LPG installatie welke nu nemen?

Stel hier de vragen die technisch uitsluitend met de Avantime te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Hallo allen,

Dit onderwerp is al vaker aan bod gekomen, maar toch maar weer de vraag aan vooral de Avi 3.0 v6 met lpg gebruikers:

Welke installatie kan ik het beste nemen. Ik ben nu op twee merken uit gekomen welke door veel mensen (niet Avi specifiek) aanbevolen worden:

Vaille en Prins.

Graag jullie ervaringen en adviezen!


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009
Laatste bezoek: 10 nov 2016 10:00
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door rinia »

Hallo David,
de keuze lijkt me makkelijk: ik zou zeker voor Vialle kiezen. En natuurlijk voor het LPi systeem dat is wat mij betreft superieur aan alle andere. Bovendien is Vialle, voorzover ik weet een groter bedrijf, daar staat dus meer ontwikkeling achter.
Ik heb zelf 2,5 jaar een LPi van Vialle en het bevalt heel goed. Wellicht is Vialle wat duurder maar dat maakt weinig uit gezien de besparing. Als enig minpunt kan ik noemen dat het even duurde voor dat de afstelling goed was.(ze weten nu bij Vialle wat het moet zijn) En ik heb het idee dat Vialle niet graag inzage in hun programmatuur geeft. Dit betekent dat je bij voorkeur zou moeten laten inbouwen door een bedrijf dat goed met Vialle kan opschieten, dus officieele Vialle dealer.
Het is ook belangrijk te vragen om de originele brandstofmeter anders te programmeren en wel zo dat hij bij elke start opnieuw uitrekend hoeveel er nog inzit e.d. Anders begrijpt het systeem niet dat je zolang op één tank benzine kan rijden en gaat het metertje knipperen wat vervelend en ook onnodig is.
Verder kan ik aanraden de grootst mogelijk onderbouw tank te nemen, het gaat gauw genoeg op.
Ik heb het kleine bedienings paneeltje in de middenconsole laten uitkomen, dus naast het ESP schakelaartje. Dat is zichtbaar maar alleen als je er bewust naar kijkt. Het leek me hinderlijk als op het dashbord voordurend de ledjes zichtbaar zijn.
Ook dit bevalt me goed en het valt nu ook minder op. Het grootste genoegen is uiteraard het afrekenen bij de pomp.
Ik wens je veel plezier met het LPG rijden en hoor graag je ervaring Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat inregelen van benzinemeter etc bij Prins beter gaat dan bij Vialle. Klopt dit?
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 31 jul 2024 16:31

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Valkenet »

Hoi David,

Ik geef Jan volkomen gelijk, ga niet in zee met Prins. De kans is vele malen groter dat je problemen krijgt.
Vialle is de enige fabrikant die veel geld aan ontwikkeling van hun app besteed. De meeste ander kijken af bij Vialle app.

Ik heb zelf al drie keer een Vialle installatie gehad, en nu ook weer in mijn bedrijfsauto.
Elke keer ruim 150.000 zonder problemen.
Ik denk dat je het probleem met de benzinemeter mogelijk alleen kunt omzeilen door de aansluiting niet te gebruiken.

In mijn leasewagen loopt de benzinemeter ook terug terwijl ik op LPG rij.

Als ik mijn benzinetank tot 3/4 leeg rij heb ik nergens last van.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Martin,

Je had het eigenlijk ook al aangegeven in een andere thread ... het is mij wel duidelijk: voorkeur ligt echt bij Vialle.

Echter, de meeste (goede!) ervaringen die ik kan vinden op internet zijn meestal met de 2 liter turbo's (ook andere merken) en niet echt met de 3 liter v6.

Maar goed, heb inmiddels al een offerte opgevraagd bij Bodo-LPG (dichtsbijzijnde Vialle inbouw bedrijf) http://www.bodolpg.nl/


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Hoe verder ik zoek op het algrote internet hoe vaker de combinatie staat: PRV (Peugeot Renault Volvo) 3.0 v6 icm Vialle == NIET DOEN, Prins wordt vaker aanbevolen. Wel wordt steevast het principe van Vialle (vloeibaar inspuiten ipv verdampen) hoog aangeprezen.

Wie wil dit bevestigen of vooral tegenspreken ??
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009
Laatste bezoek: 10 nov 2016 10:00
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door rinia »

Hallo David,
ik ben vergeten te vermelden dat ik een V6 heb. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden maar ik moet zeggen dat ik ook geen ervaring met Prins heb of iemand ken met een Prins. Ik ben het dan ook eens met Martin, behalve de benzinemeter. Deze is echt op een andere manier geprogrammeerd en doet het goed voor de hoeveelheid benzine en zonder te gaan knipperen. Dat heeft het inbouwstation op mijn verzoek gedaan, ik kreeg wel het idee dat het niet zo'n makkelijke opdracht voor ze was.Het gas nivo wordt aangegeven op het bedieningspaneeltje.
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Ja de benzinemeter ongemoeid laten vind ik ook wel de beste optie, dus voor gas een eigen display. Veel duidelijker en - zeker in geval van Vialle - voorkomt leegrijden.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Ik hoop dat er nog iemand met een Prins installatie wilt reageren, ik ben erg benieuwd de ervaringen.

Voorlopig staat mijn voorkeur op Prins, daar zijn meer goede ervaringen (met v6 motoren) dan bij Vialle.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tom schalm
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jun 2007
Laatste bezoek: 29 jun 2017 00:13

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door tom schalm »

als ik van iemand een soort van garantie kon krijgen dat ie echt probleemloos op lpg met een V6 rijdt, dan hoor ik het graag. Ik heb erg beroerde ervaringen... maar vind de V6 een geweldige motor en die is wel met een automaat te krijgen!
Ik rijd nu een 2.2. dci en daar is geen automaat aan gekoppeld geleverd....
Ik rijd nu dus diesel en 55.000 per jaar...., maar de power en t geluid, het ontbreken ervan, van de V6, is wel t summum.
ik hoor t graag en dan i.c.m. veel kilometers! Het gaat me daarbij niet zozeer om t goedkoop tanken, maar om de betrouwbaarheid en het gegeven dat er nog wel avantimes V6 met weinig km's te koop zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Momenteel rij ik 4000-5000 km per maand dus ik zal regelmatig mijn ervaringen posten. Zoals ik al eerder aangaf ga ik voor een Prins installatie, daar zullen de ervaringen dus op gebaseerd zijn. Als alles volgens planning uitgevoerd zal worden, dan heb ik over 2 weken een Avantime terug welke een grote beurt heeft gehad incl. waterpomp, distributieriem, bougies en bobines én een Prins LPG installatie ingebouwd. Een mooie start om op gas te gaan rijden zou ik zeggen.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

rinia schreef:Hallo David,
ik ben vergeten te vermelden dat ik een V6 heb. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden maar ik moet zeggen dat ik ook geen ervaring met Prins heb of iemand ken met een Prins. Ik ben het dan ook eens met Martin, behalve de benzinemeter. Deze is echt op een andere manier geprogrammeerd en doet het goed voor de hoeveelheid benzine en zonder te gaan knipperen. Dat heeft het inbouwstation op mijn verzoek gedaan, ik kreeg wel het idee dat het niet zo'n makkelijke opdracht voor ze was.Het gas nivo wordt aangegeven op het bedieningspaneeltje.
Met groet Jan
Hallo Jan,

Weet jij zeker dat je wel een Vialle hebt en geen Eurogas? Ik heb twee officiele Vialle inbouw garages gesproken en ze zeggen dat Vialle niet ingebouwd kan worden in de V6, alleen voor de 2 liter turbo. Deze garages geven aan bij de V6 Eurogas in te bouwen ipv Vialle.

Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009
Laatste bezoek: 10 nov 2016 10:00
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door rinia »

Hallo David,
ik weet zeker dat een Vialle heb, het staat erop en de papieren zijn ook alle van Vialle.
Aangezien ik in vorige auto's ook Vialle had en daar goede ervaringen mee, wilde ik perse weer Vialle.
Toen ik mijn Avantime kocht en te kennen gaf op LPG te willen oevergaan, zei iedereen ( de Renaultdealers voorop):
niet doen, kan niet, niet aan beginnen. De volgende stap was een inbouwer te vinden die het wel wilde inbouwen.
Ik weet niet meer hoe, maar ben tenslotte terecht gekomen bij Mesman in Son. ( deze man heeft iets met Renault, heeft een A310)Officieel Vialle inbouwer en ik dacht ook exclusief alleen Vialle. Hij kreeg het inbouwen niet cado (duidelijk de eerste keer een Avantime) het duurde wat langer en ik moest enkele malen terug voor een betere afstelling. Zij lezen dan de auto uit, mailen dat naar Vialle die dan een verbeterde versie terug mailt. Dat wordt vervolgens in de auto computer gezet.
Daar kan je overigens op wachten. Wat ik eerder al vertelde: de volgende Avantime moet dus veel sneller en in een keer
goed kunnen. Bovendien blijkt dat een goed contact met Vialle van belang is.
Ik heb inmiddels zonder verdere problemen ruim 40.000 gereden.
Het grote voordeel van Vialle is de vloeibare inspuiting, dat geeft een een afkoeling van het mensel dat de cilinder in gaat,
(dus betere vulling) kleinere inspuit ventielen, en vloeistof is beter te regelen ( de doorstroming van het gas bij de andere
fabrikanten is veel moeilijker te beheersen).
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Bedankt voor je uitleg Jan,

Ik snap nu waarom veel bedrijven zeggen "liever niet" of "kan niet".


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Hallo allen,

Heb nu inmiddels 3500 km erop zitten en moet zeggen: ben nog steeds positief. Het is bijna niet merkbaar dat het wat minder vermogen heeft, als het al wat is is het vooral in de lage toeren (iets minder koppel). Verder loopt de motor soepel (trouwens zowel op benzine als op gas). Verbruik is wel een stuk meer, meer dan ik verwachtte. Volgens opgave heb ik een 67 liter tank en kan ongeveer 54 liter tanken (nadat ik deze leeg gereden heb). Op een volle tank rij ik dan vervolgens zo'n 460 km mee (1 op 8-9 ... op benzine haal ik meestal 1 op 11-12). Ach, gelukkig wordt ik elke keer weer blij als ik afreken na het tanken ;-)


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ddmenace
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 nov 2010
Laatste bezoek: 17 jul 2011 11:05
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door ddmenace »

dschelte schreef:Hallo allen,

Heb nu inmiddels 3500 km erop zitten en moet zeggen: ben nog steeds positief. Het is bijna niet merkbaar dat het wat minder vermogen heeft, als het al wat is is het vooral in de lage toeren (iets minder koppel). Verder loopt de motor soepel (trouwens zowel op benzine als op gas). Verbruik is wel een stuk meer, meer dan ik verwachtte. Volgens opgave heb ik een 67 liter tank en kan ongeveer 54 liter tanken (nadat ik deze leeg gereden heb). Op een volle tank rij ik dan vervolgens zo'n 460 km mee (1 op 8-9 ... op benzine haal ik meestal 1 op 11-12). Ach, gelukkig wordt ik elke keer weer blij als ik afreken na het tanken ;-)


Gr,
David
Dat doe je beter dan ik. Ik rij op gas 1 op 7 (42 liter, 300 km) op de snelweg. Toch nog eens naar laten kijken dan, had al zo'n gevoel dat dat beter kon.
Avantime 3.0
V70 T5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

matramurena
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 318
Lid geworden op: 01 okt 2007
Laatste bezoek: 11 aug 2015 16:22
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Vossemeer
Contacteer:

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door matramurena »

Op benzine 1 op 11 a 12 lukt mij ook bij lange na niet! Zit altijd onder de 1 op 10 met de V6.
1983 Matra Murena 3.0 V6
1999 Matra Grand Espace 3.0 V6
2003 Matra Avantime 2.0 turbo Expression

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Voordat iedereen zijn gasinstallatie na laat kijken: ik rij bijna alleen maar op 80 en 100km autowegen (toevallig zo vanwege de fijne route naar mijn huidige opdracht). Dus ik mag verwachten dat ik ook op 1 op 7 kom als ik meer de snelweg zou pakken.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ruud1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2011
Laatste bezoek: 05 aug 2011 10:18
Actief als: particulier
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Ruud1 »

Dag David,

Mijn Vialle installatie zit er nu zo 'n 52000 km in en is vrijwel probleemloos. (Avt V6).

Er zijn idd af en toe problemen met het wegvallen van de benzinemeter, maar na enkele uren of dagen doet die het weer, en volkomen betrouwbaar. Een ander punt is het met enige regelmaat aangaan van het lampje van het motormanagement. ook dit gaat vanzelf weer weg.

Wel is mij aangeraden altijd tenminste 4 "streepjes" benzine in de tank te laten, ivm de koeling van de gasinstallatie. Het verbruik herken ik ook van ongeveer 1:7 of 8. Op benzine vind ik de moter rustiger lopen, en mbt het pk-verlies heb ik me laten vertellen dat dit tussen de 18-a 20% ligt. je merkt er niet veel van, maar persoonlijk vind ik de motor feller op benzine.

Misschien toeval, maar het overschakelen van gas naar benzine en andersom heeft me op hetzelfde moment nog wel eens een bobine gekost.

Vriendelijke groet, Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Hoe kan benzine in de tank voor koeling van de gasinstallatie zorgen?

En hoe vaak is het gebeurd dat met die bobines? Ik heb met de installatie van gas ook gelijk alle bougies en bobines laten vervangen.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ruud1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2011
Laatste bezoek: 05 aug 2011 10:18
Actief als: particulier
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Ruud1 »

Dag David,

Mbt de koeling van de gasinstallatie: zal ik gaan navragen (ook ik ben een leek op dit gebied).

Mbt de bobines: inmiddels zijn er 5 vervangen waarvan ik er 2 verdenk van kapotgaan bij omschakeling gas/benzine bij goed warme moter. Maar nogmaals, het kan toeval zijn.

Vriendelijke groet, Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009
Laatste bezoek: 10 nov 2016 10:00
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door rinia »

Hallo LPG rijders,
ik heb nu bijna 50 dkm met LPi gereden en mijn verbruik met (zeer) rustig rijden is ook 1:8.
Benzine koelt niet de gas installatie, Vermoedelijk wordt bedoeld de benzinepomp. Deze staat doelloos benzine
rond te pompen en bij weinig in de tank, wordt deze benzine steeds warmer en daarmee ook de pomp die het
tenslotte begeeft.
In de benzinetank is door warm worden en weer afkoelen een zekere luchtcirculatie. Bij afkoelen kan er condensatie
op treden en het neergeslagen water gaat onder in de tank zitten (water is zwaarder dan benzine). Op deze manier komt er
steeds meer water in de tank. Weliswaar roest het niet zoals vroeger (stalen tank nu plastic), maar het water wil je
echt niet in je inspuitsysteem hebben. Dus helemaal volgooien, dan is er zo min mogelijk lucht/damp in de tank.
En mijn laatste advies: benzine kan verouderen en dan wil de motor er niet lekker of helemaal niet meer op lopen/starten.
Dus toch wel een keer per de tank leegrijden (bijna leeg) en dan weer verse benzine erin.
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ruud1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2011
Laatste bezoek: 05 aug 2011 10:18
Actief als: particulier
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Ruud1 »

Jan,

Dank je wel voor je heldere uitleg!

Groet, Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

In de handleiding van Prins wordt aangeraden benzine niet langer dan 3 maanden in je tank te laten. Kan ik mee leven: per 3 maanden die tank in een keer leegrijden.


Gr
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009
Laatste bezoek: 10 nov 2016 10:00
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door rinia »

Beste LPG rijders,
ik zie nu dat een essentieel woord (jaar) is weggevallen in mijn vorig bericht. Ik bedoelde te zeggen dat ik zelf een jaar aanhoud om de benzine te verversen. Hier kunnen we nog lang over dicusseren. Belangrijk is:1) de benzinetank goed vol te hebben en te houden en 2) de benzinee regelmatig te verversen.
Mbt. de bobines, het zijn zgn. penbobines die bovenop de bougies zijn gemonteerd, elke cylinder eigen bobine.
In het begin (zo'n 10 jaar geleden) waren deze bepaald niet betrouwbaar. Ik krijg de indruk dat bobines die er van nieuw af aan in zitten óf zijn vervangen door uitvallen óf het nog doen en dan kennelijk een veel langere levensduur hebben.
Niettemin is het verstandig wat David deed: alle bobines en bougies vervangen.
LPG heeft een hogere spanning nodig om te kunnen vonken, zodoende wordt de bobine iets meer belast. Dat zou net genoeg kunnen zijn geweest om hem defect te doen geraken. Ik kan niet zo gauw verklaren waarom bij omschakelen van LPG naar benzine de bobine stuk zou gaan.
Mbt. tot het vermogens verlies van tot 20% dat vind ik wel erg veel. Vialle geeft zelf aan dat er bij LPi geen sprake is van vermogens verlies. Is hier sprake van suggestie?
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Een jaar de benzine in de tank laten lijkt mij - gevoelsmatig weliswaar - niet gezond ... ach een keer in de drie maanden leeg rijden op benzine lijkt mij zowieso beter ivm werking additieven in de benzine.

Dat vermogensverlies zit em bij mij vooral in de lage toeren, eenmaal boven de 3000 rpm merk ik geen verschil tussen benzine en gas.

Dat van de bobines - nieuwe versies beter? - zou je toch wel mogen verwachten? Ik had nog de originele erin zitten en een maand voordat ik de grote beurt (incl. inbouwen gas) liet doen ging (gelukkig) de voorste stuk. Nu heb ik nieuwe erin zitten, herkenbaar aan het feit dat ze tegenwoordig een grijze bovenkant hebben. De originele waren zwart.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gijs2311
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 okt 2011
Laatste bezoek: 03 jul 2016 16:23
Actief als: particulier

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Gijs2311 »

Hoewel de discussie alweer enige maanden oud is: ik heb een V6 met een Landi LSi G3-installatie. Hij kostte in 2008 € 2.300. De auto loopt er vlekkeloos op. De installatie maakt gebruik van een aparte niveaumeter; de benzinemeter wordt gebruikt om -inderdaad- het benzineniveau weer te geven. Overigens valt het ding (de benzinemeter) af en toe uit, om na korte of langere tijd weer aan te springen. Dat schijnt een bekend fenomeen te zijn.

De auto start op benzine, en schakelt pas later, wanneer de bedrijfstemperatuur en het toerental (1500 rpm) daar aanleiding toe geven, over op gas. Je verbruikt dus benzine, wat kennelijk, gezien bovenstaande discussie, een voordeel is; je moet af en toe benzine tanken; ik schat dat ik (bij dagelijks gebruik, 2500 km./maand) een liter of tien per maand verbruik.

De installatie gebruikt het 'benzinesignaal' van de ECU om te bepalen wanneer en in welke hoeveelheid het gas geïnjecteerd moet worden. Dat lijkt dus goed te gaan. Het enige bezwaar van de installatie vind ik dat de injectoren nogal nadrukkelijk tikken. Erg 'uncool' dus. Ter compensatie van dat 'uncoole' heb je wel iedere keer dat blije gevoel als je voor een volle tank drie tientjes mag aftikken. Dat dan weer wel.

Ik kom met een vrij resolute rijstijl op ongeveer 1:8,5.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Hallo allen,

Was toch aan het rondneuzen op het forum dus bij deze gelegenheid eens melden wat mijn ervaringen tot nu toe zijn met de Avantime (incl. LPG).

Heb nu al ruim 30.000 km gereden sinds LPG is ingebouwd. De LPG doet het uitstekend en is nagenoeg net zo zuinig als op benzine (zo'n 9,5 liter / 100km gemiddeld).

Het enige waar ik wel eens last van heb is dat als de LPG tank bijna leeg is en ik vlot wil optrekken dat ie dan ietwat inhoudt. Zodra ik weer op snelheid ben is er niets aan de hand. Na voltanken is het gedrag weg. Neem aan dat het met druk oid te maken heeft.


Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 31 jul 2024 16:31

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Valkenet »

Hoi David,

Fijn voor je dat het eindelijk gelukt is. Ik weet niet of de Prins installatie ook metgasinspuiting werkt zoals bij Vialle. Mbt de koeling bedoelen ze volgens mij de lip pomp in de LPG tank. In de lpi pomp zit een kleine hoeveelheid smeerolie, rij je de tank dan leeg wordt delhi pomp warm (heet) en daar kan hij niet zo goed tegen. Uiteindelijk begeeft de pomp het dan en krijgt de motor geen gas.

Het is voor de motor beter om tussen de twee LPG tankbeurten even ongeveer 25 km op benzine te rijden. Houden de klepzetels het ook langer uit.
Het is voor alles beter benzine injectoren, benzinepomp en leidingen alles wordt lekker doorgespoeld.
Nu weet ik wel dat hij altijd op benzine start, maar dat is voor max 5 min.

Veel plezier

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 31 jul 2024 16:31

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Valkenet »

Valkenet schreef:Hoi David,

Fijn voor je dat het eindelijk gelukt is. Ik weet niet of de Prins installatie ook met gasinspuiting werkt zoals bij Vialle. Mbt de koeling bedoelen ze volgens mij de lip pomp in de LPG tank. In de lpi pomp zit een kleine hoeveelheid smeerolie, rij je de tank dan leeg wordt delhi pomp warm (heet) en daar kan hij niet zo goed tegen. Uiteindelijk begeeft de pomp het dan en krijgt de motor geen gas.

Het is voor de motor beter om tussen de twee LPG tankbeurten even ongeveer 25 km op benzine te rijden. Houden de klepzetels het ook langer uit.
Het is voor alles beter benzine injectoren, benzinepomp en leidingen alles wordt lekker doorgespoeld.
Nu weet ik wel dat hij altijd op benzine start, maar dat is voor max 5 min.

Veel plezier

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 31 jul 2024 16:31

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Valkenet »

Valkenet schreef:
Valkenet schreef:Hoi David,

Fijn voor je dat het eindelijk gelukt is. Ik weet niet of de Prins installatie ook met gasinspuiting werkt zoals bij Vialle. Mbt de koeling bedoelen ze volgens mij de lpi pomp in de LPG tank. In de lpi pomp zit een kleine hoeveelheid smeerolie, rij je de tank dan leeg wordt de lpi pomp warm (heet) en daar kan hij niet zo goed tegen. Uiteindelijk begeeft de pomp het dan en krijgt de motor geen gas.

Het is voor de motor beter om tussen de twee LPG tankbeurten even ongeveer 25 km op benzine te rijden. Houden de klepzetels het ook langer uit.
Het is voor alles beter benzine injectoren, benzinepomp en leidingen alles wordt lekker doorgespoeld.
Nu weet ik wel dat hij altijd op benzine start, maar dat is voor max 5 min.

Veel plezier

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dschelte
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010
Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door dschelte »

Hallo Martin,

Ik doe het altijd handmatig - omschakelen van benzine naar gas - en wel pas nadat de motor helemaal op bedrijfstemperatuur is. Dit wordt op diverse (lpg gerelateerde) forums geadviseerd. Hiermee sla ik 2 vliegen in één klap: benzine wordt op tijd opgemaakt en dat wat jij al aangaf: ff doorsmeren die handel ;-)

Benzine tank ik altijd V-Power, het is wat duurder en ja ik weet het heel veel mensen geven aan: onzin, commerciele prietpraat ... maar ik heb er een goed gevoel bij en dat is het enige wat telt, niet?


Groet,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 31 jul 2024 16:31

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Valkenet »

Hoi David,


Ik tank ook alleen V power. Van de lease maatschappij kregen we een schrijven dat we alleen nog maar V power mogen tanken.
Ze hadden een test laten uitvoeren met 100 auto's die V power tanken, en de rest "normaal".
De uitslag was dus in het voordeel van V power.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Wim de Vries
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 okt 2006
Laatste bezoek: 28 nov 2023 10:53
Actief als: particulier
Locatie: Zuidlaren

Re: LPG installatie welke nu nemen?

Bericht door Wim de Vries »

Dag heren,
Vialle adviseerd om de benzine tank op min. halfvol te houden. Reden is dat benzine de pomp koelt. Bijkomend voordeel is dat de benzine meter in de auto geen rare dingen doet maar de juiste hoeveelheid aangeeft. Als de tank voor een kwart gevuld is, valt de meter al rijdend terug of gaat schommelen.
Tja en V Power ik tank het in alle Renault's. Voorkomt verstopte injectoren en de motor reageerd directer op het gaspedaal.
Groeten,
Wim
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht