Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Na een noodstop (niet tot het uiterste, maar flink remmen), waarbij het ABS werd aangesproken kreeg ik problemen.

Zowel in de "D", als de "R" hoor ik een geluid, wat vergelijkbaar is als het "tandenpoetsen" bij een handgeschakelde auto.

De ANWB heeft mij geprobeerd weg te slepen. Deze actie zijn wij gestaakt, omdat er weer een slepend geluid hoorbaar was.

Ik weet niet of het belangrijk is om te vermelden, maar iets meer dan 1 jaar geleden (35.000 km) is er een nieuwe motor geplaatst en is de bak dus overgezet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Klinkt beroerd, echt balen....
't Eerst wat in me opkomt: zit er nog wel olie in de bak?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Bericht door schuilingrikkers »

Het olieniveau is pas gecontroleerd. Dus dat is het probleem niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Als het oliepeil inderdaad in orde is ( toch nog maar eens controleren) lijkt het op een defecte bak....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Bericht door schuilingrikkers »

Er is geen olie verloren (onderkant helemaal droog). Dus moet het oliepeil nog goed zijn. Ik heb om het internet gelezen dat het probleem wellicht een kapotte bus (met spiebanen) is die op de versnellingsbak is gemonteerd. Hier valt de aandrijfas in. Volgende week gaan wij dit onderzoeken.

[/i]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Het kan idd heel goed zijn dat de spiebanen van een van de aandrijfassen is verdwenen. Bij montage dienen deze assen zeer nauwkeurig gemonteerd te worden. Er zit een clip op de as die voor de borging zorgt. Als de as niet goed is gemonteerd bij het verwisselen van de motor dan steekt hij niet ver genoeg in de bak en is niet geborgd. Laat dit door een terzake kundig persoon checken. Wellicht kan je dat nog verhalen op degenen die toen de motor heeft vervangen, want toen zijn de assen los geweest. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Ik heb een keer meegemaakt dat de koppelingsplaatnaaf gebroken was (zitten klinknagels in om af te breken) en een keer een aandrijfas gebroken, na een noodstop met blokkerende wielen. Dus dat er bij blokkerende wielen grote krachten op de aandrijflijn komen, is voor mij duidelijk.
En dat tandenpoets geluid beloofd niet veel goeds.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ Hema, klopt helemaal, het ligt aan de vertraging. Bij een noodstop levert de motor nog even zijn volledige koppel op de aandrijflijn, zeker met een automaat(de koppelomvormer vermenigvuldigd de kracht vd motor), die korte tijd is voldoende om de zaak ergens kapot te laten gaan, maar belangrijker is dat je stilstaat. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Bericht door schuilingrikkers »

Ik ga er van uit dat de aandrijfassen wel goed zijn gemonteerd, omdat ze er al een behoorlijke tijd inzitten. De motor is 35.000 km geleden ingebouwd. Stel dat de koppelingsplaatnaaf is gebroken. Weet jij of deze dan eenvoudig is te vervangen? Ik neem aan dat eerste de aandrijfas gedemonteerd moet worden.
Alvast bedankt voor de tips en het meedenken! Groeten, Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Er zit geen koppelingsplaat in deze wagen. Er zit een koppelomvormer aan het vliegwiel gebout. Dit is eigenlijk een oliepomp, de uitgaande as zit in de automaatbak gestoken. Om het defekt te achterhalen zal w.s. de motor plus bak eruit moeten. Ga maar vast sparen want dat is een arbeidsintensief karwei. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Afgezien van het feit dat het gewoon kak is dat zijn auto kapot is, is het natuurlijk belachelijk dat een noodstop de oorzaak is. Met dat in het achterhoofd twijfel je dus om een noodstop te maken, wetend dat als je dat doet de bak aan gort gaat.

Heb met mijn espace nog geen noodstop hoeven maken, maar heb er met andere auto's toch al een paar op mijn naam staan. Gewoon slikken en weer door gaan, niets aan de hand. Bij de espace is een noodstop dus gelijk een zware reparatie....
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nee, ben ik niet met je eens. Een noodstop moet gewoon te doen zijn, maar als de wagen al een aankomend gebrek had, dan doet de noodstop de rest.
De belasting van de aandrijflijn is nu eenmaal erg groot bij een noodstop.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Bericht door schuilingrikkers »

Beste WillemS.

Jij had het bij het juiste eind. Er waren enkele spiebanen van de aandrijfas afgebroken. Het wordt een lastige strijd om uit te zoeken wat de oorzaak er van is en of dit aan een foutieve montage ligt.

Gelukkig dat de versnellingsbak niet defect is. Ik heb nog bij diverse Renaultgarages en Renaultkenners navraag gedaan voordat ik wist wat er aan de hand was. Van een defecte versnellingsbak bij een Espace IV had nog nooit iemand gehoord. Dat stelde mij al enigszins gerust.

We hebben de auto vanmiddag weer opgehaald. Rijdt weer als vanouds. En ja, als je verwend bent in deze Espace, rijdt elke auto minder. De monteur van de ANWB ging in de auto zitten en zijn eerste reactie was: Dat zit lekker zeg. Het lijkt wel een vliegtuig. Ik mis alleen de vleugels!

Het feit dat de ANWB dit type Espace niet veel tegen komt vind ik wel een prettige gedachte. En er rijden er genoeg!

Ik hoop dat ik weer jaren met deze auto vooruit kan.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Maar als de ANWB er dan een keer een tegenkomt........, kunnen ze ook eens aan een knappe auto sleutelen.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nou dat is wel een opluchting, fijn!! En ja die automaatbakken zijn prima.
Als je nu je Renault goed onderhoud(volgens het boekje). dan doe je er jaren mee.
Ikzelf rijd Safrane Phase II 2.0 16v Volvo-motor met Aisin-Warner(Toyota) Automaat. Is een vd beste Renault's ooit gemaakt samen met de 2.5 Volvo en 3.0 V6 motoren. Op ons Safrane -forum verschillende die al meer dan 400.000 km hebben gereden. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Bericht door schuilingrikkers »

Hoi Willem,


Ik had toch te vroeg gejuicht. Het is 6 weken goed gegaan. Maar vorige week zondag zijn we weer gestrand met hetzelfde euvel. Weer een "tandenpoetsend geluid". Dit keer waren wij niet in de buurt van huis, maar in Zeelwolde. De ANWB heeft de auto afgesleept en wij zijn met een leenauto naar huis gereden.

De garage heeft 's maandags het probleem onderzocht en de spiebanen van de (nieuwe) aandrijfas waren weer afgebroken en nu waren de spiebanen in de bak ook beschadigd. Dit betekende een complete bak-revisie. Met arbeid erbij ca. € 4.500. Het revisiebedrijf had gezegd dat er wellicht een defect in de bak is geweest, waardoor de bak ging "dansen" en er wisselende belastingen op de as zouden komen. Klinkt mij ongeloofwaardig in de oren, aangezien de bak altijd perfect (en soepel) schakelde. Wel merkte ik de dag voor het drama dat wanneer ik de auto in de achteruit zette, dat hij schokte (dus ergens wat speling).

Ik vond het laten reviseren toch een kostbare geschiedenis worden en ben op zoek gegaan naar een gebruikte bak. Zeker gezien het feit dat er praktisch geen problemen met dit type bak zijn, durf ik dat wel aan.

Bij Maresia Parts hadden ze een bak voor mij met 58.000 km voor € 1000. Inbouwen versnellingsbak ca. 2 dagen (volgens de garage), dus ca. € 1000 en dan weer een nieuwe aandrijfas van € 300. Dus bij elkaar wel weer een groot bedrag, maar minder dan € 4.500. Het risico dat de bak niet goed is, blijft natuurlijk voor mij. Dat is wel een nadeel.

Ik blijf mij toch afvragen hoe dit allemaal kan. In mijn beleving is er niets met de bak aan de hand. Is de borging van de as van essentieel belang? Wordt dan niet het volledige gedeelte van de spiebaan benut? Of schiet de as in axiale richting heen en weer?

Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De laatste alinea van jouw bericht geeft het antwoord! De steekassen dienen goed geborgd te zijn.
Echter het evt. slecht schakelen(met een schok inschakelen bv) kan ook komen door te weinig olie, of kleppenblok dat verstopt raakt met slijpsel oid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nog even dit.
Als je in de bak slijpsel hebt aangetroffen, dan dient ook de oliekoeler en leidingen vervangen te worden, want daar verzameld zich ook slijpsel en dat krijg je er niet uit !!!
Ga je een andere bak monteren zonder nwe oliekoeler/leidingen, dan komt achtergebleven slijpsel weer in de bak.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Ik ben in 1 jaar tijd aan de 4e nieuwe aandrijfas toe. En ben op zoek naar de oorzaak van het probleem. Wie kan mij hiermee helpen.

Allereerst zal ik de geschiedenis van de afgelopen tijd vertellen:

In december 2008 heb ik mijn Espace met motorschade (defect drijfstanglager) gekocht. De motor kon niet eenvoudig worden gereviseerd (krukas ook aangetast) en zou compleet moeten worden gereviseerd. Mijn garage kon echter aan een splinternieuwe fabrieksmotor komen die in de fabriek is omgevallen. Enkele onderdelen (o.a.verstuiverleiding) waren beschadigd, maar konden eenvoudig van mijn oude motor worden overgezet. Een fantastisch plan. Wel kostbaar omdat de totale ingreep maar liefst 36 arbeidsuren kostte!! Maar goed, dan zou ik een auto hebben waar ik weer jaren mee kon sturen……..

In augustus 2009 (17.000 km) ging de auto schudden bij het optrekken. E.e.a. leek op een situatie die ik al eens bij een andere auto had gehad: een defecte aandrijfas. Mijn garage heeft de auto onderzocht en heeft een motorsteun en een spoorstangkogel vervangen. Het probleem zou opgelost zijn. Echter al op de rit naar huis bleek het probleem niet verminderd. De volgende dag ben ik naar een bandencentrum gegaan om te kijken of het probleem wellicht in de banden zat. Zij merkten gelijk een speling op de (rechter) aandrijfas. Dus aan de versnellingsbakzijde. Ik heb direct een afspraak gemaakt om de (complete) aandrijfas te vervangen. Die week daarop geregeld en inderdaad het probleem opgelost! De auto reed weer als nieuw!

Eind februari 2010 (34.000 km) is de as doorgeslagen na een keer hard remmen. De spiebanen zijn van de as afgebroken (tandenpoetsend geluid), waardoor de overbrenging van de bak op de as weg was. Er was niet meer met de auto te rijden. De ANWB heeft de auto op transport gezet naar mijn garage. Deze heeft de aandrijfsas wederom compleet vervangen.

Precies 1 maand later (39.000 km) weer precies hetzelfde probleem: de spiebanen van de as. Maar nog veel erger: ook de bus die in de versnellingsbak zit was beschadigd (misschien de vorige keer al?). De versnellingsbak zou moeten worden gereviseerd, want de bus was niet apart te vervangen. Kostenindicatie: ca. € 5.000
Dit werd mij iets te gortig. Ik heb een goede versnellingsbak gevonden bij Marisiaparts (demontagebedrijf) uit een auto met zeer weinig kilometers (58.000 km) voor € 1000. De garage schatte de arbeid op ca. 10 uur en met nog ca. € 100 aan olie en weer een nieuwe aandrijfas zou ik voor ongeveer € 2000 klaar zijn. Dit zo uitgevoerd. De klus viel zelfs mee en lukte in slechts 9 uur.

De auto reed weer als een zonnetje en schakelde weer perfect (net zoals de oude versnellingsbak, want die was uiteindelijk ook niet defect, behalve de huls met spiebanen). Ik heb een tijdje kunnen genieten van de auto, totdat:

Eind oktober (54.000 km) weer hetzelfde probleem: as slaat door. De garage heeft nog niet gekeken of de huls in de versnellingsbak ook beschadigd is geraakt, maar adviseert om weer de aandrijfas en de versnellingsbak te vervangen.

Dit lijkt mij geen goed idee, want ik wil graag weten wat de oorzaak is!

Inmiddels heb ik bij verschillende (o.a.) Renault garages informatie ingewonnen. En één ding is heel duidelijk: het is absoluut géén probleem dat zich vaak voordoet bij dit type auto en motor (sterker nog: niemand heeft het nog meegemaakt). Ook deze automatische versnellingsbak heeft in de regel geen problemen en zeker niet de huls. Tevens zijn wij geen ruige rijders.

Dit alles bevestigd mijn vermoeden dat er een andere oorzaak moet zijn:

Is de motor verkeerd ingebouwd? Nee, dat kan eigenlijk niet. Want de 2 homokeneten vangen dan de afwijkende hoek op.

Is de as niet goed geborgd? Nee, dan kan ook niet. Want het uiteinde van de as schijnt middels een glijlager a.h.w. vast aan de motor te zijn bevestigd. Dus de as kan (axiaal) geen kant op.

Is de steun van het glijlager verbogen? Bijvoorbeeld door een val ? Of zit hij niet goed gemonteerd? Mist er een steunbus? De as zou dan een tikje scheef in de bus zitten.

Of is de versnellingbak niet goed uitgelijnd met de motor? Missen er pasbussen o.i.d.? Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn, want ook dan staat de as niet evenwijdig aan de bus.

Wellicht is er nog een andere oorzaak.

Voor mij staat vast dat de oorzaak niet de bus van de versnellingsbak is. Dit probleem komt nooit voor en dan is het vreemd dat het met 2 bakken achter elkaar het geval is. Uitgesloten dus.

Maar wat is het wel? Alvorens een (4e) nieuwe aandrijfas te monteren is het van essentieel belang dat de oorzaak boven water komt. Wie kan mij helpen?

Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door WillemS »

Bas, de importeur heeft als het goed is een technisch specialist die in dit soort gevallen op komt draven.
Dit is een ernstig probleem. Je zou gaaan denken aan een verbogen plek (heeft de wagen schade gehad in het verleden?) van het steunlager aan de rechterkant, waardoor de as niet meer precies haaks in de bus in de bak steekt.
Wellicht kan je de expertise van de importeur Renault Nederland inroepen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Beste Willem,


De auto heeft in ieder geval geen schade gehad. Ik ken de vorige eigenaar.
Maar er is dus wel een nieuwe motor in gekomen en de steun is overgezet van de oude motor. Wellicht heeft deze steun tijdens de montage een beschadiging opgelopen?
Zoals mij bekend kan de steun maar op 1 manier worden gemonteerd (weet jij of dit zo is?), dus dat kan het eigenlijk niet zijn. Of het type motor is toch niet de juiste (boutgaten voor de steun niet op de juiste plaats). Dus dat de motor niet van een Espace is, maar eigenlijk bedoeld voor een Opel of een Nissan? Het is mij niet bekend of hier verschillen inzitten.

Maar is zoek het probleem inderdaad in dezelfde hoek als jij. De steekas zit niet zuiver in de bus. Dit kan haast niet anders.

De garage denkt dat het probleem uit de bak komt. Dat deze niet soepel schakelde. In mijn ogen is dit onmogelijk. In de eerste plaats omdat beide bakken heel soepel schakelden. Het was een genot om mee te rijden. Wij scheuren er ook niet mee. En in de tweede plaats is het geen kwaal van deze bak, dus zou het wel heel toevallig zijn dat het precies bij mij bij allebei de bakken het geval is. Theoretisch uitgesloten dus!

Ik heb inmiddels 6 monteurs van gerenomeerde autobedrijven (ook Renault) gesproken en niemand heeft ooit van problemen met deze bakken gehoord. Eén moet de eerste keer zijn natuurlijk, maar dan niet 2 achter elkaar.

Een goed idee trouwens om een technisch specialist er bij te halen van de importeur.

Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door Geert S »

OOHHHHHH deja vu, heb iets soortgelijks gehad met een automaatbak van mijn Alfa166 3.0V6 daar was een andere motor ingezet maar die kwam uit een handgeschakelde auto. De steun van de aandrijfas is iets afwijkend waardoor de aandrijfas onder spanning in de automaatbak zat. Heeft ongelofelijk veel geld gekost, de garage (officiele dealer) heeft het niet door gehad, de specialist ook niet. Ben er zelf achter gekomen. Het onderdeelnummer op het steunlagerhuisgietstuk was bij de handschakel- en automaatversie hetzelfde. Pas later in het produktieproces werden de gaten erin gemaakt. Dus daar ging iedereen nat. Ja, meneer het nummer klopt wel...... Bleek dat bij een nieuw aangeschaft steunlagerhuis er met viltstift een ander nummer op werd gezet.

Wellicht heb jij hetzelfde.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door WillemS »

Dat zou heel goed kunnen!!!
En als dat zo zou zijn dan heb je je rechtsbijstandsverzekering nodig, want dan kan je de schade verhalen.
SUC6

p.s. let op dat ze geen onderdelen weggooien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Hallo allemaal,


Ik ben er inmiddels achter dat een motorblok voor een automaat eindigt op een oneven nummer. Mijn originele bak had de code G9T-743. Dus dat klopt.

Een motorblok die voor de handgeschakelde bak eindigt op een even nummer. Waarschijnlijk G9T-742. Ik moet nu gaan kijken welke motor er dan nu is gemonteerd. Weet iemand waar dit nummerplaatje is gemonteerd?

Ik vraag mij dan wel af wat de verschillen kunnen zijn tussen een motor voor een automaat en een handgeschakelde bak. Zou de maatvoering van de steun van het glijlager afwijken, waardoor de as niet in lijn met de bus in de bak zit en er dus spanning op komt te staan? Of zou de versnellingsbak anders achter de motor hangen. Dus niet goed uitgelijnd!


Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door WillemS »

Meestal zitten aan het motorblok "pasbussen" gemonteerd, deze zorgen ervoor dat de bak exact op de juiste stand gemonteerd wordt. Zonder de pasbussen kan de bak enigszins "draaien" omdat de bouten dunner zijn dan de gaten waar ze doorheen gaan, het zal om max. 1@ 1,5 mm. gaan., maar wellicht was dat al genoeg.
Het komt wel voor dat men de pasbus vergeet te monteren.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Hoi Willem,

Bedankt voor jou reactie. Dat deze pasbussen worden vergeten heb ik ook al eens gehoord van iemand. Ik heb dit nagevraagd en de garage heeft geantwoord dat dit niet het geval is. Het wordt lastig om dit nog te achterhalen.
Wat inderdaad wel een verschil kan zijn, dat de pasbussen op de motor t.b.v. de handgeschakelde bak iets kleiner zijn en dat de bak een fractie is gaan draaien! Het monteren van de assen gaat inderdaad makkelijk en later gaat de bak iets draaien. Het wordt mij steeds duidelijker. Het is dus zaak dat ik het typenummer van de motor bekijk. Ik weet alleen nog steeds niet waar ik dit nummer kan vinden op het blok. Ik hoop niet aan de onderkant!

Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door WillemS »

Het wel of niet aanwezig zijn van de pasbussen is alleen te kontroleren bij demontage van de bak, je moet er dan wel met je neus op staan, tenzij je de garage blindelings vertrouwd.
Het motornummer staat meestal ergens aan de inlaatzijde van de motor in het blok geslagen op een plat vlakje.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Hallo.

Ik ben inmiddels achter het motornummer. Zoals ik al zei hoort in mijn auto een G9T-743 (voor een automaat) motor. Voor een handgeschakelde versie zou dit G9T-742 zijn. Eindigend op een even nummer is bij Renault dus altijd voor een handgeschakelde. Nu blijkt er een G9T-706 motor in te hangen. Vermoedelijk voor een handgeschakelde Laguna?

Waarom geeft Renault verschillende nummers voor een automaat en een handgeschakelde versie. Is er een afwijkende maatvoering of heeft het te maken met reeds gemonteerde koppelingsplaten o.i.d?

De vraag is dus: weet iemand of er verschillen zijn met tussen mijn oude motor (743) en de nieuwe motor (706) t.a.v. het eventueel onder spanning staan van de aandrijfas? Of weet iemand waar ik dit kan navragen (importeur, fabrikant, xxx)?

De garage blijft van mening dat het komt doordat de bak te abrupt zou schakelen (a.g.v. de versnellingsbak of de software). Ik heb dit absoluut niet zo ervaren. Zowel de originele, als de ruilbak schakelden voor mijn gevoel soepel. Tevens is het dus geen kwaal van deze bak.


Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door WillemS »

De Importeur heeft alle informatie die je nodig hebt.
Zit in 020.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Hoi Willem,

De importeur kan (of wil) mij geen enkele informatie verstrekken. Weet jij een ingang?

Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
schuilingrikkers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2010
Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
Actief als: particulier
Locatie: Klaaswaal

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door schuilingrikkers »

Hallo Geert en Willem,


Wat Geert heeft geopperd over de steun van de aandrijfas blijkt bij mij ook aan de orde.

Mijn garage heeft van alles geprobeerd. Ook de as vastgelast. Maar ondanks dat dit heel professioneel is gebeurd brak de las na 4 kilometer weer.

Ik heb de auto vervolgens door een Renault-specialist laten onderzoeken en hij kwam er al snel achter (aan het artikelnummer dat ingeslagen is door de fabrikant) dat de steun van een handgeschakelde auto is en niet van een automaat zoals is heb. Ook is te zien dat het lager niet over het gehele oppervlak heeft gedragen (alsof de as scheef zit).

Precies hetzelfde verhaal dus als Geert. De aandrijfas stond onder spanning in de bak, waardoor de spiebanen versneld afsleten.

Nu met mijn garage overleggen hoe e.e.a. op te lossen. Ik hoop dat wij er samen uitkomen en dat het geen juridisch gevecht gaat worden. Zonde van de energie, alhoewel ik zeker weet dat ik ga winnen. Het probleem is duidelijk aantoonbaar: montage van een motor uit een handgeschakelde Laguna (dit blijkt overigens wel uitwisselbaar te zijn met een Espace).

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.


Groeten,
Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Problemen met automatische versnellingsbak Espace IV

Bericht door Geert S »

Mooi dat je weet wat het is. Jij bent iig niet gek maaruhh de specialist :cry2: :cry2: :cry2: . Is ook mijn ervaring geweest dat je het zelf moet beredeneren en uitzoeken. Succes met het financiële verhaal.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht