Belgische Kangoo

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Sinds vorige week een uit Belgie geimporteerde Kangoo in de schuur staan.
Kangoo Express. 1.5dci (bj.11-2003) met schuifdeur.
212.000 km
Algehele staat van onderhoud is mij totaal onbekend, en de vorige eigenaresse weet het ook niet presies. :think:
Dus zowiezo geen onderhouds intervallen, buiten het ruitensproeiervloeistof bijvullen voor de keuring in Belgie.
Geen (garage) boekjes aanwezig.
Weet enkel dat als ik wel eens met haar mee reed , ik met het zweet in m'n handen naast haar op de expressweg zat.
"Tgg, 80 is hard genoeg".terwijl er links en rechts vrachtwagens voorbij vlogen...

Op de sierstrips aan de zijkant staat dci 70, dus ben blij dat ik al iets weet over het type.
Voor de goedkeuring van de RDW was dit ook niet nodig ...kangoo express...1.5....diesel.....prima.!.

Ook wat betreft de distibutieriem is er niets bekend, of staat er iets in de motorruimte..
Nu wil ik de auto een onderhoudsbeurt gaan geven, enkel moet je dan weten wat voor voor motor er in ligt.
Heb hier op het forum al veel gezocht, en veel gevonden.
Maar waar... op de motor staat die code precies.

En dan nog de keuze...garage...of zelf doen??
Aangezien de auto mij enkel €170 voor het invoeren heeft gekost, wil ik best een risico nemen om de distributieriem ed. te gaan vervangen.

Of...is het juist slimmer omdat de auto eigenlijk nog niets gekost heeft....hem bij een garage een grote beurt te laten geven.??
(En evt. gelijk een APK die op november toch verloopt)

Dit hele verhaal ook vanuit het oogpunt van de :( verhalen over de 1.5dci motor..

Ik rij elke dag 225 snelwegkm's naar m'n werk, en het rijgedrag valt me alles mee.
Rustig rond de 110...
Een heerlijk karretje, en het belangrijkste...de honden zijn er ook blij mee :thumb: .

Ik hoop dat jullie met jullie ervaringen wat advies of tips kunnen geven over ...wat te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Belgische Kangoo

Bericht door mechanic »

Je motorcode is K9K, indice nummer kan de dealer opvragen.
Je kunt de beurt best zelf doen, maar de distributieriem heb je speciaal gereedschap voor nodig wat je dan dus moet aanschaffen. Als ik het zou mogen zeggen zou ik alles in 1x uit besteden. Geen gezeur en in 1x goed.
Des al niet te min kan je olie+filter, luchtfilter, pollenfilter,dieselfilter zelf vervangen. Scheelt je wellicht wat arbeid kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Belgische Kangoo

Bericht door BramvT »

In 2010 zat ik te twijfelen tussen 3 Kangoo diesels....een 1.9 DTI (80 pk) een 1.5DCI 70 en eentje met 80 pk, het is uiteindelijk de 1.9 DTI geworden.

Ruim een jaar geleden was ik bij chiptuner Tunex.nl waar ze mijn DTI van 80 naar 98 pk tunen'den...ik hoorde toen ook dat ze een DCI 70 naar 93 pk kunnen chiptunen. (kost 225.- euro)
Meestal worden ze nog wat zuiniger ook na het tunen...is maar een tip hoor :wink:
Je krijgt er dan behoorlijk wat meer acceleratie bij...altijd fijn tijdens het even snel passeren op een 80-km weg bijvoorbeeld.
1.5 dCi 51 kW 70 PK --> 68 kW 93 PK 160 Nm --> 210 Nm
Als hij helemaal up to date is, verse olie en filters heeft + D riem e.d.....zou je dit eens kunnen overwegen.

PS : neem de tip van Mechanic ter harte en laat er eerst verse olie en filters inzetten (ook brandstoffilter)...vergeet ook het interieurfilter niet onder de paravanbak.
En DAN pas vele km's gaan maken.
Laat de D riem met spanrollen e.d. z.s.m. vernieuwen, als je niet zeker weet dat dit onlangs nog gedaan is...het zou eeuwig zonde zijn als je opeens een hoop geratel hoort en de motor in de soep is gedraaid. :(
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Dank voor de reactie's..

Tja, het blijft lastig wat betreft de kosten.een grote beurt met distributieriem/waterpomp
Denk dat ik hier in de buurt maar eens prijsopgave ga doen voor de distributiereim.
Hoewel ik het wel leuk vind om zelf te sleutelen, moet je soms bepaalde reparatie's niet willen uitvoeren als je er niet zeker van bent.
Een gevalletje "door schade en schande"....zeg maar.
Filters en dergelijke moeten niet te ingewikkeld zijn , heb volgende week als het goed is een digitaal werkplaatsboek.
Maar zoals mechanic schrijft..
Alles in 1 keer kan soms de beste manier zijn, mischien iets duurder, maar de zekerheid is me ook wat waard.
En mischien dat er iets geregeld kan worden als ik dan ook gelijk de APK laat uitvoeren door die zelfde garage.
(hier in Zeeuwsch Vlaanderen zijn het soms apparte mensen als het over prijzen en kortingen gaat, ivm Rotterdam waar ik eigenlijk vandaan kom).

Mocht het karretje dan weer fris zijn, dan is de chiptuning zeker een optie.
Weet niet in hoevere de km stand van 212.000 een probleem kan zijn.(dit ivm met de lagers van de dci1.5)
Maar bij de gechipte auto's die ik ken was het resultaat echt stukken beter dan dat ze eerst reden.
Niet om de straatstenen er nou uit te willen rijden.
Maar het motortje liep gewoon weer als nieuw..

Ik laat uiteraard weten wat er gaat gebeuren.
Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Belgische Kangoo

Bericht door mechanic »

Weet niet precies waar je woont, maar mocht je bereid zijn te reizen naar regio Helmond kan ik je wellicht een goed aanbod doen mbt de reparatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Zo, auto is schoon na z'n eerste wasbeurt in 6 jaar lijkt het wel.
Voorruit opnieuw geplakt want climatecontroll is leuk, maar of ik het nu ook binnen wil laten regenen.?. nee.
Olie ververst, maar deze ververs ik over een week weer, en dan ook gelijk het oliefilter.(op advies van een monteur).
Na de vulplug los gedraaid te hebben leek het wel water wat eruit liep.
Positief dat ze er nog nooit olie bij heeft hoeven gooien wat de eigenaresse mij vertelde...hij lekt dus niet.
Maar of dit zwarte spul nog iets van smering teweeg bracht...nee.

Volgens de kennis kan het blok zo vuil zijn dat het zonde is om direct een nieuw oliefilter te plaatsen wat waarschijnlijk ook weer gelijk vervuild is.
Dus met de nieuwe olie eigenlijk het blok een beetje schoon maken.
Weet niet hoe jullie hier denken over dat schoonmaakspul wat je in je motorolie kan gooien.
Maar mij werd het door div. personen afgeraden, en door een enkeling zelfs zéér ernstig afgeraden.
Als "leek" dan maar besloten om dat niet te doen.

Wat betreft de distibutie perikelen...
Voor morgen een afspraak gemaakt in Bladel voor een nieuw setje riemen/waterpomp/looprollen.
Ben al 4 keer begonnen, maar durf het gewoon niet aan..

Nu nog een achterremtrommel op de kop zien te tikken.
Tijdens het remmen voelde ik al een soort van tik , maar nu de trommels bekenen te hebben..
Lijkt wel of ze een keertje vast hebben gestaan, zijn losgeslagen, en daarna met een soort van "afbraamschijf" zijn gepolijst.
De remblokken (waar aan die ene kant stukjes uit zijn) zien er zelfs nieuw uit, dus dat moet niet al te lang geleden zijn.
geweest.

Dus ...iemand nog een sloop kangoo staan waar ik de trommels van mag gebruiken??
(en een ventilator schakelaar, want die gaat enkel volgas)
Tegen vergoeding uiteraard. :wink: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Belgische Kangoo

Bericht door mechanic »

Vind het een beetje overdreven om de olie nu te verversen en dan binnenkort nog eens met dan het filter erbij.
Je krijgt toch nooit alle olie uit de motor, dus er blijft hoe dan ook vervuilde olie in zitten. Gewoon zorgen dat de motor heet is bij het aftappen, dan krijg je het meeste eruit. Een vervuild olie filter doet zijn werk toch niet, en verzadigd meteen de nieuwe olie met vuil en dan is het nut ervan ook weg.
Wat mij betreft had het dus niet gehoeven, maar kwaad kan het niet.
Distributie stelt niet zoveel voor, maar je moet het juiste gereedschap hebben. Die jongens kunnen het prima volgens hun site. Denk dat ze een uurtje of 3 bezig zijn.
Als je de remvoering vervangt schuin je deze een beetje af tegen het piepen, en schuur je de rand in de trommel weg. Ook ruw je het rem oppervlak in de trommel op zodat de voering beter hecht tijdens het remmen. Dus weet niet precies hoe jou trommel eruit ziet? Lastig voor te stellen.
De trommel is compleet met lager om te zetten, mocht je jou oude lager willen gebruiken zal ik dat afraden daar je die hoogstwaarschijnlijk beschadigd met het uit persen. Een nieuwe trommel ex lager kost je 80e.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Een goedenavond.
De remtrommels . of tenminste die linker ziet er..euhm...niet uit zeg maar.
Er zitten 4 "vlekken" op het remvlak.
En aan de krassen te zien (die dus enkel op die vlekke zitten) heb ik het idee dat ze enkel de 4 beschadigingen hebben proberen glad te maken.
Tijdens het remmen is het net of je banden ovaal zijn, en hoor je de remvoering of cilinder tikken.
Waarschijnlijk omdat de remblokken zich proberen te centreren.
Maar met een ovaale remtrommel maakt dat centreren een tikkend geluid.
Nogmaals, de cilinder en blokken zien er nieuw uit.
Geen lekkage, of zelf's iets van remstof te bekenen.

Ik had u nog een Persoonlijk bericht gestuurd voor de distributie, maar ben te bang dat als ik nog langer wacht, het toch fout gaat.
Heb de eerste 2000 km er al weer opzitten, naar volle tevredenheid...dat wel. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Belgische Kangoo

Bericht door BramvT »

Is het niet de ABS die je hoort tikken (voel je het ook in je rempedaal ?)...er zitten om de aandrijfassen ringen met vertandingen die weleens willen breken....heb ik ook 2 jaar geleden gehad.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Abs.?
Euhmm..
Je hebt de kale kangoo versie.
En je hebt de echt kale versie...die ik hier heb staan. :wink:
Alles van luxe is eraf gehaald.zelfs na 5 minuten zoeken naar de raamschakelaars erachter komen dat dat toch echt met de hand moest... :mrgreen:
Geen ABS aanwezig als ik het heb begrepen.
En als je de remtrommel met de hand rond draait (handrem 1 tandje aangetrokken) voel je de aanlooppunten ..
Zwaar, licht, zwaar, licht.enz.enz.

Ik ga gewoon opzoek naar een 2de hands trommel, en denk dat het probleem dan is opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Belgische Kangoo

Bericht door BramvT »

Oh, ik meende dat de Kangoo's (zeker die vanaf 2001) standaard met ABS zijn geleverd ? :think:

En kaal zijn Kangoo's wel van binnen (interieur)...maar er zitten meer snufjes op dan je denkt, daar kwam ik ook pas maanden later achter bij die van mij (uit 2001). :wink:
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Belgische Kangoo

Bericht door mechanic »

Ovale remtrommels komen vaker voor hoor, is geen uitzondering.
In belgië zijn volgens mij ook andere uitvoeringen geleverd dan hier, dus verschil in luxe kan altijd.
Volgens mij had ik op uw berichtje over de distributie toch gereageerd? Anders mijn excuses..
Aanhaal moment van de remtrommel is 180Nm.. Vet de bewegende punten van de remschoenen ook even in, en check het zelfstelmechanisme op goede werking.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Een goedenmiddag.
Heb nog even in de inbox gekeken, maar geen bericht gehad.
Toch alsnog dank voor het aanbieden.

Vandaag met een extra veilig gevoel weer m'n werk kilometers gemaakt.
Gisteren bij de garage geweest..
Het setje riemen had niet langer moeten duren.
Waterpomp was nog de orginele 03/03. en de snaren waren droog, erg droog.......scheur droog zeg maar.
Weer eens duidelijk dat als je weet waar je mee bezig bent, het eigenlijk helemaal niks voor stelt.
Ging echt super snel, en vooral simpel in Bladel..als je maar weet wat je moet doen.. :mrgreen:

Op de brug gelijk de onderkant eens goed bekeken in het licht.
Lijkt wel of er nieuwe voorwielophanging onder is gezet.
Tenminste....als je de rest van de onderkant bekijkt, zien die 2 armen er splinternieuw uit.
Ook de kunststof motorbeschermplaat aan de onderkant waar nog bijna geen krasje op zit.
Blijft een vage autohistorie, maargoed..die reparatie's heb ik dan dus ook niet hoeven te betalen.
Volgens de monteur zag de motor er verder goed en compleet uit.
Geen "vreemde" nieuwe draden, onderdelen, of verbindingen te zien.

Voor "een krijgertje" zijn we nog steeds zéér tevreden.

Nu enkel die remtrommels nog want het remt voor geen meter met dat gehobbel (en getik).
Oja, en de verwarming weerstand voor de standenschakelaar..

Groeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Belgische Kangoo

Bericht door BramvT »

Hoe dan ook, als ik het zo lees...ben ik best jaloers op je...zou ook wel zo'n Kangoo kado willen krijgen :wink:

Je bent zo te zien goed bezig met hem. :thumb:

Overigens...v.w.b. ABS...ik kwam er pas na 3 weken rijden achter dat mijn Kangoo ABS had, ik had een trillend pedaal met remmen (en hoorde tegelijkertijd tikken), dus vandaar dat ik tegen je zei of het soms de ABS is. :wink:
Bleek dus zoals ik eerder schreef, die ring te zijn om de aandrijfas (dat schijnt een soort sensor te zijn), gelukkig kon de monteur die er af halen met warmstoken en was ik voor 25 euro klaar.
Anders had ik een nieuwe as moeten kopen.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Nouja, het krijgen moet wel in het licht gezien worden van ...euhm...5 jaar vrijwilligerswerk bij die mensen.
En aankomende zomervakantie ben ik ook weer een aantal dagen ..niet op vakantie..zeg maar.!. :roll:
Dus in onze "moderne" maatschappij waar alles in geld wordt uitgedrukt, en waar gratis iemand helpen niet kan bestaan..
Dan zou de Kangoo aan vrijwilligersuren ong. een €7000 hebben gekost. :shock:

Maargoed, als voorschot op de totale ineenstorting van ons Europeese financiele systeem, is deze ruilhandel een leuk begin.

Wat betreft de abs..zit me af te vragen of er dan toch niet ergens een lampje zou moeten zitten op het dashboard.
Het trillen komt voor 100% van de ovale achtertrommels, daar ben ik wel zeker van.
Maar zal vanmiddag op een polderweggentje eens kijken of hij echt geen ABS heeft.. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Belgische Kangoo

Bericht door mechanic »

Als je abs hebt gaat elke keer bij het op contact zetten het controle lampje branden, dat is elk geval een 1e indicatie over het wel/niet hebben van abs.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Belgische Kangoo

Bericht door BramvT »

Nu kan dat lampje natuurlijk toevallig defect zijn.....wil je het zeker weten moet je onder de auto even kijken naar de aandrijfas, of er deze ring op zit....zo ja, dan heb je ABS :
Afbeelding
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Landseer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2012
Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
Actief als: particulier

Re: Belgische Kangoo

Bericht door Landseer »

Nee, zit geen ring.
En...op de modderige polderweg toch echt geen abs weten te ontdekken.
slipgedrag is toch goed te doen met zo'n Kangoo op een weg met 2 cm blubber. :mrgreen:

Morgen eens langs de sloop om te kijken voor de nodige onderdelen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht