wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 957
Lid geworden op: 17 mar 2010
Laatste bezoek: 14 sep 2024 11:52
Actief als: particulier

wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door de mon »

Bij een golf zitten er exentrieke sluitringen op de aansluiting van rollement en veerpoot.Door de bout te verdraaien regelt men de wielvlucht dan.De moer wordt vast gedraait en klaar is kees.Omdat het bij mij niet regelbaar is,vijl ik het gat uit en las de andere kant bij.De L band slijt nogal veel af aan de binnenkant.Mijn schietlood ga ik ook gebruiken om het te meten.
Alleen carrossiers doen het ,waarom wij niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door WillemS »

Renault heeft bij bijna al z'n wagens de konstruktie zodanig gemaakt dat alleen de sporing kan worden afgesteld.
Als er een afwijking in de camber en/of caster wordt geconstateerd dan betekend dit dat er of speling in de ophanging(delen) is of dat er door schade een afwijking is. Renaualt schrijft dan vervanging van het defekte onderdeel voor.
Dit is gedaan om VEILIGHEIDS redenen !!!
Het uitvijlen en oplassen is iets voor "Beun de Haas" vakmensen doen hier niet aan mee.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 957
Lid geworden op: 17 mar 2010
Laatste bezoek: 14 sep 2024 11:52
Actief als: particulier

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door de mon »

90 prct v/d tijd rijd ik geladen (ca 350 kg) rond.Met een waterpas heb ik de wielvlucht eens gemeten.Aan de bovenzijde staan de wielen iets dichter naar binnen;L 7 mm ,R 3 mm.Ik denk toch evtl de domlagers te vernieuwen ivm de verkeerde wielvlucht.Kromme veerpoot bestaat ook.Voorlopig laat ik het nog zo omdat ik morgen herkeuring heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 957
Lid geworden op: 17 mar 2010
Laatste bezoek: 14 sep 2024 11:52
Actief als: particulier

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door de mon »

Na testrit voelt stuur en vering een beetje stroever aan .De rammel bij oneffenheid in de weg is ook weg.Bij los gekoppelde torsiebar was er toch minimale speling aan het L scharnierpunt,de kant waar ik het hoorde.De achterste banden heb ik nu vooraan geplaatst.Abnormale slijtage houd ik nu in het oog.
1 ding wil ik nog zeggen.De bussen in de draagarm zitten 147 mm van elkaar.Men kan dan toch het hele geval ca 0,5 naar voor of naar achter schuiven.Of is dat de langshelling?
Uitlijning zal nu ook wel nodig zijn.Eerst plaats ik toch veerpootlager en dempers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door WillemS »

Het lijkt mij raadzaam als je alles gedaan hebt de wagen echt te laten uitlijnen.
Ze beginnen dan met de achteras(die zorgt voor de stabiliteit) en dan doen ze de voortrein.
Een goed uitgerust bedrijf heeft de fabrieksgegevens in huis en weet wat de evt. toleranties mogen zijn.
SUC6
p.s. het uitlijnen kost bij de KwikFit ongeveer 50,00 euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16314
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 sep 2024 23:48
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door mechanic »

De bevestiging van de voortrein heeft allemaal vaste punten dus daar kan je eigenlijk niks aan veranderen. Je doet er geen verkeerd aan de schokdempers te vernieuwen, maar of ze echt versleten zijn merk je pas als je ze gedemonteerd hebt.
Speling op de voortrein hoor je eigenlijk te controleren in belaste toestand, dus als er gewicht op rust. Je hebt nu de draagarmrubbers vernieuwd en de fusee kogels. Uit een vorig topic blijkt dat je ook de stabilisatorstangrubbers op de draagarm ook vernieuwd hebt. Zometeen de schokkers ook, dus eigenlijk op de stuurkogels en veren na een nieuwe voortrein.
Al deze punten die je vernieuwd hebt zijn geen rede de auto uit te lijnen omdat deze niks veranderen aan de sporing. Stuurkogels wel.
Uitlijnen zal ik niet bij de kwikfit laten doen, eerder bij een uitlijn specialist of gewoon bij de dealer. Kosten liggen overal op de zelfde koers.
Dealer heeft ook de gegevens om een auto in beladen toestand uit te lijnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door WillemS »

@ mechanic, De Mon heeft het over een scheef afslijtende band, dus kan kontrole van de uitlijning geen kwaad, het is per slot goedkoper dan een nieuwe band. En ja de uitlijnspecialist heeft alle info, maar ik heb bij 1 KwikFit heel goede ervaringen, het ligt toch echt aan de mensen!! Ik vraag altijd naar dezelfde persoon.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 957
Lid geworden op: 17 mar 2010
Laatste bezoek: 14 sep 2024 11:52
Actief als: particulier

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door de mon »

Vandaag was alles goed op de keuring.Draagarmen bewogen nu weinig op de wringplaten.Bij een putje moet ik soms eens bijsturen.Ik zit op 120 000 km,de magische grens van slijtage.Omdat het rubber kan moe worden in de veerpoot bovenaan en ook zorgt voor de wielvlucht vervang ik het samen met de dempers.(1 keer werk voor 100 K)Ik hoop dat het rubber 1 stuk is met de veerpootlager.
Ik dacht wel dat een uitlijnbank alles vergelijkt en via een formule het juiste toespoor weergeeft voor je auto,juist of corrigeren dan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 957
Lid geworden op: 17 mar 2010
Laatste bezoek: 14 sep 2024 11:52
Actief als: particulier

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door de mon »

Ik kan 't niet vinden.Zit de subframe vast met rubber(evtl murw) aan chassis of is dat metaal op metaal met een dikke bout?????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16314
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 sep 2024 23:48
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen

Bericht door mechanic »

De scheve slijtage komt imo van de speling op de rubbers en de fusee, maar het kan zoals je zegt nooit kwaad te controleren.
Met de kwikfit heb ik persoonlijk slechte ervaringen, en gezien het bij de dealer ong even duur is zou ik adviseren daar heen te gaan. Maar ja dat is persoonlijk waarschijnlijk.
Je kan zo zien of het subframe met rubbers vastzit of metaal tegen metaal. Ik durf het uit mn hoofd niet te zeggen.
De veerpootlagers willen wel is speling geven inderdaad, maar als er gewicht opstaat is deze minimaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in