uitval scenic zonder melding
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 11 jun 2012 18:30
- Actief als: particulier
uitval scenic zonder melding
Model/uitvoering : _1.6
Bouwjaar : _2001
Brandstof : _benzine
hr
Hallo, mijn scenic valt onder het rijden uit, zonder melding.
Is 10 x uitgelezen in diverse garages, maar niets te vinden.
Het gebeurt altijd op vakantie naar een warm land.
Dit jaar na 300 kiliometer voelde ik een lichte hapering, ojee, rustiger gereden, maar na 100 kilometer viel hij toch weer uit.
Ik kan hem dan gelijk weer starten, en iets verder rijden, ongeveer 100 meter. Zou ik langer wachten kan ik ook weer verder rijden. Maar blijft levensgevaarlijk. Volgens mij gebeurt het altijd als ik vaart minder voor een file of langzame rijder en daardoor de extra koeling van de rijwind weg valt. De temperatuur van de motor blijft goed. Ook stationair in de garage valt de motor uit als het onder de kap maar warm genoeg wordt, laat ik de kap open, slaat hij niet af, of het moet nog veel langer gaan duren. Ook hier uitgelezen maar geen melding. Het ligt niet aan de sensors of gasklephuis volgend de garage. Volgens de laatste garage moet het met de benzine te maken hebben. Wat denken jullie eventueel van verdamping hiervan? Graag hoor ik Uw reactie, want ik en mijn gezin worden er gek van.
Mvg Karel
Bouwjaar : _2001
Brandstof : _benzine
hr
Hallo, mijn scenic valt onder het rijden uit, zonder melding.
Is 10 x uitgelezen in diverse garages, maar niets te vinden.
Het gebeurt altijd op vakantie naar een warm land.
Dit jaar na 300 kiliometer voelde ik een lichte hapering, ojee, rustiger gereden, maar na 100 kilometer viel hij toch weer uit.
Ik kan hem dan gelijk weer starten, en iets verder rijden, ongeveer 100 meter. Zou ik langer wachten kan ik ook weer verder rijden. Maar blijft levensgevaarlijk. Volgens mij gebeurt het altijd als ik vaart minder voor een file of langzame rijder en daardoor de extra koeling van de rijwind weg valt. De temperatuur van de motor blijft goed. Ook stationair in de garage valt de motor uit als het onder de kap maar warm genoeg wordt, laat ik de kap open, slaat hij niet af, of het moet nog veel langer gaan duren. Ook hier uitgelezen maar geen melding. Het ligt niet aan de sensors of gasklephuis volgend de garage. Volgens de laatste garage moet het met de benzine te maken hebben. Wat denken jullie eventueel van verdamping hiervan? Graag hoor ik Uw reactie, want ik en mijn gezin worden er gek van.
Mvg Karel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 11:46
Re: uitval scenic zonder melding
dampvorming in de benzinleiding kwam vroeger wel voor bij auto's met een carburateur. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit verschijnsel (vapour lock) bij een scenic uit 2001 optreedt. De vraag is eigenlijk wat er uitvalt: de onsteking of de brandstoftoevoer. Als de brandstoftoevoer wegvalt zal de motor wat hortend en stotend uitvallen; als het aan de onsteking ligt zal ie in één keer afslaan. Heeft deze scenic nog een regelmodule of penbobines?
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 11 jun 2012 18:30
Hallo,
Valt hortend en stotend uit, als ik het stationair test, als ik rijd is het moeilijk vast te stellen, en het zijn penbobines.
Hieronder nog iets meer informatie.
Het bouwjaar is 2001
Kilometerstand 142000
Onderhoud bij diverse garages, maar wel altijd op tijd gedaan.
Uitgelezen met een computer en deze ook aan laten staan terwijl het probleem zich voor deed.
2 jaar geleden had ik het zelfde probleem, ook terugkomend van vakantie, door de bergen, dan redelijk door gereden en een warme dag.
Ook toen ontstond het volgens mij bij verandering van de snelheid bij file of ander langzamer verkeer.
Een sensor[ vliegwielsensor] vervangen, gasklephuis schoongemaakt, pakking inlaatspruitstuk vervangen, probleem leek weg.
Verleden jaar weer een probleem, maar nu wel een melding, 2x bobine vervangen, probleem opgelost.
Dit jaar met vertrouwen naar Italie, maar probleem van 2 jaar geleden weer terug.
Verleden jaar heb ik iets voorzichtiger gedaan, door de klep regelmatig te openen, ook was het toen minder warm.
Ook op de heenweg dit jaar geen probleem, maar ook rustig aan gedaan en het was niet zo warm.
Een reiniger erbij doen wil ik natuurlijk best proberen, maar auto staat nog in Italie, en de garage raad dit weer af.
Stappenmotor blijft volgens mij problemen geven als er eenmaal een defect aan is.
Wat denk U allen eventueel van de verdamping van benzine in de leiding rond het motorblok of eventueel lekkage bij het inlaatspruitstuk omdat hier een vloeibare pakking is gebruikt?
Mvg Karel
Valt hortend en stotend uit, als ik het stationair test, als ik rijd is het moeilijk vast te stellen, en het zijn penbobines.
Hieronder nog iets meer informatie.
Het bouwjaar is 2001
Kilometerstand 142000
Onderhoud bij diverse garages, maar wel altijd op tijd gedaan.
Uitgelezen met een computer en deze ook aan laten staan terwijl het probleem zich voor deed.
2 jaar geleden had ik het zelfde probleem, ook terugkomend van vakantie, door de bergen, dan redelijk door gereden en een warme dag.
Ook toen ontstond het volgens mij bij verandering van de snelheid bij file of ander langzamer verkeer.
Een sensor[ vliegwielsensor] vervangen, gasklephuis schoongemaakt, pakking inlaatspruitstuk vervangen, probleem leek weg.
Verleden jaar weer een probleem, maar nu wel een melding, 2x bobine vervangen, probleem opgelost.
Dit jaar met vertrouwen naar Italie, maar probleem van 2 jaar geleden weer terug.
Verleden jaar heb ik iets voorzichtiger gedaan, door de klep regelmatig te openen, ook was het toen minder warm.
Ook op de heenweg dit jaar geen probleem, maar ook rustig aan gedaan en het was niet zo warm.
Een reiniger erbij doen wil ik natuurlijk best proberen, maar auto staat nog in Italie, en de garage raad dit weer af.
Stappenmotor blijft volgens mij problemen geven als er eenmaal een defect aan is.
Wat denk U allen eventueel van de verdamping van benzine in de leiding rond het motorblok of eventueel lekkage bij het inlaatspruitstuk omdat hier een vloeibare pakking is gebruikt?
Mvg Karel
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 apr 2013 12:36
Hallo, wij hebben hetzelfde probleem. 2 jaar geleden in Spanje en dit jaar in Italie. Intussen net als u een aantal garages bezocht en steeds kregen we te horen prima auto mankeert niets aan. Weet u intussen iets meer?
Gr. Ank
Gr. Ank
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
Er kan een kabelbreuk zijn, die slecht wordt bij warmte. Heb hetzelfde gehad met een 306, daarbij viel de brandstofpomp uit als het te warm werd.
Probeer de motorkabelboom eens te bewegen als hij daarna weer loopt, mogelijk kun je hem laten uitvallen als je op de juiste plek komt.
Probeer de motorkabelboom eens te bewegen als hij daarna weer loopt, mogelijk kun je hem laten uitvallen als je op de juiste plek komt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Een verstopt damp absorbsie vat kan ook nog wel eens voorkomen.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Bij diverse Renaultmodellen zijn de massa-strips niet van zo'n goed kwaliteit. Kijk deze eens goed na, te beginnen met de massa van de accu naar de carrosserie, de massa naar de motor is berucht bij diverse modellen(ziet er goed uit maar inwendig rot). SUC6
mvg
WillemS
mvg
WillemS
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 01 dec 2012 20:27
Lijkt mij toch een bobine probleem. Heb hetzelfde gehad, tijdens het rijden stopt 1 bobine er mee. Starten en wat peuten gas geven en hij pakt weer op en je kan een rit van 100km maken. Vervolgens zelfde ellende weer. Zou ze gewoon alle 4 vervangen.
Correct me if im wrong
Correct me if im wrong
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Bij een defekte bobine blijft er brandstof ingespoten worden, die dan in de katalysator komt, die is zo'n 300+ graden, de brandstof verbrand er en de kat is binnen de kortste keren naar de eeuwige jachtvelden(hij smelt), weet je wat een nieuwe kat kost?
Dus zo snel mogelijk de defekte bobine vervangen is mijn devies.
mvg
WillemS
Dus zo snel mogelijk de defekte bobine vervangen is mijn devies.
mvg
WillemS
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
Volgens de laatste berichten zou het kunnen komen door de aansluiting caravan naar de auto (stekkerdoos) deze zou de boordcomputer ontregelen. Heeft iemand hier een oplossing voor? Gr. Ank
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ja, de dealer heeft een kabelset die geschikt is voor wagens met CANbus en/of Multiplexnetwerk.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
De storing kan veroorzaakt worden door de elektroklep van dampabsorbtievat .
bij jouw model zit deze links boven waar twee darmpjes op geklikt zitten en een stekker met twee draden .
Bij ons in de garage al vele malen vervangen .
Simpel testen : darmen af , stekker los en aan de boven kant vacuum zuigen . indien vacuum blijft :OK
Klacht is meestal schokken of soms ook gemiste verbranding zoals bij deffecte bobines.
Hopelijk iets gevonden .
Mvg Kurt
bij jouw model zit deze links boven waar twee darmpjes op geklikt zitten en een stekker met twee draden .
Bij ons in de garage al vele malen vervangen .
Simpel testen : darmen af , stekker los en aan de boven kant vacuum zuigen . indien vacuum blijft :OK
Klacht is meestal schokken of soms ook gemiste verbranding zoals bij deffecte bobines.
Hopelijk iets gevonden .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Even corigeren . klep zit links onder op dampabsorbtievat gemonteerd .onder licht .
Was verkeerd met megane . Hopelijk nog steeds niet naar op zoek . Darmpje zit op gasklephuis geklikt.
Deze geeft geen storing aan als ze niet goed afsluit.
Mvg Kurt
Was verkeerd met megane . Hopelijk nog steeds niet naar op zoek . Darmpje zit op gasklephuis geklikt.
Deze geeft geen storing aan als ze niet goed afsluit.
Mvg Kurt
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
Hallo, bedankt voor de snelle reacties. Nu is het bij ons zo dat het alleen voorkomt met de caravan erachter. Na de vakantie zijn we gewoon door blijven rijden en geen enkel probleem gehad. Maar omdat we deze zomer toch graag weer op pad willen gaan zoeken we een zekere oplossing. We gaan met uw evt. oplossing aan de gang. Bedankt.
Gr. Ank
Gr. Ank
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut