Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Wat wil je? Het verbruik wordt gemeten adh van een Europese Standaard Rijcyclus.
Er klopt in de praktijk helemaal niets van, bij geen enkele wagen.
Neem uit de folder het stadsgebruik en tel daar gerust 10% bij op, dan kom je dicht in de buurt.
Een wagen met CVT heeft weliswaar geen kruipneigingen die brandstof kosten maar om het gewicht van de wagen in beweging te brengen en daarna ook nog verschillende snelheden te varieeren kost extra brandstof, daar waar je met een handbak bv. gewoon in 3 bleef rijden.
Een spons op je gaspedaal monteren wil wel helpen om wat gelijkmatiger te rijden
SUC6
@ Willem Zoals ik al beschreven had in een vorige reactie heb ik voor de Scenic Bose ook gereden met een Scenic met automatische transmissie. Deze auto heb ik 5 jaar gereden en ik had een verbruik wat redelijk overeen kwam met de fabrieksopgave. Dus uw verhaal over de zwaarte van de auto en dat elke auto een hoger verbruik genereert als de fabriekscijfers gaat dus niet op. Maar bedankt voor het meedenken
Renault hoeft helemaal niks uit te leggen want dat hebben ze al gedaan toen die verbruik cijfers vast gesteld werden. Zoals WillemS al zegt gaat dat volgens een vaste cyclus en er is geen ontkomen aan want het is een keurslijf waar Renault (alle fabrikanten) in moet.
Dat andere auto's worden vergeleken met elkaar omdat die in 1990 op de markt was is zoiets als een appel met een peer vergelijken. Een Scenic van 5 jaar oud was een Euro 3 auto en nu heb je waarschijnlijk een Euro 5 auto en de prijs betaal je vaak via de brandstofkosten. Wat je er voor terug krijgt is lucht die je in kunt blijven ademen zonder ziek te worden en niet te vergeten energie labels, mrb vrije auto's en bpm vrije/lage bijtelling auto's.
Een Hybride Toyota is meestal ook niet zo zuinig als de opgave van de fabriek. Dat is terug te voeren naar het verschil tussen de Europese testcyclus en dagelijks gebruik. Toch bestaan er chauffeurs die in het dagelijks gebruik een lager verbruik weten te realiseren als de officiële opgave.
@Hema. Ik vind dit verhaal iets te makkelijk. Ik betaal gewoon de volle 100% wegenbelasting en hb ook geen vrijstelling van BPM. Ik verstook dus gewoon teveel brandstof en dat is anno 2012 gewoon ' not done' .
Ik snap ook wel dat je hier niet blij van wordt, maar je bent boos op de verkeerde. De Europese unie heeft dit verzonnen en de marketing machine van Renault (en de andere fabrikanten) maken handig gebruik van die mooie verbruik cijfers.
Een benzine motor functioneert in een zogenaamde closed loop (gesloten cyclus) en er is niet veel voor nodig om te bekijken of dat naar behoren werkt, want zo niet krijg je al snel een fout melding op je dashboard. Tenzij de benzine onder je auto vandaan druppelt zal het niet moeilijk zijn voor Renault om aan te tonen dat de auto functioneert zoals bedoeld (product eigenschap) en het probleem bij de (rechtervoet van de) gebruiker wordt neer gelegd.
Nieuwe software krijg je niet van Renault want er is voor deze software een typegoedkeuring afgegeven maar een kleine update kan soms wel. Gaat ook niet zomaar een heel net verbruik opleveren tenzij je genoegen zou nemen met een auto die amper functioneert.
De spons van WillemS is de beste methode om zuiniger te rijden.
Troost je met de gedachte dat het vandaag de dag bij alle merken een hoop gedoe geeft dat die verbruik cijfers niet gerealiseerd worden.
Dit heeft niks meet boosheid te maken maar met teleurstelling en valse voorlichting.
Anno 2012 is een verbruik van 1:10 voor een auto als een Renault Scenic gewoon te hoog. Dat kun je niet verkopen met de benzineprijzen van tegenwoordig en het feit dat men pretendeert dat auto's steeds zuiniger worden. Ik heb echt een rustig rijgedrag, dus daar ligt het niet aan. En ik hoor van andere merken echt heel andere verbruikscijfers. Dus niks Europa, dit is gewoon een fout in het verbrandingsproces van de brandstof. En hier kan wel degelijk iets aan gedaan worden.
Even een update. Ik heb gisteren met de dealer afgesproken dat we even afwachten wat er gaat gebeuren met het verbruik als we de winterbanden er weer af hebben. Het zou wat verschil kunnen maken. Ik heb zelf nauwelijks met mijn zomerbanden gereden, aangezien de auto eind oktober is afgeleverd. Dus ik heb nog geen vergelijk.
We wachten af. De dealer zou dit forum ook onder de aandacht brengen van Renault Nederland.
We zijn weer een aantal weken verder en ik rijd weer op mijn zomerbanden.
Afgelopen weekeinde naar Duitsland geweest. Ik heb keurig rond een snelheid van 130 km/uur gereden en ik had met opzet de airco op OFF gezet. Toch kwam ik niet beter als 9.8L / 100 km. Lijkt me nog steeds aan de hoge kant.
Ik had even niet op het forum gekeken. Helaas dus meer mensen in 2011 met vertraagde levering.
Nu mijn scenic 1 jaar oud is, had ik gehoopt op beter verbruik. Met heel veel moeite haal ik een gemiddelde van 1:11. Daarbij rijd ik zowel in stad als op snelweg en nooit boven 110. Ik ben dus erg geschrokken van het verbruik en ik zie dat ik niet de enige ben! Ik ben bij de dealer geweest en die kan niets bijstellen of zo.. Alternatieven zijn er nauwelijks. Tuning? Autogas? Met de huidige benzineprijzen begin ik spijt te krijgen. Hoewel het een fantastische reisauto is met zeer veel comfort.
Heeft nog iemand een betere oplossing?
Dit gaat wel erg off topic, maar kon niets in andere rubrieken vinden.
@abacho55. Ik zou zeker niet gaan tunen, dan vervalt je garantie. En ook lPG3 instalatie is niet ondersteund door Renault, dus krijg je problemen met je motor dan vervalt ook weer je garantie. Ik heb dit allemaal ook al uitgezocht, en heb uit meerdere kanalen begrepen ( ook van gasinbouwstations) dat er nog geen goed systeem leverbaar is voor de Scenic 2.0 CVT. Dus weg garantie na inbouw van gas.
Ik heb een bericht verzonden aan Renault Nederland en heb de verantwoordelijkheid bij hen neergelegd. Helaas nog geen reactie. Afgelopen vrijdag heb ik telefonisch contact opgenomen met Renault, en ze zouden mijn mail opzoeken en contact opnemen. Is dus nog niet gebeurt. Vandaag ga ik ze dus wederom bellen.
Ik zal een melding geven op het forum zodra ik meer weet.
@ Pleiades Dat kan zo wezen, maar 1:10 is een te hoog verbruik, zeker in deze tijd dat Renault prat gaat op haar zuinige motoren. En Renault geeft zelf een gemiddeld verbruik op van 1:13. Dus valse voorlichting.
@gelderlander. Tja, dan zouden er weinig alternatieven overblijven. Net op RTL-autogereden gezien dat prins autogassystemen beweert voor elk merk en type systemen te leveren,
Ik weet nier wat de investering is. Kost aan HB can 34 per maand meer. Daar valt wel mee te leven. Overigens heb ik nu door de airco uit te schakelen het idee wel iets zuiniger te rijden. Heb je nog enige reactie gehad?
@Abaccho Helaas nog steeds geen reactie van Renault Nederland. Ze hadden mij beloofd met 5 werkdagen te reageren, deze zijn al ruimschoots overschreden. Ik heb ze zojuist een herinnering gestuurd.
De airco uitzetten geeft inderdaad wat extra bezuiniging. Maar dat is natuurlijk geen optie, die heb je echt wel nodig. Ook ik heb dat uitgeprobeerd, en de auto was dan idd zuiniger. Maar je moest toch vaak de airco weer op automatisch zetten, anders beslaan de ramen erg snel aan de binnenzijde. Vooral met wat vochtiger weer.
We wachten nog even af wat Renault gaat antwoorden.
Afgelopen week heb ik zelf maar eens contact opgenomen met Renault Nederland. Ze lieten namelijk nog steeds niets van zich horen. Helaas doen ze er bij Renault nogal luchtig over. Ik heb hen verzocht om hun mening op papier te zetten zodat ik dit ook op het forum kon plaatsen.
Vandaag kreeg ik hun brief. Hieronder de belangrijkste pasaage uit de brief:
"Inzake uw klacht met betrekking tot het brandstofverbruik van uw auto kunnen wij u melden dat de genoemde waarden in de folder gemeten zijn met behulp van vastgestelde Europese richtlijnen, die louter bedoeld zijn om verschillende auto’s van verschillende merken met elkaar te kunnen vergelijken. De waarden zijn gemeten op een rollerbank, dus onder ideale omstandigheden. De verbruikscijfers komen tot stand tijdens een nagebootste stad-, buitenweg-en snelwegrit. De rijomstandigheden in de dagelijkse praktijk zullen zelden of nooit gelijk zijn aan die van de rijcyclus door diverse invloeden van buitenaf. Tweede punt is dat bij deze rijcyclus de auto start met een temperatuur van 20 graden celsius.
Verder is er bij de rijcyclus geen apparatuur ingeschakeld. Dus geen airconditioning, geen elektrische verwarming en in veel gevallen geen stuurbekrachtiging."
Ik blijf van mening dat Renault de consument niet eerlijk voorlicht in de showroom. Het zou hetzelfde zijn wanneer een leverancier van een koelkast hier een energielabel aanhangt, en vervolgens zegt dat ze de koelkast hebben getest terwijl hij in een vriescel stond. natuurlijk verbruikt die koelkast dan weinig energie. Maar dat noem ik valse voorlichting.
Ik heb dit afgelopen maandag ook gemeld tijdens mijn telefonisch onderhoud met Renault. Maar zij willen nog steeds niet wijken.
Het vreemde blijft dat er dus wel degelijk iets aan te doen is. Ik heb dat ook uitgelegd aan Renault en zij probeerde dit ook niet te weerleggen. Maar ze blijven volhardend bij hun standpunt.
Gelderlander schreef:Inzake uw klacht met betrekking tot het brandstofverbruik van uw auto kunnen wij u melden dat de genoemde waarden in de folder gemeten zijn met behulp van vastgestelde Europese richtlijnen, die louter bedoeld zijn om verschillende auto’s van verschillende merken met elkaar te kunnen vergelijken.
Dan wordt je dus bij iedere autodealer verkeerd voorgelicht. Renault is verplicht deze richtlijnen te volgen, terwijl volgens velen deze methode achterhaald is omdat het niet overeenkomt met de praktijk. Ik snap alleen niet wat je ermee wilt bereiken...
Ik gok trouwens dat bij die test die Europees zijn vastgesteld een CVT er gewoon veel gunstiger uitkomt qua verbruik. Op papier is de 2.0 CVT namelijk zuiniger dan een Grand Espace 2.0T Automaat. Maar in de praktijk kom ik uit op 12.3l/100km met de CVT en 12.5l/100km met de 2.0T in de Espace.
@ Pleiades ja, je zal inderdaad bij elk automerk verkeerd worden voorgelicht. Ik ben dan ook van mening dat consumenten moeten worden voorgelicht dat het door de fabriek opgegeven verbruik dus in de praktijk nooit gehaald kan worden.
Wat ik er mee wil bereiken? Dat moge duidelijk zijn. De Renault fabriek zal de consument een update moeten aanbieden voor de software van het motormanagement. Met zo'n update zul je makkelijk een besparing kunnen genereren van 10%. Kijk maar naar wat een professioneel tuning bedrijf je kan aanbieden. Maar dit kun je niet op eigen houtje doen, want dan vervalt je garantie. Dus moet dit vanaf de fabriek komen.
Die besparing geldt vrijwel alleen voor auto's met een turbo. Als het zo simpel was om de auto met enkel een chipje 10% zuiniger te maken dan was dat natuurlijk goud geld binnenhalen. Maar in de praktijk ben je niet veel zuiniger uit.
Dat ligt tegenwoordig dus echt wel anders. Er is een bedrijf wat gespecialiseerd is op Renault en die doen ook auto's zonder turbo.
Maar op deze manier gaan we voorbij aan waar het daadwerkelijk over gaat. Je verkoopt een product en je informeert de consument over de kwaliteit van een product. In dit geval het gemiddelde verbruik. Dit is een gemiddelde, maar dan moet je als consument wel in de buurt kunnen komen van dit gemiddelde. Anders is het geen gemiddelde meer.
@gelderlander. Ik heb de knoop doorgehakt en sinds een week rijdt mijn grand scenic 2.0 CVT op Lpg!
Laten doen bij Agin Rotterdam. Keurige service en tot mijn niet geringe verbazing reed ik op gas gemiddeld 1:9!!!! hij rijd nu net iets zuiniger dan de boordcomputer aangeeft. ik heb wel veel snelweg gereden, maar ik denk gemiddeld ongeveer 10% meerverbruik tov benzine.
Dat is echt voordelig. Het lijkt alsof de motor veel soepeler draait. Zit ook een automatisch klepsmeringsysteem van JLM in.
Garantie zou nog 8 maanden duren, maar dat heb ik losgelaten. In ieder geval 3 jaar garantie op lpgsysteem.
@abacho Ik vind dit erg flink om je garantie van Renault los te laten. Maar misschien heb je gelijk.
Ik heb afgelopen week nog telefonisch contact gehad met Renault Nederland. Ik had namelijk een claim ingedient aangaande de extra brandstofkosten. Uiteraard gingen ze deze claim niet betalen, maar dat had ik ook niet helemaal verwacht. Ze deden mij het aanbod om contact op te nemen met mijn dealer zodat we de auto konden inruilen voor een zuiniger model. Dat is natuurlijk een giga kul oplossing.
Ik heb mijn hele dossier toen verzonden aan de ANWB. Deze namen gisteren telefonisch contact op met mij.
Ze vonden dat ik 100% gelijk had en ook gaven ze te kennen dat ze geschrokken waren van deze verbruikscijfers. Renault zou het volgens de ANWB dus nog niet begrepen hebben. Uitstoot van CO2 is één, maar verbruik is natuurlijk ook belangrijk.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van uw gas-inbouw leverancier aangaande het feit dat Renault geen LPG ondersteunt. Wat hebben hun hier over gezegd? Vinden zij het een onzin verhaal?
Maar u rijdt nu dus bijna met dezelfde verbruikscijfers als op de gewone benzine. Met hoeveel kilometer per jaar gaat u al plussen??
@gelderlander: De inbouwer vind het de grootst mogelijke onzin. Hij zei dat het een standaardinspuitsysteem betrof en dat ze eigenlijk overal gas in kunnen bouwen. Hij waarschuwde mij voor een iets hoger verbruik, maar dat valt in de praktijk dus wel erg mee. Ik heb uitgerekend dat ik bij 13.000 km per jaar al ga verdienen. De installatie was een aanbieding en kostte incl BTW en inbouw 1850. Dat is een redelijk bedrag. Ik rijd nu echt met plezier weer stukjes in de auto zonder dat ik aan mijn portemonnee moet denken. Het is overigens een tank van 59 liter die netto 47,2 liter inhoud geeft. Ik tankte gisteren in Den Haag voor 57,9 cent en dan lach je alleen nog maar aan de pomp!!
Inderdaad een kulverhaal dat inruilen! Dan moeten ze wel een hele mooie prijs geven. Heb je dan wel weer een automaat?? En ook de kracht van de 2 liter? Ik blijf graag op de hoogte. Succes verder!
Ja, bedankt.....ik had al contact met die firma in Rotterdam. Maar ik ben mijn auto twee dagen kwijt, dus ik zou dan......als ik LPG wil inbouwen.....toch bij mij in de buurt wat moeten vinden.....
Maar het liefste zou ik het via Renault zelf doen.
@gelderlander: het verbruiksbeeld dat wordt geschetst kloPt zOnder meer. Mocht je bij agin kOmen, krijg je gratis een Lpg- leenauto en hoef je alleen de brandstof te betalen. Ik was voor €12 euro klaar, maar ik was auto langer dan 2 dagen kwijt omdat ik tussendOor plek had.
@Gelderlander
Even een update: vandaag weer de tank volgegooid met LPG. Gemiddeld verbruik nu 1:10 !! Ik vind het echt ongelooflijk dat dit gebeurt. Het lijkt er dus op dat de afstelling uitstekend is en dat vermoedelijk de toegevoegde klepsmering van JLM ook effect heeft. AGIN Rotterdam heeft wat mij betreft echt uitstekend werk geleverd. Het is dat ze geen reviewmogelijkheid hebben, anders had ik zeker een aanbeveling gedaan aan de scenic 2.0 CVT rijders om die investering te doen en ook met driedubbelplezier te rijden.
Het klinkt inderdaad heel aanlokkelijk om LPG te laten inbouwen. Met het verschil in prijs tussen benzine en LPG en met dit verbruik lijkt LPG de oplossing.
Echter, ik kreeg afgelopen week de volgende mail van mijn dealer:
Wat het LPG-verhaal betreft: niet aan beginnen. Renault kan heel lastig zijn als er iets is met een auto die LPG heeft gekregen buiten de ondersteuning om van de fabriek. H??????? ( persoonlijke gegevens weggehaald) heeft nu een TCe130 staan met de kleppen helemaal kapot na minder dan 60.000km, Renault doet er helemaal niks aan. En het lijkt mij sterk dat de LPG-inbouwer wel zonder morren de rekening betaalt, ook al garandeert hij dat. Ik zou zijn kleine letters heel aandachtig doorlezen en eventueel e.e.a. expliciet vastleggen. Maar als hij achter zijn product staat zou het geen probleem moeten zijn. Ruil hem echter wel weer in voor afloop garantie, ik vertrouw het niet echt. Ik heb wel een positieve ervaring gehoord ermee via een collega-dealer, dus het kan wel.
Ik zou dus toch uitkijken om zomaar LPG te laten inbouwen. Dit soort ervaringen maakt mij huiverig. Want wie mag dan de rekening betalen??? De consument dus.... en dan is je winst helemaal weggevaagd.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Onze huidige scenic uit 2006 begint langzaam aan wel op te raken, ondanks de kilometerstand van 145.000. Bijrijdersraam kan al jaren niet meer open, cruise control stuk, grond bij bijrijdersstoel is drijfnat en gister startte de auto niet meer......
Help! Wij hebben een Scenic 3 (december 2012), 2.0-16v M4R, 140 pk, CVT-automaat en LPG. De motor slaat af in de opwarmfase, zowel op benzine als op LPG.
Wat is er allemaal vervangen? Het gasklephuis (ingeleerd bij een Renault-specialist en ook een...
Ik zoek dakdragers geschikt voor Renault Scenic IV MET PANORAMADAK. Ik kom er niet goed uit welke dakdragers hiervoor geschikt zijn. Er zitten bij de portieren gaten met schroefdraad waarvan ik veronderstel dat deze gebruikt dienen te worden om...
Wij rijden een Renault Grand Scenic 1.4 tce uit 2011, met 113dkm op de klok. De auto hebben we nog niet zo heel lang - sinds december - maar blijft hardnekkig koelvloeistof verbruiken. Hiervoor zijn we al terug bij de verkoper, die het probleem...
Ik ben Hensie en Ik ben nieuw hier, woon in het noorden van het land. wij rijden al jaren Franse auto's maar pas sinds anderhalf jaar rijd en we Renault: scenic 3 uit 2016.
Met veel plezier lees door de verschillende topics en kom...