koppakking

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
RPS
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007 17:32
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

koppakking

Bericht door RPS »

Ik vrees dat mijn koppakking van de Espace het begeven heeft.
het gaat om een 2.0 benzine (f3r) 8v.
Koelvloeistof is afgelopen dagen gedaald maar ik merk geen verschil in motortemperatuur, dit vind ik wel vreemd.
Ook aardig vat vuil in expansietankje.
Nu is mijn vraag of de koppakking vervangen te doen is zonder de motor uit te bouwen, ik snap dat je dan slecht overal bij kunt, maar is het uberhaubt wel te doen?
Wat is ongeveer de tijd die daarvoor staat?
Alvast bedankt :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: koppakking

Bericht door Geert S »

He, check eerst even waar de vloeistof is gebeleven. Is het oliepijl gestegen en zit er wat wittig/gele smurrie aan de stok en oliedop? Rookt de auto wit bij goed warme motor? Is met dit weer lastig te zien vanwege de koude. Meest waarschijnlijk is gewoon lekkage van de radiator, verwarmingsradiator of slangen.
Laat het systeem gewoon bij de garage onder druk zetten. Dan weet je de oorzaak, zou niet zomaar de kop loshalen.... de eerste slag met de sleutel kost namelijk aardig wat centjes.....

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koppakking

Bericht door fgrooten »

Lekkende koppakking betekend (oa) dat er koelvloeistof bij de olie komt. Dit kun je makkelijk controleren: Trek de oliepeilstok er uit en houdt een aansteker bij de olie die op de stok zit. Als er koelvloeistof bij zit knettert het, alleen olie doet niets.

Weet je zeker dat er nergens een lekkage zit?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: koppakking

Bericht door demi »

RPS schreef:Ik vrees dat mijn koppakking van de Espace het begeven heeft.
het gaat om een 2.0 benzine (f3r) 8v.
Koelvloeistof is afgelopen dagen gedaald Ook aardig vat vuil in expansietankje.
Nu is mijn vraag of de koppakking vervangen te doen is zonder de motor uit te bouwen, ik snap dat je dan slecht overal bij kunt, maar is het uberhaubt wel te doen?
Wat is ongeveer de tijd die daarvoor staat?
Alvast bedankt :thumb:
Koelvloeistof is afgelopen dagen gedaald Ook aardig vat vuil in expansietankje
Jip je koppakking is stuk
Nu is mijn vraag of de koppakking vervangen te doen is zonder de motor uit te bouwen, ik snap dat je dan slecht overal bij kunt, maar is het uberhaubt wel te doen?
Het is inderdaad een klote karwei maar het is wel te doen zonder de motor uit te bouwen, wel kan het zijn dat je de achterste motorsteun moet losnemen om de motor iets te laten kantelen om het uitlaatspruitstuk te demonteren
Wat is ongeveer de tijd die daarvoor staat
de tijd die er voor staat met de juiste gereedschappen is zowat een gehele zaterdag (inclusief de kop vlakken)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010 21:35
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: koppakking

Bericht door Rojo69 »

Vergeet niet de rest van het koelsysteem te spoelen.

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16150
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: koppakking

Bericht door mechanic »

Het expansie vat is bij de oudere auto's meestal vuil ( bruin ), de koelvloeistof is een agressief goedje dat inwendig de motor kan aantasten. Doe je vrij weinig aan.
Zou de kachelradiateuren eens goed controleren ipv meteen de koppakking te vernieuwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
RPS
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007 17:32
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Re: koppakking

Bericht door RPS »

Expansie tankje is twee jaar geleden vervangen omdat de oude gescheurd was tijdens de heenreis van onze vakantie, er zit nu een bruine rommel in die ik herken van de keer dat mijn kachelradiateuren verstopt waren en geprobeerd heb ze door te spoelen. Uiteindelijk heb ik ze vernieuwd. Ook lijkt het of er nu meer witte rook uit de uitlaat komt. Er komt wel wat warmte uit de openingen in het dashboard maar niet dat je zegt goed warm, heb ook de motortjes al gereset maar geen verbetering.
Ik merk geen verschil in de motorprestaties en ook starten gaat zonder problemen, temperatuur tijdens het rijden verschilt ook niets met hoe het hiervoor was. Ook na de laatste keer bijvullen is er nauwelijks verschil in het koelwaterniveau,terwijl ik toch zeker 125km. gereden heb. Waar zitten de kleppen die door de motortjes worden aangestuurt? Ik zou me voor kunnen stellen dat het klepje wat koud/warm regelt niet volledig op de warme stand komt. Kan ik trouwens als ik de bovenkant van het dash haal bij de uitblaas openingbediening komen van de twee koud roosters in het midden van het dash? 1 gaat er niet volledig dicht en geeft een vervelende fluittoon.
De auto is van dec.'97 en ik vindt het te veel geld om de koppakking te gaan vernieuwen, hierbij rekening houdend dat we eigenlijk een grotere auto willen, nog groter zullen jullie denken, ja wij rijden iedere zomervakantie naar zuid Frankrijk met 7 personen, de twee jongste hebben nu ze groter worden te weinig ruimte achterin en ook voor het meenemen van spullen zouden we graag wat meer ruimte hebben, onze keus bij vervanging is op een Transporter T4 gevallen met 8 of 9 zitplaatsen.
Ik weet dat dit iets heel anders is maar ben vanwege mijn werk gewend om in een 'bus' te rijden(Vivaro) en hiervoor een Transit dubbelcabine waarmee we ook op vakantie gingen, heerlijk al die ruimte voor je spullen.
Ik doe de Espace niet zomaar weg maar grote reparaties is niet meer reeel gezien de leeftijd.
Maar eerst sparen en tot die tijd wil ik het wel warm hebben in de auto dus, alle info over de stuur motortjes en kleppen is meer dan welkom.
Alvast bedankt Robert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
RPS
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007 17:32
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Re: koppakking

Bericht door RPS »

Even een update, vandaag de auto in de garage onder druk laten zetten om koppakking te controleren, de druk loopt in het koelcircuit niet terug en met starten loopt hij niet direct op met als eindoordeel van de garage de mededeling dat zij niet verwachten dat de koppakking lek is, althans gezien het resultaat van de test.
zij denken dat ik het ook moet zoeken in de kachelkleppen of toch weer verstopte kachel radiateurtjes.
Het bruine vuil vinden zij niet verontrustend komen ze wel vaker tegen, goed doorspoelen is het motto.
Kan iemand me vertellen waar de kachelkleppen precies zitten voordat ik dadelijk onnodig ondersteboven onder het dashboard lig om te zoeken.
alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16150
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: koppakking

Bericht door mechanic »

Zoals ik al aangaf komt de bruine troep in het koelsysteem gewoon uit de motor, spoelen heeft eigenlijk vrij weinig nut gezien het met een korte periode weer precies hetzelfde is.
De kachelkleppen heb ik geen idee waar die zitten bij een espace III.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: koppakking

Bericht door WillemS »

De kachelkleppen zitten in het ventilatiehuis dacht ik.
Geef eens het type op van de Espace III dan kan ik je wellicht verder helpen.
Het kleine verlies van koelvloeistof lekt sw bij de waterpomp, langs het asje.
Ik zou het koelsystem eens grondig reinigen met bv Forté Cooling System Flush, goed spoelen met water, leeghalen en daarna afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof bv Coolant SP12 van Kroon Oil.
Hier zitten additieven in die het roesten tegengaan(de vloeistof dien je elke 5 jaar te verversen ivm uitwerken van die toevoegingen).
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
RPS
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007 17:32
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Re: koppakking

Bericht door RPS »

Het gaat om een 2.0 8 klepper benzine, uitvoering RTE als ik het goed heb, van de 12e maand 1997.
Ik snap alleen niet dat de kacheltjes al weer zo snel verstopt kunnen zitten, heb ze twee jaar geleden vernieuwd.
Ik voel wel iets warmte maar niet echt veel, het duurt erg lang voorddat het met de huidige temperaturen een beetje aangenaam wordt in de auto.
alvast bedankt Willem en iedereen natuurlijk die heeft gereageerd :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: koppakking

Bericht door WillemS »

Het typenummer staat in het VIN nummer het zijn de 4 tekens na VF1....
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht