Woofers en tweeters

Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Woofers en tweeters

Bericht door fgrooten »

Mijn prachtige 3.5V6 Initiale beschikt over het Auditorium Cabasse geluidssysteem..... maar wat een prutgeluid komt er uit die speakertjes.

Dus, eruit met die zooi en vervangen door een fatsoenlijk setje speakers (voor en achter) en daarna de uitbreiding naar een actieve subwoofer.

Het volgende is mijn vraag: het liefst zou ik een compo-set (dus net als origineel een mid/laag in de deur en een tweeter in het dashboard) willen, eventueel met eigen filter, maar hoe en waar zit nu de huidige filtering?
Wordt dit geregeld door de versterker in de wielkast linksachterin en wordt dus elke speaker afzonderlijk aangestuurd of loopt er een fullrange signaal naar elke hoek van de auto en wordt de filtering daar pas toegepast? Of, nog erger, wordt er helemaal geen filtering toe gepast? (slechts een elcootje op de tweeter)

Vanzelfsprekend kan ik de zoektocht in mn Espace zelf gaan starten maar ik kan me niet voorstellen dat er niemand is dit dit als eens gedaan heeft, dus alle kennis is meer dan welkom!


Een fijn mede-forum-lid wees mij al op het feit dat de deurpanelen ongetwijfeld gaan meetrillen en dat denk ik op de gaan lossen door van flink dik mdf een ring te maken en deze tussen de deur en de speaker te gaan plaatsen teneinde de ophanging wat steviger te maken. Eventueel kan de binnenkant van het deurpaneel nog opgevuld gaan worden met schuursponsjes.
(lachen joh, paar jaar geleden heftig op zoek geweest naar professioneel opvulmateriaal en uiteindelijk, door een tip, 40 schuursponsjes bij de 1-euro-shopper gekocht. Met dubbelzijdig tape de hele binnenkant van de deur beplakt en het resultaat was verbluffend!)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Dat zou ik wel eens willen zien, met die schuursponsjes :lol: .

Volgens mij zit er geen los filter, wordt het in de portieren gewoon doorgelusd.
In ieder geval loopt er vanaf de versteker per speaker/tweeter slechts 1 set + en - draden.

ik kan je wel de Pioneer TS-Q131C composet aanraden, die is speciaal voor Renault ontwikkelt en sluit je zo aan op de bestaande Renault speaker connectors.

Als actieve subwoofer heb ik nu zelf de nieuwe Pioneer TS-WX210A. Neemt erg weining ruimte in en geeft een prachtig geluid.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Ok, zoals ik al vermoedde wordt er dus passief op de tweeter gefilterd.
Enig idee waar de splitsing plaats vindt? Ergens onder het dashboard?

Euzh.... Pioneers? Naaaah, been there done that. Zat minimaal aan een set JBL's te denken en twijfel nog over Focal's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Ieder z'n keus natuurlijk, ik hou het mooi bij Pioneer.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RenaultMoose
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 apr 2009 22:16

Bericht door RenaultMoose »

En ik vind de geluidskwaliteit van het Caminat systeem al zo mooi. Zal wel aan mijn oren liggen.

Heeft iemand overigens een speakerset ingebouwd bij de achterste zitrij (kinderen op de 2e zitrij vinden de muziek te hard, op de 3e zitrij vinden ze de muziek te zacht).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2670
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Bericht door Pleiades »

Ik zou het liefst gewoon een Bose systeem in mn Espace willen maarja :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

RenaultMoose schreef:En ik vind de geluidskwaliteit van het Caminat systeem al zo mooi. Zal wel aan mijn oren liggen.
Nee hoor, je bent niet de enige :D

In de Laguna heb ik ook mooi de Cabasse speakers van het Carminat systeem laten zitten.
Voor de midden en hoge tonen zijn die prima. Speakers zijn ook even zwaar als de Pioneers die ik in de Megane had. Ik heb alleen een actieve sub van Pioneer toegevoegd, die vult mooi de lage tonen aan :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Willem69
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 dec 2009 05:56

Bericht door Willem69 »

Klopt, filtering vindt plaats op de tweeter. Op zich handig want je kunt het scheidingsfilter dus makkelijk vervangen :)

ben zelf ook voor die pioneers gegaan omdat ik geen zin had in "sloop en breekwerk" en dit was dus een kwestie van stekkertjes. Het scheidingsfilter van pioneer bestaat overigens net als het originele uit een condensator (voor een tweeweg systeem m.i. voldoende).

Ben tevreden over de pioneer speakers, weet ook wel dat er vast beter en mooier te krijgen is. maar persoonlijk is voor in de auto (met al zijn bijgeluiden) voldoende. Spendeer ik liever mijn geld aan goede speakers in de huiskamer ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maxim102
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2009 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Breda

Bericht door maxim102 »

Northwestern schreef:Ik zou het liefst gewoon een Bose systeem in mn Espace willen maarja :lol:
Dat gevoel ken ik, ik mis het wel van m'n vorige auto, wat zat daar een mooi geluid in zeg! :shock:

Afbeelding

Afbeelding

En die heerlijke V6 roffel he.. Maar goed, nu zeker ook niet te klagen hoor! 8)

Vandaag de kabel van Ricardo binnen gekregen om het DVD-systeem op het Cabasse-systeem aan te sluiten dus dat wordt een Home Cinema ervaring in de auto! :lol:
Renault Espace 2.0[b]T[/b] Aut. Privilege (bj 2006) Phase II

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Ziet er goed uit.

In ieder geval rij je nu wel in het goede merk auto :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Dan was mijn vermoeden qua filtering dus juist, het elcootje. Ik mis namelijk een stuk frequentiebereik tussen de tweeters en de woofers, en met een semi-actief filter heb je daar geen last van. En de tweeters maken mij een veelste "snerpend" geluid.

Cabasse komt niet in de buurt van een fatsoenlijk JBL of Bose systeem (had ik ook in mn vorige auto's (Peugeot & Opel)) dus ik ga, als de temperatuur het toelaat, fijn aan de knutsel. Ben gisteren al begonnen met het bekende aux-kabeltje voor mn iPhone, gekoppeld via een Kensington LiquidAux Bluetooth. Dat gaan makkelijk zeg, iPhone in je zak houden, mep op de afstandbediening en daar is de muziek. En ook deze geluidsbron is 10x beter en zuiverder dan de ingebouwde wisselaar. Ik hoor zowaar ergens een beetje bass voorbij komen, hahahaha.

Iemand al een idee waar de speakerdraad naar de tweeters gesplits wordt? Die plek zoek ik namelijk ivm het filter.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Volgens mij vlak bij de woofers, dus in het portier zelf

Wel apart trouwens dat jij een Bluetooth audio bron zuiverder vind klinken dan een CD speler, zelfs 10x beter en zuiverder :?
Als je de geluidskwaliteit aan de hoevelheid bas afmeet dan kan je volstaan door er een grote sub in te meppen en klaar ben je :shock:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Het is met name de iPhone die een veel beter geluid geeft dan een cd, veel voller en veel meer dynamiek. Het geluid uit de wisselaar (over de radio heb ik het niet eens natuurlijk) is mat en afgevlakt. Heb de iPhone eerst met een standaard jackplug aangesloten gehad en hoor geen verschil met over bleutooth. Die Kensington ondersteund tot 320kbps en daar heb ik ook al mijn muziek in gedigitaliseerd.

Een sub komt er zeker nog in, maar zal puur complementair zijn, meer als LFE. Als eerste wil ik de "gewone" speakers naar mn zin hebben. Nu is het zo dat vanaf standje volume 16 alles begint te oversturen en te rammelen. Dat rammelen is puur mechanisch, dat is een kwestie van creatief knutselen met schuursponsjes, mdf ringen en eventueel bitumen. Mijn gevoel is dat de RMS van de standaard speakers te weinig is. And let's face it, de magneetjes die op de standaard speakers zitten gebruik ik ook op mn koelkast om het schoolwerk van mn kinderen mee op te hangen.

De splitsing naar de tweeters ín het portier? Daar verwacht ik het niet aangezien er dan eerst een draad naar de deur gaat en vervolgens weer retour naar de tweeter. Kan het niet zo zijn dat de splitsing ergens onder het dashboard plaats vindt?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Misschien moet je zelf eens op onderzoek gaan in je auto :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Graag! Mn vingers jeuken om aan de slag te gaan, maaruh.... Weet je wel hoe gruwelijk KOUD het is buiten, hahaha.

8)
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2670
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Bericht door Pleiades »

maxim102 schreef:
Northwestern schreef:Ik zou het liefst gewoon een Bose systeem in mn Espace willen maarja :lol:
Dat gevoel ken ik, ik mis het wel van m'n vorige auto, wat zat daar een mooi geluid in zeg! :shock:

Afbeelding

Afbeelding

En die heerlijke V6 roffel he.. Maar goed, nu zeker ook niet te klagen hoor! 8)

Vandaag de kabel van Ricardo binnen gekregen om het DVD-systeem op het Cabasse-systeem aan te sluiten dus dat wordt een Home Cinema ervaring in de auto! :lol:
Ik heb wel Bose in mn Renault Laguna Coupé. En de heerlijke V6 roffel :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Of ik weet hoe koud het buiten is? Ja dat weet ik, nou en?
Mijn vingers jeuken ook, maar dan wel van het aan de slag zijn in deze kou.

Had ik maar doorgeleerd........
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ericon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 766
Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door ericon »

In al mijn auto's zelfs in mijn bedrijfsauto schroef ik meteen JBL, prijs qualiteit nog steeds het best naar mijn mening.
De voorkeur gaat altijd uit naar een composet die achter de bestaande roosters valt.
Het feit dat er wel of geen filtering plaatsvind is niet van toepassing bij mij, daar ik meteen andere kabels trek naar de unit (geen versterker dus).
De headunit heb ik meestal van Alpine vroeger wel eens van Rockfort of Sansui (deze 2 zijn de laatste jaren ook niet meer wat het geweest is), alles van het merk Pioneer e.o Kenwood is voor mij een NOGO.
Heb het meerdere malen geprobeerd echter komt in het geheel niet in de buurt van JBL.

Vroeger trouwens ook nog een 6x9 set van macrom gehad wat me toen ook niet tegenviel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

fgrooten ; Een sub komt er zeker nog in
Een sub......En waar ga je die plaatsen dan :?: een beetje redelijke sub, heeft ook een klankkast nodig met het juiste aantal liters/volume want anders werkt die niet.

En waar ga je die "kist" plaatsen dan ?? op de plek van een stoel achterste-zit rij ??
Lijkt mij niet handig want zo geef je je ruimte achterin weg en je bent een zitplaats kwijt :cry:

Dus ben ik wel benieuwd waar je hem gaat plaatsen dan 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2670
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Bericht door Pleiades »

In een grand espace is er wel wat ruimte voor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

Hier zijn misschien wat handige tips voor het inbouwen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Hahahaha! Mijn vriendin zat toevallig over mijn schouder mee te kijken toen deze foto's in beeld kwamen: "Je doet normaal hè! Dat komt niet in onze auto!"

Indien mijn auto's niet uitgevoerd waren met een af-fabriek geluidsinstallatie heb ik ook altijd zelf de speakers vervangen, eventueel met versterker en heb ook vaak JBL gebruikt. Ze zijn gunstig geprijst en gaven een veel beter geluid dan de standaard kartonnetjes. Nogmaals, zit nu ook te twijfelen richting Focal's, goede verhalen over gehoord.

Qua sub: in mijn jeugdige jaren heb ik inderdaad behoorlijke baskasten in de kofferbak gehad, dat ga ik nu enigszins beperken. Van een vriendje heb ik onderstaande focal-woofer kunnen overnemen. Ondanks de geringe afmetingen komt en een heel mooi strak en vooral laag geluid uit. Het hoeft voor mij niet meer kneiterhard te gaan, als het maar mooi is. En vanzelfsprekend wil ik op zijn tijd nog wel even het volume richting maximaal gooien....... :wink: Dit frikandelletje is mooi weg te werken, scheelt weer een zak met strandschepjes extra in de zomervakantie. Je moet wat, met 4 kinderen.....

Afbeelding
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

Hier heb ik ook een plaatje van een actieve sub om makkelijk weg te werken

Staat ook hier op de site bij het Laguna forum


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Da's dus die van mij :wink: .
Klinkt als een trein, maar van Pioneer moest hij niets weten :wink: :)
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

Geven die dingen nu echt een mooi basgeluid ??? of is het maar een beetje bij benadering ??? En hoe klinkt het als je het volume een beetje hoger zet ???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Pioneerspeakers zijn op zich prima hoor, don't get me wrong, alleen halen ze het net niet bij JBL's.

Vwb zo'n sub van Pioneer kan ik, uit eigen vroegere ervaring, bevestigen dat ze behoorlijk goed klinken. Ook bij een hoger volume.
Uiteraard klinkt een losse amp met een flinke basskast icm een 12" woofer (of 2, hihi) voller, maar volgens mij hebben we die leeftijd nou wel gehad. En je hebt geen hulpveren nodig.... Die subs van Pioneer blijven strak en hard gaan tot aan de pijngrens toe, en vanzelfsprekend die van Focal ook.


Heb ik weer.... begint eindelijk het zonnetje te schijnen (mooi knutselweer) kan mn Espace niet op de (behoorlijk schuine) oprit vanwege heftige ijzel. Krijg de fiat van mn vriendin, die nu op de oprit staat, niet op straat. Grrrr....! (Volgende huis met dubbele oprit en een verwarmde garage)
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Zeker als je het volume wat omhoog gooit dan hoor en voel je echt een flinke dreun, al heb ik tijdens het rijden het geluid nooit hard staan. Ben nu eenmaal met autorijden bezig en niet met muziek draaien :wink: .
Daarvoor heb ik thuis een zwaar JBL systeem 8)

Hij is dus ter ondersteuning van de overige speakers, alles moet wel in verhouding blijven. Een goede sub die hoor je niet echt apart spelen, dan is het in principe te veel. Het complete geluid moet vol klinken.

Soms hoor je van die figuren langskomen waarbij de hoedenplank bijna uit elkaar trilt. Dan kan de muziek niet goed klinken, om maar niet te spreken wat het met je gehoor doet en je oplettenheid in het verkeer.

Ik heb gisteren de hele oprit met strooizout behandeld.
Daar kan geen sneeuwvlok of ijzel tegenop zeker niet met m'n nieuwe winterbandjes :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ericon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 766
Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door ericon »

Niets meer aan toe te voegen Reinier :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

En ik ook niet, sloat de spieker op zun harses!

Muziek moet zeker niet overheerst worden door gedreun, en een nummerplaat moet je niet elke week hoeven vast te schroeven.

Heb net uitgevonden dat mn sub prachtig in de rechter achterste wielkast gemonteerd kan worden. Moet de sleepkabel maar een ander plekje zoeken, had 'ie maar geen sleepkabel moeten worden....

Heb op dit en andere fora gevonden dat de standaard amp ook een aux-out heeft, staat dat gelijk aan een line?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Er is geen enkel af fabriek Renault systeem met een pre-out (line-out) uitgang helaas, bij mijn weten ook nog niet in bijv. de nieuwe Laguna III :cry:

Je zal dus met high-level (speaker-level) ingang moeten werken. De meeste actieve subs kunnen daarmee wel overweg gelukkig :D

Mijn sleepkabel heeft een mooi plekkie onder de kofferbakvloer naast het reservewiel
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Nope, bedoel echt een Aux-out. De Aux-in heb ik al geknutseld, kwestie van een oud cd-romstekkertje verzieken en aansluiten.

Check this out: http://www.espacefreunde.de/forum/index ... #msg_50674

Hierin heeft volgens mij een duitser het voor elkaar om een sub op een directe line aan te sluiten.

Met name dit vond ik erg interessant:

Pin 21 plus 12 Volt remote
Pin 22 minus rechts Line Out
Pin 23 plus rechts Line Out
Pin 24 minus links Line Out
Pin 25 plus links Line Out
Pin 26 ist frei
Pin 27 minus rechts Aux In
Pin 28 plus rechts Aux In
Pin 29 minus links Aux In
Pin 30 plus links Aux In
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Wat moet je trouwens met een sleepkabel??

Of is dat om niet Renault rijders te kunnen matsen?
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Hahaha, geinig! Eigenlijk heb je gelijk, dat ding gebruik je maar één keer in de 43 jaar.
En toevallig de afgelopen 2 weken meerdere keren per dag. Het sneeuw in Rotterdam zorgde voor zoveel overlast in de straat dat de ene na de andere auto vast kwam te zitten. Moet zeggen dat het wel heel geinig is om met een Grand Espace de Toureq van de buurman van z'n oprit te moeten slepen. Had de enige auto in de straat met genoeg vermogen om die 2 ton omhoog te krijgen (erg schuine oprit).


Overigens, voor de die-hard: hierbij het schema van de carbasse-versterker:
http://www.audiosound.info/katlisty/TDA7560.pdf

En een uitgebreide uitleg betreffende de Aux-aansluitingen:
http://www.sportrenault.net/forum/index ... opic=588.0
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 13
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Welke Cabasse versie heb jij nou precies?

Ik heb die met DVD navi en Bluetooth carkit (Carminat CNC).
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Euzh, weet niet precies welk versie/type ik heb. Het is de voorlaatste versie geloof ik. In de PhaseII zit DVD en 3d-navigatie, ik heb de versie daar voor. Geen 3d en gewoon cd's. Werkt overigens perfect hoor.... Maar ben wel een beetje jaloers op het 3d-gedeelte. Bij de aanschaf van de Espace kon ik kiezen uit een PhaseII, zonder leer en met de 2.0T, en de PhaseI, met 6 leren stoelen en de fantastische 3.5V6.

Carkit heb ik niet nodig want na jarenlang in de buitendienst gezeten te hebben, waarbij de telefoon ongeveer vastgegroeid zat aan mijn oor tijdens het rijden, heb ik besloten niet meer te bellen in de auto. Lekker rustig!
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in