Disributieriem vernieuwen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bostonneke
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2010
Laatste bezoek: 20 aug 2010 12:42

Disributieriem vernieuwen

Bericht door bostonneke »

Beste Renault eigenaren,

mijn Renault Espace 2 liter turbo, wordt in februari 5 jaar en heeft 105.000 kilometer op de teller.
Nu is het advies om bij 5 jaar de riem te vervangen maar ik wacht liever niet tot het laatste moment.
Nu is mijn vraag; is het mogelijk om de riem zelf te vernieuwen (mijn neef is monteur) of is er speciaal gereedschap voor nodig? Is het verstandig om dan ook meteen de waterpomp te vernieuwen?

Groeten,

John

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3915
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 12 jan 2025 14:29
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Disributieriem vernieuwen

Bericht door Renier »

Altijd de waterpomp mee vervangen en alle spanrollen (is een complete set als je hem bij Renault besteld)
Verder ook de multiriem incl rollen, tenzij die recent nog is vervangen. Multiriem heeft zelfde vervangingsinterval als distributieriem
Overweeg dan ook de krukaspoelie mee te vervangen.

Of je het zelf kan? Er zijn er die het zelf doen en als je neef monteur is dan lijkt me dat geen probleem. Scheelt een hoop kosten :D
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16537
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Disributieriem vernieuwen

Bericht door mechanic »

Er is zeker speciaal gereedschap nodig, en volg je niet de voorgeschreven procedure geheid dat je riem kapot loopt binnen afzienbare tijd. Geloof me, er zijn er al vele defect geraakt door verkeerde montage met dure motorschade tot gevolg.
Zoiezo de welbekende krukas blokkeerstift, die de beun nog wel is in het balanceergat willen steken :roll:
Ook de nokkenas-blokkeersteun heb je nodig.
De moeren van de nokkenas-poulie dien je los te zetten met speciaal gereedschap, gezien de krukas een spie heeft wordt de spanning van de riem tijdens het spannen verdeeld over de loszittende nokkenasmoeren. Doe je dit niet, gaat binnen 1jaar zeker de riem kapot.
Vervang bij de 2.0T altijd de waterpomp mee, ook de dempende krukaspoulie moet bij de riemwissel mee genomen worden.
Uiteraard de span/looprollen ook vernieuwen. Omdat voor de nokkenas steun de 2 keerringen gedemonteerd moeten worden moet je deze ook vervangen.
Tenzij je dit gereedschap en de voorschriften bij de hand hebt is het af te raden het zelf te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Rubbers wielophanging vernieuwen
    door Edwin dCi » » in Talisman
    8 Reacties
    779 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic