wiellager???
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 mei 2014 17:08
wiellager???
hoi hoi,
heb een vraagje heb een scenic 19dci uit 2003.
nu heb ik als ik 130 of erboven rij een lawaai van voren,heb al de banden omgewisseld maar nog steeds hetzelfde.
kan het een lager zijn???en hoe kan ik dat checken???
alvast bedankttttttttt
heb een vraagje heb een scenic 19dci uit 2003.
nu heb ik als ik 130 of erboven rij een lawaai van voren,heb al de banden omgewisseld maar nog steeds hetzelfde.
alvast bedankttttttttt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 22 mei 2012 22:42
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Maak-je-niet-druk-joh!
Je mag toch niet harder in NL dan 120km/u
(ik zou echt niet weten waar het aan ligt, overigens)
Je mag toch niet harder in NL dan 120km/u
(ik zou echt niet weten waar het aan ligt, overigens)
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 04 aug 2010 09:36
Re: wiellager???
Hoeft niet per definitie een wiellager te zijn. Banden slijten ook, als je tegen de looprichting in voelt en je voelt na elk profiel een lichte verhoging in het loopvlak, kan ook dit een ronkend geluid geven....rachid schreef:heb een vraagje heb een scenic 19dci uit 2003.
Door de bandenspanning tijdelijk op te voeren, kan het geluid minder worden, mogelijk is dit een testje?
Ervaringen met een versleten wiellager heb ik (nog) niet.
Gr. Jan
Renault Megane Grand Tour 1.9DCI 2004 130.000 km
Renault Clio 1.2 MEXX 1997 85.000 km
Renault Clio 1.2 MEXX 1997 85.000 km
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Klopt, maar meestal slijten alleen de achterbanden zo schuin dat ze "cuppen".
Controleer toch of alle wiellagers in orde zijn, zou vervelend zijn als die vast slaat.
Wielen opkrikken en wiel ronddraaien, meestal hoor je een defect lager dan al.
Controleer toch of alle wiellagers in orde zijn, zou vervelend zijn als die vast slaat.
Wielen opkrikken en wiel ronddraaien, meestal hoor je een defect lager dan al.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
wiellager???
Hoi Rachid,
had bij mijn Scenic 2.0 RXi 16v 2000 veel gestommel en gebommel achterin. Goed kijken met de zon schuin op het bandenprofiel en ja, ze waren aan het cuppen of zoals de Duitsers zeggen: Sägezahn - zaagtand. Je ziet dan duidelijk doffe en glanzende eilanden in het profiel: hoogtes en laagtes die voor dat gestommel en gebommel zorgen.
Banden vervangen door twee Michelin Energy Saver Green X 195 / 60 R 15 88 H en voor precies € 200 helemaal stil achter.
Daarna hoorde ik linksvoor een heel ander geluid, een soort zoemen, dat ook in toonhoogte toenam met de snelheid. Dat was het voorwiellager. Volgens mijn garagist is het een dubbel uitgevoerd lager dat zich lastig liet verwijderen. Ook daar € 200 en de wagen is nu compleet stil.
Een mens went kennelijk aan geluid dat geleidelijk steed sluider wordt. Is het weg dan weet je niet wat je hoort: niets
had bij mijn Scenic 2.0 RXi 16v 2000 veel gestommel en gebommel achterin. Goed kijken met de zon schuin op het bandenprofiel en ja, ze waren aan het cuppen of zoals de Duitsers zeggen: Sägezahn - zaagtand. Je ziet dan duidelijk doffe en glanzende eilanden in het profiel: hoogtes en laagtes die voor dat gestommel en gebommel zorgen.
Banden vervangen door twee Michelin Energy Saver Green X 195 / 60 R 15 88 H en voor precies € 200 helemaal stil achter.
Daarna hoorde ik linksvoor een heel ander geluid, een soort zoemen, dat ook in toonhoogte toenam met de snelheid. Dat was het voorwiellager. Volgens mijn garagist is het een dubbel uitgevoerd lager dat zich lastig liet verwijderen. Ook daar € 200 en de wagen is nu compleet stil.
Een mens went kennelijk aan geluid dat geleidelijk steed sluider wordt. Is het weg dan weet je niet wat je hoort: niets
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut