WATERPOMP

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jaap45
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2011
Laatste bezoek: 23 jun 2012 14:06
Actief als: particulier
Locatie: eck en wiel

WATERPOMP

Bericht door jaap45 »

Model/uitvoering : _hb
Bouwjaar : _1996
Brandstof : _benzine
hallo alemaal ik heb een renault twingo bj 96 nu moet ik de waterpomp gaan vervangen hoe kan ik dit het beste doen.gr jaap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16537
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: WATERPOMP

Bericht door mechanic »

Een twingo uit '96 kan een c motor hebben waarbij de waterpomp bij de multiriem zit, maar hier ga ik niet vanuit. Je zal een d motor hebben waarbij de pomp achter de distributie riem zit. Die zal je dan ook mee moeten vernieuwen incl spanrol. Krukas poulie is met spie dus kan je zo losrammelen en vast rammelen.
Durf je het niet aan zou ik het laten doen, leg je deze verkeerd heb je kans waarschijnlijk motorschade.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jaap45
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2011
Laatste bezoek: 23 jun 2012 14:06
Actief als: particulier
Locatie: eck en wiel

Re: WATERPOMP

Bericht door jaap45 »

heb bijna alles los op een boutje na die zit achter de pully van de multisnaar.
even voor de duidelijkheid het is een c motor m code c066.
maar hoe krijg ik het onderste vliegwiel los.
voor ik het vergeet ik heb de merktekens tegenover elkaar gezet.
gr jaap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16537
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: WATERPOMP

Bericht door mechanic »

Bij een C-motor heb je geen distributieriem maar een ketting, daarbij is de waterpomp dus bij de multiriem en compleet met poulie.
Je zal dus een D-motor hebben. De onderste krukaspoulie krijg je los met een luchtsleutel. Of het vliegwiel blokkeren en handmatig los draaien maar dat is een beetje tobben.
Vergeet ook niet je krukas te markeren of de merktekens uit te lijnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht