Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jan 2011
- Laatste bezoek: 15 feb 2011 18:43
- Actief als: particulier
Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Hallo,
Begin december 2010 is de distributieriem vervangen. Nadat deze vervangen was merkten we dat de wagen trager optrok en anders reageerde op het gaspedaal... Ik dacht dat dit wel zou beteren als hij terug enkele km had gereden...
Na een kleine week hebben we de wagen terug naar de garage gedaan. Daar heeft men dan vastgesteld dat er "een buisje van de turbo" los was.
Vorige week ging er op het dashbord een lampje "oliedruk defect" branden. Mijn vrouw nog ongeveer 700 meter verdergereden vooralleer te stoppen.
In de garage heeft men vastgesteld dat de oliepomp defect was.
Nadat deze vervangen was bleek dat er schade was aan de motor (krukas + lagers + ...).
Nu stelt men voor om een ruilmotor te plaatsen. Kostprijs 5078 EUR.
Zou het mogelijks kunnen dat de werken aan de distributieriem en turbo de verdere problemen aan de oliepomp en motor hebben veroorzaakt.
Zouden jullie ingaan op het voorstel van de garagist om een ruilmotor te laten plaatsen aan 5078 EUR. Zijn er andere opties?
Wat zouden jullie doen?
Bart
Begin december 2010 is de distributieriem vervangen. Nadat deze vervangen was merkten we dat de wagen trager optrok en anders reageerde op het gaspedaal... Ik dacht dat dit wel zou beteren als hij terug enkele km had gereden...
Na een kleine week hebben we de wagen terug naar de garage gedaan. Daar heeft men dan vastgesteld dat er "een buisje van de turbo" los was.
Vorige week ging er op het dashbord een lampje "oliedruk defect" branden. Mijn vrouw nog ongeveer 700 meter verdergereden vooralleer te stoppen.
In de garage heeft men vastgesteld dat de oliepomp defect was.
Nadat deze vervangen was bleek dat er schade was aan de motor (krukas + lagers + ...).
Nu stelt men voor om een ruilmotor te plaatsen. Kostprijs 5078 EUR.
Zou het mogelijks kunnen dat de werken aan de distributieriem en turbo de verdere problemen aan de oliepomp en motor hebben veroorzaakt.
Zouden jullie ingaan op het voorstel van de garagist om een ruilmotor te laten plaatsen aan 5078 EUR. Zijn er andere opties?
Wat zouden jullie doen?
Bart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jan 2011
- Laatste bezoek: 03 apr 2016 09:24
- Actief als: particulier
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Ik kan er evern niet uit opmaken of hij nog rijdende is nu?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jan 2011
- Laatste bezoek: 15 feb 2011 18:43
- Actief als: particulier
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
De garagist heeft de oliepomp vervangen en tijdens een testrit heeft hij vastgesteld dat er schade is aan de motor.
Hij sprak o.a. over krukas en lagers, maar om de exacte schade te kennen moet hij de motor demonteren.
Ik vermoed dat de wagen nu nog wel min of meer kan rijden... aangezien de garagist een testritje heeft gedaan.
Ik heb het laatste jaar redelijk veel kosten gedaan aan de wagen: distributieriem, remblokken, winterbanden.
Het dashbord/instumentenpaneel is een tijdje geleden ook vervangen. De 3 van de 4 motoren voor de zijruiten zijn vervangen. Bedrading van de parkeersensoren is vernieuwd.
Het lijkt wel of de auto op een maandagmorgen is gemaakt.
Als ik nu wist dat ik er, met een ruilmotor, nog minstens 5 jaar mee kon rijden, dan liet ik de motor onmiddellijk plaatsen... maar helaas heb ik geen glazen bol.
Hij sprak o.a. over krukas en lagers, maar om de exacte schade te kennen moet hij de motor demonteren.
Ik vermoed dat de wagen nu nog wel min of meer kan rijden... aangezien de garagist een testritje heeft gedaan.
Ik heb het laatste jaar redelijk veel kosten gedaan aan de wagen: distributieriem, remblokken, winterbanden.
Het dashbord/instumentenpaneel is een tijdje geleden ook vervangen. De 3 van de 4 motoren voor de zijruiten zijn vervangen. Bedrading van de parkeersensoren is vernieuwd.
Het lijkt wel of de auto op een maandagmorgen is gemaakt.
Als ik nu wist dat ik er, met een ruilmotor, nog minstens 5 jaar mee kon rijden, dan liet ik de motor onmiddellijk plaatsen... maar helaas heb ik geen glazen bol.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Ik zou voor garantie gaan.Bart101 schreef:Hallo,
Begin december 2010 is de distributieriem vervangen. Nadat deze vervangen was merkten we dat de wagen trager optrok en anders reageerde op het gaspedaal... Ik dacht dat dit wel zou beteren als hij terug enkele km had gereden...
Na een kleine week hebben we de wagen terug naar de garage gedaan. Daar heeft men dan vastgesteld dat er "een buisje van de turbo" los was.
Vorige week ging er op het dashbord een lampje "oliedruk defect" branden. Mijn vrouw nog ongeveer 700 meter verdergereden vooralleer te stoppen.
In de garage heeft men vastgesteld dat de oliepomp defect was.
Nadat deze vervangen was bleek dat er schade was aan de motor (krukas + lagers + ...).
Nu stelt men voor om een ruilmotor te plaatsen. Kostprijs 5078 EUR.
Zou het mogelijks kunnen dat de werken aan de distributieriem en turbo de verdere problemen aan de oliepomp en motor hebben veroorzaakt.
Zouden jullie ingaan op het voorstel van de garagist om een ruilmotor te laten plaatsen aan 5078 EUR. Zijn er andere opties?
Wat zouden jullie doen?
Bart
Als u bij ophalen hier direct een opmerking of klacht heeft geplaatst na wisselen van tandriem, dan is de garage aan zet om actie te nemen.
Een goede monteur had dit moeten merken dat de auto anders reageerd.
Direct heeft oliepomp, turbo niets met de distributie te maken.
Bij ondeskundige montage "buisje van de turbo" zou kan er gevolg schade ontstaan.
Vraag is dan wel: heeft u het oliepeil regelmatig gecontroleerd.
Suc7.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jan 2011
- Laatste bezoek: 15 feb 2011 18:43
- Actief als: particulier
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Bedoelt u dat er schade aan de moter kan zijn door het buisje van de turbo dat los was?
De garagist had inderdaad moeten merken het vermogen weg was en dat de auto anders reageerde.
Omdat ik (als leek) in eerste instantie dacht dat het vermogen wel zou terugkomen nadat ik een aantal km had gereden ben ik niet onmiddellijk terug naar de garage gegaan nadat de distributieriem vervangen was.
Ik ben pas ongeveer 4 dagen later terug naar de garage gegaan om dit te melden.
Zou ik de garagist hierover aanspreken? Hoe kan ik dit best aanpakken?
Het oliepijl is regelmatig gecontroleerd. Bij de wissel van de distributieriem is ook een onderhoud uitgevoerd.
Ik heb toen ook aan de garage gemeld dat ik al enkele keren olie had bijgevuld, en gevraagd of dit normaal was.
De garagist had inderdaad moeten merken het vermogen weg was en dat de auto anders reageerde.
Omdat ik (als leek) in eerste instantie dacht dat het vermogen wel zou terugkomen nadat ik een aantal km had gereden ben ik niet onmiddellijk terug naar de garage gegaan nadat de distributieriem vervangen was.
Ik ben pas ongeveer 4 dagen later terug naar de garage gegaan om dit te melden.
Zou ik de garagist hierover aanspreken? Hoe kan ik dit best aanpakken?
Het oliepijl is regelmatig gecontroleerd. Bij de wissel van de distributieriem is ook een onderhoud uitgevoerd.
Ik heb toen ook aan de garage gemeld dat ik al enkele keren olie had bijgevuld, en gevraagd of dit normaal was.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Turbo wordt gesmeerd met de olie rechtstreeks van de oliepomp.
Als er een olie lek optreed waardoor druk vermindering in het smeersysteem ontstaat, bijvoorbeeld bij de turbo, en u heeft het niet in de gaten, is de pomp zo over de schutting (en de rest van de draaiende delen in de motor)
Vandaar de controle op olie niveau.
Ik neem aan dat u de auto bij de garage onderhouden wordt.
Als u kunt aantonen dat de garage in gebreken blijft zoals ondeskundig onderhoud, zou ik via rechtsbijstand advies inwinnen en de garage aansprakelijk stellen van de ontstane schade.
Zal denk ik op een accoordje gegooit kunnen worden, de 1 het arbeidsloon afrekenen en de ander de onderdelen afrekenen.
Veel gunstiger zal het denk ik niet worden.
P.S: geen meter meer met de auto rijden en een ruilblok kan makkelijk 200.000km mee.....
Groet Johan
Als er een olie lek optreed waardoor druk vermindering in het smeersysteem ontstaat, bijvoorbeeld bij de turbo, en u heeft het niet in de gaten, is de pomp zo over de schutting (en de rest van de draaiende delen in de motor)
Vandaar de controle op olie niveau.
Ik neem aan dat u de auto bij de garage onderhouden wordt.
Als u kunt aantonen dat de garage in gebreken blijft zoals ondeskundig onderhoud, zou ik via rechtsbijstand advies inwinnen en de garage aansprakelijk stellen van de ontstane schade.
Zal denk ik op een accoordje gegooit kunnen worden, de 1 het arbeidsloon afrekenen en de ander de onderdelen afrekenen.
Veel gunstiger zal het denk ik niet worden.
P.S: geen meter meer met de auto rijden en een ruilblok kan makkelijk 200.000km mee.....
Groet Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jan 2011
- Laatste bezoek: 15 feb 2011 18:43
- Actief als: particulier
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Bedankt voor je advies Johan,
Hoeveel kost een ruilmotor eigenlijk ongeveer in aankoop? Ik heb er echt geen idee van.
Is een ruilmotor bvb ong. 2500 EUR en het arbeidsloon ook... of is het eerder 1500 EUR voor de ruilmotor en 3500 voor het arbeidsloon.
Als men een ruilmotor plaatst, is dat dan een motor van exact hetzelfde type die ongeveer evenveel kilometers gedaan dan de vorige motor?
groetjes,
Bart
Hoeveel kost een ruilmotor eigenlijk ongeveer in aankoop? Ik heb er echt geen idee van.
Is een ruilmotor bvb ong. 2500 EUR en het arbeidsloon ook... of is het eerder 1500 EUR voor de ruilmotor en 3500 voor het arbeidsloon.
Als men een ruilmotor plaatst, is dat dan een motor van exact hetzelfde type die ongeveer evenveel kilometers gedaan dan de vorige motor?
groetjes,
Bart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Bedragen van ondedelen heb ik niet in m'n hoofd.
Navraag bij revisiebedrijven kunnen u meer vertellen.
Arbeidsloon ongeveer € 60,- per uur per rmonteur.
Ik gok op 2 dagen voor 2 man, als ze het in die tijd kunnen halen.
Het motorblok wat er bij u uit gaat wordt weer gereed gemaakt met nieuwe onderdelen en staat dan weer te boek als ruilmotor, voor bijvoorbeeld iemand die last heeft gehad van een kapotte oliepomp.........
Defecte blok inleveren en direct een andere menemen die al gereed staat, werkt goed en snel.
Een ruilmotor is vergelijkbaar met nieuw.....alleen het blok dan.......
Er zullen onderdelen overgezet worden, zoals dynamo, airco pomp, brandstofsysteem en de elektrische componenten, injectoren en noem nog een berg onderdelen.
Wel nog garantie bespreekbaar maken bij besluit om ruilmotor te laten plaatsen en navragen voor aangepast onderhoud(termijnen wanneer je terug moet met de auto voor controle, is ook voorwaarde voor garantie)
Succes met de onderhandelingen.
Navraag bij revisiebedrijven kunnen u meer vertellen.
Arbeidsloon ongeveer € 60,- per uur per rmonteur.
Ik gok op 2 dagen voor 2 man, als ze het in die tijd kunnen halen.
Het motorblok wat er bij u uit gaat wordt weer gereed gemaakt met nieuwe onderdelen en staat dan weer te boek als ruilmotor, voor bijvoorbeeld iemand die last heeft gehad van een kapotte oliepomp.........
Defecte blok inleveren en direct een andere menemen die al gereed staat, werkt goed en snel.
Een ruilmotor is vergelijkbaar met nieuw.....alleen het blok dan.......
Er zullen onderdelen overgezet worden, zoals dynamo, airco pomp, brandstofsysteem en de elektrische componenten, injectoren en noem nog een berg onderdelen.
Wel nog garantie bespreekbaar maken bij besluit om ruilmotor te laten plaatsen en navragen voor aangepast onderhoud(termijnen wanneer je terug moet met de auto voor controle, is ook voorwaarde voor garantie)
Succes met de onderhandelingen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jan 2011
- Laatste bezoek: 15 feb 2011 18:43
- Actief als: particulier
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Ruilmotor is ondertussen geplaatst.
Nadat die geplaatst was merkte de garagist bij een testrit dat ook de turbo kapot was.
Hij zonder mij vooraf in te lichten een tweedehandsturbo geplaatst. Daardoor is de factuur al opgelopen tot 5563 EUR.
Voor de ruilmotor rekent men 3046EUR zonder BTW !!!!
Wie begrijpt deze factuur... (ik heb nog niet betaald... en dus de wagen nog niet meegekregen)
op de factuur staat:
----------------------------------------
Aantal | E. prijs | Bedrag | BTW
(*) RUILONDERDELEN/ btw OP 110
Ruilmotor 77.11.368.532 Motor 1 3046,30 3046,30 2
F9Q-S-8121 (*)
82.00.867.602 Dichting 1 25,06 25,06 2
77.01.048.678 PAKKING 1 6,03 6,03 2
77.01.58.988 PAKKING 1 3,59 3,59 2
77.01.048.678 PAKKING 1 6,03 6,03 2
77.03.097.516 LAMP 5 WATT 1 0,85 0,85 2
werkuren 31 47,00 1457, 00 2
Bedrag BTW Basis 21% BTW
4544,86 4849,49 1018,39 Te Betalen: 5563,25 EUR
__________________________________________________________
Van de oliepomp en de turbo dus ook vervangen zijn wordt niet gesproken in de factuur. (zit wel ergens in de prijs)
Moet dit ook niet vermeld worden ivm de garantie?
Moet op de factuur ook niet vermeld worden dat er bvb 1 jaar garantie geldt op de ruilmotor, oliepomp, turbo???
De motor is wel erg duur ( 3047 EUR zonder BTW).
De garagist vertelde me dat bij renault bij de motor ook nog een aantal andere onderdelen zitten die dan ook vervangen worden en dat daarom deze motor zo duur is. Deze staan echter niet op de factuur??? Kunnen we uit het partnummer afleiden welke onderdelen nog meegeleverd en vervangen zijn? Kan ik eisen dat deze (ivm garantietermijn) ook op de factuur vermeld worden?
Bart
Nadat die geplaatst was merkte de garagist bij een testrit dat ook de turbo kapot was.
Hij zonder mij vooraf in te lichten een tweedehandsturbo geplaatst. Daardoor is de factuur al opgelopen tot 5563 EUR.
Voor de ruilmotor rekent men 3046EUR zonder BTW !!!!
Wie begrijpt deze factuur... (ik heb nog niet betaald... en dus de wagen nog niet meegekregen)
op de factuur staat:
----------------------------------------
Aantal | E. prijs | Bedrag | BTW
(*) RUILONDERDELEN/ btw OP 110
Ruilmotor 77.11.368.532 Motor 1 3046,30 3046,30 2
F9Q-S-8121 (*)
82.00.867.602 Dichting 1 25,06 25,06 2
77.01.048.678 PAKKING 1 6,03 6,03 2
77.01.58.988 PAKKING 1 3,59 3,59 2
77.01.048.678 PAKKING 1 6,03 6,03 2
77.03.097.516 LAMP 5 WATT 1 0,85 0,85 2
werkuren 31 47,00 1457, 00 2
Bedrag BTW Basis 21% BTW
4544,86 4849,49 1018,39 Te Betalen: 5563,25 EUR
__________________________________________________________
Van de oliepomp en de turbo dus ook vervangen zijn wordt niet gesproken in de factuur. (zit wel ergens in de prijs)
Moet dit ook niet vermeld worden ivm de garantie?
Moet op de factuur ook niet vermeld worden dat er bvb 1 jaar garantie geldt op de ruilmotor, oliepomp, turbo???
De motor is wel erg duur ( 3047 EUR zonder BTW).
De garagist vertelde me dat bij renault bij de motor ook nog een aantal andere onderdelen zitten die dan ook vervangen worden en dat daarom deze motor zo duur is. Deze staan echter niet op de factuur??? Kunnen we uit het partnummer afleiden welke onderdelen nog meegeleverd en vervangen zijn? Kan ik eisen dat deze (ivm garantietermijn) ook op de factuur vermeld worden?
Bart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16384
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 nov 2024 22:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Grand Scenic 1.9DCI (2004, 100.000 km) ruilmotor of ???
Het is natuurlijk niet waar door onmiddelijk te stellen dat een ruilmotor makkelijk 200.000km mee kan. Het is dezelfde motor als die eruit komt, gereviseerd met dezelfde originele onderdelen, dus deze kan makkelijk na 100.000km weer de geest geven. Wel is het zo dat een defecte motor meestal externe oorzaken heeft.
Bij een nieuwe motor is het imo altijd slim de turbo mee te vernieuwen, maar een garage kan dit niet zomaar doen zonder te overleggen en jou de rekening te geven. Is dit een merkdealer?
Een motor is in 2dagen makkelijk te vernieuwen, vooral de 1.9dci. Als je deze vernieuwd krijg je deze over het algemeen vrij kaal aangeleverd, en als je geluk hebt zitten er al 4 nieuwe verstuivers in. Alles wat je om moet zetten en waar pakkingen tussen zitten dien je deze te vernieuwen. Uitlaat/inlaat spruitstukpakking, egr pakkingsetje, turbo pakkingen+leidingen, pakkingen voor het olie kanaal etc etc.. Dus er komt nog wat geld bovenop de motor inderdaad.
Tevens hoort een defecte turbo bij een onderhoudsbeurt opgemerkt te worden. Er wordt altijd een testrit gemaakt, bij hevige rookontwikkeling of olie lekkage controleert een goede monteur de turbo.
Bij een nieuwe motor is het imo altijd slim de turbo mee te vernieuwen, maar een garage kan dit niet zomaar doen zonder te overleggen en jou de rekening te geven. Is dit een merkdealer?
Een motor is in 2dagen makkelijk te vernieuwen, vooral de 1.9dci. Als je deze vernieuwd krijg je deze over het algemeen vrij kaal aangeleverd, en als je geluk hebt zitten er al 4 nieuwe verstuivers in. Alles wat je om moet zetten en waar pakkingen tussen zitten dien je deze te vernieuwen. Uitlaat/inlaat spruitstukpakking, egr pakkingsetje, turbo pakkingen+leidingen, pakkingen voor het olie kanaal etc etc.. Dus er komt nog wat geld bovenop de motor inderdaad.
Tevens hoort een defecte turbo bij een onderhoudsbeurt opgemerkt te worden. Er wordt altijd een testrit gemaakt, bij hevige rookontwikkeling of olie lekkage controleert een goede monteur de turbo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 299 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 0 Reacties
- 320 Weergaves
-
Laatste bericht door yalcin
-
- 0 Reacties
- 280 Weergaves
-
Laatste bericht door RMS2000
-
- 5 Reacties
- 558 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 1 Reacties
- 102 Weergaves
-
Laatste bericht door Mesmi
-
- 8 Reacties
- 917 Weergaves
-
Laatste bericht door thehoff