Renault Laguna 1.8 16V maakt dieselgeluid!!

Alles wat met de motor van de Laguna te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
B.Assef
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 24 jun 2011 20:34
Actief als: particulier

Renault Laguna 1.8 16V maakt dieselgeluid!!

Bericht door B.Assef »

Hallo,

Ik heb een Renault laguna 1.8 16V uit 2001 met een kilometerstand 130.000km en sinds kort maakt deze auto een diesel geluid en het geluid hoor ik alleen wanneer ik op lage toeren rij (1000 - 1500), dus wanneer ik afrem/optrek en stationair. Wat kan dat zijn? Kleppen worden zaterdag a.s. nagekeken en de nokkenasversteller, maar deze zijn al eerder nagekeken toen het dieselgeluid begon en waren nog goed alleen zat er een kleine speling aan de tandwiel van de nokkenas, maar daar kwam het geluid niet van.

Laatst nog een grote beurt gehad waarbij de volgende dingen zijn vervangen:

- Distributieriem + waterpomp
- Oliefilter + Olie

Na deze onderdelen te hebben vervangen is er nog een probleem op komen duiken:

- Bij meer dan half gas geven hoor je een ratelend/spuitend geluid en dan houdt de auto zich in en het dieselgeluid hoor ik nu meer dan normaal.

Wie o wie weet wat het kan zijn?

Alvast bedankt!!

B. Assef

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42

Re: Renault Laguna 1.8 16V maakt dieselgeluid!!

Bericht door Lagunadriver2 »

Hallo,

er zijn al meerdere topics over dit probleem aangemaakt (over het algemeen op het Laguna Forum), volgens mij had het te maken met de nokkenasversteller.

http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=8010.0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00

Bericht door mechanic »

De nokkenas versteller is in goede staat "spelingsvrij" :!: Dus een beetje speling en het tandwiel is versleten en veroorzaakt dus bijgeluid. Deze 1.8 16v heeft hydraulische klepstoters dus je kunt de kleppen alleen controleren bij een cilinderkop demontage/revisie.
Controleer of de motor op tijd staat, verkeerde timing kan ook inhouden veroorzaken.
Vernieuw dus opnieuw de distributieriem en ook de versteller, hierna eventueel verdere diagnose ivm het andere bijgelijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
B.Assef
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door B.Assef »

@ Mechanic

Morgen wordt de distributie nagekeken of deze wel juist er op is gezet aangezien deze van de week is vervangen. Ook worden de cilinderkop en kleppen nagekeken. Er werd al door Renault aangegeven dat de timing niet goed is, dus ook dat wordt nagekeken.

De nokkenas tandwiel heeft een kleine speling, maar heeft dit ergens gevolgen als er zo meer wordt door gereden? Ik had namelijk gelezen dat het geen kwaad kan.

Dat de auto zich inhoudt, kan dat te maken hebben als de uitlaat lek is, want kwam er vandaag achter dat er een apart geluid komt onder de auto vandaan bij een toerental van 2.500???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Degene die de riem gemonteerd heeft had blijkbaar geen verstand van deze verstellers, een tandwiel met speling kan niet goed werken en ook verkeerde timing veroorzaken. Is dit bij een dealer gedaan, of een "handige harry" ?
Zoals ik al zei kan je de kleppen niet echt controleren, wel kan er een cilinder lektest gedaan worden waaruit een diagnose kan worden gesteld. Gezien de motor nog draait zal de kop nog in orde zijn.
Een nokkenastandwiel wat bijgeluid veroorzaakt kan geen kwaad, maar als je de riem eraf hebt en je ziet dat het speling heeft ben je niet slim bezig als je die als monteur laat zitten.
Het kan zeker zo zijn dat de auto door een slechte/lekke/verstopte uitlaat af en toe inhoudt. Laat deze dus goed controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
B.Assef
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door B.Assef »

Het is aangegeven door die gene dat de tandwiel lichte speling had, maar dit probleem schijnt al bekend te zijn, maar het kon geen kwaad. Het is door een dealer gedaan. Ik ga volgende week al op vakantie en voor die tijd zou het niet gereed zijn, niet bij die huidige monteur en ook niet bij Renault zelf aangezien de nokkenas versteller niet direct leverbaar is... Volgens hun. :think:

Ik heb het nu wel via een demontage bedrijf (Franse auto's) aangeschaft met hoop dat ze maandag binnenkomen: Hydraulische tandwiel en de andere gedempte. Conditie konden ze niet aangeven, omdat het van een inruil-motor afkwam en de kilometerstand onbekend is.

Het is een lange reis wat ik ga maken naar Spanje, maar blijft het bij geluid of kan het ook andere problemen gaan veroorzaken onderweg je rijdt dan wel gemiddeld 110km per uur, want je hoort alleen dat dieselgeluid als ik stil sta en niet wanneer ik aan het rijden ben, want dan is de motor als gewoonlijk. Behalve dat hij zich nu inhoudt als ik de gaspedaal flink intrap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

In principe blijft het alleen bij een geluid.
Nadeel van een sloop onderdeel is dat je waarschijnlijk een slecht onderdeel terugplaats, vooral met dit soort dingen zou ik het absoluut afraden. Volgens mij zijn ze gewoon leverbaar bij renault, afgelopen week nog 2 vernieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut