Achterruiten Grand Scenic donkerder maken, hoe donker ?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Achterruiten Grand Scenic donkerder maken, hoe donker ?
Hallo,
Ik heb een GS uit 2007 (Metallic Rood) zonder getinte ruiten achter.
Maar wel met gordijntjes.
Met felle zon komt er langs de gordijntjes nog zon en die schijnt uiteraard direct in de gezichten van de kinderen.
Dus om de kinderen uit de zon te houden op vakantie heb ik Halfords statische folie op de ruiten geplakt, 5% lichtdoorlaatbaarheid. Bevalt goed, auto is merkbaar koeler en kinderen zaten goed uit de zon (ze zijn net 1).
Maar de folie belt en blaast en streept en is geen gezicht.
Dus wil het laten plakken door een vakman, het bevalt me namelijk wel.
Maar hoe donker zal ik nemen ?? 5% vind ik toch wel erg donker, zeker in combinatie met de gordijntjes.
Wat is standaard als je donkere ramen af fabriek neemt ??
Of is een zilveren tint aan te bevelen ??
mvg,
Socrates
Ik heb een GS uit 2007 (Metallic Rood) zonder getinte ruiten achter.
Maar wel met gordijntjes.
Met felle zon komt er langs de gordijntjes nog zon en die schijnt uiteraard direct in de gezichten van de kinderen.
Dus om de kinderen uit de zon te houden op vakantie heb ik Halfords statische folie op de ruiten geplakt, 5% lichtdoorlaatbaarheid. Bevalt goed, auto is merkbaar koeler en kinderen zaten goed uit de zon (ze zijn net 1).
Maar de folie belt en blaast en streept en is geen gezicht.
Dus wil het laten plakken door een vakman, het bevalt me namelijk wel.
Maar hoe donker zal ik nemen ?? 5% vind ik toch wel erg donker, zeker in combinatie met de gordijntjes.
Wat is standaard als je donkere ramen af fabriek neemt ??
Of is een zilveren tint aan te bevelen ??
mvg,
Socrates
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 02 mei 2014 14:39
- Actief als: particulier
De Politie houd met deze dagen een verscherpt toezicht op verduisterde ramen. Boete E. 101,00
Als je de folie niet direct kan verwijderen kan men besluiten het kenteken in te nemen. Je moet dan je auto opnieuw ter keuring aanbieden. (incl. het afslepen is dat een zeer dure grap)
Zelfs je gordijntjes zijn niet toegestaan.
Van de website Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)
Mag ik mijn autoruiten verduisteren?
Nee, dit is niet toegestaan. Alleen de achterruit mag voorzien zijn van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel.
In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Hierbij valt te denken aan folies die de lichtdoorlaatbaarheid beperken, aldus een nota van toelichting.
Ook coatings zijn niet toegestaan. Bij de toelating van motorvoertuigen (typegoedkeuring) wordt de beperking van de lichtdoorlaatbaarheid binnen zekere grenzen gehouden.
Ook in Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Als je de folie niet direct kan verwijderen kan men besluiten het kenteken in te nemen. Je moet dan je auto opnieuw ter keuring aanbieden. (incl. het afslepen is dat een zeer dure grap)
Zelfs je gordijntjes zijn niet toegestaan.
Van de website Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)
Mag ik mijn autoruiten verduisteren?
Nee, dit is niet toegestaan. Alleen de achterruit mag voorzien zijn van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel.
In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Hierbij valt te denken aan folies die de lichtdoorlaatbaarheid beperken, aldus een nota van toelichting.
Ook coatings zijn niet toegestaan. Bij de toelating van motorvoertuigen (typegoedkeuring) wordt de beperking van de lichtdoorlaatbaarheid binnen zekere grenzen gehouden.
Ook in Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Cerberus,
Correct, maar dit gaat alleen op voor de voorste zijruiten. De achterste mogen zo donker als wat zijn, als er maar een rechterspiegel aanwezig is.
Momenteel rij ik rond met 5% (lichtdoorlaatbaarheid), maar dit vind ik dus te donker.
Ik denk er over om de " Family Protect Plus" van Foliatec te laten plakken. 30 lichtdoorlaatbaarheid, maar wel volledig UV blokkerend en warmtewerend door een metaalcoating.
Correct, maar dit gaat alleen op voor de voorste zijruiten. De achterste mogen zo donker als wat zijn, als er maar een rechterspiegel aanwezig is.
Momenteel rij ik rond met 5% (lichtdoorlaatbaarheid), maar dit vind ik dus te donker.
Ik denk er over om de " Family Protect Plus" van Foliatec te laten plakken. 30 lichtdoorlaatbaarheid, maar wel volledig UV blokkerend en warmtewerend door een metaalcoating.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
Er word gewerkt met termen als A-stijl en B-stijl, de A-stijl begint vanaf je voorraam, dus de ramen in je voorportieren
hier is nog steeds geen duidelijke richtlijn in wetgeveing en apk-keuringseisen.
Voor de wet moeten de voorpoortieren minimaal 75% en maximaal 100% licht doorlaten, dus zou je ze mogen
coaten of met folie beplakken zolang je maar binnen de eisen werkt, maar voor de apk mag er niets op je
voorpoortieren geplakt of gespoten worden, al zou hierop echt niet zo nauwkeurig gekeken worden.
Zoals gezegd mag dan alles vanaf de B-stijl net zo geplakt of gespoten worden wat jij wil, mits je een rechter
buitenspiegel hebt, dus wil je er MegaMindy op airbrushen......niemand die je tegenhoud
Zelf heb ik ervaring met blauwe folie met 30% lichtdoorlatend, het oogt wel zwart, maar is toch blauwig wat toch
wel prettig kijkt, zelf vond ik het net iets te donker.
hier is nog steeds geen duidelijke richtlijn in wetgeveing en apk-keuringseisen.
Voor de wet moeten de voorpoortieren minimaal 75% en maximaal 100% licht doorlaten, dus zou je ze mogen
coaten of met folie beplakken zolang je maar binnen de eisen werkt, maar voor de apk mag er niets op je
voorpoortieren geplakt of gespoten worden, al zou hierop echt niet zo nauwkeurig gekeken worden.
Zoals gezegd mag dan alles vanaf de B-stijl net zo geplakt of gespoten worden wat jij wil, mits je een rechter
buitenspiegel hebt, dus wil je er MegaMindy op airbrushen......niemand die je tegenhoud
Zelf heb ik ervaring met blauwe folie met 30% lichtdoorlatend, het oogt wel zwart, maar is toch blauwig wat toch
wel prettig kijkt, zelf vond ik het net iets te donker.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 12 mar 2015 09:57
stukje van cerberus:
beetjes aan de spiegel (hangen ook voor de voorruit?)
of zon plakhouder met pen (los voorwerp) en wat papiertjes
enz enz?
hoe ver gaat dit door...?
ok, ik ben het ermee eens dat de voor en zijruit tussen de a en b-stijl vrij moeten zijn.
wel interessant dit.
ik zit er zelf ook namelijk aan te denken om dit achter de b-stijl te laten doen.
alleen zat ik er aan te denken om het te laten spuiten.
plakken heb ik altijd een idee dat er bellen enzo onder komen....
dit betekend dus ook dat er geen tomtom aan de voor/zij ruit geplakt mag worden?In het Voertuigreglement (artikel 5.2.42) staat het helder omschreven: de voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren
enz enz?
ok, ik ben het ermee eens dat de voor en zijruit tussen de a en b-stijl vrij moeten zijn.
wel interessant dit.
ik zit er zelf ook namelijk aan te denken om dit achter de b-stijl te laten doen.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
Ja, er zijn al diversen bekeuringen uitgeschreven voor mensen die hun navigatie zo hadden opgehangen/geplaktjpgeerets schreef: dit betekend dus ook dat er geen tomtom aan de voor/zij ruit geplakt mag worden?
enz enz?
dat daardoor het zicht dermate werd belemmerd dat het gevaarlijk was voor de verkeersveiligheid.
Elk redelijk normaaldenkend persoon snapt best dat je je navigatie zo moet plaatsen zodat je er zelf het minste
last van hebt en geen dodehoeken gaat maken, dus links onderin de ruit kan zat, laag in het midden zal ook geen
enkele discussie met de politie opleveren
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Achter de B stijl mag je het zo zwart maken als je wilt. Mits je maar een rechterbuitenspiegel hebt.jpgeerets schreef: ik zit er zelf ook namelijk aan te denken om dit achter de b-stijl te laten doen.
Ik rij nu rond met 5% folie van Halfords, die laat dus maar 5% licht door.
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
beste heren,
de vooramen mogen ook gedaan worden,
zelf zit ik in het vak en monteer regelmatig de folie,
voor mag zolang het 50 procent doorlaat,
mvg paul
de vooramen mogen ook gedaan worden,
zelf zit ik in het vak en monteer regelmatig de folie,
voor mag zolang het 50 procent doorlaat,
mvg paul
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Dat klopt, alleen moet je de ruiten dan wel voor de behandeling opmeten en daar de folie op afstemmen.
En dat wordt nog wel eens vergeten!
Originele ruiten houden ook al een flinke hoeveelheid licht tegen, meer dan het op het eerste gezicht lijkt.
Wanneer je dan folie pakt die 50% doorlaat kan je zomaar op 70% verduistering zitten wat dan weer teveel is.
Antonio.
En dat wordt nog wel eens vergeten!
Originele ruiten houden ook al een flinke hoeveelheid licht tegen, meer dan het op het eerste gezicht lijkt.
Wanneer je dan folie pakt die 50% doorlaat kan je zomaar op 70% verduistering zitten wat dan weer teveel is.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
daar heb je gelijk in daarom is de folie welke ik heb 70 % lichtdoorlatend dan kom je altijd goed uit;)
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Ik zal er binnenkort ook eens voor rondbellen, zou het liefst bij mij thuis laten doen of in regio den bosch tilburg.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 12 feb 2014 00:43
Mijn Scenic is rondom geblindeerd met SunGard folie.
20% op de achterste ruiten, zodat de kleine uit de zon zit, die gordijntjes zijn leuk, maar eigenlijk niet ideaal..
Voor zit er 65% (of was het nou 70% ) op met een certificaat van Sungard (getest met de Tintman)
20% op de achterste ruiten, zodat de kleine uit de zon zit, die gordijntjes zijn leuk, maar eigenlijk niet ideaal..
Voor zit er 65% (of was het nou 70% ) op met een certificaat van Sungard (getest met de Tintman)
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Wat mij ook ooit is verteld zijn de schermen van Sonniboy, helemaal op maat voor de auto
http://www.sonniboy.nl/index.php/Renaul ... e.tpl.html
In de donkere wintermaanden kun je ze dan op zolder leggen .
http://www.sonniboy.nl/index.php/Renaul ... e.tpl.html
In de donkere wintermaanden kun je ze dan op zolder leggen .
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Klopt, maar die schijnen er niet voor een Grand Scenic te zijn...scenic schreef:
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-