Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Michael_S
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010
Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
Actief als: particulier

Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Michael_S »

Ik heb een Renault Espace uit 1998, V6 2.9 met als motorcode Z7X.

We proberen hemel en aarde te bewegen om deze auto door de APK te krijgen -na ruim 1000 euro gespendeerd te hebben- is deze auto hélemaal goed, behalve... de Co waarde. Wát we ook doen: niets helpt en eerlijk gezegd zijn we nu ten einde raad, wanhopig zelfs.

Inmiddels zit er een nieuwe katalysator onder, zijn de bougies vervangen, de lambdasonde is gecontroleerd (bleek in orde), de injectoren gecleand, het luchtfilter nagekeken (bleek goed), nieuwe einddemper, de hele uitlaat losgemaakt en opnieuw gemonteerd en er is niets dat helpt.

Co waarde is goed bij stationair, maar bij toeren gemiddeld 0,47%. Maximaal toegestaan is 0,39% dus na alle ellende die we inmiddels hebben gehad is dit wel een héle zure appel waar we doorheen moeten, die paar tienden van procentjes...

Zijn er misschien kunstgrepen die wij kunnen toepassen? Ik hoorde dat het lostrekken van een vacuümslangetje zou helpen, maar welk slangetje is dat dan? Zijn er misschien andere truukjes? Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat de auto in de noodloop zetten ook zou helpen, maar ik weet niet hoe je dat moet doen.

Is er misschien een keurmeester die zegt: "kom maar om 2 minuten voor 5 dan duw ik 'm er even doorheen?" :D

Hulp is héél erg welkom want we zijn werkelijk ten einde raad! Alvast bedankt!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009
Laatste bezoek: 18 mei 2011 19:30
Actief als: particulier

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Meganieker »

100 ml Zuivere aceton op een volle 60 liter tank benzine.

Zorgt voor een hogere verbrandingswaarde dus minder vuile uitstoot.

en voor diegene die meer willen weten zoek bij google op: rijden op Aceton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Rojo69 »

Vraagje:
Hoe heb je de achterste bougies vervange, of heb je dit laten doen?
Aan de andere kant kan het meetinstument ook een hik vertonen.
Voordat je verder gaat sleutelen, ga eens langs een andere garage.

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Michael_S
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010
Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
Actief als: particulier

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Michael_S »

Aceton in de benzine; ik heb een gegoogled en da's inderdaad erg interessant!

Bougies vervangen is heel erg gemakkelijk, ook de achterste. Zorg voor goed licht d.m.v. een looplamp die je achter op de motor legt en dan gewoon de bougiekabels volgen... heel simpel en goed zelf te doen!

Dat geldt ook voor de bobines, net zo simpel! Laat je niet voor de gek houden dat de motor er uit moet om de bobines te vervangen, want dat is beslist niet waar! Hetzelfde verhaal: goed licht d.m.v. een looplamp en dan een (make-up) spiegel achter de motor t.h.v. de bobines. Met een torx-sleutel vier boutjes op de hoeken van de bobine (de voorste 2 zie je zelfs zitten) en dan draai je de bobine er zó vanaf. Ik deed het in excact 5 minuten! (oude er af, nieuwe er op) :D

Maar terugkomend op mijn probleem: op problemcar gaf iemand de tip om de ECU even los te trekken, dan zou de Co-waarde ook laag zijn, klopt dat? Waar zit de ECU trouwens?

Verder ben ik nog steeds heel erg benieuwd naar de vacuümslangetje dat losgetrokken zou kunnen worden om de Co naar beneden te krijgen. Welk slangetje is dat dan en waar zit het eigenlijk?

Bedankt voor de hulp, want we zijn écht rádeloos! Mijn vrouw stond vanochtend over te geven van de spanning.. het hele gezin lijdt er inmiddels onder. Het is toch te gek dat zo'n auto zo veel veroorzaakt!
Dit duurt nu al 4 weken en we zijn inmiddels ruim 1000 euro kwijt, terwijl wij het helemaal niet breed hebben... dit is werkelijk afschuwelijk!

Als er iemand is die ons kan helpen... alsjeblieft!!! :pray:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door WillemS »

Heb je de andere waarden van de viergastest ook bij de hand?
Is het alleen een te hoog CO bij sneller draaien dan wijst dat op een onvolledige verbranding, vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel.
Voordat je gaat klooien aan de ECU of aceton gaat gebruiken(begin van het einde) wellicht slim om het probleem te lokaliseren, niet?
Mogelijke oorzaken zijn; 1) mengsel te rijk, 2)ontstekingstijdstip verkeerd, 3)carterventilatieprobleem,
4)tankafzuiging/koolfilter probleem.

Geef mij de andere waarden van de test, dan kan ik je wellicht beter helpen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Michael_S
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010
Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
Actief als: particulier

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Michael_S »

Bedankt Willem, klinkt alsof daar ergens de oplossing danwel oorzaak moet liggen.
Stationair zijn de waardes goed, bij toeren loopt de Co-waarde op tot gemiddeld 0,47%.
Soms er een beetje over, zo'n 0,52% of juist lager tot ongeveer 0,42% maar hij blijft eigenlijk rond de 0,47% hangen.

Verdere waardes heb ik niet bij de hand, maar morgen maak ik een afspraak bij de Renault-dealer om de computer uit te laten lezen, misschien moet er het één en ander bij worden gesteld, zoals jij al aangaf (ontstekingstijdstip, mengsel e.d.)

In ieder geval bedankt voor je hulp! ( en alle anderen uiteraard ook!)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door WillemS »

De viergastest geeft zoals de naam aangeeft 4 waarden: CO; CO2; HC; O2
Aan de hand van de kombinatie van die gegevens kan een deskundige veelal bepalen waar de oorzaak ligt.
3 parameters dienen laag te zijn en 1 hoog (CO2).
Voor jouw probleem zijn er 4 mogelijke kombinaties met een hoog CO, dus is het van belang die andere 3 parameters te weten !!
Dit natuurlijk voordat er code's gewist en onderdelen vervangen worden, anders verandert je probleem steeds en kost het je onnodig geld.(vind je garagist niet erg).

Zonder die 3 gegevens te kennen zal ik je de uitslag van mijn "glazen bol" geven;
defekte thermostaat of temperatuursensor.
Laat me maar weten of ik gelijk had.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Michael_S
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010
Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
Actief als: particulier

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Michael_S »

Je moet een bijzondere glazen bol hebben Willem; sinds afgelopen maandag merk ik dat de thermostaat heel erg lang wachtte met openen want de temperatuur van de motor liep op tot het maximum (waarschuwing STOP!) verscheen op het display ... en toen zakte de temperatuur plotseling tot het normale level.

Ook de verwarming werkte (uiteraard) pas toen de thermostaat open was. Ik dacht dat het te wijten was aan het koude weer, want daarvoor had ik er nooit problemen mee gehad. Een paar maanden geleden trouwens een nieuwe radiator geplaatst.

Zou dat dan toch het probleem zijn? Ben heel erg benieuwd en hoop dat dit eventueel naar voren komt als ik de computer uit laat lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door WillemS »

Als de thermostaat niet goed werkt en de motor te koud blijft dan zal de temp.sensor dit doorgeven aan de ECU(computer) deze zal vervolgens meer brandstof inspuiten dan nodig is, waardoor de CO toeneemt, want niet alles kan goed verbrand worden.
SUC6

"glazen bol" !?, nou met analytisch denken kom je een heel eind, was ik vroeger heel goed in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Hema »

Hoezo vroeger? Dat verleer je toch niet meer.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door WillemS »

Ben 39 jaar "Bankwerker" geweest nu weer terug in datgene waar ik goed in was Autotechniek, hoera :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Michael_S
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010
Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
Actief als: particulier

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Michael_S »

Update'tje voor alle goede hulp: vandaag nog eens de Co gemeten, na Lodewijks' advies even de ECU losgehad en na een kleine minuut weer aangesloten... maar helaas werkt deze truuk bij mij niet.

Ook de auto heel erg warm rijden (een ritje van 45 minuten snelweg Almere - Lelystad - Almere) mocht niet helpen.

Dit zijn de waarden die we vanochtend hebben gemeten:

Co²: 13.89 | Co: 60 | 0²: 1.26 | ppm vol HC 292 | Lamda: 1.03

We denken er inmiddels zeer sterk over na om de auto weg te doen, want we worden er tuureluurs van.
Zónde van al het geld dat we er in hebben gestoken, maar ja...that's life!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door WillemS »

En, wat was de mening van de Renault-garage?
CO2 richtwaarde is 15-16% nu dus te laag wijst op arm mengsel of uitlaatlekkages
CO 60 ? m/z 0,60!? moet zijn 0,35 dus te hoog wijst op onvolledige verbranding
O2 m/z/ zo laag mogelijk, nu dus te hoog bij slechte verbrandingen en uitlaatlekkages laten dit getal oplopen
HC richtwaarde is 20-100 ppm. veel te hoog.onverbrandmengsel veroozaakt een hoog HC (olieverbruik?)
Lambda berekend de max. waarde 1,03 en kan niet verder bijsturen.

Al met al ben ik heel benieuwd wat de garage zegt en wat ze zelf voorstellen.
Ikzelf vermoed of grote vervuiling van de motor of slijtage. Hoeveel heeft deze wagen gereden?
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door Geert S »

Tja, Als het blok wat versleten (heel goed ingelopen) is dan wordt het allemaal wat ruimer. Dat zou door de olie- en gas lekkages langs de zuigers wel eens voor niet goed te krijgen waardes kunnen zorgen. Juist voor auto met ervaring loont het om een dikkere olie te proberen, een 15W-50 bijvoorbeeld. Geeft iets minder lekkages wellicht het proberen waard. Je hebt er toch geen 0W-30 in zitten hoop ik?

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)

Bericht door WillemS »

Deze motor heeft een ACEA A3 olie nodig met een viscociteit van 10w40.
Het is nog de "oude" PSA v6.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht