Slippende koppeling
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 mei 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Limburg
Slippende koppeling
Hallo allemaal.
Ik heb een Renault Laguna 1.9dci met 120pk uit september 2001.
de koppeling begint te slippen (tot nu toe alleen bij hogere toerentallen).
Ik kan nog normaal met de auto rijden, maar bij het geven van meer gas hoor ik de koppeling slippen.
Navraag bij de dealer leert me dat de plaat niet los te koop is, en dat je dus de groep en evt. ook het lager mee moet vervangen. Ik wilde de reparatie door een garagebedrijf laten vervangen tijdens mijn vakantie in Polen,
omdat het dan waarschijnlijk beter betaalbaar is, maar ik vraag me af of de plaat niet los te koop is, en hoeveel tijd er gemoeit gaat met een dergelijke vervanging. Kan iemand me hier iets meer over vertellen misschien?
Groetjes,
Alex.
Ik heb een Renault Laguna 1.9dci met 120pk uit september 2001.
de koppeling begint te slippen (tot nu toe alleen bij hogere toerentallen).
Ik kan nog normaal met de auto rijden, maar bij het geven van meer gas hoor ik de koppeling slippen.
Navraag bij de dealer leert me dat de plaat niet los te koop is, en dat je dus de groep en evt. ook het lager mee moet vervangen. Ik wilde de reparatie door een garagebedrijf laten vervangen tijdens mijn vakantie in Polen,
omdat het dan waarschijnlijk beter betaalbaar is, maar ik vraag me af of de plaat niet los te koop is, en hoeveel tijd er gemoeit gaat met een dergelijke vervanging. Kan iemand me hier iets meer over vertellen misschien?
Groetjes,
Alex.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
ik zou gewoon gelijk de hele set vervangen, omdat de drukgroep vaak snel na de koppeling volgt
meestal is dat niet veel duurder als alleen een koppelingsplaat.
meestal is dat niet veel duurder als alleen een koppelingsplaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 31 aug 2004
- Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
- Actief als: particulier
hallo alex ,
de reden waarom de kop.plaat niet los is , is omdat er in de drukgroep nog een aparte set veren zit (daar bedoel ik niet de drukvingers mee , maar echt een andere set veren welke je met speciaal gereedscahp moet opstellen wanneer je de koppeling monteert .
Doe je dat niet , krijg je zeker problemen.
Ben je in het bezit van een laguna 2 ? of nog een 1 van het allerlaatste model , deze zijn er ook 2 maanden met een dci geweest namelijk .
Wat is de kilometerstand?
Heb je ook een raar gevoel in het kop.pendaal?? het gebeurd ook weleens dat de kop.cilinder lekt op de plaat , dan gaat hij ook slippen namelijk en kost het je een koppelingset en een cilinder ......
M.a.w , niet echt een klusje die iemand kan doen die dat nog nooit eerder gedaan heb !! tenzij deze het werkplaats handboek goed leest natuurlijk .
Maak niet de verkeerde keuze van goedkoop een plaat ,de kans is groot dat je 1000 km later weer staat .
Succes
Jb
de reden waarom de kop.plaat niet los is , is omdat er in de drukgroep nog een aparte set veren zit (daar bedoel ik niet de drukvingers mee , maar echt een andere set veren welke je met speciaal gereedscahp moet opstellen wanneer je de koppeling monteert .
Doe je dat niet , krijg je zeker problemen.
Ben je in het bezit van een laguna 2 ? of nog een 1 van het allerlaatste model , deze zijn er ook 2 maanden met een dci geweest namelijk .
Wat is de kilometerstand?
Heb je ook een raar gevoel in het kop.pendaal?? het gebeurd ook weleens dat de kop.cilinder lekt op de plaat , dan gaat hij ook slippen namelijk en kost het je een koppelingset en een cilinder ......
M.a.w , niet echt een klusje die iemand kan doen die dat nog nooit eerder gedaan heb !! tenzij deze het werkplaats handboek goed leest natuurlijk .
Maak niet de verkeerde keuze van goedkoop een plaat ,de kans is groot dat je 1000 km later weer staat .
Succes
Jb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 mei 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Limburg
vragen over reactie jb (jasper11turbo)
Beste Jasper,
Allereerst wil ik je hartelijk danken voor je reactie. Ik heb echter nog een paar vraagjes.
Je hebt het over het opstellen van een aparte set veren, hoe moet ik dat zien, en wat bedoel je met opstellen?
En behalve dat rare gevoel in de koppelingspedaal, zijn er nog andere "symptonen"waaraan je misschien zou kunnen merken of het ligt aan de koppellingscilinder? Ik meen n.l. niets raars te voelen aan het pedaal. Zou je dat rare gevoel nog iets kunnen specificeren? Weet jij misschien ook de renaultnr.s van het speciale gereedschap waar je het over hebt?
Ik heb een Laguna 2 Privilege. Hij is helaas maar voor 50% van mij. De overige 50% is van mijn vrouw, haha!!
Nogmaals bedankt voor je reactie, en ik hoop dat je me een antwoord kunt en wilt geven op mijn verdere vragen.
Groetjes,
Alex.
Allereerst wil ik je hartelijk danken voor je reactie. Ik heb echter nog een paar vraagjes.
Je hebt het over het opstellen van een aparte set veren, hoe moet ik dat zien, en wat bedoel je met opstellen?
En behalve dat rare gevoel in de koppelingspedaal, zijn er nog andere "symptonen"waaraan je misschien zou kunnen merken of het ligt aan de koppellingscilinder? Ik meen n.l. niets raars te voelen aan het pedaal. Zou je dat rare gevoel nog iets kunnen specificeren? Weet jij misschien ook de renaultnr.s van het speciale gereedschap waar je het over hebt?
Ik heb een Laguna 2 Privilege. Hij is helaas maar voor 50% van mij. De overige 50% is van mijn vrouw, haha!!
Nogmaals bedankt voor je reactie, en ik hoop dat je me een antwoord kunt en wilt geven op mijn verdere vragen.
Groetjes,
Alex.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 31 aug 2004
- Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
- Actief als: particulier
uw auto heeft een zogenaamd dempend vliegwiel , dit betekend dat het vliegwiel/drukgroep elastisch werkt om het schokken tijdens het schakelen en van de motor tegen te gaan.
Denkbeeldig bestaat de drukgroep uit twee los van elkaar bewegende delen .
Dit betekend dat in de draairichting van de drukgroep een set veren zit welke deze twee delen tot 1 geheel maakt .
(dit is overigens heel basic uitgelegt , anders snappen we de ballen ervan) (amsterdams taalgebruik)
stellen we deze veren niet op de juiste manier op , zal het eerste gedeelte van de drukgroep tegen het tweede aan klappen elke keer als er geschakeld word.
Hier is speciaal gereedschap voor , nummer hiervan weet ik helaas niet uit mijn hoofd.
even diep graven EMB 1604 .
---------
Volgende .. Mocht de cilinder lekken , slipt de koppeling ... ligt er een plasje onder de bak , staat het remvloeistofpeil laag en verdwijnt de remvloeistof zonder lekkage aan het remsysteem .
Ook kan het gebeuren dat bij warme motor de koppeling dieper trapt dan bij koude motor , zelfs zo erg dat het pedaal niet meer naar boven komt.
------------
Opm , Emb 1604 is om de diafragma veren samen te drukken .
Denkbeeldig bestaat de drukgroep uit twee los van elkaar bewegende delen .
Dit betekend dat in de draairichting van de drukgroep een set veren zit welke deze twee delen tot 1 geheel maakt .
(dit is overigens heel basic uitgelegt , anders snappen we de ballen ervan) (amsterdams taalgebruik)
stellen we deze veren niet op de juiste manier op , zal het eerste gedeelte van de drukgroep tegen het tweede aan klappen elke keer als er geschakeld word.
Hier is speciaal gereedschap voor , nummer hiervan weet ik helaas niet uit mijn hoofd.
even diep graven EMB 1604 .
---------
Volgende .. Mocht de cilinder lekken , slipt de koppeling ... ligt er een plasje onder de bak , staat het remvloeistofpeil laag en verdwijnt de remvloeistof zonder lekkage aan het remsysteem .
Ook kan het gebeuren dat bij warme motor de koppeling dieper trapt dan bij koude motor , zelfs zo erg dat het pedaal niet meer naar boven komt.
------------
Opm , Emb 1604 is om de diafragma veren samen te drukken .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 mei 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Limburg
reactie
Beste Jasper,
Hartelijk dank voor je antwoord. Bedankt voor je uitleg. Aan de koppelingscilinder ligt het dus niet. En jouw antwoord over het vervangen van de plaat en drukgroep etc. bevestigd mijn vermoeden dat het geen sinicure is om hier niet zelf aan te beginnen. Ik had eerst naar Renault dealer Heurkens uit Roermond gebeld, en deze gaf me een prijs op van Euro 1219 !!! Goedenmiddag! Alsof je een emmer leeggooit. Een Poolse Renaultdealer vertelde mijn schoonvader dat het ongeveer 8 uur werk is. De koppelingsset kost origineel in Nederland circa Euro 300 incl btw.
Dus 8 uur werk voor circa 900 Euro. Meer dan 100 Euro per uur. Wat is het werkplaatstarief per uur bij de Renaultdealer tegenwoordig? Ik laat de reparatie toch maar bij deze Poolse Renaultdealer uitvoeren, daar kost het me een kleine 500 Euro (incl onderdelen). Voor alle zekerheid vraag ik om de lege verpakkingen van de nieuwe onderdelen, maar ook de dealer in Polen heeft een naam hoog te houden. Ze zijn net zo modern ingericht als in Nederland en maken op mij een zeer professionele indruk.
Als mijn inschatting klopt zou een reparatie als deze het volgende mogen kosten:
Koppelingskit : Euro 300
Klein materiaal (olie, vloeibare pakking, etc) : Euro 50
Arbeid 8,5 uur a Euro 60 / uur : Euro 510
Totaal incl btw : Euro 860
Euro 860 - Euro 1219 = prijsverschil : Euro 359 !!
Ook al mocht mijn calculatie niet helemaal kloppen, zelfs dan nog is het verschil te groot.
Jammer dat de dealer het onderste uit de kan probeert te halen. In dit licht bezien is het niet zo vreemd dat de mensen vaker bij de dealers weggaan en naar een universele garage gaan.
Groetjes,
Alex.
Hartelijk dank voor je antwoord. Bedankt voor je uitleg. Aan de koppelingscilinder ligt het dus niet. En jouw antwoord over het vervangen van de plaat en drukgroep etc. bevestigd mijn vermoeden dat het geen sinicure is om hier niet zelf aan te beginnen. Ik had eerst naar Renault dealer Heurkens uit Roermond gebeld, en deze gaf me een prijs op van Euro 1219 !!! Goedenmiddag! Alsof je een emmer leeggooit. Een Poolse Renaultdealer vertelde mijn schoonvader dat het ongeveer 8 uur werk is. De koppelingsset kost origineel in Nederland circa Euro 300 incl btw.
Dus 8 uur werk voor circa 900 Euro. Meer dan 100 Euro per uur. Wat is het werkplaatstarief per uur bij de Renaultdealer tegenwoordig? Ik laat de reparatie toch maar bij deze Poolse Renaultdealer uitvoeren, daar kost het me een kleine 500 Euro (incl onderdelen). Voor alle zekerheid vraag ik om de lege verpakkingen van de nieuwe onderdelen, maar ook de dealer in Polen heeft een naam hoog te houden. Ze zijn net zo modern ingericht als in Nederland en maken op mij een zeer professionele indruk.
Als mijn inschatting klopt zou een reparatie als deze het volgende mogen kosten:
Koppelingskit : Euro 300
Klein materiaal (olie, vloeibare pakking, etc) : Euro 50
Arbeid 8,5 uur a Euro 60 / uur : Euro 510
Totaal incl btw : Euro 860
Euro 860 - Euro 1219 = prijsverschil : Euro 359 !!
Ook al mocht mijn calculatie niet helemaal kloppen, zelfs dan nog is het verschil te groot.
Jammer dat de dealer het onderste uit de kan probeert te halen. In dit licht bezien is het niet zo vreemd dat de mensen vaker bij de dealers weggaan en naar een universele garage gaan.
Groetjes,
Alex.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 18 dec 2004
- Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
- Actief als: particulier
volgens mij zit de renaultdealer al op 75 euro per uur,
en dat is dan ex btw....
en dat is dan ex btw....
eens een Renault, altijd een Renault ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 mei 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Limburg
aan Remko de W
Belachelijk zeg !!!
75 euro excl. btw, dat is bijna 90 euro incl. btw.
Dat is bijna 200 gulden per uur!!
Nou Zalm, je wordt bedankt!!
75 euro excl. btw, dat is bijna 90 euro incl. btw.
Dat is bijna 200 gulden per uur!!
Nou Zalm, je wordt bedankt!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 1409 Weergaves
-
Laatste bericht door adjr
-
- 4 Reacties
- 418 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 8 Reacties
- 122 Weergaves
-
Laatste bericht door Kjlem
-
- 2 Reacties
- 281 Weergaves
-
Laatste bericht door gertjanb
-
- 11 Reacties
- 1335 Weergaves
-
Laatste bericht door CapturIvoire
-
- 0 Reacties
- 264 Weergaves
-
Laatste bericht door CapturIvoire