Voorstellen en EGR vraag (Megane Scenic 2001, 1.9dti)

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Bart75
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2008 10:48

Voorstellen en EGR vraag (Megane Scenic 2001, 1.9dti)

Bericht door Bart75 »

Hallo! Mijn naam is Bart, woon in Apeldoorn en ben in het bezit van een Megane Scenic (2001), 1.9 dti (F9Q 744). Opzich een fijne auto, alleen heb ik de laatste maanden nogal wat problemen met het "inhouden" van de motor. Dit probleem doet zich met name voor in de 3e en 4e versnelling tussen de 1500 en 2000 toeren. Dit gebeurt vooral bij het nemen van een op/afrit (waarbij je in de derde versnelling tussen de 1500 en 2000 toeren zit). Dan gaan ook het rode STOP lichtje en het rode lampje met het motorblok branden (dit los ik op door gas in te houden of gas bij te geven, lampjes gaan dan uit). Op de snelweg voel je het inhouden ook, maar er gaan geen lichtjes branden. Ook viel het op dat we op een volle tank 150 a 200km minder konden rijden. Bij het uitlezen bleek dat er probleem was met de luchtmassa meter en de EGR. De luchtmassa meter is vervangen en de EGR schoongemaakt. Daarnaast is het inlaatspruitstuk schoongemaakt. Inmiddels kunnen we weer verder rijden op een volle tank (maar de 980 km haal ik niet meer, hooguit 850). Auto heeft ruim 300.000 gereden. Nou is mijn vraag: kan ik de EGR "zomaar" weghalen en afdichten? Als ik de EGR loskoppel, gaat er een geel waarschuwingslampje branden. Weet er iemand een betere oplossing?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 943
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Bericht door de mon »

De egr werkt meestal bij deellast.Bij slechte klep verbruikt de auto meer.Egr vervangen.Bij sommige auto 's kunt ge de klep niet vergrendelen,de ecu geeft dan een storingsmelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bart75
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2008 10:48

Bericht door Bart75 »

Hallo de mon,

Wat bedoel je met "deellast"?

Ik heb gelezen dat je (indien de software een fout geeft bij het loskoppelen van de EGR) de EGR kan loshalen, opening afdicht met een plaatje en de EGR er als het ware naast hangt (aangekoppeld, zodat de software de EGR nog steeds ziet). Heb je daar ervaring mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 943
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Bericht door de mon »

Bij nieuwere types met een luchtmassaopnemer en mapsensor komt de ecu dit ezelsbruggetje te weten.Rood lampje,Slaat het contact af of is het rood lampje dat altijd pinkt.Ik heb al eens een andere motor geplaatst tov wiring breakage aan stopsolonoide.Controleer dat maar even door de gaine weg te schuiven ter hoogte van de houdertjes.(3 zwarte draadjes met een gekleurd ringetje)Uitlezen eerst of erna,wat het minste kost Wat er nog is;komen er geen fijne luchtbelletjes tevoorschijn aan retour pomp met op gegeven moment een eruptie van bellen waardoor de motor inhoudt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht