Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Voor alle informatie over verschillende type banden en (lichtmetalen) velgen.
Forumregels
♦
- Postings worden, wanneer ze niet algemeen van toepassing zijn, ééns in de zoveel tijd verplaatst naar het model-specifieke forum gedeelte.
- Plaats gerust uw Banden/Velgen vraag hier, maar vermeld wel voor welke model Renault u deze vraag stelt.
Ik gebruik gewoon een wielsleutel om de bouten handvast aan te draaien.
Daarna met een goede kwaliteit (Gedore) momentsleutel met 110 Nm aantrekken (en na 50-100 km nog een keer natrekken)
zijn er ook mensen met ervaring met zo'n 220V slagmoersleutel?
Over 12V slagmoersleutels lees ik sterk wisselende ervaringen.
Een systeem met compressor is me veels te duur voor die 2x per jaar wisselen (wel 2 auto's dan )
Ben zowiezo bang dat zo'n slagmoersleutel de boel veeels te vast zet....
Je ziet soms aanhaalmomenten van wel 300-450 Nm
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Je moet nooit vastzetten met een slagmoer sleutel enkel losmaken. Ik heb ook zo'n 12 volt sleutel. Werkt wel maar heel langzaam. Hij maakt namelijk eerst toeren en dan slaat het mechanisme vast waarop de sleutel een beuk geeft, en dan gaat hij weer toeren maken. Terwijl een persluchtsleutel direct begint te hameren.
tja sorry, maar ik doe het toch echt wel met de luchtsleutel / moeraanzetter want dat gaat stukken handiger en sneller en ik doe dit al jaaaaaaaaren en nog nooit is er een moer gebroken of losgelopen of niet meer los gekregen. dus, geef mij maar een luchtsleutel. moet er wel bij zeggen dat ik voor de duurdere LM velgen wel op de lichtste stand aandraai en met een momente sleutel nadraai.
Je draait het niet zo snel stuk. Maar ten eerste wil je vrouw misschien ook wel langs de snelweg de wielmoeren los krijgen als ze een lekke band heeft. En remschijven trekken minder snel krom als alle wielmoeren even strak zitten. Anders kunnen ze bij de ene moer minder/meer uitzetetn waardoor ze krom trekken.
En natuurlijk kan jaren goed gaan. Maar er zijn mensen met verstand ervan die er uren onderzoek in gestopt hebben hoe strak ze moeten. En dat is met een reden.
Estate2008 schreef: Maar ten eerste wil je vrouw misschien ook wel langs de snelweg de wielmoeren los krijgen als ze een lekke band heeft.
Dat geldt niet alleen voor vrouwen hoor....
Toen ik een lekke band met m'n 1e Twingo had kreeg ik de bouten alleen met zeer veel moeite en kracht los, en dat in de stromende regen. Heb daar aan de kant vd weg wel even staan vloeken op m'n dealer
Meeste vrouwen in mijn omgeving zeggen dan ook "Maar dat ga je toch niet zelf lopen doen, daarvoor ben je toch lid vd Wegenwacht"
Ik merk nu ik een momentsleutel gebruik dat ik de bouten veel makkelijker loskrijg met wisselen
Voorheen zette ik ze dus veels te vast, er is er zelfs ooit 1 afgebroken....
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
En de meeste wegenwachten doen dat ook zonder momentsleutel. Als je regelmatig bouten aantrekt met de momentsleutel, krijg je er vanzelf een in je pols. Je voelt aan hoe vast je een bout moet draaien, ook met een luchtsleutel.
De fabrikant heeft niet voor niets de aanhaalmomenten vastgesteld.
Ik bebruik altijd een momentsleutel, die dingen zijn 1x per jaar bij de LIDL voor zo'n 20/25 euro te koop.
En je weet zeker dat je ze onderweg ook los krijgt
Bouten breken zelden af, het komt veel vaker voor dat de schijf of velg beschadigd door ongelijk aangetrokken bouten.
SUC6
p.s. NOOIT vet aan de schroefdraad smeren, want dan klopt het aanhaalmoment niet meer, en draai je ze veel te vast.
@Pleiades, inderdaad. Ik rij nu al sinds de aankoop 3 jaar geleden constant op mijn set winterbanden. Die Michelins gaan maar niet op .
@Renier, ja dat is wel zo maar vind het in geval van wielbouten het niet zozeer op precisie aankomt. De "bouten" die ik in de mond vastzet echter ... die moeten op precies 15 N cm (en met een schattig momentsleuteltje haha). Maar die zijn ook van een heel andere prijsklasse
@Estate2008, bij lichtmetalen velgen maak ik me daar meer zorgen om dan bij staal
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Maar 45.000 km !!! Ik heb net de winterbanden erop en de zomerbanden hebben voor nog 2.6 mm na 88.000 km.
Dus die gaan nog een zomerseizoen mee. Het zijn 195/65/15 91H Michelin Energy E3A.
mvg
WillemS
En ik gebruik altijd een momentsleutel
Ik zet thuis de bouten en moeren altijd vast met een Lidl momentsleutel.
Deze heb ik ingesteld op 110NM.
In de werkplaats draai ik de bouten en moeren aan met een luchtsleutel en laat hem niet ratelen.
Wanneer ik dan de Gedore momentsleutel erbij pak, dan zitten ze rond de 80NM vast en kan ik ze dus nog een leuk stuk aandraaien voordat deze klikt.
Ofwel, een goede combinatie van snel erop en goed vast.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Die met wijzer is leuk om te hebben maar nauwkeurig is hij niet helemaal.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
WillemS schreef:Maar 45.000 km !!! Ik heb net de winterbanden erop en de zomerbanden hebben voor nog 2.6 mm na 88.000 km.
Dus die gaan nog een zomerseizoen mee. Het zijn 195/65/15 91H Michelin Energy E3A.
mvg
WillemS
En ik gebruik altijd een momentsleutel
Maar ik had het over winterbanden, willems. Die zijn officieel bij 4mm op.
Ja, die heb ik ook nog nu 40.000 km en nog 7 mm. Vredestein Snowtrack 2 195/65/15 91T. Zes jaar oud nw was 9 mm. Dus 2mm slijtage in 40.000 km nog 3 mm tegaan ofwel 60.000 km's. Gekker kan het niet worden
mvg
WillemS
p.s. en echt langzaam rijd ik niet, hoor, maar een rijopleiding op het circuit van Zandvoort werpt wel z'n vruchten af.
Je moet sturen, niet schuren.
Een bandenboer is blij met een elektriche boutendraaier.Met luchtdruk adem je al dat remstof in .Momentsleutel is verplicht anders krijgen ze de rekening van de wegenwacht bij te vast gedraaide bouten.
Met die Renault-wielsleutel ,ik heb een kruissleutel steeds in de auto met een stuk buis.Een schaarkrik ook.Je kan dan ook anderen helpen.
Renier schreef:Wat gebruiken jullie om je wielbouten vast te draaien?
Uiteraard een momentsleutel, heb er 1 van Tengtools
Als ik de wielbouten van mijn Alpine turbo niet met deze sleutel vastzet, breek ik de wielbouten gegarandeerd af.
Tip voor de momentsleutelgebruiker, draai de sleutel altijd na gebruik op 0 omdat anders op den duur het moment niet meer klopt.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
De wagen trekt wel goed op, hij doet het niet altijd.
Aan de batterij meet ik 14,3 V
Ik weet niet zeker of de oorzaak te vinden is aan de ontsteking, of bijvoorbeeld iets aan het vliegwiel.
De koppeling is vrij straf.
Hallo leden, sinds vandaag blijft ineens mijn kachelmotor vol draaien met contact en aan uit ik kan deze alleen laten stoppen door de accu pool van de accu los te nemen het is een kangoo 1.9 DTI van jan 2003 weet iemand toevallig wat dit kan zijn,...
Ik heb gisteren voor het eerst de trekhaak gebruikt, toen ik aan het koortje trok kwam de trekhaak tevoorschijn en kon ik de aanhanger aankoppelen.
Toen ik klaar was wilde ik de trekhaak weer terugklappen maar dat lukt niet. Ik heb weer aan...
Stel je voor je draait rijdend zeer snel wat heen en weer met je stuur naar links en naar rechts en je hoort een soort plasticachtig getik (voorin) wat zou dit kunnen zijn?
Wij hebben een Twingo 1 uit 2006 met af fabriek panoramisch schuifdak.
Dak heeft altijd perfect gewerkt.
Nu is tot 2x toe het dak in open stand vastgelopen. Motortje doet dan helemaal niets meer, ook geen geluid. Hij stopt opeens.
Volgens garage is...