Espace 2.2 DCI diesel in de motorolie

Plaats reactie

Topic author
Bram en Els
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 08 nov 2010 18:52
Actief als: particulier

Espace 2.2 DCI diesel in de motorolie

Bericht door Bram en Els »

Voor de zomervakantie is de auto voor een grote beurt geweest. Toen is er olie ververst. Er zijn toen ook twee verstuivers schoongemaakt.
Enige tijd later braakte de auto veel witte rook uit. Bij de garage bleek dat het oliepeil veel te hoog was. Er is toen olie afgetapt.
De auto bleef stinken en af en toe wat witte rook produceren. Ook had ik soms het idee dat het gas erg licht ging.

Afgelopen zaterdag reed ik de snelweg op, trok op naar 120 km/h, toen ik een zacht tikkend geluid in de motor hoorde. Ik keek in mijn achterspiegel en zag enorme witte rookwolken uit de uitlaat komen. Op dat moment gaf de auto uit zichzelf vol gas.
Ik heb direct mijn koppeling ingetrapt, geremd en ben de vluchtstrook op gereden. De auto bleef, met ingetrapte koppeling, vol gas draaien en enorm roken. Op de vluchtstrook zette ik de auto uit, haalde de sleutel uit hte contact, maar de motor bleef vol gas draaien. Pas toen ik mijn voet van de koppeling haalde, sloeg de motor af.
Achter de auto lag behoorlijk wat olie, wat uit de uitlaat was gekomen.

Volgens de garage is de turbo van de auto niet kapot.
Het oliepeil was opnieuw veel te hoog, waaruit bleek dat er diesel in de motorolie werd geheveld.
Ligt dit aan de verstuivers of is iets anders het probleem?

Graag advies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31

Re: Espace 2.2 DCI diesel in de motorolie

Bericht door demi »

De motor is (zoals ze dat noemen) "op hol geslagen" en dit komt inderdaad doordat er diesel bij de motorolie terecht is gekomen. dit komt veel voor bij hoge km standen. Cilinderkop revisie is noodzakelijk, veel verontreiniging aan de klepstelen en zettingen

Wat ook nog kan is dat je olie-schraapveren versleten zijn, dus ik zou even de compressie-druk meten. Ik weet ff niet hoe hoog die moet zijn voor dieselmotoren, maar ik dacht rond de 14 bar (ik kan mij hier ook vies in vergissen)

Maaarr die witte rook zegt eigenlijk dat het weer water is wat in de verbrandingskamer is terechtgekomen ??? Ik hoop niet dat je cilinderkop gescheurd is

In ieder geval, je motortje is goed ziek :cry2:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Geert S
lid
lid
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47

Bericht door Geert S »

Tja die witte rook kan idd ook op koelvloeistof duiden maar de verbranding van een overmaat aan olie is ook wit! Als je het inademt weet je het want bij de olie heb je het gevoel dat aan het doodgaan bent, zo slaat het op je longen. (Nog achter de auto gaan staan :wink:) Dat het oliepeil veel te hoog staat pleit er in ieder geval voor dat de turbo nog goed is want een olielekkende turbo geeft geen hoger oliepeil. Je kan overigens aan de olie wel zien/ruiken of er koelvloeistof (witte smurrie en de olie "knapt"als je een aansteker bij de oliedrup aan de peilstok houdt {kokend water in de oliedrup}) of het ruikt naar diesel. Maar hoe je het ook wendt of keert, het gaat pegels kosten :cry2:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05

Bericht door Rojo69 »

Oh jeeee...
Bij ons op de zaak komt ook wel eens diesel in de motorolie van een machine(DAF, Scania, Volvo, Mercedes, 6 cilinders, varierend tussen de 7 en 10 liter motoren)
Het advies wat er bij ons dan uitkomt: blok laten reviseren :cry2:
Diesel in de motorolie betekent motorolie verdunning en dat kan door verkeerde montage komen van de injectoren.
Diesel als smeering is erg "schraal" en laat onherstelbare schade aan je lagers achter.
Zeker als je dit al 2 keer achter elkaar hebt gehad met daarna op hol slaan.
Heb je nu een kop laten reviceren, over een half jaar ben je aan de beurt om het blok te laten reviceren.
(diesel of olie op de uitlaat(spruitstuk) gooien geeft ook witte rook)
Overweeg de reparatie in vergelijk met hoe lang je je voiture wilt behouden.

Suc7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen