2.2dCi in noodloop

Stel hier de vragen die technisch uitsluitend met de Avantime te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
paso
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:03
Actief als: particulier

2.2dCi in noodloop

Bericht door paso »

Mijn Avantime was afgekeurd op de keuring wegens teveel roet.
Dacht ga hem eens warm rijden, 110 in z'n 4, dat ging allemaal goed tot ik het gaspedaal op een gegeven moment even intrapte, dikke zwarte wolk achteraan en op het dash een hartslagmeter met daarop de melding Service.
Eerste afrit van de snelweg en de handleiding erbij, probleem met de inspuiting.
Ik was 1 afrit van thuis verwijdert dus kalm aan de laatste paar km gedaan, tegen dat ik thuis was draaide hij als een tractor, denk dat dat noodloop is.
Iemand een idee waar ik kan zoeken?

Als iemand me aan de werkplaats manual kan helpen hoor ik het graag, ging die normaal van Matra 530LX ontvangen maar die is spijtig genoeg overleden. :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16119
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door mechanic »

De zwarte rook is onverbrande diesel. Je hebt dus een onvolledige verbranding. Mogelijk door interne vervuiling van de motor die nu ineens losraakt door het stevig rijden. Dit kan problemen geven die het inspuitsysteem signaleert. Uitlezen geeft bij de 2.2dci meestal een aanwijzing. Het zijn erg complexe motoren die je niet zomaar even diagnostiseert zonder apparatuur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door Valkenet »

Je zou kunnen proberen om de accus een keer los te nemen en opnieuw aan te sluiten.
Je haalt de foutcode daar niet mee weg, maar je reset de computer wel.
Anders zal je toch naar de dealer moeten.

En inderdaad het zou heel goed vervuiling in de motor kunnen wezen.
Mijn leasemaatshappij heeft een keer onderzoek gedaan naar alle diesels in hun bestand. We kregen toen allemaal een brief thuis dat we de duurdere diesel ( V power) moesten tanken omdat gebleken was dat de auto's die voor de test V power tankten veel minder motor problemen hadden.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door WillemS »

En dan zijn er nog steeds mensen die die V-power effekten een flauwe kul verhaal vinden, echt het helpt!!!
En vergeet dat "Moderne rijden" nou maar, je krijgt er een giga vervuiling voor terug hier in Nederland.
Zo nu en dan flink blazen met die kar.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paso
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:03
Actief als: particulier

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door paso »

Bedankt voor het meedenken.

Er is een Renault technieker hier geweest en die was vrij duidelijk, motorschade.
Ben al bezig om het goede blok uit het afbraak exemplaar te halen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door WillemS »

Voor je dat andere blok monteert zou ik je willen adviseren het gehele inlaatgedeelte inkl. Turbo en intercooler grondig te reinigen, heb je later veel voordeel van.
SUC6 met de ombouw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paso
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:03
Actief als: particulier

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door paso »

Dat ben ik zeker van zin.
Denk ook de distributie te laten doen, blok even achterin de Berlingo gooien en naar de garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Wim de Vries
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 okt 2006 19:08
Actief als: particulier
Locatie: Zuidlaren

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door Wim de Vries »

Moet je zeker doen, maar vergeet de waterpomp niet te vervangen.
succes,
Wim
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paso
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:03
Actief als: particulier

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door paso »

Inderdaad zou nogal stom zijn dat niet te doen, bedankt. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16119
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door mechanic »

De waterpomp zit NIET bij de distributieriem en kan dus altijd makkelijk vernieuwd worden. Wordt ook niet door de multiriem aangedreven, maar door tandwielen. Als er geen lekkage te zien is door het compensatie gaatje is er geen rede de pomp te vernieuwen. De pomp vernieuwen is ook meteen olie+filter verversen gezien de kvs het olie systeem inloopt.
Volgens mij zijn de waterpompen ook best prijzig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paso
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:03
Actief als: particulier

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door paso »

Dan kan ik de waterpomp zelf vervangen, olie +filter is standaard.
Mag garage de spanrollen en riemen doen.
Goede tip.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Wim de Vries
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 okt 2006 19:08
Actief als: particulier
Locatie: Zuidlaren

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door Wim de Vries »

Ik heb eenmaal de waterpomp niet vervangen, ook omdat het niet nodig was omdat het niet bij de distributie riem zat (2.2dci) en redelijk makkelijk te vervangen was. Maar 60 000 km verderop zo lek als een zeef, blok te heet, kop lek. Dus voor die honderd euro zou ik geen risco lopen en is het verkeerde zuinigheid.
Dus altijd DOEN!
Groeten,
Wim
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paso
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:03
Actief als: particulier

Re: 2.2dCi in noodloop

Bericht door paso »

Ik zoek wel te bezuinigen op de kosten maar het plaatje moet wel compleet ingekleurd worden.
Riemen, spanrollen, waterpomp, alle sapjes en filters dus ook airco, remmen, stuurbekrachtiging, alles verversen, ook remmen hardware en wat weet ik nog allemaal, ineens goed dat ik een wagen heb die terug update met het onderhoud is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht