1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 jan 2006
- Laatste bezoek: 10 apr 2012 11:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Naaldwijk, hoofdstad van het Westland
1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Model/uitvoering : _Scenic
Bouwjaar : _1999
Brandstof : _Diesel
Hallo,
Onze Scenic 1,9 DTI met F9Q731 motor uit 1999 houdt al een tijdje in boven de 2500 toeren. Gevolg is dat hij op de snelweg niet harder wil dan 120- 130 km/h en daar ook nog eens tergend traag heenkruipt.Inhaalmanouvres zijn eigenlijk niet meer mogelijk.Hij start goed en het verbruik is ook nog gewoon; 1:20.Het rare is dat hij laagtoerig best vlot trekt.
In eerste instantie dacht ik aan een LMM, maar als ik de stekker van de LMM losmaakte rookte hij meer, maar reed niet harder.De luchtslangen van de turbo naar de intercooler en naar het inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en de turbo gecontroleerd op werking en op werking van de wastgate.De auto op een (universele) tester gehad; geen fouten in het geheugen, functie van electronisch gaspedaal was ook goed.Opbrengst van LMM was laag, maar werkte goed in het laagtoerengebied.Op het dashbord geen enkel storingslampje.
Vorige week een andere LMM van een Opel Vivaro (identieke motor en LMM) geinstalleerd en geen verbetering(De Vivaro accelereerde vlot naar 150 km/h, ook zonder stekker).
Brandstoffilter heb ik vorig jaar gewisseld en sluit ik eigenlijk uit.
Als het weer weer wat beter is wil ik de EGR erafhalen om te kijken of deze niet constant openstaat, ook al kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n enorme impact heeft; tijdens het rijden moet de EGR ook opengaan zonder snelheid te verliezen.
Iemand nog een ander idee?
Gr.
Arjen
Bouwjaar : _1999
Brandstof : _Diesel
Hallo,
Onze Scenic 1,9 DTI met F9Q731 motor uit 1999 houdt al een tijdje in boven de 2500 toeren. Gevolg is dat hij op de snelweg niet harder wil dan 120- 130 km/h en daar ook nog eens tergend traag heenkruipt.Inhaalmanouvres zijn eigenlijk niet meer mogelijk.Hij start goed en het verbruik is ook nog gewoon; 1:20.Het rare is dat hij laagtoerig best vlot trekt.
In eerste instantie dacht ik aan een LMM, maar als ik de stekker van de LMM losmaakte rookte hij meer, maar reed niet harder.De luchtslangen van de turbo naar de intercooler en naar het inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en de turbo gecontroleerd op werking en op werking van de wastgate.De auto op een (universele) tester gehad; geen fouten in het geheugen, functie van electronisch gaspedaal was ook goed.Opbrengst van LMM was laag, maar werkte goed in het laagtoerengebied.Op het dashbord geen enkel storingslampje.
Vorige week een andere LMM van een Opel Vivaro (identieke motor en LMM) geinstalleerd en geen verbetering(De Vivaro accelereerde vlot naar 150 km/h, ook zonder stekker).
Brandstoffilter heb ik vorig jaar gewisseld en sluit ik eigenlijk uit.
Als het weer weer wat beter is wil ik de EGR erafhalen om te kijken of deze niet constant openstaat, ook al kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n enorme impact heeft; tijdens het rijden moet de EGR ook opengaan zonder snelheid te verliezen.
Iemand nog een ander idee?
Gr.
Arjen
Scenic 1.9DTI RXE 1999
Alfa 164 TD 1994
Alfa 164 Q4 1994
Alfa 164 TD 1994
Alfa 164 Q4 1994
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Is de interkoeler wel heel? Willen wel eens ploffen. Wellicht dat een dealer met uitlezen wat verder komt. Turbo druksensor defect, of inderdaad een egr. Heb je de turbo as speling gecontroleerd?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 jan 2006
- Laatste bezoek: 10 apr 2012 11:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Naaldwijk, hoofdstad van het Westland
Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Daar waar ik de intercooler kon controleren, via de bovenzijde en bij een mistlampwissel onlangs aan de onderzijde, kan ik geen lekkage ontdekken.
Een turbodrukzender kan ik in de schema's van de 731 niet terugvinden; zeker weten dat deze erin zit? een ander schema heeft het ook over een electrische opvoerpomp(22), maar deze kan ik in de auto niet terugvinden.Speling op de turboas was normaal, turbo draait normaal en geen olielekkage over de as.
Een turbodrukzender kan ik in de schema's van de 731 niet terugvinden; zeker weten dat deze erin zit? een ander schema heeft het ook over een electrische opvoerpomp(22), maar deze kan ik in de auto niet terugvinden.Speling op de turboas was normaal, turbo draait normaal en geen olielekkage over de as.
Scenic 1.9DTI RXE 1999
Alfa 164 TD 1994
Alfa 164 Q4 1994
Alfa 164 TD 1994
Alfa 164 Q4 1994
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 jan 2006
- Laatste bezoek: 10 apr 2012 11:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Naaldwijk, hoofdstad van het Westland
Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Weer even een update en tevens de oplossing van het probleem.
De hele winter heeft mijn vrouw gewoon doorgereden met de Scenic; onderin was hij gewoon vlot en starten deed hij als de beste.Eigenlijk ga je er ook een beetje aan wennen; hij reed gewoon een beetje als een diesel zonder turbo die we vroeger ook gereden hebben.
Vandaag had ik een vrije dag en ben vanmorgen maar weer begonnen met verder zoeken. Van de mogelijke oorzaken stond eigenlijk alleen de open EGR klep nog op de lijst. Het inwendige van de dieselpomp zou het ook nog kunnen zijn, maar dat is de Scenic eigenlijk ook niet meer waard om daar nog geld aan uit te geven.
Ik heb een oud type EGR; daarbij heb ik een plaatje tussen de EGR klep en het luchthuis geplaatst en wat denk je; hij trekt weer als een nieuwe!
Ik kan dit slechts ten dele verklaren; de EGR staat open, als toerental toeneemt moet de druk voor het turbinegedeelte van de turbo toenemen, maar dat gebeurd niet; de druk wordt direct afgelaten naar de inlaat ->compressor van de turbo levert geen druk -> geen vermogen.....
De EGR hoort bij een warme motor open te gaan boven de 3000 rpm; dan zou je zeggen dat als je 140 rijdt, je vermogen ook afneemt en de auto langzamer gaat rijden...
In ieder geval blij dat ik het gevonden heb, hopelijk heeft iemand anders wat aan deze info!
Gr.
Arjen
Mijn type EGR klep:
De hele winter heeft mijn vrouw gewoon doorgereden met de Scenic; onderin was hij gewoon vlot en starten deed hij als de beste.Eigenlijk ga je er ook een beetje aan wennen; hij reed gewoon een beetje als een diesel zonder turbo die we vroeger ook gereden hebben.
Vandaag had ik een vrije dag en ben vanmorgen maar weer begonnen met verder zoeken. Van de mogelijke oorzaken stond eigenlijk alleen de open EGR klep nog op de lijst. Het inwendige van de dieselpomp zou het ook nog kunnen zijn, maar dat is de Scenic eigenlijk ook niet meer waard om daar nog geld aan uit te geven.
Ik heb een oud type EGR; daarbij heb ik een plaatje tussen de EGR klep en het luchthuis geplaatst en wat denk je; hij trekt weer als een nieuwe!
Ik kan dit slechts ten dele verklaren; de EGR staat open, als toerental toeneemt moet de druk voor het turbinegedeelte van de turbo toenemen, maar dat gebeurd niet; de druk wordt direct afgelaten naar de inlaat ->compressor van de turbo levert geen druk -> geen vermogen.....
De EGR hoort bij een warme motor open te gaan boven de 3000 rpm; dan zou je zeggen dat als je 140 rijdt, je vermogen ook afneemt en de auto langzamer gaat rijden...
In ieder geval blij dat ik het gevonden heb, hopelijk heeft iemand anders wat aan deze info!
Gr.
Arjen
Mijn type EGR klep:
Scenic 1.9DTI RXE 1999
Alfa 164 TD 1994
Alfa 164 Q4 1994
Alfa 164 TD 1994
Alfa 164 Q4 1994
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Altijd nuttig om te weten .....ik heb ook een 1.9 DTI in mijn Kangoo van 2001 zitten (van 80 pk gechipt naar 98 pk) zonder intercooler, met nu iets van 285.000 km op de klok.onderin was hij gewoon vlot en starten deed hij als de beste.Eigenlijk ga je er ook een beetje aan wennen;
hij reed gewoon een beetje als een diesel zonder turbo die we vroeger ook gereden hebben.
Mocht ik dezelfde problemen ooit tegenkomen, dan kan ik dit nog eens even overlezen.
Overigens heeft MIJN DTI juist net andersom problemen, start vanaf aankoop (zomer 2010 met 173.000) slecht als hij koud is en meer dan een dag heeft stil gestaan, (ondanks diverse onderdelen er al nieuw ingezet), maar trekt als een beer met z'n 1060 kg leeg gewicht. (en top van 180)
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 aug 2015
- Laatste bezoek: 09 aug 2015 20:00
- Actief als: particulier
kangoo bj 2002 houd in en rookt
Hallo allemaal
Ik heb een probleempje en weet niet precies wat het is
mijn renault kangoo 1.9 dti van bj 2002 rookt als ik gas geef optrekken gaat normaal ma als ik meer gas geef houd die in
en je gaat zelf dan van voor naar achter lijkt net of je elke x de rem iets in trapt verder doet alles het goed start goed loopt mooi stationair kan dit ook de egr klep zojn die vast zit of iets anders
Wie kan mij helpen
Mvg kevin
Ik heb een probleempje en weet niet precies wat het is
mijn renault kangoo 1.9 dti van bj 2002 rookt als ik gas geef optrekken gaat normaal ma als ik meer gas geef houd die in
en je gaat zelf dan van voor naar achter lijkt net of je elke x de rem iets in trapt verder doet alles het goed start goed loopt mooi stationair kan dit ook de egr klep zojn die vast zit of iets anders
Wie kan mij helpen
Mvg kevin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Kevin.....zoals je boven jouw bijdrage kunt lezen, heb ik enkele jaren met een paar 1.9 DTI's gereden....en heb een paar keer meegemaakt dat de Turboslang was los geschoten, dus op het EGR huis en ook een keer op de turbo zelf.
Komt ie nog wel aan zijn topsnelheid....kon je er makkelijk de 120 mee halen (en sneller) ?
Zo ja, dan zal het niet de Turboslang zijn, ik lees het nog wel.
Komt ie nog wel aan zijn topsnelheid....kon je er makkelijk de 120 mee halen (en sneller) ?
Zo ja, dan zal het niet de Turboslang zijn, ik lees het nog wel.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 323 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 497 Weergaves
-
Laatste bericht door Bulldogske01
-
- 1 Reacties
- 296 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 2 Reacties
- 427 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 218 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 6 Reacties
- 503 Weergaves
-
Laatste bericht door StefanW1
-
- 9 Reacties
- 622 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic