Toerenteller aansluiten in Twingo

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
BK_102
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Toerenteller aansluiten in Twingo

Bericht door BK_102 »

Beste mensen,

Ik heb een Renault Twingo uit 98 en heb daar een toerentellertje in gebouwd. Alles is verder gelukt maar het enige wat nog niet helemaal goed gaat is de toerentalmeting.

Deze heb ik proberen aan te sluiten op de bobine maar daar registreerde de teller maar de helft van het echte toerental.

Verder heb ik geprobeerd de toerenteller aan te sluiten op de dynamo op het zogenaamde W-contact. Dit contact is nergens te vinden. De dynamo heb ik er onderuit gehad maar de enige aansluitingen die ik zag waren P, S, F, L, en de B+, meer niet.

Het zou ook nog mogelijk kunnen zijn om de teller aan te sluiten op de krukken-as censor. Geen idee waar deze zit.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen ?
Is er een speciale kabel voor waar ik de toerenteller bij kan prikken ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

henny
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Laatste bezoek: 21 dec 2019 15:30
Actief als: particulier

Bericht door henny »

Hallo BK
halve-toeren indicatie is mogelijk als; er een D7F motor met een monoblock bobine in jouw Twingo zit en je toerenteller signaal draad aangesloten hebt op een van de twee draden die door de injectie computer (ecu) aan massa geschakeld wordt. Je moet weten dat de “oude” twingo motor type C3G een bobine en een verdeler heeft. Het primaire bobine circuit wordt nu 2x per krukas omwenteling door de ecu aan massa geschakeld met natuurlijk een vonk als gevolg. De toerenteller moet dus aan deze draad aangesloten worden. De D7F motor heeft geen verdeler meer. Deze is vervangen door de monoblock bobine. Deze heeft twee hoogspannings spoelen en twee laagspannings spoelen. Op elke hoogspannings spoel zijn twee bougies aangesloten, (cilinder 1-4 en 2-3) deze vonken dus altijd tegelijk. Er zijn twee vonken per cilinder-cycles één voor de arbeid slag en één aan het eind uitlaatslag de “waste-spark” genaamd. De primaire spoel wordt om de beurt door de ecu aan massa geschakeld om een vonk te op te wekken. Als je nu de toerenteller op één van deze twee draden aansluit krijgt de toerenteller maar één puls per krukas omwenteling. Helaas kun je niet beide draden strafloos op de toerenteller aansluiten. De timing raakt dan aardig in de war.
Misschien is het aansluiten van de toerenteller op de radio-ontstorings condensator wel de oplossing. Deze zit vlak naast het monoblock en is met een witte draad aangesloten op pin 4 van de monoblock stekker. Nogmaals ik weet niet of dit werkt, het zou ook een hoogspanning afvlakker kunnen zijn, en dan is het exit toerenteller.
Het aansluiten van de toerenteller op de bovenste dode punt (bdp) sensor is ook geen optie daar dit een laagspannings signaal is. Een bruikbaar rpm signaal “uit” de ecu kan ik in de documentatie niet vinden. Het is niet compleet dus mischien....
Een andere optie is een “pull-up” weerstand, met aan een kant 12V (geel/groene draad) en aan de andere kant van de weerstand op de anode van twee diode’s en het puls draad van toerenteller aansluiten. De andere kant van de twee diodes (kathode) elk op de een van de ecu monoblock schakeldraden aansluiten. Nu is zijn er (in theorie) wel twee pulsen per krukas omwenteling.
Succes, Konsalic (Henny)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Twinkle
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 04 sep 2010 22:31
Actief als: particulier

Re: Toerenteller aansluiten in Twingo

Bericht door Twinkle »

Henny,

Ook al is deze discussie al wat ouder, ik zag dat je nog steeds actief bent op dit forum, dus ik probeer toch deze discussie maar eens op te rakelen. Ik heb onlangs een Twingo uit 1999 gekocht, voor mijn dochter, die nu alleen nog even moet slagen voor haar rijexamen. Uit interesse ben ik daarna lid geworden van dit forum, maar ook het Twingo Forum, waar jij volgens mij ook aan bijdraagt.
Naast een op 0 springende snelheidsmeter, wat snel opgelost kon worden dank zij jouw uitgebreide oplossing (met foto’s, die uiterst verhelderend waren!) zijn er nog wat zaken die opgelost moeten worden. De meest in het oog springend is een RAMMEL, niet een rammeltje, voor. Ik dacht nog even aan een bahco losliggend in het dashboard, maar die heb ik nog niet gevonden. Mijn lokale vakgarage heeft de veren bekeken, en niet gezien dat die gebroken zijn. Ik blijf dus zoeken naar tips op de diverse fora.
Maar waar ik het nu over wil hebben is het aansluiten van een toerenteller. Ik had er nog een liggen uit een vorige auto. Ik kwam er al snel achter dat dat in een Twingo niet meer zo eenvoudig is. Op het Twingo Forum vond ik jouw link naar een Duitse website, met een mogelijke oplossing in de vorm van een Y-kabel met twee 10kOhm weerstanden. Ik heb die Y-kabel gemaakt en de hele handel aangesloten, maar het werkt niet. Ongeveer drie seconden lang geeft de toerenteller een geloofwaardige waarde aan, maar daarna zakt de naald naar ongeveer 400, en blijft daar onrustig schommelen. Gasgeven heeft tot gevolg dat de naald naar nul gaat, en niets meer doet. Ik begreep niet goed waarom, maar dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door mijn onvoldoende kennis van de electronica. Ik heb de twee armen van de Y-kabel op alle mogelijke manieren op de drie signaaldraden aangesloten (2-3, 2-4. 3-4) maar zonder resultaat.
Toen heb ik onderstaande post nog een keer bestudeerd, en het stukje over de pull-up weerstand bracht me aan het denken. Het idee suggereert dat een toerenteller een spanning van 12V nodig heeft, en de dipjes daarin telt (veroorzaakt door het aan aarde leggen van de schakeldraden door het monoblock). Ik denk dus nu dat door die 2 10kOhm weerstanden de spanning van de signaaldraad in elkaar zakt, en dat de toerenteller daar niet voldoende aan heeft. Ik heb nu de hele Y-kabel er tussenuit gehaald, en nu werkt de toerenteller, maar op de helft van het aantal rpm. Werkbaar, maar niet wat ik wilde.
Ik wil dus nu jouw optie met de pull-up weerstand en de twee diodes eens gaan proberen. De weerstand heb ik al (twee zelfs!) en op Conrad.nl eens gezocht naar diodes. Groot was mijn schrik toen ik zag dat er wel 8 soorten en nog veel meer maten van diodes zijn! Welke heb ik nodig voor jouw oplossing? Een gewone standaard diode, bedraad (bijvoorbeeld de Diode BY55050 5A 50V), of is dat te simpel en heb ik een suppressor diode, Schottky, capaciteits-, HF- of welke andere dan ook nodig? En hoeveel V en A??? Of zou een pull-up weerstand in combinatie met die Y-kabel met twee 10kOhm weerstanden ook kunnen werken? Misschien had ik toch beter op moeten letten bij de lessen electronica!

Ik hoop dat je me weer een stapje verder kunt helpen. En over de rest (die RAMMEL) kom ik later wel weer eens in de lucht (de binnenverlichting werkt ook niet, maar daar heb ik ook al een andere oplossing voor gezien met een schakelaartje). Nu eerst die toerenteller!
Voor de liefhebbers heb ik een vertaling van die Duitse oplossing bijgevoegd, maar goed, die heeft weinig waarde, want bij mij werkte het niet. Tenzij iemand er een foutje in ontdekt.
Ik hoor graag wat de gouden tip voor de oplossing is!

Groeten,

Max
Drehzahlmesseranschluss D4F und D7F Motor DU + NL.doc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut