Turbo ervaringen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 06 feb 2006
- Laatste bezoek: 24 nov 2010 00:20
Turbo ervaringen
Omdat er opeens twee turbo's te koop worden aangeboden (of is de turbo van Raymond al verkocht?) ben ik benieuwd wat nou precies de voor en nadelen zijn. Er wordt nogal huiverig gereageerd op turbo's. Komt dat door ervaringen met turbo's in het algemeen of juist door de exemplaren die te koop worden aangeboden, zoals de blauwe Fuego in Heteren.
Groet, Meerten
Groet, Meerten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3032
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 09 apr 2025 21:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Een Turbo is een prachtige uitvinding. Veelal gebruikt om meer vermogen te verkrijgen, maar (theoretisch) ook om brandstof mee te besparen. Maar je moet er mee weten om te gaan. Een turbo draait zeer hoge toerentallen (in sommige uitvoeringen > 100.000 omw./min) en is zeer fijn gelagerd. Je begrijpt dus dat smering van de turbo van uitermate groot belang is.
Voor de levensduur van een turbo is het daarom belangrijk dat de turbo pas echt gebruikt wordt als de motorolie de lagers van de turbo bereikt hebben. En dat kan wel eens een tijdje duren. Rustig warm rijden dus.
Een tweede punt is dat een turbo erg heet kan worden. Als je na een lange snelle rit thuiskomt, de turbo staat roodgloeiend en je zet de motor af, dan stopt de motoroliestroom. De in de turbo(lagers) aanwezige olie kan dan verbranden, aankoeken en bij een volgende rit een goede smering gaan verhinderen. Dit gebeurt natuurlijk niet in een keer maar gaat geleidelijk. Na zo'n snelle rit is het dus van belang de motor onbelast nog even te laten draaien, zodat de turbo af kan koelen en de oliestroom nog even op gang blijft.
Als je je aan de regels houdt, is de levensduur echt geen probleem. Ik ken diverse R5 GT Turbo en R11 Turbo rijders die meer dan 300.000 km met hetzelfde motorblok met dezelfde turbo gereden hebben. Ook de R21 haalt met gemak, mits goed behandeld, zeer hoge kilometerstanden.
(zelf heb ik overigens (nog) geen turbo ervaringen
)
Voor de levensduur van een turbo is het daarom belangrijk dat de turbo pas echt gebruikt wordt als de motorolie de lagers van de turbo bereikt hebben. En dat kan wel eens een tijdje duren. Rustig warm rijden dus.
Een tweede punt is dat een turbo erg heet kan worden. Als je na een lange snelle rit thuiskomt, de turbo staat roodgloeiend en je zet de motor af, dan stopt de motoroliestroom. De in de turbo(lagers) aanwezige olie kan dan verbranden, aankoeken en bij een volgende rit een goede smering gaan verhinderen. Dit gebeurt natuurlijk niet in een keer maar gaat geleidelijk. Na zo'n snelle rit is het dus van belang de motor onbelast nog even te laten draaien, zodat de turbo af kan koelen en de oliestroom nog even op gang blijft.
Als je je aan de regels houdt, is de levensduur echt geen probleem. Ik ken diverse R5 GT Turbo en R11 Turbo rijders die meer dan 300.000 km met hetzelfde motorblok met dezelfde turbo gereden hebben. Ook de R21 haalt met gemak, mits goed behandeld, zeer hoge kilometerstanden.
(zelf heb ik overigens (nog) geen turbo ervaringen


Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 06 feb 2006
- Laatste bezoek: 24 nov 2010 00:20
Mooi zo'n turbo
Bedankt voor jouw uitvoerig antwoord, Dave. Ik denk dat ik met mijn manier van rijden de ideale turborijder ben. Nu heb ik nog geen Fuego meegemaakt die als hij stationair draait (bijvoorbeeld in de file) niet heel snel warm wordt. Hoe is dat met de turbo. Of is het gewoon een kwestie van goede koeling.
Groet, Meerten
Groet, Meerten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 19 mar 2009
- Laatste bezoek: 18 mei 2011 19:30
- Actief als: particulier
@renault15.17
Moet je toch eens gaan kijken voor een leuke subaru Wrx, je weet niet wat je voelt met de turbo
Moet je toch eens gaan kijken voor een leuke subaru Wrx, je weet niet wat je voelt met de turbo

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3032
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 09 apr 2025 21:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
@Meerten: In de file of bij stationair draaien hoeft de turbo niet te werken en de oliestroom blijft op gang. Dus zelfs als de motor (koelsysteem) behoorlijk warm wordt, is dat niet noodzakelijk nadelig voor de turbo.
@meganieker: nee bedankt. Liever oud Frans dan nieuw Japans

@meganieker: nee bedankt. Liever oud Frans dan nieuw Japans


Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 jun 2006
- Laatste bezoek: 03 apr 2020 10:07
- Actief als: particulier
- Locatie: 't Noorden
Bij een 2e hands Turbo kan je, denk ik, onmogelijk de staat van de Turbo vanuit de buitenkant bekijken.
Wat kost een nieuwe Turbo incl. montage?
Wat kost een nieuwe Turbo incl. montage?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 19 mar 2009
- Laatste bezoek: 18 mei 2011 19:30
- Actief als: particulier
een leuke TD04 goed voor 350 pk kost ca. 450.00
een leuke TD05 goed voor 400 + kost ca. 750 +
Maar geen idee of deze passend te maken zijn
een leuke TD05 goed voor 400 + kost ca. 750 +
Maar geen idee of deze passend te maken zijn

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
@MP
Ik schat zo tussen de 600 en 700 euro. Er zit een Garret T3 turbo op een Fuego Turbo.
Ik schat zo tussen de 600 en 700 euro. Er zit een Garret T3 turbo op een Fuego Turbo.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 jun 2006
- Laatste bezoek: 03 apr 2020 10:07
- Actief als: particulier
- Locatie: 't Noorden
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Dat weet ik niet zeker. De montage zelf stel niet zo heel veel voor.
Ik neem even aan dat het om een vervanging van de turbo zelf gaat en dat de rest (o.a olieleiding, intercooler enz.) in goede staat aanwezig is. Ooit heb ik bij turbohoet een offerte voor een revisie gevraagd. Daar heb ik die 600 a 700 euro op gebaseerd.
Ik neem even aan dat het om een vervanging van de turbo zelf gaat en dat de rest (o.a olieleiding, intercooler enz.) in goede staat aanwezig is. Ooit heb ik bij turbohoet een offerte voor een revisie gevraagd. Daar heb ik die 600 a 700 euro op gebaseerd.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 360 Weergaves
-
Laatste bericht door Sandebro
-
- 3 Reacties
- 279 Weergaves
-
Laatste bericht door jorismb
-
- 3 Reacties
- 498 Weergaves
-
Laatste bericht door Admin
-
- 2 Reacties
- 387 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 0 Reacties
- 127 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 3 Reacties
- 273 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 5 Reacties
- 344 Weergaves
-
Laatste bericht door Winniemgb