Het voorbije weekend toch al enkele (kleinere) afstanden afgelegd en de teller staat nu op een 200 km met een gemiddeld verbruik van 6,4l/100km. Onderweg een beetje gespeeld met de GPS... Favorieten opgeslagen, google search, enz... Het gaat allemaal zeer vlot!
Ik merk wel dat deze auto het voorlopig iets moeilijker heeft onder de 1600 toeren. Mijn vorige (kleine) Scenic II (1.9dci) had het daar iets makkelijker mee, al denk ik dat dat met deze GS nog gaat verbeteren. Dat is althans wat ik hier en daar lees... Vanaf 5000km zou de motor merkelijk soepeler zijn.
De BOSE installatie heb ik nog niet ten volle kunnen testen. Met een zoontje van 2 op de achterbank, laat je je net iets minder snel gaan.
Voorlopig moet ik eerlijk zeggen dat ik er nog geen groot voordeel van ingezien heb bij het radio luisteren. Kwaliteit klinkt niet slechter / beter dan bij de vorige Scenic. Al blijf je bij het beluisteren van radio sowieso een beetje afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding ook natuurlijk.
Ik denk trouwens dat ik in mijn vorige Scenic al te verwend was, want zo zijn er nog wel een paar dingen die ik niet "spectaculair" verbeterd vind. Zo vind ik bvb niet dat de auto stiller rijdt bij 120 km/u... Ik had het eerlijk gezegd spectaculairder verwacht na het lezen van de enkele reviews.
Het koppelen van de iPhone verliep snel, maar ik had initieel enkele probleempjes met de microfoon die plots (?) verdwenen waren. Nu ben ik goed verstaanbaar. Zelfs van carkit tot carkit... Het valt me wel op dat:
- muziek streamen via bluetooth van duidelijk mindere kwaliteit is dan wanneer ik de GSM met USB aansluit
- ik met de stuurknoppen niet door albums/artiesten kan bladeren via bluetooth, maar wel via USB (ben ik verkeerd?)
De afneembare trekhaak die ze gemonteerd hebben is veel makkelijker te (de)monteren dan mijn vorige, maar hij kan wel niet op slot gezet worden met een sleuteltje. In het begin zal ik die dus wel demonteren als ik ergens ben, maar na een tijd wordt ik slordiger in zo'n zaken...
Al bij al toch heel tevreden hoor! Ik vind de huidige GS stukken mooier dan de vorige generatie Scenic waar ik dus eerder mee rondreed. Ik kocht niet alleen een GS voor de grotere kofferruimte (altijd spijt gehad van de aankoop van een kleine Scenic), maar ook omwille van zijn toch iets stoerdere uiterlijk.
De extra technologie in vergelijking met mijn vorige auto is natuurlijk ook meer dan welkom...
Als ik van iets een beetje spijt heb (naast de afwezigheid van de dakrails), dan is het van de Xenon verlichting die me net de 750 euro te veel waren in de aankoop... Ik moest in mijn budget kiezen tussen het panodak en de Xenon...
Ik kan bij de dealer de auto nog laten behandelen. Ze zetten er een beschermende laklaag op waardoor je 3 jaar niet moet simoniseren, waardoor je enkel water nodig hebt om te wassen, waardoor je beter beschermd bent tegen carwashborstels en vogelpoep, enz... Ook het interieur krijgt een extra laag die vlekken en vloeistoffen afstoot op de zetels... Deze volledige behandeling kost 110 euro. Iemand ervaring mee?
Nu nog op zoek gaan naar een goede fietsendrager voor 3 fietsen. Mijn oog laten vallen op de THULE G2 923... Eens een marktstudie opstarten naar interessante prijzen.