Zekering airco Scenic 2 van 2006
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ik heb een Scenic 2 van 2006, diesel. met climat control.
Airco doet het niet meer, vloeistof en druk zijn getest, vlgs garage stat er gen spanning op de vloeistof druk sensor dus ik denk dat er een zekring defect is.
Kan iemand mij vertellen waar die zit.
Onder dachbord zit hij niet, zou dus bij de accu moeten zitten, klopt dit of heeft iemand een ander idee.
Ik hoor het graag.
Hans
Airco doet het niet meer, vloeistof en druk zijn getest, vlgs garage stat er gen spanning op de vloeistof druk sensor dus ik denk dat er een zekring defect is.
Kan iemand mij vertellen waar die zit.
Onder dachbord zit hij niet, zou dus bij de accu moeten zitten, klopt dit of heeft iemand een ander idee.
Ik hoor het graag.
Hans
Laatst gewijzigd door Renier op 06 apr 2012 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangevuld
Reden: Titel aangevuld
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ik weet bijna zeker dat er iets anders aan de hand is, namelijk hetzelfde waar bijna elke scenic II last van heeft.
De df1070 storing, die meestal onterecht aanwezig is. Hele procedure voor om deze weg te krijgen, airco pomp controleren / vernieuwen, stekker op pomp, dan via renault techline ( alleen dealer ) toestemming vragen om de computer te herprogrammeren waardoor deze storing niet meer op treedt.
Ook de druksensoren zorgen wel eens voor problemen, maar je komt hier alleen maar achter door de auto te laten uit lezen, liefst bij een dealer met verstand van zaken.
Succes,
De df1070 storing, die meestal onterecht aanwezig is. Hele procedure voor om deze weg te krijgen, airco pomp controleren / vernieuwen, stekker op pomp, dan via renault techline ( alleen dealer ) toestemming vragen om de computer te herprogrammeren waardoor deze storing niet meer op treedt.
Ook de druksensoren zorgen wel eens voor problemen, maar je komt hier alleen maar achter door de auto te laten uit lezen, liefst bij een dealer met verstand van zaken.
Succes,
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Beste mechanic, bedankt voor je reaktie.
Ik heb de zekeringen bij de accu gekontroleerd en daar geen defecte zekering gevonden, wat een rot klus om daar even zekering te bekijken, ik snap niet dat dat niet makelijker toegangkelijk is ontworpen.
Is er ook bekent of er ergens een zekering zit, ik zou zeggen dat alles moet zijn afgezekerd.
Al met al ga ik volgende week even bij de dealer langs.
P.s. er staat nergen dat door jou opgegven storings kode.
Groeten Hans
Ik heb de zekeringen bij de accu gekontroleerd en daar geen defecte zekering gevonden, wat een rot klus om daar even zekering te bekijken, ik snap niet dat dat niet makelijker toegangkelijk is ontworpen.
Is er ook bekent of er ergens een zekering zit, ik zou zeggen dat alles moet zijn afgezekerd.
Al met al ga ik volgende week even bij de dealer langs.
P.s. er staat nergen dat door jou opgegven storings kode.
Groeten Hans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ga er maar niet vanuit dat er een zekering kapot is, want dat heb ik nog nooit meegemaakt met een scenic II en een airco probleem. De storingcode krijgt alleen de dealer met originele uitleesapparatuur.
Heb je deze code, merkt de sensor een plotselinge drukvak buiten alle proporties en sluit deze het systeem volledig af. Na het wissen werkt deze weer, tot de volgende keer dat de storing komt.
Heb je deze code, merkt de sensor een plotselinge drukvak buiten alle proporties en sluit deze het systeem volledig af. Na het wissen werkt deze weer, tot de volgende keer dat de storing komt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2011
- Laatste bezoek: 28 mei 2018 14:28
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ik heb een Grand Scenic II uit 2006. Ik heb deze eind 2010 gekocht met uitgebreide garantie. Begin 2011 toen de eerste warmte kwam bleek de airco niet te werken. Onder garantie is (na 4 bezoeken) uiteindelijk de aircopomp en de druksensor vervangen (bij ATU, geen renault garage). De hele zomer heeft de airco vervolgens goed gewerkt. Nu na de winter een paar weken geleden kwam ik er achter dat de airco het weer niet deed. Alleen nu heb ik geen garantie meer. Naar aanleiding van dit forum heb ik vorige week een afspraak gemaakt met een Renaultgarage in de hoop dat het het bekende stekker probleem was.
Gisteren is de Scenic daar geweest en inderdaad, ze hebben de stekker op de aircopomp zonder kosten vervangen (coulance regeling, kosten worden verhaald op Renault)
. De airco draait weer als een zonnetje. Dus ook met een auto van 6 jaar oud loont het de moeite om toch even langs een echte Renaultgarage te gaan, wanneer je deze problemen hebt.
Ik vraag me af of het vorig jaar niet gewoon hetzelfde probleem is geweest.......
Gisteren is de Scenic daar geweest en inderdaad, ze hebben de stekker op de aircopomp zonder kosten vervangen (coulance regeling, kosten worden verhaald op Renault)

Ik vraag me af of het vorig jaar niet gewoon hetzelfde probleem is geweest.......
Grand Scenic II - 1.6 16V, inmiddels ingeruild!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Niet alle garages weten goed raad met de airco's van Renault. De pompen lopen regelmatig vast dus kan goed dat deze toch wel defect was, maar vaak worden ze voor jan l*l vervangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Auto is door garage uigelezen, zou een storing zijn op de drukschakelaar wegens geen spanning.
Storing is verwijderd en de airco werkte weer prima.
Nu een paar dagen later doet hij het weer niet.
Wie o wie? toch de compressor laten vervangen?
Storing is verwijderd en de airco werkte weer prima.
Nu een paar dagen later doet hij het weer niet.
Wie o wie? toch de compressor laten vervangen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Zoals ik al zei is dit de storing df1070, na het wissen werkt de airco weer.
Als de vullingsgraad goed is, wat je aangeeft, zou je met de auto naar de dealer kunnen gaan en zien wat ze voor jou kunnen betekenen. Is de stekker op de airco pomp al vernieuwd bij jou auto?
Er is een software update beschikbaar bij de dealer welke enkel alleen in overleg met de technische helpdesk van Renault uitgevoerd kan worden. Hiervoor zullen ze eerst een officiele airco-pomp gemonteerd willen zien.
Dus een tripje naar de dealer, en vraag naar de werkplaats chef. Wellicht krijg je de pomp uit coulance oid.
Als de vullingsgraad goed is, wat je aangeeft, zou je met de auto naar de dealer kunnen gaan en zien wat ze voor jou kunnen betekenen. Is de stekker op de airco pomp al vernieuwd bij jou auto?
Er is een software update beschikbaar bij de dealer welke enkel alleen in overleg met de technische helpdesk van Renault uitgevoerd kan worden. Hiervoor zullen ze eerst een officiele airco-pomp gemonteerd willen zien.
Dus een tripje naar de dealer, en vraag naar de werkplaats chef. Wellicht krijg je de pomp uit coulance oid.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Volg de raad van Mechanic op !!!
Dit is de kortste weg naar een oplossing, doen
mvg
WillemS
Dit is de kortste weg naar een oplossing, doen

mvg
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ik ben bij garage geweest en ze hebben een stukje kabel vervangen, en wat denkje werkt prima.
Precies 1 week en nu is het weer niets, weer naar garage, nu blijkt dat compressor is overleden.
Nieuwe comp, filter, leiding en multiriem totaal geschat op € 1600,00
Iemand nog een idee?
Ik hoor het graag
Precies 1 week en nu is het weer niets, weer naar garage, nu blijkt dat compressor is overleden.
Nieuwe comp, filter, leiding en multiriem totaal geschat op € 1600,00
Iemand nog een idee?
Ik hoor het graag
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
De scenic heeft veel last van airco problemen. Wat is er precies kapot aan de compressor?
Er is een mededeling van renault waarin uitleg staat welke auto's in een coulance regeling vallen etc..
De dealer is hiervan op de hoogte. Kies je ervoor elders de pomp te laten vernieuwen dan heb je kans dat de problemen terug komen en de enige oplossing dan is herprogrammeren van de rekeneenheid. Dit doet de dealer alleen als er een ORIGINELE airco pomp gemonteerd is.
Indien je multiriem nog niet zo oud is kun je ervoor kiezen deze niet te vernieuwen, maar het beste is om dit wel te doen.
Filter/droger hoeft niet perse, maar als de pomp kapot is zal er gruis in zitten. Airco spoelen bij de specialist is dan ook een aanrader.
Er is een mededeling van renault waarin uitleg staat welke auto's in een coulance regeling vallen etc..
De dealer is hiervan op de hoogte. Kies je ervoor elders de pomp te laten vernieuwen dan heb je kans dat de problemen terug komen en de enige oplossing dan is herprogrammeren van de rekeneenheid. Dit doet de dealer alleen als er een ORIGINELE airco pomp gemonteerd is.
Indien je multiriem nog niet zo oud is kun je ervoor kiezen deze niet te vernieuwen, maar het beste is om dit wel te doen.
Filter/droger hoeft niet perse, maar als de pomp kapot is zal er gruis in zitten. Airco spoelen bij de specialist is dan ook een aanrader.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Beste mechanic.
Volgens de Renault garage loopt de pomp erg zwaar en kreeg ik advies om de airco niet aan te zetten omdat de motor dat niet fijn zou vinden.
heb de draadjes los gemaakt zodat hij niet per ongeluk aangezet kan worden.
Ze geven advies om pomp, filter/droger en leiding met orifice te vervangen vanwege het gruis wat er waarschijnlijk in zit.
Ook riem met spanner zou ik beter kunnen vervangen
Ik mag het ook zelf doen dan halen ze hem eerst leeg en vullen hem later, mag ook zelf de onderdelen (winparts) toeleveren en dan monteren zij die en leveren het werkend op.
Is van coulance geen sprake vanwege de km stand van 204000.
Volgens de Renault garage loopt de pomp erg zwaar en kreeg ik advies om de airco niet aan te zetten omdat de motor dat niet fijn zou vinden.
heb de draadjes los gemaakt zodat hij niet per ongeluk aangezet kan worden.
Ze geven advies om pomp, filter/droger en leiding met orifice te vervangen vanwege het gruis wat er waarschijnlijk in zit.
Ook riem met spanner zou ik beter kunnen vervangen
Ik mag het ook zelf doen dan halen ze hem eerst leeg en vullen hem later, mag ook zelf de onderdelen (winparts) toeleveren en dan monteren zij die en leveren het werkend op.
Is van coulance geen sprake vanwege de km stand van 204000.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Je kan een imitatie pomp monteren, maar dan heb je kans dat de problemen ooit terug komen. Alleen met een originele pomp kan de dealer de rekeneenheid herprogrammeren zodat deze storing niet meer kan terug komen.
Dealer kan je hierover informeren.
De spullen zijn eenvoudig zelf te monteren.
Dealer kan je hierover informeren.
De spullen zijn eenvoudig zelf te monteren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Beste mechanic.
De Ren garage verzekerde mijdfat als ik een andere pomp zelf inbouw en zij de inregelen afstellen ect er geen problemen meer zijn.
Gezien jou opmerking zal er toch nog even naar vragen.
De monteur vertelde mij dat het enige moeilijk is de leiding met de druksensor en de orifice die aan het schutboard zit te de-monteren omdat je daar moeilijk bijkan.
Ik begrijp achteraf niet of de orifice iets is wat vast in ded leiding zit of dat het een los instekdeel in de betreffende leiding is.
Iedergeval vast bedankt voor de opm.
De Ren garage verzekerde mijdfat als ik een andere pomp zelf inbouw en zij de inregelen afstellen ect er geen problemen meer zijn.
Gezien jou opmerking zal er toch nog even naar vragen.
De monteur vertelde mij dat het enige moeilijk is de leiding met de druksensor en de orifice die aan het schutboard zit te de-monteren omdat je daar moeilijk bijkan.
Ik begrijp achteraf niet of de orifice iets is wat vast in ded leiding zit of dat het een los instekdeel in de betreffende leiding is.
Iedergeval vast bedankt voor de opm.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Deze orrifice vernieuwen we bijna nooit bij een defecte pomp. Beste is natuurlijk om deze wel te vernieuwen/controleren.
Je komt er inderdaad lastig bij. Bij de scenic II weet ik ook niet zeker of dit los is, of dat het een compleet blok is.
Wel denk ik dat je de complete paravan moet uitbouwen om erbij te komen.
Voor de airco pomp en het filter/droger haal ik de voorbumper en de koplamp RV eruit zodat je eenvoudige toegang hebt. Drukcontact ook losmaken en pakking vernieuwen, dan kan de pomp er zo tussen uit.
De dealer moet dit toch weten van het herprogrammeren. Hebben pas ook een klant gehad die elders een pomp had laten vernieuwen maar toch de storing bleef hebben. Die kon weer een originele pomp betalen en herprogrammeren, toch zonde.
Je komt er inderdaad lastig bij. Bij de scenic II weet ik ook niet zeker of dit los is, of dat het een compleet blok is.
Wel denk ik dat je de complete paravan moet uitbouwen om erbij te komen.
Voor de airco pomp en het filter/droger haal ik de voorbumper en de koplamp RV eruit zodat je eenvoudige toegang hebt. Drukcontact ook losmaken en pakking vernieuwen, dan kan de pomp er zo tussen uit.
De dealer moet dit toch weten van het herprogrammeren. Hebben pas ook een klant gehad die elders een pomp had laten vernieuwen maar toch de storing bleef hebben. Die kon weer een originele pomp betalen en herprogrammeren, toch zonde.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2011
- Laatste bezoek: 28 mei 2018 14:28
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ik ben inmiddels ook weer terug bij af. Gaf ik eerder aan dat alles weer lekker werkte (zie eerdere reactie hierboven). Na 2 dagen was het weer over. Ik weer terug. Ren. garage weer alles nagelopen storing er uit gehaald en hij werkte weer. Ze gaven aan dat het aan de pomp ligt. Het is een Hella pomp en die is niet origineel. Ze zeiden dat ze het alleen kunnen verhelpen door een originele pomp in te bouwen (a € 1200,- incl inbouw)!
Sinds vorige week is ie weer gestopt.
Zij er geen alternatieven? Op dit moment drijf ik overigens mijn auto uit! (28 graden)

Sinds vorige week is ie weer gestopt.
Zij er geen alternatieven? Op dit moment drijf ik overigens mijn auto uit! (28 graden)

Grand Scenic II - 1.6 16V, inmiddels ingeruild!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Beste allen.
Ik ben bij de garage geweest en die zijn tot de slotsom gekomen dat de aircopomp echt stuk is.
Hun advies om pomp, filter, orrifice met leiding te vernieuwen voor ca €1600,00 vind ik bij en km stand van 204000 te veel.
Andere techneuten van een garage vertelde mij dat de simpelste oplossing is om een sloop pomp te monteren.
Heb ik gedaan, orginele pomp op de sloop van een auto met 90000 op de teller, (€140,00 met 6mnd garantie) garage heeft koelmiddel eruitgehaald, ik heb de pomp zelf gede-en monteerd, half uur onder vacuum gestaan gevuld (garage) en inmiddels draait hij ruim een week prima.
Omdat ik van huisuit nogal nieuwsgierig ben heb ik de defecte pomp open gemaakt en er blijkt een zuiger te zijn gebroken.
De slijtage van de overige zuigers was zeer minien gezien de 204000km.
Allen bedankt voor de adviezen.
Hans.
Ik ben bij de garage geweest en die zijn tot de slotsom gekomen dat de aircopomp echt stuk is.
Hun advies om pomp, filter, orrifice met leiding te vernieuwen voor ca €1600,00 vind ik bij en km stand van 204000 te veel.
Andere techneuten van een garage vertelde mij dat de simpelste oplossing is om een sloop pomp te monteren.
Heb ik gedaan, orginele pomp op de sloop van een auto met 90000 op de teller, (€140,00 met 6mnd garantie) garage heeft koelmiddel eruitgehaald, ik heb de pomp zelf gede-en monteerd, half uur onder vacuum gestaan gevuld (garage) en inmiddels draait hij ruim een week prima.
Omdat ik van huisuit nogal nieuwsgierig ben heb ik de defecte pomp open gemaakt en er blijkt een zuiger te zijn gebroken.
De slijtage van de overige zuigers was zeer minien gezien de 204000km.
Allen bedankt voor de adviezen.
Hans.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2011
- Laatste bezoek: 28 mei 2018 14:28
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Hmm, dat is natuurlijk ook een oplossing! Hoe zie je overigens of het een originele pomp is? Merk en type?
Grand Scenic II - 1.6 16V, inmiddels ingeruild!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Zoals ik inderdaad ook al diverse keren aangaf kan de dealer alleen herprogrameren met een originele pomp.
Maar dit doen ze alleen als het een nieuwe is!! Moet in overleg met de technische helpdesk van renault.
Een heel langdurig proces, maar het is wel DE oplossing. Met een gebruikte pomp heb je natuurlijk risico op terug komen van de storing. Die is namelijk een onmogelijke drukval van de airco druk. Daarom schiet deze in storing.
Maar dit doen ze alleen als het een nieuwe is!! Moet in overleg met de technische helpdesk van renault.
Een heel langdurig proces, maar het is wel DE oplossing. Met een gebruikte pomp heb je natuurlijk risico op terug komen van de storing. Die is namelijk een onmogelijke drukval van de airco druk. Daarom schiet deze in storing.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2011
- Laatste bezoek: 28 mei 2018 14:28
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Met andere woorden je zit in een wurggreep van Renault!
Ik rij al 13 jaar in auto's met airco, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat bedoel je eigenlijk met herprogrammeren? Die storing verwijderen of de software helemaal updaten?
Weet iemand welk merk pomp en welk type ik nodig heb voor een Scenic II 1.6 16V uit 2006 (net voor de facelift)?
Bedankt!
Ik rij al 13 jaar in auto's met airco, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat bedoel je eigenlijk met herprogrammeren? Die storing verwijderen of de software helemaal updaten?
Weet iemand welk merk pomp en welk type ik nodig heb voor een Scenic II 1.6 16V uit 2006 (net voor de facelift)?
Bedankt!
Grand Scenic II - 1.6 16V, inmiddels ingeruild!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Het probleem is dat de software voor de sensoren veel te gevoelig is dus de storing erg snel kan optreden.
Om dit eruit te halen moet de software worden geherprogrammeerd. Dit doet de dealer alleen in overleg met de techline en met NIEUWE onderdelen. Goed kans dat Renault hier een deel of alles van betaald.
Je moet kijken welke pomp er op jou auto zit, en precies dezelfde nemen.
Om dit eruit te halen moet de software worden geherprogrammeerd. Dit doet de dealer alleen in overleg met de techline en met NIEUWE onderdelen. Goed kans dat Renault hier een deel of alles van betaald.
Je moet kijken welke pomp er op jou auto zit, en precies dezelfde nemen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 8
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2012
- Laatste bezoek: 26 mei 2012 13:59
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Patrique / Mechanic.
Als je internet zoekt, ik ben bij Klein Gunnewiek terecht gekomen moet je het kenteken opgeven en kunnen zij exact vertellen welke je moet hebben en of het orgineel is cq hoeveel de auto heeft glopen. Zijn in de meeste gevallen schade wagens,
de renault garage bij mij deed niet moeilijk over het resetten en wilde de door mij gekocht delen zelfs inbouwen.
Uiteraard geen enkle garantie op de onderdelen, lijkt mij gewoon.
Succes
Hans
Als je internet zoekt, ik ben bij Klein Gunnewiek terecht gekomen moet je het kenteken opgeven en kunnen zij exact vertellen welke je moet hebben en of het orgineel is cq hoeveel de auto heeft glopen. Zijn in de meeste gevallen schade wagens,
de renault garage bij mij deed niet moeilijk over het resetten en wilde de door mij gekocht delen zelfs inbouwen.
Uiteraard geen enkle garantie op de onderdelen, lijkt mij gewoon.
Succes
Hans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 feb 2011
- Laatste bezoek: 29 feb 2016 17:42
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Het klopt exact wat "mechanic" over de veel voorkomende storing DF1070 meldt. Hieronder mijn ervaring:
Ik heb een Scenic II uit 2007 en heb vorig jaar april (nog met top occasion garantie) een probleem gehad dat airco ineens niet meer werkte. Naar dealer geweest en daar is een stekker uitgewisseld.
Dit jaar, nog geen jaar later wederom geen koude lucht uit de AC.
Ik heb de auto bij de originele Renault dealer laten uitlezen en er kwamen twee mogelijke oorzaken naar boven.
1) Vastgelopen AC compressor.
2) Onterechte detectie van DF1070.
Uitdraai Technische medeling van Renault NL:
1) Dit was niet het geval. Wel wordt er in het rapport vermeld dat de compressor eerst vervangen dient te worden als deze geproduceerd is vóór 26-10-2006 door een originele Renault AC compressor met volgende referenties:
Megane II / Scenic II met K4/K9 motor: 8200 940 837
Megane II / Scenic II met F4/F9 motor: 8200 940 233
Clio III met F4R motor : 8200 940 235
In mijn geval is de productiedatum van de compressor 05-07-2006 (dus ervoor), maar gelukkig is door het resetten van 2) ofwel van de DF1070 alles weer opgang gekomen.
Er is navraag gedaan of er een coulanceregeling van kracht was voor de compressor maar dit is helaas "100% rekening klant" ondanks dat mijn auto pas 58000km op de teller heeft staan en in augustus 5 jaar oud wordt.
Maar omdat resetten voldoende was mocht ik mijn koele auto zo meenemen.
Nu maar hopen dat deze storing wegblijft want het kan elk moment weer voorkomen, maar dan raadpleeg ik eerst dit forum !
Ik heb een Scenic II uit 2007 en heb vorig jaar april (nog met top occasion garantie) een probleem gehad dat airco ineens niet meer werkte. Naar dealer geweest en daar is een stekker uitgewisseld.
Dit jaar, nog geen jaar later wederom geen koude lucht uit de AC.
Ik heb de auto bij de originele Renault dealer laten uitlezen en er kwamen twee mogelijke oorzaken naar boven.
1) Vastgelopen AC compressor.
2) Onterechte detectie van DF1070.
Uitdraai Technische medeling van Renault NL:
1) Dit was niet het geval. Wel wordt er in het rapport vermeld dat de compressor eerst vervangen dient te worden als deze geproduceerd is vóór 26-10-2006 door een originele Renault AC compressor met volgende referenties:
Megane II / Scenic II met K4/K9 motor: 8200 940 837
Megane II / Scenic II met F4/F9 motor: 8200 940 233
Clio III met F4R motor : 8200 940 235
In mijn geval is de productiedatum van de compressor 05-07-2006 (dus ervoor), maar gelukkig is door het resetten van 2) ofwel van de DF1070 alles weer opgang gekomen.
Er is navraag gedaan of er een coulanceregeling van kracht was voor de compressor maar dit is helaas "100% rekening klant" ondanks dat mijn auto pas 58000km op de teller heeft staan en in augustus 5 jaar oud wordt.
Maar omdat resetten voldoende was mocht ik mijn koele auto zo meenemen.
Nu maar hopen dat deze storing wegblijft want het kan elk moment weer voorkomen, maar dan raadpleeg ik eerst dit forum !
Huidige auto: Renault Megane GT 2.0 Tce180 2011
Vorige auto: Renault Scenic II tech.line 1.6 16v 2007
Lang geleden: Renault Clio 1.8 RSi 1994

Vorige auto: Renault Scenic II tech.line 1.6 16v 2007

Lang geleden: Renault Clio 1.8 RSi 1994

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2011
- Laatste bezoek: 28 mei 2018 14:28
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
@Hansloes en Mechanic,
Beide bedankt voor de info, ik heb hier en daar nog wat lijntjes uitgegooid. Eens even kijken hoe ik er het gunstigste uit kan komen. Ik hou jullie op de hoogte.
Beide bedankt voor de info, ik heb hier en daar nog wat lijntjes uitgegooid. Eens even kijken hoe ik er het gunstigste uit kan komen. Ik hou jullie op de hoogte.
Grand Scenic II - 1.6 16V, inmiddels ingeruild!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 11 okt 2010
- Laatste bezoek: 08 feb 2013 14:42
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
heb hetzelfde probleem gehad, plotseling geen koude lucht meer. Na het verwijderen van de storing geen problemen meer gehad. AFwachten dus.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
De df1070 storing komt altijd terug, dat is het probleem. De vraag wanneer is lastig te beantwoorden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 feb 2011
- Laatste bezoek: 28 mei 2018 14:28
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Gisteren is de auto naar een andere garage geweest (voormalige Renault garage). Daar kreeg ik ineens een heel ander verhaal te horen dan wat men bij de Renault dealer tegen mij verteld heeft!!
Daar constateerde men dat er 150 gram te weinig gas in het aircosysteem zat. Ze hadden ook de foutmelding uitgelezen dat de pomp was gestopt als gevolg van te weinig druk. Ze hebben bijgevuld en de storing gewist. Volgens hun zou ik de hele zomer weer koude lucht moeten hebben. Er zit waarschijnlijk wel ergens een heel klein lekje, die echter te klein is om gemakkelijk op te sporen. Ze hebben wel wat contrast erbij gedaan, zodat ze heel misschien na de winter het lekje op kunnen sporen.
Ik hoop dus dat dit het is. Eén keer per jaar bijvullen is een stuk goedkoper dan een nieuwe pomp!
Daar constateerde men dat er 150 gram te weinig gas in het aircosysteem zat. Ze hadden ook de foutmelding uitgelezen dat de pomp was gestopt als gevolg van te weinig druk. Ze hebben bijgevuld en de storing gewist. Volgens hun zou ik de hele zomer weer koude lucht moeten hebben. Er zit waarschijnlijk wel ergens een heel klein lekje, die echter te klein is om gemakkelijk op te sporen. Ze hebben wel wat contrast erbij gedaan, zodat ze heel misschien na de winter het lekje op kunnen sporen.
Ik hoop dus dat dit het is. Eén keer per jaar bijvullen is een stuk goedkoper dan een nieuwe pomp!
Grand Scenic II - 1.6 16V, inmiddels ingeruild!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 18 sep 2011
- Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Ik heb een zelfde probleem met mijn G.Scenic uit 2006
Heb nog wat voorgeschiedenis:
De airco was al defect bij aanschaf van de wagen al deed hij het volgens de verkoper.(particulier)
Na de eerste keer vullen draaide de airco direct maar dit duurde niet langer dan een dag. De de condenser bleek lek, ik heb zelf een nieuwe condenser en droger geplaats met nieuwe O-ringen en het systeem weer laten vacumeren en vullen. Hierna weer direct een koele auto!
Helaas heb ik er niet erg lang van kunnen genieten, binnen een week viel de airco uit en hierna stopte de hele auto. Oorzaak een defecte krukaspoelie die de multiriem heeft meegenomen en de distributie en ja de kop dus ook.
Alles is vervangen en de motor loopt weer als voorheen maar de airco doet het niet meer. Na uitlezen door de garage bleek de druk in het systeem in orde te zijn en na het wissen van een storing draaid de airco weer.
Ik weet de code niet maar denk dat het de df10070 is.
Een paar dagen van de airco genoten maar is weer uitgevallen nadat ik de auto opnieuw start.
Weer naar de garage, druk oke fout wissen en weer airco. Alleen houd hij er nu al mee op als hij de garage uit rijd.
Vandaag zelf de connector naar de compressor en de druksensor gecontroleerd, ziet er goed uit.
Ook de garage bezocht waar ik de airco heb laten vullen, direct de druk gemeten en zeggen ook dat in principe het systeem goed blijkt te zijn. Volgens hen moet het uitlezen genoeg informatie geven om de oorzaak te weten. Zomaar de druk sensor vervangen niet zinnig is.
De bosch garage in lelystad verdenkt dus de druksensor, ik eigenlijk niet want hij geeft de gemeten druk goed weer en ziet er uit als nieuw. (Hier is de motor hersteld)
Kan de oorzaak zijn dat er te weinig gas aanwezig is, bij normale temp is de druk goed ca 8 bar, die wordt alleen hoger in bedrijf?
Zou het toch de stekker naar de pomp kunnen zijn, ik heb wel de orginele renault pomp als ik het goed zie.
Of is het een defecte pomp die er eerder voor gezorgd heeft dat de poelie stuk liep?
De Renault garage zegt de auto eerst te willen onderzoeken.
Heb nog wat voorgeschiedenis:
De airco was al defect bij aanschaf van de wagen al deed hij het volgens de verkoper.(particulier)
Na de eerste keer vullen draaide de airco direct maar dit duurde niet langer dan een dag. De de condenser bleek lek, ik heb zelf een nieuwe condenser en droger geplaats met nieuwe O-ringen en het systeem weer laten vacumeren en vullen. Hierna weer direct een koele auto!
Helaas heb ik er niet erg lang van kunnen genieten, binnen een week viel de airco uit en hierna stopte de hele auto. Oorzaak een defecte krukaspoelie die de multiriem heeft meegenomen en de distributie en ja de kop dus ook.

Alles is vervangen en de motor loopt weer als voorheen maar de airco doet het niet meer. Na uitlezen door de garage bleek de druk in het systeem in orde te zijn en na het wissen van een storing draaid de airco weer.
Ik weet de code niet maar denk dat het de df10070 is.
Een paar dagen van de airco genoten maar is weer uitgevallen nadat ik de auto opnieuw start.
Weer naar de garage, druk oke fout wissen en weer airco. Alleen houd hij er nu al mee op als hij de garage uit rijd.
Vandaag zelf de connector naar de compressor en de druksensor gecontroleerd, ziet er goed uit.
Ook de garage bezocht waar ik de airco heb laten vullen, direct de druk gemeten en zeggen ook dat in principe het systeem goed blijkt te zijn. Volgens hen moet het uitlezen genoeg informatie geven om de oorzaak te weten. Zomaar de druk sensor vervangen niet zinnig is.
De bosch garage in lelystad verdenkt dus de druksensor, ik eigenlijk niet want hij geeft de gemeten druk goed weer en ziet er uit als nieuw. (Hier is de motor hersteld)
Kan de oorzaak zijn dat er te weinig gas aanwezig is, bij normale temp is de druk goed ca 8 bar, die wordt alleen hoger in bedrijf?
Zou het toch de stekker naar de pomp kunnen zijn, ik heb wel de orginele renault pomp als ik het goed zie.
Of is het een defecte pomp die er eerder voor gezorgd heeft dat de poelie stuk liep?
De Renault garage zegt de auto eerst te willen onderzoeken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
De storing df1070 is een drama.. Beginnen met de bedrading van de connenctor naar de airco pomp te vervangen. Een oranje en zwarte draad is origineel, zie je 2 paarse draden is de stekker al vervangen. Hier zit een slechte connectie in, die je met het ook niet ziet.
Is het hier niet mee opgelost, kan je zoals hier ook te lezen naar de dealer en vragen om coulance. De oplossing is nieuwe software die deze storing laat verdwijnen. Hier moet wel een originele pomp gemonteerd zijn en aan diverse voorwaarden voldaan worden.
Dealer weet hier zeker raad mee.
Rustdruk ligt rond de 4 bar, met draaiende motor zal deze rond de 10-12 bar moeten liggen.
Druksensor kapot geeft een storing aan.. Meestal df049.
Is het hier niet mee opgelost, kan je zoals hier ook te lezen naar de dealer en vragen om coulance. De oplossing is nieuwe software die deze storing laat verdwijnen. Hier moet wel een originele pomp gemonteerd zijn en aan diverse voorwaarden voldaan worden.
Dealer weet hier zeker raad mee.
Rustdruk ligt rond de 4 bar, met draaiende motor zal deze rond de 10-12 bar moeten liggen.
Druksensor kapot geeft een storing aan.. Meestal df049.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 18 sep 2011
- Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Dank voor je reactie.
Zo net de bumper weer verwijderd en naar de bedrading gekeken, deze is nog orgineel met oranje zwarte kabel.
Er zit een delphy pomp aan met een renault logo het nummer is 8200457418.
Nu wil ik er komende dagen graag koel bij zitten en vraag mij af of het veel kwaat kan de magneet koppeling dan maar handmatig te activeren. Ik denk om een extra kabeltje met schakelaar aan het oranje kabeltje te verbinden direct naar de + van de accu.
Is deze magneet bij gebruik van de airco altijd onder spanning?
Graag commentaar of dit een (erg) domme actie is.
Zo net de bumper weer verwijderd en naar de bedrading gekeken, deze is nog orgineel met oranje zwarte kabel.
Er zit een delphy pomp aan met een renault logo het nummer is 8200457418.
Nu wil ik er komende dagen graag koel bij zitten en vraag mij af of het veel kwaat kan de magneet koppeling dan maar handmatig te activeren. Ik denk om een extra kabeltje met schakelaar aan het oranje kabeltje te verbinden direct naar de + van de accu.
Is deze magneet bij gebruik van de airco altijd onder spanning?
Graag commentaar of dit een (erg) domme actie is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 18 sep 2011
- Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Het draadje net provisorisch gelegd, levert een koele auto op. Als de pomp toch defect blijkt te zijn mis ik natuurlijk nu elke beveiliging. Gelukkig heb ik garantie op m'n kop revisie...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 18 sep 2011
- Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Eerst provisorisch een blank draadje tussen de contacten gestoken. Nu via zo'n aftak blokje, en wat gebeurt er, opeens werkt hij niet meer nu hij via de orginele connector loopt! Na wat frutten wel weer; ik ga maar oip zoek naar een nieuwe met paarse draden!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Die zijn gewoon te krijgen bij de dealer, die hebben ze meestal op voorraad liggen.
De bumper hoeft hier niet voor af, je komt net van boven bij de stekker en kan dan de bedrading naar boven trekken voor meer ruimte om te solderen. Je kan ook de onderplaat van de bumper even losmaken in het hoekje. Bumper demonteren is iets meer werk maar is ook prima. Let op dat je deze verbinding niet met aftapblokjes maakt maar netjes solderen met de bijgeleverde verbindingen en let ook op de oorspronkelijke polariteit. Indien de airco niet werkt zal de storing gewis moeten worden maar meestal is dat niet het geval.
Houd het met de nieuwe stekke even in de gaten..
De bumper hoeft hier niet voor af, je komt net van boven bij de stekker en kan dan de bedrading naar boven trekken voor meer ruimte om te solderen. Je kan ook de onderplaat van de bumper even losmaken in het hoekje. Bumper demonteren is iets meer werk maar is ook prima. Let op dat je deze verbinding niet met aftapblokjes maakt maar netjes solderen met de bijgeleverde verbindingen en let ook op de oorspronkelijke polariteit. Indien de airco niet werkt zal de storing gewis moeten worden maar meestal is dat niet het geval.
Houd het met de nieuwe stekke even in de gaten..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 18 sep 2011
- Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29
- Actief als: particulier
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Hoi mechanic,
Ik ben elektronikus, dat solderen komt wel goed.
Heb gisteren de oranje draad verbonden met de stekker die normaal naar de mistlampen voor lopen.
Nu zet ik dus de airco aan met de schakelaar van de mistlamp.
Dan is ie ook spanning loos als de auto uit is,wat ik even vergeten was.
Volgende week zo'n kabeltje scoren en dan kan ik weer verder met de volgende uitdaging.
keycard repareren, ramen achter repareren, schakelaars cruisecontrol repareren, deur vergrendel schakelaars repareren, spiegelverwarming repareren, stuur recht zetten. Wat is het toch een fijne auto als alles het doet
Ik ben elektronikus, dat solderen komt wel goed.
Heb gisteren de oranje draad verbonden met de stekker die normaal naar de mistlampen voor lopen.
Nu zet ik dus de airco aan met de schakelaar van de mistlamp.

Dan is ie ook spanning loos als de auto uit is,wat ik even vergeten was.
Volgende week zo'n kabeltje scoren en dan kan ik weer verder met de volgende uitdaging.
keycard repareren, ramen achter repareren, schakelaars cruisecontrol repareren, deur vergrendel schakelaars repareren, spiegelverwarming repareren, stuur recht zetten. Wat is het toch een fijne auto als alles het doet

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 21
- Berichten: 16667
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006
Dan komt het helemaal goed. Ja het zijn zeker fijne auto's!
Er zitten 2 soldeerbuisjes bij die krimpen en tegelijkertijd de tin laat vloeien. Perfecte verbinding dus, moet ook want juist door slechte verbinding komt de storing
Er zitten 2 soldeerbuisjes bij die krimpen en tegelijkertijd de tin laat vloeien. Perfecte verbinding dus, moet ook want juist door slechte verbinding komt de storing

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 436 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 131 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 0 Reacties
- 218 Weergaves
-
Laatste bericht door Arieva
-
- 6 Reacties
- 913 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door Klaas85
-
- 0 Reacties
- 239 Weergaves
-
Laatste bericht door Erik. Renault
-
- 13 Reacties
- 642 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic