2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defect

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defect

Bericht door Espace corsica »

Vorig jaar had onze espace (IV 2.2 dci uit nov 2003 190.000km) de melding inspuitsysteem defect. Na het vervangen van de verstuivers was dit voor 3 maanden verholpen, vervolgens is de EGR-klep vervangen. Hierna een tijd lang geen problemen meer gehad totdat wij naar Corsica reden afgelopen maand.
Op de heenweg gaf het dashboard in de Alpen weer de melding 'Inspuitsysteem defect'. Na het uitzetten van de motor en weer starten was de melding weer weg en het vermogen weer terug.
Op Corsica kwam de melding af en toe terug. Na het negeren van de melding bleef het vermogen laag en kwam er op den duur ook zwarte rook uit de uitlaat. Toen besloten wij om maar een huurauto te zoeken en de auto even met rust te laten.
Aangezien de motor het op zich nog deed en het erg warm was, heb ik de auto op een parkeerplaats gestart om de airco aan te zetten. Na het bedienen van de airco begon de motor uit zichzelf vol gas te geven en weigerde de start-stop knop om de motor uit te zetten. Na een aantal minuten kwam de motor gelukkig tot rust en ging weer stationair draaien. Aangezien de airco nog aanstond leek het mij slim om die toch maar uit te zetten, waarop de motor weer vol gas ging geven. Na het inschakelen van de airco viel de motor gelukkig stil. Uit de uitlaat kwam zwarte rook maar met het vol gas geven ook witte.

De franse garage welke mijn auto heeft weggesleept heeft hem niet meer gestart. Hun conclusie was dat de turbo kapot is en dat er water in de motor zit /of olie in het water. Zelf vermoed ik dat er ook een elektronisch probleem is waardoor de motor niet meer uit kan en het gas reageert op de bediening van de airco. Los daarvan is ook het inspuitsysteem defect. De auto wordt naar Nederland gebracht waarna ik ga onderzoeken of hij gerepareerd kan worden of dat de motor in zijn geheel moet worden vervangen.

Mocht iemand nav bovenstaande een idee hebben wat er met mijn motor is gebeurd zodat ik gericht naar een oplossing kan zoeken dan hoor ik het graag. Mocht iemand weten waar een ervaren garage/ monteur (omgeving Haarlem) is die ervaring heeft met het inbouwen van een nieuwe motor 2.2.dci in een Espace dan hoor ik het ook graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door WillemS »

Het "op hol slaan"van een diesel, is een nachtmerrie voor dieselrijders.
Het kan komen doordat de motor te warm wordt en er smeerolie wordt aangezogen, deze verbrand dan als ware het dieselbrandstof. Het kan verschillende oorzaken hebben bv. doordat er een olie-lekkage ontstaat in het smeersysteem van de Turbo(de olie wordt dan de motor ingezogen/geblazen, of dat er oliedampen via de carterontluchting in de motor komen. Meestal gaat de motor dan "over de kop" Hij wordt opgeblazen.
Bij het olieverversen wordt tegenwoordig vaak een speciale procedure gevolgd, nl. heel voorzichtig en de carterontluchting wordt tijdelijk verwijderd. Vul je nl. te snel dan loopt er olie in de carterontluchting en kan de motor na het starten op hol slaan. SUC6

P.S. Een manier om de motor te stoppen als het gebeurt is een hoge versnelling inschakelen, voet heel hard op de remtrappen en de koppeling snel laten opkomen en hopen dat de motor afslaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Willem,

Bedankt voor je reactie. Denk wel dat er zoiets is gebeurd moet zijn. Aangezien het een automaat is is je oplossing voor het uitzetten voor deze auto niet goed uitvoerbaar. Lijkt mij ook wel erg eng om een motor vol gas in de versnelling te gooien, maar een zekering of het loskoppelen van de accu had dus vermoedelijk ook geen effect gehad. Kan ik op basis van jouw beschrijving concluderen dat de start-stop knop overruled werd door de verbranding van de olie? En dat de elektronica dus niet defect is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

newbie
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 mei 2010 22:38

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door newbie »

Het lijkt er inderdaad op dat de motor op hol is geslagen.
Dan spreken we wel degelijk over een mechanische storing en niet elektronische.
De motor is dan op olie gaan lopen.
Dit zou kunnen gebeuren via/langs de zuigers maar wat ik eerder denk is dat de olie via de turbo is gekomen.

Ik zou een van de slangen van de turbo los halen om te kijken of er een sloot olie uit komt.
Let wel er zal altijd een beetje olie in de slangen zitten zeker met jouw kilometers.
Zolang de olie niet uit de slang loopt is het nog geen paniek
Het zou kunnen dat tijdens de rit de olie zich opgespaart heeft in de intercooler.

Gr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Newbie,

Kan het zijn dat ondanks het op hol slaan de motor, de motor geen schade opgelopen heeft en dat na het vervangen van de turbo hij het gewoon weer doet?
Gr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

newbie
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 mei 2010 22:38

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door newbie »

De motor zal er zeker niet van genoten hebben maar er hoeft zeker geen blijvende schade te zijn.
Meestal als het echt fout gaat komt er een drijfstang naar buiten en jouw motor is op een gegeven moment rustiger gaan lopen.
Als de moter weer loopt en je hoort geen vreemde geluiden zou ik het er bij houden dat alles ok is.

ps Vergeet niet je olie peil te checken[mag niet te hoog zijn]

Gr Newbie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door WillemS »

Het feit dat de motor "rustiger" gaat lopen, kan ook veroorzaakt worden door de grote hitte waardoor zuigers gaan klemmen.
Ik zou de motor laten testen op compressie en dichtheid van m.n. de koppakking, angezien je ook meldde dat er naast zwarte- ook witte rook was.
Verder alle olie verversen en nazien op evt. slijpsel oid.
En natuurlijk de Turbo en de inspuiting. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Bedankt voor jullie informatie.Wordt vervolgd als de auto in Nederland is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door BramvT »

Espace corsica schreef:....Mocht iemand nav bovenstaande een idee hebben wat er met mijn motor is gebeurd zodat ik gericht naar een oplossing kan zoeken dan hoor ik het graag. Mocht iemand weten waar een ervaren garage/ monteur (omgeving Haarlem) is die ervaring heeft met het inbouwen van een nieuwe motor 2.2.dci in een Espace dan hoor ik het ook graag.
Ik woon mijn leven lang in Haarlem (60 jaar) en heb de laatste 12 a 15 jaar mijn Citroëns laten repareren (vooral v.w.b. het Hydropneumatische veersysteem, D riemen e.d.) bij Auto Haarlem in de Frans Hals straat.

Jan, de eigenaar, is een echte Franse auto specialist (vooral PSA) maar ook andere merken kan hij prima repareren.
Tevens heeft hij allerlei certificaten (o.a. STEK / Airco)...ik was/ben altijd zeer tevreden met hem geweest.
Hij heeft zelf een Burton gebouwd en ook is hij nog bezig (tussendoor) met de restauratie van een DS (of ID, weet ik niet meer)...maar het is een echt vakmannetje.

Of hij die klus van jou ook wil en kan doen, weet ik natuurlijk niet...maar het is zeker geen beunhaas, is een stuk goedkoper dan een dealer qua Arb loon...zijn enige minpunt(je) is, dat hij het altijd nogal druk heeft en je soms weleens 1 a 2 weken moet wachten voor een afspraak. :wink:

V.w.b. je verhaal over het vol gas lopen : dit heb ik 1x gehad met een Xantia 2.0 HDI Exclusive (110 pk diesel) die ik ophaalde voor mijn zoon, 3 jaar geleden....op de toen net geopende A5 trapte ik het gaspedaal even in en opeens ging hij zelf vol gas, ik heb toen inderdaad met de remmen en koppeling de motor tot stilstand gebracht. (zit nog te zweten als ik er aan terugdenk) :oops:

De oorzaak was, dat de vorige eigenaresse er zeker 1,5 liter teveel motorolie in had gedaan :evil: ...omdat ik tot dat moment met slechts 2200 rpm had gereden, had hij dat niet eerder al gedaan.
Dus ging hij (zoals anderen hierboven ook al schreven) op zijn motorolie lopen.
Na uitlezen bij een Citroendealer bleek dat hij op 5400 rpm heeft gezeten :shock: ....de auto heeft daarna (en na uiteraard wat olie verwijderen) verder geen problemen meer gehad.

Maar of dat ook bij die van jou het geval is, kan ik van hieruit natuurlijk niet zeggen. (wel of geen schade binnenin)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Bram bedankt voor je info.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

drifter
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2010 13:19
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door drifter »

Hallo,

Er zijn zeker 3 dingen waardoor je je Renault motor zelf beter heel kan houden;

1-zorg dat je je injectors / verstuivers eens om de zoveel km test op een goede testbank.
>als deze slechter worden kunnen ze je zuigers verbranden en dan krijg je slijpsel en troep in oliekanaal waardoor je zuiger of turbo door stuk kan gaan en je een vette op hol geslagen motor kan krijgen! Ook je lagers vinden dit niet fijn.
2-vervang je motorolie eerder dan de interval die Renault meegeeft;
>bij veel Renault motoren komt de olie vlak bij het uitlaadspruitstuk. Hierdoor wordt de olie slecht en verliest zijn werking. Gevolg natuurlijk weer de kapotte zuiger lager turbo enz en dan het op hol slaan.........
3-vervang je distrubutie in zijn GEHEEL!!!
>vaak worden de waterpomp en de veel voorkomende plastic!!! spanrollen 'vergeten' waardoor de ditributie stuk gaat en je motor in de soep loopt! Ook hier kortere interval advies!

Als ik jou verhaal lees moet het haast wel zo zijn dat je inwendige schade hebt. Een zuiger of turbo ligt voor de hand. Ook door het extreme toerental en olietekort kunnen je krukas en/of krukaslagers het zwaar gehad hebben.
Dus denk eerst goed na voordat je alleen uitwendige onderdelen gaat vervangen. Als straks na de reparatie je motor vast loopt is het einde helemaal zoek.
Heb zelf in mijn Laguna een gat in het blok gehad en heb bij een bedrijf een spliksplinter nieuw motorblok gehaald en erin gehangen ( een origineel nieuw blok uit Renault fabriek ) voor weinig vond ik en hij loopt gelukkig nu als een zonnetje.
Wel hebben de onderdelen buiten het blok nogal wat gekost maarja het kan niet anders.

Deze info heb ik natuurlijk niet zelf uitgevonden maar als advies en uitleg meegekregen van dat bedrijf.
Helaas mag ik hun internetsite niet meer doorgeven omdat ik op dit forum en op Lagunaclub.nl dit al heb gedaan en het wordt gezien als reclame. Dus hiervoor moet je maar vragen bij de forumbeheerder.

Hopelijk heb ik wat duidelijkheid kunnen geven!

Suc6
Have a blast, go fast...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

espace.probleem
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2010 21:15
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door espace.probleem »

Beste Renault corsica,

Hoe vreselijk herkenbaar is je verhaal.
Wat dacht je van op zondagmorgen onderweg naar je vakantiebestemming stilvallen op de Parijse periferique?
Ik bespaar je de details.

Het euvel bij mijn Espace bestond uit uitgelopen drijfstang lagerschalen, dus op zoek naar een revisie/ruil motor.
Ik ben zeer tevreden over de leverancier van de revisie motor. Op een gegeven moment vertrouw je geen enkele auto garage meer.

Aan dit hele verhaal heb ik een gloednieuwe originele Renault turbo over gehouden.
Hij mag weg ver onder de nieuw prijs.
Gedeelde smart is ....

Wel zelf de technische details controleren.
Deze turbo is geschikt voor mijn Espace 2.2 dCI, model 4, bouwjaar 2003, motortype G9TJ742

Mocht je interesse hebben of meer info stuur 'n mailtje.

mvrgr,
espace.probleem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Inmiddels is de diagnose gesteld. De turbo is kapot en heeft olie in het brandstof systeem geblazen. Turbo moet vervangen worden en alles moet schoongemaakt worden. Twijfel erg, aangezien ik niet weet of ik daarna niet nog meer ellende krijg met deze motor.

Waar ik er van geschrokken ben is dat dit ook had kunnen gebeuren tijdens het rijden en aangezien ik een automaat heb had ik geen koppeling in kunnen drukken om tot stilstand te komen. Kan iemand mij vertellen of ik met een automaat toch de motor had kunnen ontkoppelen als de motor op hol geslagen was tijdens het rijden. Wil dit erg graag weten om in de toekomst met een gerust hart in de auto te kunnen stappen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door CPTR »

Je kunt de hendel van de automaat dan in N, neutraal plaatsen, dan hoort de motor de wielen niet meer aan te drijven.
Met de voetrem kun je dan proberen op een veilige locatie te stoppen. En de motor proberen af te zetten.

Snap inderdaad goed dat je bent geschrokken :shock: .
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Pleiades »

Als je de start/stop knop ingedrukt houd gaat de motor gewoon uit. Maar dit zou ik niet doen in zn drive.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Als de motor op hol slaat doet de start stop knop het niet, tenminste dat heb ik zo ervaren.
Maar als ik de reactie van 'scenic' goed begrijp kan je de automaat van zijn drive naar neutraal zetten terwijl je motor voluit draait. Zijn er meer mensen die bij dit kunnen bevestigen.

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Pleiades »

Dat hoort wel. Als je hem ingedrukt houdt, dat is een volgens mij een veiligheidseis.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door WillemS »

Als je de bak in N kunt krijgen tijdens het rijden weet je ZEKER dat je motor verder blijft lopen!!!
De enige manier is om met beide voeten op de rem te gaan staan en hopen dat de bak NIET ontkoppelt.
Daarmee kan je wellicht de motor stoppen.
MAAR bij goed onderhoud en met de juiste olie en HOEVEELHEID zal je niet zo snel een op hol slaande diesel krijgen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Socrates »

Northwestern schreef:Dat hoort wel. Als je hem ingedrukt houdt, dat is een volgens mij een veiligheidseis.
Nee, want de electronica is de baas niet meer over de dieselmotor. Die gaat zelf motorolie verbranden en loopt weg.
Met de start/stopknop zet je allerlei dingen uit en ook de dieselbrandstofpomp, maar die heeft 'ie niet meer nodig.

Ik had een Audi A2 1.4Tdi, die hetzelfde deed. Nieuwe auto, na 600km turbo defect, olie aanzuigen, dikke rookwolken produceren.
Contactsleutel uitdraaien had geen enkel nut, motor bleef draaien. Auto in 5 gezet en koppeling op laten komen hielp wel.

Uiteindelijke schade, turbo, uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, uitlaat, dieselkat en nog wat dingetjes.
Auto was 4 dagen oud. Maar daarna er ook nooit meer problemen mee gehad 5 jaar lang, nog geen kapot lampje, dat dan weer wel :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Pleiades »

Nu weet ik meteen wat dat op hol slaan inhoud :lol:
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

drifter
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2010 13:19
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door drifter »

Als je motor 1 maal op hol geslagen is geweest vergeet het maar.

Weg met dat ding of zelf rije totdat ie vastloopt!
Alles is toch stuk van binnen!
Have a blast, go fast...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Espace corsica
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2010 14:28
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Espace corsica »

Heb nagelaten om het verdere verhaal op het forum te plaatsen. Bij deze hoe de espace weer rijdend is geworden:

Turbo door gerenommeerd revisiebedrijf voor 1600 laten vervangen. Bij starten ratelde de motor. Motor was kapot. Offerte motor vervangen zonder garantie dat alles dan zou werken was ca 6000. Heb ik niet gedaan.

Toevallig iemand gesproken die zeer goede ervaringen had met een Renault specialist in de buurt van Amersfoort. Dit bedrijf garandeerde dat hij de motor voor max 2000 weer goed rijdend kon krijgen.

Motor is uitgebouwd en gereviseerd. Krukas of nokas was uit de lagers gelopen. Computer bleek kapot. Bij het inschakelen van de startstop knop had de startmotor stroom de andere kant op laten draaien. Computer tweedehands vervangen. Tweedehands verstuivers. Nieuwe turbo bleef niet nieuw te zijn. Uiteindelijk met een hoop discussie toch een nieuwe ontvangen van het revisie bedrijf. Hij liep hierna weer maar rookte nog wel aardig. Uiteindelijk bleek dat 1 verstuiver toch niet goed was. Daarna en nu nog steeds rijdt hij als nieuw. Kosten inclusief beurt en kleine reparatie was uiteindelijk 2900.

Totaal toch uitgekomen op ca 4500 euro. Heb er geen spijt van want hij rijdt heerlijk en verder geen storingen of problemen meer gehad.

Heb inmiddels wel begrepen dat de moderne dieselmotoren meer problemen hebben dan de benzinemotoren en minder lang meegaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door Hema »

Als je daarmee denkt dat de benzine motoren geen problemen kennen moet je eens op www.autoweek.nl zoeken naar de TSI motoren van Volkswagen. Kun je eens zien hoe ze dat (niet) oplossen bij VW.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 944
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: 2.2 dci gaat niet uit, geeft vol gas, inspuitsyteem defe

Bericht door de mon »

Als je het eens meegemaakt hebt dan is de wereld anders.(oude Clio diesel).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht