koppelingscilinder
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 sep 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2010 20:43
- Actief als: particulier
koppelingscilinder
Hoi,
Ik heb een laguna uit 2004 met een 1.9 diesel motor (120)
Nu geloof ik dat de koppelingscilinder in de versnellingsbak kapot is en die wil ik zelf vervangen.
Maar kan iemand mij helpen aan een beschrijving, tekeningen en of een internet site.
Ik hoor het graag,
groeten Bas
Ik heb een laguna uit 2004 met een 1.9 diesel motor (120)
Nu geloof ik dat de koppelingscilinder in de versnellingsbak kapot is en die wil ik zelf vervangen.
Maar kan iemand mij helpen aan een beschrijving, tekeningen en of een internet site.
Ik hoor het graag,
groeten Bas
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: koppelingscilinder
Hoe weet je dat die defect is? Gezien de bak gedemonteerd moet worden zou ik het graag zeker weten.
Je hebt er eigenlijk geen tekening bij nodig om de bak te demonteren, in principe haal je gewoon alles los wat in de weg zit.
Heb je een 5 of een 6bak? Het subframe hoeft bij beide niet gedemonteerd te worden, enkel het losse voorste gedeelte.
De cilinder is een met het druklager, en zit met 2 bouten vast in de bak. Vernieuw naast de cilinder ook de leiding van de cilinder naar buiten de bak, stukje van ong 15cm. Controleer ook de koppeling, en vernieuw die indien matige staat ook. Heb je een dempend vliegwiel, speling controleren.
Controleer ook de bovenste koppelingscilinder op lekkage...
Je hebt er eigenlijk geen tekening bij nodig om de bak te demonteren, in principe haal je gewoon alles los wat in de weg zit.
Heb je een 5 of een 6bak? Het subframe hoeft bij beide niet gedemonteerd te worden, enkel het losse voorste gedeelte.
De cilinder is een met het druklager, en zit met 2 bouten vast in de bak. Vernieuw naast de cilinder ook de leiding van de cilinder naar buiten de bak, stukje van ong 15cm. Controleer ook de koppeling, en vernieuw die indien matige staat ook. Heb je een dempend vliegwiel, speling controleren.
Controleer ook de bovenste koppelingscilinder op lekkage...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 sep 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2010 20:43
- Actief als: particulier
Re: koppelingscilinder
Het koppelingspendaal ging soms niet meer omhoog, alleen als je hem omhoog trok deed hij het weer voor een tijdje.
na demonteren van bodemplaat nog een rondje gereden en het koppelingspendaal ging weer naar beneden maar nu kon ik deze niet meer terug krijgen, alleen maar vrij slag,
En als je het pendaal beweegt met de hand dan zie je onder de auto een straal remolie uit de bak lopen.
Vandaar dat ik bijna zeker ben dat mijn cilinder kapot is.
Voor de rest vervang ik de koppeling niet, deze is nog goed.
groeten bas
na demonteren van bodemplaat nog een rondje gereden en het koppelingspendaal ging weer naar beneden maar nu kon ik deze niet meer terug krijgen, alleen maar vrij slag,
En als je het pendaal beweegt met de hand dan zie je onder de auto een straal remolie uit de bak lopen.
Vandaar dat ik bijna zeker ben dat mijn cilinder kapot is.
Voor de rest vervang ik de koppeling niet, deze is nog goed.
groeten bas
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: koppelingscilinder
Als je zeker bent dat het ook echt uit de bak loopt is het in orde, maar het wil wel eens gebeuren dat een koppelings-leiding scheurt en de remVL over de bak naar beneden gooit. Het kan ook zo zijn dat je koppeling vol zit met remVl, maar dat zie je pas bij demontage.
Eigenlijk is het advies om ook de bovenste cilinder mee te vernieuwen, dan is het probleem zeker op gelost. Meestal zie je hieraan niks, maar is deze toch een gedeelte van het probleem.
In het uiterste geval, en je koppeling toch aan vernieuwing toe is zou ik ook adviseren de krukas keerring mee te nemen, kost 5euro extra maar geheid dat deze in de toekomst voor problemen gaat zorgen. Ik kan dit uit ruime ervaring melden..
Eigenlijk is het advies om ook de bovenste cilinder mee te vernieuwen, dan is het probleem zeker op gelost. Meestal zie je hieraan niks, maar is deze toch een gedeelte van het probleem.
In het uiterste geval, en je koppeling toch aan vernieuwing toe is zou ik ook adviseren de krukas keerring mee te nemen, kost 5euro extra maar geheid dat deze in de toekomst voor problemen gaat zorgen. Ik kan dit uit ruime ervaring melden..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 sep 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2010 20:43
- Actief als: particulier
Re: koppelingscilinder
Bedankt voor je advies,
Denk dat ik ook maar gelijk de bovenste cilinder mee neem zoals je zegt. Dan is het weer als nieuw en kan ik weer km rijden.
Groeten Bas
Denk dat ik ook maar gelijk de bovenste cilinder mee neem zoals je zegt. Dan is het weer als nieuw en kan ik weer km rijden.
Groeten Bas
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut