Gedeelte onderhoud zelf doen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Om onderhoudskosten van de Grand Espace 3.5V6 een beetje binnen de perken te houden wil ik een paar dingen zelf doen.
Dit zijn :
-motor olie
-filters (olie en lucht)
-remvloeistof
-koelvloeistof

Ik heb dit vaker bij mijn andere auto's gedaan dus een probleem wordt het niet.Het enige waar ik eigenlijk nog over twijfel zijn de bougies en de multiriem.

Zover ik weet moet er bij het vervangen van de bougies de blok gekanteld/gezakt worden om er goed bij te kunnen.
Over de Multiriem weet ik eigenlijk helemaal niets.

Nu heb ik thuis Dialogys geïnstalleerd op mijn PC,maar ik kan maar niets vinden over deze twee dingen.

Mijn vraag is daarom, kan iemand die ook Dialogys heeft voor mij uitzoeken hoe deze twee dingen aangepakt moeten worden?
Misschien even een paar PDF'jes doormailen? Dan kan ik kijken of het echt niet te doen is en gewoon beter door de dealer kan laten doen.

Heb trouwens begin januari nog een mail naar een Renault dealer hier in de buurt gestuurt met een prijs opgaven voor deze twee laatste werkzaamheden,maar blijkbaar hebben ze dit jaar genoeg verdiend want zit nog steeds op antwoord te wachten :x

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

De bougies vernieuwen bij een espace 3.5V6 is best een pittige klus. De voorste 3 zijn zo vernieuwd, maar voor de achterste 3 moet het inlaatspruitstuk eraf (pakking verv.), en de bovenste motorsteun losgehaald worden zodat je meer ruimte hebt. Hiervoor kun je met een krik en een rubber blok oid de motor ondersteunen. De stekkers achterop het spruitstuk zijn het lastigst te doen.
De multiriem is ook best een klusje, het zijn 2 riemen. Een korte riem voor de stuurpomp en een langere voor de rest. Hier zit ook een spanrol bij. Gezien je dialogys hebt moet je dit heus kunnen vinden. Om het precies stap voor stap uit te leggen is best een klus.
Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

mechanic: bedankt voor je uitleg.

Ik heb gister avond eindelijk gevonden hoe de multi snaar vervangen moet worden.
Alleen het gedeelte bougies verwisseling kan ik maar niet vinden.

Moet zeggen dat het programma niet echt gebruik vriendelijk is. Ben de software van Audi gewend en daar kun je veel makkelijker alle werkzaamheden vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Kijk eens bij: mechanisch --> inspuiting--> bougies?
Het belangrijkste is dat je weet dat het inlaatspruitstuk eraf moet, je ziet vanzelf wel hoe dat moet.
Een brug is bij het vernieuwen van de multiriem wel fijn, gezien de bouten nogal lastig te bereiken zijn! En inderdaad, het programma is niet heel makkelijk maar naar enige ervaring went het wel. Let bij het monteren van de riem vooral op de spanning, ze moeten behoorlijk strak anders krijg je bijgeluid.
Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Het is volgens mij mechanisch, ontsteking, bougies. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Zo,eindelijk gevonden.Bedankt.
Probleem is dat ze niet vertellen HOE je de bougies vervangt maar ze hebben het over de bobines.

Het is echt wel een ingewikkeld systeem die Dialogys.Je wordt van de ene hoofdstuk naar de andere gestuurd :?
Heb nu elke apart hoofdstuk die ik nodig heb een PDF gemaakt.
Dit heb ik nu:
-Inlaatspruitstuk Smoorklephuis / luchtfilter
-Inlaatspruitstuk Smoorklephuis / inlaatspruitstuk
-Ontsteking / Statische ontsteking
en als laatste
-Cilinderkop en Distributie / Aandrijfriem hulporganen

Denk dat ik hiermee zeker verder kom.

Kan alleen niets vinden over een motorsteun verwijderen. Ze hebben het alleen maar over een koppel-reactiestang verwijderen na het plaatsen van een onderste motorsteun ( een soort van stang met draadstangen)

Afbeelding

Denk dat ze hiermee de blok naar achter laten kantelen door de middelste draadstang in te draaien.

Wat ze niet vertellen en wat ik eigenlijk denk, is dat zodra de blok naar binnen kantelt hierdoor aan de bovenkant ruimte komt om de spuitstuk te verwijderen.
Bouten zullen volgens mij wel van onder losgemaakt moeten worden,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Die steun hebben we in de werkplaats ook, maar wordt zelden gebruikt. Die heeft hetzelfde effect als een krik onder je carterpan, en dat is nog eens makkelijker ook. Als je de onderste motorsteun los maakt, en ook de bovenste, zakt de motor naar beneden en heb je veel meer ruimte om te sleutelen die je echt nodig hebt. Het spruitstuk maak je van boven los, even als de bougies en de bobines en de kabels etc. Van onder alleen de motorsteun in het midden. Volgens mij is het een uurtje of 3 werk al met al.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Ik was ook al van plan om een versnelling bak krik te gebruiken.Had het vermoeden dat dit het zelfde effect zou geven.

Moet zeggend dat 3 uur werk meevalt. Voor mij zal het wat langer duren omdat het de eerste keer wordt, maar altijd minder dan de 9 tot 12 uur die ik ergens anders gelezen had.

Wat de bovenste motorsteun betreft. Waar vind ik die (vanuit de voorkant van de auto bekeken)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Drie uurtjes voor alleen de bougies hè, met de riem duurt het ietsjes langer.
De bovenste steun als je voor de auto staat links.
Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Ja, dat begreep ik al.

Ga toch als ik bezig ben gelijk de rest ook allemaal aanpakken (olie, filters en remolie).
Kan gelukkig een brug gebruiken waar je ook gereedschap kan huren dus dat komt goed.

Nu alleen even de tijd vinden.

Ga wel alvast onderdelen aanschaffen, dan heb ik dat al in huis.Vraag me alleen af of ik een of ander rol ook gelijk moet vervangen als je naar de km stand kijk van 240.000km.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Bij deze km-stand is de auto toe aan zijn 2e 120.000km beurt.
-olie+filter
-luchtfilter
-pollenfilter
-bougies
-remvloeistof
-koelvloeistof
-multiriem, 2 riemen en 1spanrol

De spanrol zit in het setje en dien je mee te vernieuwen, gaat anders geheid problemen geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Dat is ook de reden van deze topic :wink:

Zat vanmorgen te bedenken dat ik wel een versnellingsbak krik kan gebruiken maar dat het dan erg moeilijk wordt om aan de auto te werken.Dit omdat de brug dan te hoog staat.

Moet dus iets bedenken waardoor ik van onder de koppel-reactie stand kan los maken en de motor kan laten zaken,maar tegelijk makkelijk van boven bij de spruitstuk kan komen. :think: :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Als je een brug hebt, is het eenvoudig:
-onderplaat eraf
-dan kan je de 2 bouten van de onderste motorsteun losmaken, er gebeurt dan niks, motor zakt niet oid
-brug laten zakken, garage krik onder het carter, en dan de bovenste steun losmaken, dan kan je met de krik de hoogte van de motor bepalen. Heb je die niet kan je ook een assteun gebruiken, alleen moet je dan met de brug spelen om de motor te laten zakken.

De onderste motorsteun is alleen om het kantelen van de motor tegen te houden :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

er gebeurt dan niks, motor zakt niet oid
Kijk, dat is goed nieuws. Was ook mijn grootste zorg.
Nu weet ik zeker dat het gaat lukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

De motor hangt in de auto met de steun aan de riemzijde, en eentje aan de versnellingsbak kant. De pendelsteun aan de onderkant vangt alle kantel bewegingen op.
Succes met de reparaties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Dank je.
Zal zodra ik dit doe gelijk wat foto's schieten.Dan zal ik ze hier plaatsen.
Kan iemand anders misschien ook gebruik van maken.

Heb alleen nog een laatste vraag. Heb ik een aparte gereedschap om de bougies los te draaien en zo ja wat voor een.
Of kan ik gewoon een lange dop gebruiken (denk zelf van niet ivm ruimte)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Foto´s zijn altijd leuk. Je hebt een normale bougie dop nodig en wat verlengstukjes. Als het blok zakt heb je voldoende ruimte. Volgens mij is dat dop 16 voor de bougies. Een magneetje is ook makkelijk als ze niet in de dop blijven hangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Volgende week wil ik aan de Espace gaan werken. Daarom ben ik nu even online aan het kijken waar ik alle materiaal een beetje voordelig kan halen.
Ben al aardig bezig, maar alleen wat bougies betreft, daar kom ik echt niet uit.

Bij alle sites waar ik terecht kom kan ik allen bougies vinden die een interval hebben van 60.000km :(

Volgens mij moet dat niet de bedoeling zijn. Kan iemand mij helpen achterhalen welke type ik moet nemen?

Verder valt me op dat ik nergens een setje kan vinden voor de multi snaar.
Bij de ene site kan ik wel apart twee snaren vinden maar weer geen rol, bij de andere wel de rol (voor € 169 ex BTB :doh: ) maar weer geen snaren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Kijk voor deze onderdelen bij de dealer, die is niet altijd duurder als imitatie!!
Heb je perfecte pasvorm en de juiste bougies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Vandaag nog even hetzelfde onderhoud gedaan als jij gaat doen binnenkort, 120.000 beurt aan een 3.5 V6 motor espace IV.
Was incl wat extra's 6uur bezig.
Let op dat bij de multiriem van de stuurpomp je deze spanner bout rechtsom moet draaien om hem los te zetten!
Achterop het inlaat spruitstuk zitten 2stekkers op een metalen klem, deze zijn onmogelijk los te maken meestal. Maak dus de steun incl stekkers los met 1 boutje m6. Heb het inlaatspruitstuk wel losgemaakt, maar niet geheel verwijderd, gewoon wat aan de kant gelegd. Er zitten behoorlijk wat slangen etc aan vast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006 21:59

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door seninha »

Kijk, zulke berichten helpen echt.Weet zeker dat dit gaat lukken. :D
Jammer genoeg heeft een maat van me die me zou helpen zijn arm :( gebroken dus ik moet dit even verschuiven.

Heb alleen nog een vraag omtrent de motor steun aan de boven kant.Er zijn er twee, riem en bak kant.
Nou gaf jij aan aan dat de bovenste steun los met om te kunnen kantelen.
Welke van de twee bedoel je? of gewoon allebei?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

De steun aan de distributie kant en aan de onderkant, de bak steun kan blijven zitten :wink:
Jammer dat je het uit moet stellen, maar het zal je wel gaan lukken.
Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Memati
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2012 09:12
Actief als: particulier

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door Memati »

jammer dat we er niks meer van hebben gehoord.

was zeer benieuwd naar de fotos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BartsEspace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2016 21:12
Actief als: particulier

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door BartsEspace »

Puur op basis van de vorige berichten, heb ik de riemen en bougies besteld en ben aan de slag gegaan.

Ik moet zeggen : WAT een klus zeg.... pffff..
En zonder brug eigenlijk niet te doen.... Gelukkig heb ik zo'n rood Koni geval in de schuur :-)

Goed, hier een klein verslag van waar ik tegenaan liep en waar misschien de volgende sleutelaar wat aan heeft.

Riemen :
Bodemplaat eronder uit
De beschermplaten in de wielkast eruit en/of aan de kant: de kleine waar de oliefilter achter zit, zit bovenaan met een klipje vast, en bovenaan is ook echt BOVENAAN : dus zo goed als naast het vultuitje van het sproeiwater. Dus langs boven even losmaken.
De helft van de binnenwielkast bekleidng los en aan de kant 'vouwen' die past mooi over de remklauw en blijft daar niemena din de weg hangen.
Ik heb dat aluminium balkje ook nog weggehaald door aan de voorkant (onderkant radiateur zeg maar) die twee dikke bouten (dop 16) te verwijderen. Ik hou wel van ruimte om te sleutelen, zeker als het (ook voor mij) de 1e keer is.

Ben slim en haal ook alvast de sub-frame-staander weg die precies voor de kleine riem van de stuur-vacuum-pomp loopt. Scheelt je een hele hoop gehannes kan ik je melden....
Ben nog slimmer en haal ook even de onderste motorsteun weg : die moet toch aan de kant voor de motor-kantel-truc voor de bougies. Dit geeft veel ruimte om die kl..moer te lossen boven, achteraan de vacuumpomp. Hier scharniert hij op.

terug naar de 1e riem :
De spanner van de voorste, langste multieriem die de aircopomp en dynamo aandrijft, is te 'lossen' door bovenlangs het blok naar beneden te kijken en naar vind je een lange moer waar een dop 14 op past. Gewoon : links is los, rechts is vast.
Lekker ver draaien, dan pak je de riem en aan de onderkant zo vanaf.
Helaas : er zit nog een stekkertje van het oliepeil in de weg en een beugeltje : stekker los, twee boutjes los, twee tyrapjes los en flop : die riem is eraf !

Met een sleuteltje 12 haal je het bovenste boutje van de spanner los (engelen geduld of hele dunne armpjes en vingertjes)
Dan de 2 onderste (kan je heel mooi gewoon met een dop 12 en een lang verlengstuk bij.

Ik kon niet echt een vervangende spanner vinden en bij de dealer had ik toch echt het gevoel met €230,- 'iets' te veel te moeten gaan betalen. Dus eerst maar eens kijken en dan in Duitsland bestellen € 175.
Maar wat bleek : die spanrol is niet meer dan een hele simpele ijzeren rol met een TNT lager erin : 6301 LR Wat zoveel betekend als : naar de Technische Groothandel en daar een dubbel kunststof afgedicht lager type 6301 halen. SKF lager voor € 13,- dus...
Het oude lager eruit geperst met twee doppen ind e bankschroef : fluitje van een cent
Nieuw lager erin op dezelfde manier : ook simpel.
Het 'glij-mechanisme' van de spanrol en de schroefdraad even een likje vert erop : dan gaat het allemaal wat soepeler als het weer vast moet.

Spanner terug en nu focus op de achterste riem : die van de stuurpomp / vacuumpomp
Dit is een echte killer wat mij betreft....
Goed, ik las dus dat de spanner RECHTS om moest om de pomp te kantelen. Jaja.... waar zit dan die spanner ??
En waarop moet hij kantelen dan ?
Na echt in allerlei bochten onder die auto te hebben gestaan : de spanner zit dus in lijn met de riem, achter de pomp. Dus als je ervoor staat, zit die links : het is een lange bout (dop 12 met heel, heel veel verlengstukken) die in een soort sleufgat zit.
Ik dus draaien : ja dat ging wel wat, maar wat stroef....

Ok, op zoek naar de 'kantelmoer' Die pomp moet naar rechts kantelen (als je ervoor staat) om zo de spanning van de riem af te halen. Die kantelmoer zit dus aan de achterkant van de pomp en daar kom je net niet bij met je handen. Mij lukte het, nadat ik de motorsteun had verwijderd) om met een ring-ring sleutel (14) (dus met een groot verzet) die lange moer te bereiken. Wat slagen los en zo zou het moeten lukken... Niet dus !! Wat blijkt : die stelbout / mechanisme wordt nog geklemd door een boutje, moertje, helemaal bovenaan de spanner, vlak bij de bovenkant vd pomp. Niet te zien....

Nou daar kan je dus echt niet bij....
Ben slim : laat die motor EERST zakken, dat scheelt heel wat gemier...
Maar goed : met een platte ringsteeksleutel 12 kon ik de bout een slagje lossen en voila : de pomp kon met die lange span-bout RECHTSOM worden gelost.

PS : ik zocht op internet simpelweg naar 3.5v6 vacuumpomp en bij een sloper vond ik het juiste foto-tje waar je die klem-bout-moer heel goed op zag zitten : toen wist ik waar ik het letterlijk zoeken moest.

Dan is de rest kinderspel :
Riem eraf, riem erop, spanner weer spannen : LINKS om draaien
Hoe vast ? Nou, dat je riem net niet een 1/4 slag kan kantelen. Leek me strak zat.
Vergeet natuurlijk niet dat boutje om de spanner te blokkeren en die kantelbout op de achterkant vd pomp

Nu weer terug naar de 1e riem :
Riem erop, over de krukaspolie, onderlangs de spanner, bovenlangs de dynamo, rechts om de aircopomp.
Spanner bovenlangs aandraaien, gewoon rechts vast.
Hoe vast ? Nou, tot je de riem net niet een 1/4 slag kan kantelen. Leek me strak zat.
Mocht het zaakje gaan piepen starks, kan ik het altijd nog aandraaien.

De beplatingen er weer in (wielkast) en handjes wassen : dik 4 uur aan het prutsen geweest om alles uit te vogelen. De volgende keer (bij 360.000 :-) gaat het echt wel in 2- 2,5 uur.

Morgen de bougies. Nu is het mooi geweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16127
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Goee bezig geweest!
De riempjes is inderdaad even wat uitzoeken,maar het is allemaal prima te doen.
De bougies is als je de motorsteun aan riemkant los hebt goed te doen,spruitstuk kan dan prima los.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BartsEspace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2016 21:12
Actief als: particulier

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door BartsEspace »

Ok, nu dan dus de bougies...

Dus, de motor laten zakken met de krik (ik heb een brugkrik, maar het effect is hetzelfde)
Mooi een centimeter of 8-10 kunnen laten zakken. Ik zag dat hij uiteindelijk op het oliefilterhuis blijft hangen. Dus even een paar mm omhoog.

Verstand op nul en sleutelen maar :
Zoveel mogelijk los halen aan het inlaatspruitstuk, eigenlijk alles wat je bewegingsruimte beperkt zeg maar.
Ik gaf het na 20 min prutsen op om dat M6 boutje / dop 10 van het stekker-plaatje los te krijgen : is gewoon niet te doen als het spruitstuk er nog op zit.
Dus, eerst dan maar echt het spruitstuk los. De 3 bouten aan de voorzijde en de 2 moeren links en rechts.
Dan een beetje wrikken en flop, los :-)
Nu wat wiebelen en zien wat er vast zit en in de weg :
- de felxible luchtslang rechts achterin dopje 6 en de slangklem is los.
- de stekkers achterop krijg je idd echt niet los : is te veel gepruts in de ruimte.
- de 3e stekker die aan die kabelboom zit, helemaal links achter: die kreeg ik wel los.

Tip om die waardeloze stekkers los te krijgen :
spuit WD40 in de stekker, daar waar het groene gedeelte zit.
Als je goed kijkt, zitten daar twee veertjes onder en kun je dus dit gedeelte indrukken.
Doe dat dus in het midden : druk hier dat groene 'flapje' naar binnen en naar beneden met een kleine schroevendraaier en wrik met een grote schroevendraaier die stekker los.
Dit gaat het beste als je vooraf WD40 hebt gespoten.

Dus de 3e stekker los en nu had ik wel wat ruimte.
Het spruitstuk kon nu een beetje naar linksvoren gekanteld worden en u kon ik ineens wel bij dat M6 boutje voor de 2 stekkers.
Dat geeft nog meer speelruimte.

Het spruitstuk opgelicht, blokjes hout eronder en zo een goede vuistdikte / 6-8 cm ruimte om te kunnen pielen.
Ik begon natuurlijk met de buitenste bougies : dan kan je het spruitstuk van rechts naar links schuiven en zo dus (schuine) ruimte hebben om de bobine te demonteren.
Ik merkte dat die bobines bovenaan flexibel zijn en dus kon ik die een beetje 'verbuigen' om ze soepel uit de schacht te halen.
Bougie eruit, bougie erin. Simpel.
Bobine erop, stekkertje, boutje : klaar.

Ik vond wel in het linksachterste (als je in de auto zit) bougiegat wat licht bruine olie. Vreemd ??

Nu dus de middelste. Door het spruitstuk zo te draaien en naar rechts (als je voor de auto staat) te schuiven, kon ik de bobine langs het pleje schuiven waar normaal die 2 stekkers zitten.

Nieuwe pakking inlaat gemonteerd (erop gelegd dus...) en alles weer terug geplaatst.

De voorste drie zijn natuurlijk kinderspel en die had ik dan ook voor het laatst bewaard.

Spannend : motor starten !

En wat denk je ?? mooi niet goed dus. Maar die details en vragen aan jullie komen in het draadje hieronder.
Dit draadje is enkel voor de sleutelaars : dat wat ik ervaren heb, wil ik graag delen.

Succes met sleutelen !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BartsEspace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2016 21:12
Actief als: particulier

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door BartsEspace »

OK, hier dan het probleem :

Nadat ik alles had gemonteerd op de oude plekken, was het moment daar : starten !

Nou, dat was dus iets minder :

Aanslaan ja : stationair lopen nee.
het toerental ging omlaag, stotter hik en plof, uit

Wat bleek : ik was vergeten de luchttoevoerslang terug te montern : valse lucht = computer van slag.
Slang erop en wederom starten : nu liep hij na 2 x starten. Snap ik wel : moet even alles weer 'rechtzetten'.
Motor loopt echt heel mooi stil en rustig ! Beter dan voorheen ! Dus die aandacht vond ie best fijn...

Maar nu het grootste probleem : bij het aanraken van het gaspedaal gebeurt er niet zo veel : ja, een beetje terugzakken in toeren maar zeker niet de bekende VROOOEM helaas :-(

Na wat met het gaspedaal gespeelt te hebben : de melding op het display : insuiting controleren : ESP fout. en motormanagement lampje aan.

Ok, het stekkertje van de remvloeistofolie was nog los, dat zal toch geen effect hebben ? Nee natuurlijk niet : die geeft pas signaal als het olieniveau te laag is. Heeft niks met de motor te maken.

Tja, wat nu ??

Ik heb toch alles weer gemonteerd, heb alle losse stekkers weer vast gemaakt (eerst WD40 erop : dan komen ze de volgende keer zo los).
Ok, ok, ik heb ook de voorste twee (van rechts gezien als je ervoor staat) stekkers van de injectoren los gehad om een slang beter te verleggen tijdens het monteren.
En ja, ik heb eerst de Lambdasonde stekker gesloopt omdat ik GEK werd van die stekkers met dat groene veer-dingetje.
Maar die stekker weer netjes met WD40 en een tyrap vastgezet.

Kortom :

Motor start, loopt mooi stationair
Bij gas geven : melding Inspuiting Controleren
En geen toeren maken.

Wat heb ik over het hoofd gezien ??

Help....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht