Beste Jasper,
Hartelijk dank voor je antwoord. Bedankt voor je uitleg. Aan de koppelingscilinder ligt het dus niet. En jouw antwoord over het vervangen van de plaat en drukgroep etc. bevestigd mijn vermoeden dat het geen sinicure is om hier niet zelf aan te beginnen. Ik had eerst naar Renault dealer Heurkens uit Roermond gebeld, en deze gaf me een prijs op van Euro 1219 !!! Goedenmiddag! Alsof je een emmer leeggooit. Een Poolse Renaultdealer vertelde mijn schoonvader dat het ongeveer 8 uur werk is. De koppelingsset kost origineel in Nederland circa Euro 300 incl btw.
Dus 8 uur werk voor circa 900 Euro. Meer dan 100 Euro per uur. Wat is het werkplaatstarief per uur bij de Renaultdealer tegenwoordig? Ik laat de reparatie toch maar bij deze Poolse Renaultdealer uitvoeren, daar kost het me een kleine 500 Euro (incl onderdelen). Voor alle zekerheid vraag ik om de lege verpakkingen van de nieuwe onderdelen, maar ook de dealer in Polen heeft een naam hoog te houden. Ze zijn net zo modern ingericht als in Nederland en maken op mij een zeer professionele indruk.
Als mijn inschatting klopt zou een reparatie als deze het volgende mogen kosten:
Koppelingskit : Euro 300
Klein materiaal (olie, vloeibare pakking, etc) : Euro 50
Arbeid 8,5 uur a Euro 60 / uur : Euro 510
Totaal incl btw : Euro 860
Euro 860 - Euro 1219 = prijsverschil : Euro 359 !!
Ook al mocht mijn calculatie niet helemaal kloppen, zelfs dan nog is het verschil te groot.
Jammer dat de dealer het onderste uit de kan probeert te halen. In dit licht bezien is het niet zo vreemd dat de mensen vaker bij de dealers weggaan en naar een universele garage gaan.
Groetjes,
Alex.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)