinds een tijdje een Renault Magane Coupe.
Vandaag toen ik thuis kwam met de auto sloeg hij net of toen ik een bultje op reed, toen ik hem weer startte maakte hij een raar geluid en begon het stuur enorm te trillen, dit gebeurde al wanneer hij stil staat.
Even de motor uitgezet en weer aan, maar dat hielp niet.
Heeft iemand al ervaring met dit probleem? Ik zal morgen nog eens kijken wat hij doet als hij helemaal afgekoeld is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: Stuur trilt enorm en maakt een raar geluid
Even een update:
Op internet lees ik dingen over motorsteun, olie resevoir van stuurbekrachtiging of stuurhuis (stuuras).
Ondertussen gekeken naar het olie reservoir, maar daar zit nog genoeg in.
Het probleem komt zich trouwens alleen voor wanneer ik stil sta, op het moment dat ik rond de 1000 toeren zit merk ik er niks meer van.
Hier een filmpje, je ziet bijna niet dat het stuur trilt, maar omdat hij zo hard trilt hoor je het geluid. http://www.tomswinkels.nl/auto/2012-10- ... .00.16.mov
Op internet lees ik dingen over motorsteun, olie resevoir van stuurbekrachtiging of stuurhuis (stuuras).
Ondertussen gekeken naar het olie reservoir, maar daar zit nog genoeg in.
Het probleem komt zich trouwens alleen voor wanneer ik stil sta, op het moment dat ik rond de 1000 toeren zit merk ik er niks meer van.
Hier een filmpje, je ziet bijna niet dat het stuur trilt, maar omdat hij zo hard trilt hoor je het geluid. http://www.tomswinkels.nl/auto/2012-10- ... .00.16.mov
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 17:29
Kijk maar eens goed alle motorsteunen na. Uit het filmpje maak ik op dat het om een diesel variant gaat?
Hide post links |
-
Het gaat om een benzine motor, waar kan ik de motorsteunen vinden, en hoe kan ik zie of ze kapot zijn?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Het zou ook nog de krukaspoelie kunnen zijn waarvan het rubber van de demper stuk is.
Ik zou het door een gargage laten doen als je al niet weet waar de onderdelen zitten.
SUC6
mvg
WillemS
Ik zou het door een gargage laten doen als je al niet weet waar de onderdelen zitten.
SUC6
mvg
WillemS
Hide post links |
-
Hoi Willem,
Alvast bedankt voor je antwoorden.
Ik ben eens even onder de auto gaan liggen, en zag een enorme schuur aan een van de buizen die vast zitten aan het wiel, ik weet niet wat voor onderdeel dit is, maar dit zou wel de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt voor je antwoorden.
Ik ben eens even onder de auto gaan liggen, en zag een enorme schuur aan een van de buizen die vast zitten aan het wiel, ik weet niet wat voor onderdeel dit is, maar dit zou wel de oorzaak kunnen zijn?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat is de stabilisator stang, die scheur is zo te zien alleen de verflaag dus dit is het probleem zoiezo niet.
Lijkt me toch de motorophaning die zn beste tijd gehad heeft, twijfel je aan jezelf laat dan een monteur even kijken.
Waar woon je in brabant..
Lijkt me toch de motorophaning die zn beste tijd gehad heeft, twijfel je aan jezelf laat dan een monteur even kijken.
Waar woon je in brabant..
Hide post links |
-
Zou het trillen niet door die stang kunnen komen dan?
Heb ondertussen even gekeken en het blijkt inderdaad een verlaag te zijn die rot is.
Ik woon in Someren, vlakbij Helmond.
Heb ondertussen even gekeken en het blijkt inderdaad een verlaag te zijn die rot is.
Ik woon in Someren, vlakbij Helmond.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het trillen komt er inderdaad niet door. Het is alleen de verflaag die wat gescheurd is. Die stang is massief en gaat echt niet zomaar kapot. De rubbers aan de uiteindes wel eens ooit maar dan nog krijg je dit effect niet
Is het een 8 of een 16klepper? Maakt voor de locatie van de motorsteunen iets verschil uit.
Je woont elk geval niet ver van mij vandaan, mocht je er niet uitkomen wil ik wel eens kijken.
Zodra je iets gas geeft is de trilling weg zeg je, lijkt op een defecte motorsteun.
Is het een 8 of een 16klepper? Maakt voor de locatie van de motorsteunen iets verschil uit.
Je woont elk geval niet ver van mij vandaan, mocht je er niet uitkomen wil ik wel eens kijken.
Zodra je iets gas geeft is de trilling weg zeg je, lijkt op een defecte motorsteun.
Hide post links |
-
Bedankt, het is een 8 klepper.
Verder misschien nog even te melden dat niet alleen het stuur trilt, zoals ik eerder wel dacht en ik de titel vermeld had.
Wanneer ik gas geef trilt het stuur niet meer. Wanneer ik gewoon op snelheid rij trilt het stuur ook niet, als hij onder de 1000 toeren komt terwijl ik aan het rijden ben, bijvoorbeeld afremmen begint hij weer te trillen.
http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/6 ... trilt.html lijkt veel op mijn probleem.
Is dit gevaarlijk / risico om er nog mee door te rijden?
Hoe kan ik er achter komen of het inderdaad de motorsteunen zijn?
Foto motorblok:
Verder hoor ik als ik mijn stuur beweeg ook een soort "eenden" geluid, maar dat kan ook komen omdat het stilstaand sturen is.
Verder misschien nog even te melden dat niet alleen het stuur trilt, zoals ik eerder wel dacht en ik de titel vermeld had.
Wanneer ik gas geef trilt het stuur niet meer. Wanneer ik gewoon op snelheid rij trilt het stuur ook niet, als hij onder de 1000 toeren komt terwijl ik aan het rijden ben, bijvoorbeeld afremmen begint hij weer te trillen.
http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/6 ... trilt.html lijkt veel op mijn probleem.
Is dit gevaarlijk / risico om er nog mee door te rijden?
Hoe kan ik er achter komen of het inderdaad de motorsteunen zijn?
Foto motorblok:
Verder hoor ik als ik mijn stuur beweeg ook een soort "eenden" geluid, maar dat kan ook komen omdat het stilstaand sturen is.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Merk je met normaal wegrijden ook dat de auto even 'bokt'? De motorsteun onder je stuurpomp gaat vaak kapot, hiervan is het rubber wat de trillingen dempt dan over de hele lengte gescheurd.
ZIe plaatje: http://www.winparts.nl/96/motor/motor-o ... motorsteun
Kan natuurlijk van alles zijn..
ZIe plaatje: http://www.winparts.nl/96/motor/motor-o ... motorsteun
Kan natuurlijk van alles zijn..
Hide post links |
-
Dat hij bokt kan ik niet echt zeggen. Is het wel altijd dat een motorsteun kapot is, het kan niet zijn dat hij opnieuw aangedraaid moet worden?
Kom het vaker voor dat een motorsteun kapot gaat, en kan dat verder kwaad om er mee door te rijden?
Kun je zo bij de motosteunen of moet je daarvoor wat dingen weg halen?
Kom het vaker voor dat een motorsteun kapot gaat, en kan dat verder kwaad om er mee door te rijden?
Kun je zo bij de motosteunen of moet je daarvoor wat dingen weg halen?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Die motorsteunen gaan allemaal wel kaopt, is rubber gevulcaniseerd in een metalen behuizing(soms nog gevuld met een vloeistof), de motor hangt dus eigenlijk in rubber. Dit gaat door ouderdom, uitdrogen en scheuren. Gewoon vervangen. Is zelf te doen als je er verstand van hebt, de motor dient degelijk ondersteund te worden voor je ze loshaalt.
Ben je niet zeker, laat het dan doen door een deskundige.
mvg
WillemS
p.s. als het gedaan is ken je de wagen niet meer terug
Ben je niet zeker, laat het dan doen door een deskundige.
mvg
WillemS
p.s. als het gedaan is ken je de wagen niet meer terug
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het kan natuurlijk van alles zijn, maar het gegeven dat bij minimaal gasgeven de trilling weg is doet me vermoeden naar de motorsteunen. De steun in de link is de meest voorkomende die defect gaat bij dit type auto. Merk je meestal al binnen 5meter. Komt elke paar weken wel eens voor, in jou auto zit geen airco en dat scheelt een hele boel.
Hide post links |
-
Bedankt, ik heb maandag een afspraak bij een monteur. Wat zou het ongeveer mogen kosten als het inderdaad om de motorsteun gaat, nieuwe aanschaffen en montage?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Die steun heb ik laatst gekocht voor 27e op internet. Dealer prijs is 80e ex btw.
Montage 45min ongeveer.
Montage 45min ongeveer.
Hide post links |
-
Bedankt, ik zal maandag wel horen wat het gaat kosten maar dan heb ik een beetje een idee.
Wat ik nog vergeten te zeggen was is wanneer het stuur dus trilt en ik het stuur beweeg gaat hij af en toe harder trillen.
Wat ik nog vergeten te zeggen was is wanneer het stuur dus trilt en ik het stuur beweeg gaat hij af en toe harder trillen.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Wie weet is het echt iets totaal anders, maargoed dat is het nadeel van internet.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
He, dan gebruik je dus de hulp van de stuurbekrachtiging!
Zit daar wel voldoende olie in ?
SUC6
Zit daar wel voldoende olie in ?
SUC6
Hide post links |
-
Hoi Willem,
Ja olie heb ik na gekeken, morgen ga ik langs bij de auto monteur, hopelijk kan ik jullie dan ook meer vertellen.
Dank alvast.
Ja olie heb ik na gekeken, morgen ga ik langs bij de auto monteur, hopelijk kan ik jullie dan ook meer vertellen.
Dank alvast.
Hide post links |
-
Vanmorgen wilde ik mijn auto startte in eerste instantie lukte het niet, paar keer geprobeerd maar nee, helaas. Toen heb ik de handrem eraf gehaald en de auto beetje op en neer geduwd en daarna weer paar keer geprobeerd en toen ineens startte hij wel.
Het leek net of hij niet genoeg kracht had om hem te startte, terwijl de radio en lampen wel aan gingen, maar mijn klok stond bijvoorbeeld op 00:00 te knipperen, dus lijkt er op dat de accu toch uitgevallen was?
Kan het er iets mee te maken hebben dat ik mijn lampen eerst had aan gezet en daarna pas probeerde te startte?
Verder gewoon mee naar school gereden en verder geen problemen gehad, enkel voel je de trillingen heel erg voor een stoplicht of wanneer je gaat afremmen en dus onder de 1000 toeren komt. Wel merk ik heel erg op dat het trillen de ene keer harder is dan de andere keer, en het lijkt er op dat de trillingen in het ritme van de motor zijn.
Het leek net of hij niet genoeg kracht had om hem te startte, terwijl de radio en lampen wel aan gingen, maar mijn klok stond bijvoorbeeld op 00:00 te knipperen, dus lijkt er op dat de accu toch uitgevallen was?
Kan het er iets mee te maken hebben dat ik mijn lampen eerst had aan gezet en daarna pas probeerde te startte?
Verder gewoon mee naar school gereden en verder geen problemen gehad, enkel voel je de trillingen heel erg voor een stoplicht of wanneer je gaat afremmen en dus onder de 1000 toeren komt. Wel merk ik heel erg op dat het trillen de ene keer harder is dan de andere keer, en het lijkt er op dat de trillingen in het ritme van de motor zijn.
Hide post links |
-
Ondertussen de monteur laten kijken, de motor kon hij bewegen en dat bevestigd dus dat de motorsteun kapot is, aan de kant van het rondje op de foto:
Hij ging kijken of ze de motorsteun nog op voorraad hadden en dan kon hij hem vervangen, anders moet ik even wachten.
Verder moet ik even in de gaten houden i.v.m het startte anders zou ook nog eens de start motor kapot kunnen zijn.
Hij ging kijken of ze de motorsteun nog op voorraad hadden en dan kon hij hem vervangen, anders moet ik even wachten.
Verder moet ik even in de gaten houden i.v.m het startte anders zou ook nog eens de start motor kapot kunnen zijn.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dan klopte mijn vermoedens. De motor ligt op die steun als het waren, hangt er niet in. De motor kan nooit zoveel bewegen dat deze eraf valt of echt alle steunen moeten defect zijn. Startmotor die defect kan gaan, sjah dat zal de praktijk moeten blijken maar lijkt me stug.
Elk geval vrij goedkoop te repareren
Wat betreft je startmethode, ik zou mn lampen pas aandoen als de motor draait zodat de accu volle startcapaciteit kan leveren. Laat de je electrisch circuit eens controleren nu de auto daar toch staat.
Elk geval vrij goedkoop te repareren
Wat betreft je startmethode, ik zou mn lampen pas aandoen als de motor draait zodat de accu volle startcapaciteit kan leveren. Laat de je electrisch circuit eens controleren nu de auto daar toch staat.
Hide post links |
-
Bedankt voor jullie hulp, de motorsteun is ondertussen vervangen en het probleem is opgelost.
De monteur vertelde mij dat mijn accu ook vervangen moet worden, hier had hij zelf geen tijd meer voor omdat hij op vakantie gaat. Waar kan ik het beste een accu kopen en wat is een redelijk prijs?
De monteur vertelde mij dat mijn accu ook vervangen moet worden, hier had hij zelf geen tijd meer voor omdat hij op vakantie gaat. Waar kan ik het beste een accu kopen en wat is een redelijk prijs?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Is dat een hobby monteur dan? Accu vervangen kost 10minuten werk...
Van de halfords tot de praxis kun je ze kopen, schappelijke prijs ligt rond de 70e denk ik. Een 50a 420AH moet voldoende zijn voor jou auto.
Van de halfords tot de praxis kun je ze kopen, schappelijke prijs ligt rond de 70e denk ik. Een 50a 420AH moet voldoende zijn voor jou auto.
Hide post links |
-
Hij is monteur van beroep, kennis van mij dus vandaar dat hij even gekeken had. Hij had zo geen accu liggen.
Dit is de huidige accu die er momenteel in zit:
Exide
12Volt
55Ah
460A(en)
Dit is de huidige accu die er momenteel in zit:
Exide
12Volt
55Ah
460A(en)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ik koop nooit een accu bij Halfords of Praxis, maar gewoon een merk accu bij een automaterialenzaak.
Gewoon dezelfde specificaties als die van de accu die er nu inzit.
Een accu heeft een levensduur van zo tussen de 4 en 8 jaar.
Wil je goedkoop neem dan een Wilco Accu.
mvg
WillemS
Gewoon dezelfde specificaties als die van de accu die er nu inzit.
Een accu heeft een levensduur van zo tussen de 4 en 8 jaar.
Wil je goedkoop neem dan een Wilco Accu.
mvg
WillemS
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Haal de accu's die ik gebruik ook nooit bij die zaken, maar je kunt ze er wel verkrijgen en die zitten meestal bij iedereen in de buurt.
Die specificaties zijn prima voor jou auto, met airco zou je een zwaardere nodig hebben.
Die specificaties zijn prima voor jou auto, met airco zou je een zwaardere nodig hebben.
Hide post links |
-
Ondertussen de accu vervangen, kosten waren 95 euro.
Verder was mijn auto radio ook ineens kapot gegaan "toen nog met de oude accu", dus ook maar een nieuwe gekocht en nu rijd de auto weer als een zonnetje!
Bedankt voor jullie hulp!
Verder was mijn auto radio ook ineens kapot gegaan "toen nog met de oude accu", dus ook maar een nieuwe gekocht en nu rijd de auto weer als een zonnetje!
Bedankt voor jullie hulp!
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in