snelheidsmeter hangt

Stel hier de vragen die specifiek met Renault 25 techniek te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
Peter J
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier

snelheidsmeter hangt

Bericht door Peter J »

De snelheidsmeter hangt. Enkele voorbeeldjes: Bij (rustig) optrekken blijft de meter op 0 hangen, om dan plots naar 50km/u te springen. Bij vertragen vanaf 90km/u blijft de meter hangen om dan plots naar beneden te vallen. Met al die flitspalen in dit land is het dus moeilijk om de snelheid goed in te schatten. Er zit voor de rest geen bibber in de meter.

Heeft er iemand een idee hoe dit kan? Is het systeem mechanisch of elektrisch?

Groetjes,

Peter
[size=75]R25 GTD 1992 color:777 met trekhaak en hulpveren[img]http://users.skynet.be/peter_j/auto0000.gif[/img][/size]
----------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ton
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1

Bericht door Ton »

Heb iets soortgelijks gehad. Bij snelheden onder de honderd deed de km-teller het normaal, maar op bepaalde (hogere) snelheden viel hij plotseling terug naar 0. Na verloop van tijd deed'ie helemaal niets meer. In mijn vorige R25 bleek dat de soldeerpuntjes van het dashboard niet goed waren, maar in deze R25 was dat niet het geval.

Toen de auto op een bepaald ogenblik zwaar beladen was deed de km-teller het plotseling weer wel. Wat bleek: de draad van de elektronische km-teller die loopt van de versnellingsbak naar het chasis van de auto was helemaal hard geworden en de koperdraad erbinnen maakte geen verbinding meer. Het spulletje netjes gesoldeerd en alles werkte weer prima!

Als de auto hard rijdt dan kantelt de versnellingsbak meer dan anders en dat was de reden dat de km-teller het bij hogere snelheden soms niet deed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Peter J
Lid
Lid
Posts in topic: 2

Bericht door Peter J »

Bedankt Ton,

Maar het schijnt een mechanische snelheidsmeter te zijn. De kabel is in alle geval zeer recent vervangen. Ik ben in alle geval van plan om het dashboard als ik eens tijd heb door te solderen.

Ik heb echter geen idee hoe de wijzer aangestuurd wordt.

Groetjes,

Peter
[size=75]R25 GTD 1992 color:777 met trekhaak en hulpveren[img]http://users.skynet.be/peter_j/auto0000.gif[/img][/size]
----------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen