Waarschuwingslampje luchtverontreiniging Clio Dynamique 2003

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 07 mei 2012 11:19
Actief als: particulier

Waarschuwingslampje luchtverontreiniging Clio Dynamique 2003

Bericht door Clicootje »

Hallo,

Ik heb een vraag mbt het waarschuwingslampje luchtverontreiniging dat bij mij een week geleden begon te branden. Vandaag hebben ze bij de garage (algemeen) even gekeken en daar zeiden ze dat het het actieve koolstoffilter was. Het lampje is gereset en als het weer gaat branden moet ik naar de Renault dealer omdat zij dit als enige kunnen vervangen. Nu heb ik hen alvast gebeld om me voor te bereiden op de eventuele kosten hiervan, maar daar kreeg ik te horen dat dit bijna nooit voorkomt en dat het filter alleen kapot gaat bij bijv. schade.

Nu had ik hiervoor een Clio uit 2000 waarbij het airbag service lampje bleef branden omdat het stekkertje onder de bestuurdersstoel loszat. Ik vroeg me af of dit ook zoiets dergelijks kan zijn, en of iemand hier ervaring mee heeft.

Wanneer het lampje toch weer gaat branden ga ik natuurlijk sowieso langs de dealer. Maar ik was even benieuwd of dit misschien vaker voorkomt!
Laatst gewijzigd door RichTrip op 14 apr 2011 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic verplaatst naar juiste forum gedeelte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15

Re: Waarschuwingslampje luchtverontreiniging Clio Dynamique

Bericht door mechanic »

Het filtertje is nog wel te vernieuwen door iemand zonder handen. Het zit in een rubber geklemd en 1 of 2 leidingen erop geklikt. Storing wissen kan ook bij een beun. Kosten voor het vervangen kunnen niet hoog zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 20 apr 2017 16:06

Bericht door ArjanS »

Dat lampje brand bij mij ook regelmatig en gaat dus net zo regelmatig ook vanzelf weer uit. :think: Komt ook best wel regelmatig voor.

Er zijn ook veel oorzaken waardoor het gaat branden. Defecte of vervuilde Lambda sonde, of corrosie in de stekkerverbinding van de Lambda is er één van. Slechte verbranding door verkeerd mengsel als gevolg van een vervuild gasklephuis en/of stappenmotor. Defecte penbobine, lekkende vacuümslang en/of uitlaatspruitstuk zijn slecht enkele vaker voorkomende gevallen bij de Clio. Vervuiling van de Lambda wordt mede veroorzaakt door "Het nieuwe rijden". Een flinke rit (ca 100km) de snelweg op en hoog in de toeren rijden is één manier waarmee je daar achter komt. Gaat daarmee het lampje uit weet je dat het een vervuilde Lambda is. Je kan dan de Lambda schoonmaken maar vaak is die dan al zover aangetast dat binnen een half jaar alsnog een nieuwe nodig is.

Je kan het lampje ook zelf "resetten" door de accu een half uurtje los te koppelen. Daarmee zal de ECU alle, door diverse sensoren, aangeleverde waardes herbereken. Doe dit alleen als je van een originele Renault radio de code hebt. :wink: Ook na deze DHZ reset zal de melding waarschijnlijk terugkomen. Het wist de storingcode niet, die kan bij de dealer alsnog uitgelezen en gewist worden mocht dat nodig zijn. Is de melding onterecht geweest (wat ook nog wel eens kan gebeuren) heb je in ieder geval uitlees en eventuele diagnose kosten bespaard :thumb:

NB. Het airbag service lampje is ook een veel voorkomend probleem wat inderdaad wordt veroorzaakt door een slechte verbinding in de stekker onder de stoelen. Die stekkers worden dan vaak weggeknipt en de draden doorgesoldeert. :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Dank je wel, dit is voor mij zeer waardevol. Inmiddels is hij twee keer uitgelezen, de eerste keer gaf hij dus aan wat er in mijn eerste bericht staat, de tweede keer was het bij de Renault dealer zelf en ging de diagnose meer richting gasklephuis. Om beter en definitief te diagnosticeren wilden zij de auto(motor) uit elkaar schroeven, maar op de dag van de afspraak ging het lampje dus vanzelf uit. En dat is tot nog toe ook uit gebleven, anderhalve week inmiddels.

Fijn om te weten wat er evt. aan de hand kan zijn, dat maakt ook de ernst hiervan iets beter in te schatten. Ik duim in ieder geval dat ie voorlopig niet opnieuw gaat branden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Zo, we zijn nu een jaar verder en even doorgaand op bovenstaand onderwerp: momenteel brand er helemaal geen lampje maar stottert mijn Clio sinds een week of twee zodra hij een beetje warmgereden is en stil moet staan voor een stoplicht etc. Daarnaast lijkt hij een beetje te knijpen of in te houden zodra ik flink optrek om bijv. de snelweg op te rijden en dan begint wel datzelfde lampje even te knipperen. Dit gaat daarna vervolgens direct weer uit. Ik neem aan dat dit ongeveer dezelfde oorzaken zou moeten hebben als hier al beschreven staan? Bij koude motor geen klachten. Deze keer gaat het niet zozeer om kosten besparen alswel de monteurs een richtlijn te kunnen geven want ik heb hem al uit laten lezen. Deze keer uitkomst: geen storing maar hij snapte wel wat ik bedoelde met de symptomen... Maar ja als de computer niets kan vinden kunnen ze blijkbaar niets voor je doen en moet je hem maar gewoon de soep inrijden??! Graag nog even jullie gedachten hierover, alvast bedankt!

PS De kofferbak gaat sinds een paar dagen ook niet meer van het slot met centrale deurvergrendeling, hoor het motortje ook niet, zekeringen zijn in orde... draadbreukje of motortje gok ik?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15

Bericht door mechanic »

Bobines test je door ze een stukje op te lichten bij draaiende motor, merk je verschil in motorloop doet de bobine het.
Merk je niks is deze kapot, maar dat merk je meteen met rijden als deze op 3cilinders loopt. Is de uitlaatgas meting in orde?
Kan zijn dat onder zware belasting de bobine doorslalat, maar dan nog heb je meestal een storing in het systeem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Tja het vervelende is dat hij regelmatig voelt alsof hij op drie cilinders loopt, met name wanneer hij warmgereden is en vervolgens stil moet staan voor een stoplicht etc. Maar bij uitlezen een week of twee, drie geleden bij algemene garage kwam er geen storing uit rollen. Hij liep dus ook netjes op vier. Zul je altijd zien, het is net als bij de tandarts... als je daar komt heb je plotseling ook net geen kiespijn meer!

Hij houdt ook in bij hogere toeren, rond de 4000 in alle versnellingen. We hebben de bobines en bougies zojuist bekeken en zagen in ieder geval geen vocht en vettigheid. Wel hebben we zojuist een foto voorbij zien komen die ons doet vermoeden dat de bougies toch niet helemaal zo geweldig meer zijn als we dachten (wat wil je ook in het donker met een klein zaklampje :mrgreen: ). Om verder gehannes maar te voorkomen hebben we besloten om de garage te vragen om even specifiek de bobines en bougies door te meten en de laatsten gelijk maar even te vervangen... Als het dan nog niet over is dan gaan we ons wagen aan het reinigen van het gasklephuis. Mijn geluk is dat ik mijn auto momenteel niet dagelijks nodig heb en er dus niet meer halsoverkop veel geld gespendeerd moet worden aan een eindeloze zoektocht van een garage die er graag wat langer over doet om de diagnose te stellen aangezien er dan ook meer geld binnenkomt.. Het is tegelijk fascinerend en frustrerend om zelf uit te zoeken waar het probleem ligt dus alle hulp is welkom! :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Cliootje, ik lees je bericht met belangstelling!
Ik mis echter een belangrijk onderdeel, nl. hoe het onderhoud aan deze wagen is gedaan, of niet?
Als je wagen regelmatig goed wordt onderhouden a) volgens schema van Renault, of b) bij weinig km's tenminste ieder jaar.
Doe je dit niet en rijd je met de wagen zoals velen op hun fiets rijden, gewoon rijden tot er iets defekt raakt, dan kom je vaak plots voor hoge kosten te staan.
Die lampjes gaan echt niet voor niets branden. Dat stotteren en bijna afslaan lijkt op achterstallig onderhoud aan o.a. het gasklephuis(moet regelmatig inwendig goed worden gereinigd) of versleten bougies.
SUC6
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Hoi Willem,

Ik heb deze auto nu een jaar. Staat nu ong. 65.0000 km op. Is in het verleden goed onderhouden en ik doe bij de APK altijd een kleine of indien nodig een grote beurt. En ik let volgens mij ook redelijk goed op, zodra ik iets bemerkt dat niet klopt dan ga ik er eigenlijk altijd wel achteraan...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

OK, dan heeft deze dus bij 60.000 km een Echte Grote beurt gehad !!
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Even een update... De auto vanochtend volgens afspraak naar de garage gebracht met het verzoek om de bobines te testen en evt. gasklephuis na te kijken. 2 bobines zijn doorgeslagen en één twijfelt. Ze worden alle vier vervangen inclusief bougies. Verder blijkt het electronisch deel van het slot van de achterklep nog wel enigszins aansturing te ontvangen dus geen kabelbreuk, maar moet wel vervangen worden. Uitlaat is helemaal in orde dus mogelijk dat het geluid alsof ie lekt weggaat door het vervangen van de bobines (volgens de monteur). Duur lesje maar de volgende keer weet ik waar ik als eerste naar moet kijken en ik heb inmiddels ook begrepen hoe je zelf de bobines kunt testen dankzij jullie. Ik zal later in de week nog eventjes laten weten of het probleem hiermee ook daadwerkelijk verholpen is. Bedankt voor alle reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut