Tip defecte ventilatie Espace type 2
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 mei 2013 17:34
Tip defecte ventilatie Espace type 2
Hoi!
Bij veel Espaces type 2 werken na verloop van tijd enkele of meerdere standen van de ventilatie niet meer - vaak alleen nog de hoogste stand. Dit is ontzettend irritant.
De oorzaak zit niet in de knop of de elektronica, maar in onderbemeten stekkerverbindinkjes. Deze worden door slecht contact en te klein formaat te warm en smelten. Ik heb ze ooit eens schoongemaakt en hersteld, maar dit loste het probleem niet op. Daarop heb ik ze verwijderd en vervangen door gewone witte kroonsteentjes. Sindsdien geen problemen meer.
De stekkertjes vind je in het motorcompartiment. Boven de motor hangt een kartonachtige zwarte ventilatiebak. Deze zit gedeeltelijk vast onder de randafdichting van de motor, maar die kun je eenvoudig optillen/wegschuiven. Als je dan aan de linker en rechterzijkant het zwarte papier wegtrekt komen de stekkerverbindinkjes vrij (deze zijn zwart en verbinden 2 a 3 draden met elkaar). Het kan zijn dat je even een paar schroeven moet verwijderen om het karton goed weg te kunnen trekken.
Stekkertjes (waarschijnlijk enigszins vervormd ) wegknippen en vervangen door kroonsteentjes, daarna alles weer netjes terugschroeven/schuiven en klaar ben je. Kost niks, eenvoudige klus.
Succes!
Koert
Bij veel Espaces type 2 werken na verloop van tijd enkele of meerdere standen van de ventilatie niet meer - vaak alleen nog de hoogste stand. Dit is ontzettend irritant.
De oorzaak zit niet in de knop of de elektronica, maar in onderbemeten stekkerverbindinkjes. Deze worden door slecht contact en te klein formaat te warm en smelten. Ik heb ze ooit eens schoongemaakt en hersteld, maar dit loste het probleem niet op. Daarop heb ik ze verwijderd en vervangen door gewone witte kroonsteentjes. Sindsdien geen problemen meer.
De stekkertjes vind je in het motorcompartiment. Boven de motor hangt een kartonachtige zwarte ventilatiebak. Deze zit gedeeltelijk vast onder de randafdichting van de motor, maar die kun je eenvoudig optillen/wegschuiven. Als je dan aan de linker en rechterzijkant het zwarte papier wegtrekt komen de stekkerverbindinkjes vrij (deze zijn zwart en verbinden 2 a 3 draden met elkaar). Het kan zijn dat je even een paar schroeven moet verwijderen om het karton goed weg te kunnen trekken.
Stekkertjes (waarschijnlijk enigszins vervormd ) wegknippen en vervangen door kroonsteentjes, daarna alles weer netjes terugschroeven/schuiven en klaar ben je. Kost niks, eenvoudige klus.
Succes!
Koert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
Uiteraard is een nog betere oplossing om de draden aan elkaar te solderen en goed te isoleren met tape maar beter nog met krimpkous.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Antonio.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 mei 2013 17:34
Tja, een nog betere oplossing is de hele kabel te verwijderen en te vervangen door 1 betere. Ik probeerde het maar even praktisch te houden. Het gewriemel met een kroonsteentje en een schroevendraaiertje is al geen sinecure tussen die isolatieverpakking, laat staan met een hete soldeerbout, een tindraadje en een krimpkousje...
Maar akkoord, je hebt gelijk.
Maar akkoord, je hebt gelijk.
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
kachel
Kijk dat is info waar je wat aan heb het scheelde mij een compl. demontage van het daschbord
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
- Actief als: particulier
Bij mij werkte ook alleen nog de hoogste stand van de ventilatie, het probleem zat helaas niet in de verbinding, maar in de (thermische?)zekering IN de ventilatorkast waardoor ik deze compleet heb moeten uitbouwen.
gelukkig zijn daar aanwijzingen genoeg voor te vinden maar je bent er wel even mee bezig.
Mocht iemand dit probleem ook hebben, vergeet dan niet dat dit veroorzaakt wordt door het te zwaar draaien van de motor!
Dus ook even alle vuil weghalen en de lagertjes e.d. smeren kan helemaal geen kwaad
gelukkig zijn daar aanwijzingen genoeg voor te vinden maar je bent er wel even mee bezig.
Mocht iemand dit probleem ook hebben, vergeet dan niet dat dit veroorzaakt wordt door het te zwaar draaien van de motor!
Dus ook even alle vuil weghalen en de lagertjes e.d. smeren kan helemaal geen kwaad
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community