quickshift startprobleem
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 sep 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
quickshift startprobleem
Hallo,
wij hebben een twingo quickshift met D7F motor gekocht (60pk, bouwjaar 2002) Hij heeft slechts 43000 km.
Als de motor koud heeft, dan begint de startmotor pas te draaien als je het contact een 10-tal seconden op de startstand gedraaid vasthoudt. Als de motor warmheeft (zelfs na 2 uur) stilstaan, hebben we dit probleem totaal niet.
Vroeger hadden we Clio quickshift (75pk) en daar was dit niet zo. Ik vermoed toch dat dit niet normaal is.
Ik heb de batterij uitgemeten, die geeft 12,2V in koude toestand, contact aan, dan gaat het naar 11,7V en met draaiende motor heb ik 14,4V
Een verschil met de Clio is dat, als je de deur opendoet, er bij de Clio onmiddellijk een zoemend geluid vanonder de motorkap kwam (ik heb al gehoord dat er druk opgebouwd wordt om de koppeling te ontkoppelen, maar hoe dit juist heet, weet ik niet). Bij onze Twingo komt dit zoemend geluid niet als we de deur opendoen. We horen dan enkel een geklik (relais?). Het zoemend geluid begint pas als we de sleutel omdraaien om te starten. Dit zou het tijdsverschil kunnen verklaren. Als er bij de Clio al druk opgebouwd wordt zodra je de deur opendoet, dan kan je direct starten. Als het bij de Twingo pas gebeurt als je het contact omdraait, dan heb je natuurlijk een vertraging in het starten. Hoe dan ook, ik denk dat het een elektrisch probleem is.
Heeft iemand hier al ervaring mee, of heeft iemand al hetzelfde geconstateerd?
Weet iemand wat dat zoemend geluid juist is?
Ik dank u bij voorbaat.
wij hebben een twingo quickshift met D7F motor gekocht (60pk, bouwjaar 2002) Hij heeft slechts 43000 km.
Als de motor koud heeft, dan begint de startmotor pas te draaien als je het contact een 10-tal seconden op de startstand gedraaid vasthoudt. Als de motor warmheeft (zelfs na 2 uur) stilstaan, hebben we dit probleem totaal niet.
Vroeger hadden we Clio quickshift (75pk) en daar was dit niet zo. Ik vermoed toch dat dit niet normaal is.
Ik heb de batterij uitgemeten, die geeft 12,2V in koude toestand, contact aan, dan gaat het naar 11,7V en met draaiende motor heb ik 14,4V
Een verschil met de Clio is dat, als je de deur opendoet, er bij de Clio onmiddellijk een zoemend geluid vanonder de motorkap kwam (ik heb al gehoord dat er druk opgebouwd wordt om de koppeling te ontkoppelen, maar hoe dit juist heet, weet ik niet). Bij onze Twingo komt dit zoemend geluid niet als we de deur opendoen. We horen dan enkel een geklik (relais?). Het zoemend geluid begint pas als we de sleutel omdraaien om te starten. Dit zou het tijdsverschil kunnen verklaren. Als er bij de Clio al druk opgebouwd wordt zodra je de deur opendoet, dan kan je direct starten. Als het bij de Twingo pas gebeurt als je het contact omdraait, dan heb je natuurlijk een vertraging in het starten. Hoe dan ook, ik denk dat het een elektrisch probleem is.
Heeft iemand hier al ervaring mee, of heeft iemand al hetzelfde geconstateerd?
Weet iemand wat dat zoemend geluid juist is?
Ik dank u bij voorbaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 sep 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
quickshift startprobleem
Niemand een idee? Ook niet wat het gezoem betreft bij het openen van de deur? Is dit de benzinepomp, pomp die de koppeling bedient? Alle ideeën zijn welkom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 dec 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hallo goemaereb,
Ik heb een Twingo 1.2 Quickshift van 2001 met exact hetzelfde probleem (al meer dan een jaar last van !).
Ik heb helaas geen oplossing voor je maar wil je laten weten dat men er bij de Renault garage ook niet uitkomen.
Ik hoor ook een pompje lopen op het moment dat ik de contactsleutel omdraai en het lijkt dat als deze op druk komt dat ik dan pas kan starten. (je hoort dan vlak voordat de startmotor gaat draaien een klik van een relais)
Volgens de garage kan dit eigenlijk niet de oorzaak zijn, want deze computers zouden niet zo "intelligent" zijn en alleen het hoognodige controlen zoals de stand van de bak.
Uitlezen van de computer heeft niets opgeleverd.
Nu verdenk ik mijn garage ervan dat ze daar niet al te veel verstand van de elektra van de Twingo hebben, door een akkefietje met mijn licht verklikker, die niet in deze auto zou zitten, maar die dus gewoon op de print van de kilometerteller zit gesoldeerd.
Affijn, mocht er dus een iemand slimmer zijn dan mijn dealer, sluit ik mij aan bij de vraag van goemaereb
TDave
Ik heb een Twingo 1.2 Quickshift van 2001 met exact hetzelfde probleem (al meer dan een jaar last van !).
Ik heb helaas geen oplossing voor je maar wil je laten weten dat men er bij de Renault garage ook niet uitkomen.
Ik hoor ook een pompje lopen op het moment dat ik de contactsleutel omdraai en het lijkt dat als deze op druk komt dat ik dan pas kan starten. (je hoort dan vlak voordat de startmotor gaat draaien een klik van een relais)
Volgens de garage kan dit eigenlijk niet de oorzaak zijn, want deze computers zouden niet zo "intelligent" zijn en alleen het hoognodige controlen zoals de stand van de bak.
Uitlezen van de computer heeft niets opgeleverd.
Nu verdenk ik mijn garage ervan dat ze daar niet al te veel verstand van de elektra van de Twingo hebben, door een akkefietje met mijn licht verklikker, die niet in deze auto zou zitten, maar die dus gewoon op de print van de kilometerteller zit gesoldeerd.
Affijn, mocht er dus een iemand slimmer zijn dan mijn dealer, sluit ik mij aan bij de vraag van goemaereb
TDave
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 sep 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
quickshift startprobleem
Hallo,
bij ons bestaat het probleem nog steeds, maar het wordt niet erger, en da's voor ons al een geruststelling.
Wat ik eruit besloten heb is dat er eerst druk genoeg moet zijn op het hydraulisch circuit. Onder de motorkap zit een bolvormig element (zwart) dat de drukverschillen moet opvangen. Daar zit een membraan in, dat door de jaren geen minder sterk wordt. Daardoor zou er drukverlies op het circuit komen als de motor een hele tijd uit staat. Je kan dat ook zien door het niveau van het hydraulisch circuit te controleren. Bij lange stilstand staat dat niveau onderaan het reservoir, en als er druk genoeg op het systeem zit, staat het tot bovenaan. Misschien helpt het als je dat bolvormig element vervangt, maar ik heb er het verstand niet van om het zelf te doen, en wil er niet het geld aan uitgeven als de Renault garage het zelf niet zeker weet.
De tweedehandsverkoper heeft het "opgelost" door een tijdsrelais te steken, geactiveerd door het knipperlicht en dit enkel bij uit-staande motor. Dat relais doet het pompje al draaien gedurende 5 seconden. Dus zodra je de portieren opent met de afstandsbediening, wordt er al druk opgebouwd gedurende 5 seconden. Als je daarna in de auto stapt, is het een gewoonte van eerst het contact aan te zetten, dan de gordel aan, en daarna kan je de motor starten. AL bij al valt dat nog mee.
Groeten,
Bart.
bij ons bestaat het probleem nog steeds, maar het wordt niet erger, en da's voor ons al een geruststelling.
Wat ik eruit besloten heb is dat er eerst druk genoeg moet zijn op het hydraulisch circuit. Onder de motorkap zit een bolvormig element (zwart) dat de drukverschillen moet opvangen. Daar zit een membraan in, dat door de jaren geen minder sterk wordt. Daardoor zou er drukverlies op het circuit komen als de motor een hele tijd uit staat. Je kan dat ook zien door het niveau van het hydraulisch circuit te controleren. Bij lange stilstand staat dat niveau onderaan het reservoir, en als er druk genoeg op het systeem zit, staat het tot bovenaan. Misschien helpt het als je dat bolvormig element vervangt, maar ik heb er het verstand niet van om het zelf te doen, en wil er niet het geld aan uitgeven als de Renault garage het zelf niet zeker weet.
De tweedehandsverkoper heeft het "opgelost" door een tijdsrelais te steken, geactiveerd door het knipperlicht en dit enkel bij uit-staande motor. Dat relais doet het pompje al draaien gedurende 5 seconden. Dus zodra je de portieren opent met de afstandsbediening, wordt er al druk opgebouwd gedurende 5 seconden. Als je daarna in de auto stapt, is het een gewoonte van eerst het contact aan te zetten, dan de gordel aan, en daarna kan je de motor starten. AL bij al valt dat nog mee.
Groeten,
Bart.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 dec 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hallo Bart,
Zoals je al aangeeft is het eerder lastig dan schadelijk voor de auto.
Jou verhaal sterkt mijn vermoeden dat de boord computer wacht op een vrijgave om te kunnen starten.
Vreemd blijft, dat ze dat bij de dealer niet terug kunnen vinden, dus ik zal daar binnenkort zelf wat tijd in steken.
Dit zou dan de tweede keer zijn dat ik hen de baas ben en daar baal ik eigenlijk flink van.
Mocht ik de oplossing gevonden hebben, laat ik je dat nog weten.
Groeten, TDave
Zoals je al aangeeft is het eerder lastig dan schadelijk voor de auto.
Jou verhaal sterkt mijn vermoeden dat de boord computer wacht op een vrijgave om te kunnen starten.
Vreemd blijft, dat ze dat bij de dealer niet terug kunnen vinden, dus ik zal daar binnenkort zelf wat tijd in steken.
Dit zou dan de tweede keer zijn dat ik hen de baas ben en daar baal ik eigenlijk flink van.
Mocht ik de oplossing gevonden hebben, laat ik je dat nog weten.
Groeten, TDave
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Het is inderdaad de pomp van de automaat. Deze pompt de olie vanuit het reservoir in het systeem.
Als je dat niet hoort, dan gaat er wat fout, in onze Fiat 500 hoor je het ook (automaat).
Zou ook in het instructieboekje moeten staan.
Als je dat niet hoort, dan gaat er wat fout, in onze Fiat 500 hoor je het ook (automaat).
Zou ook in het instructieboekje moeten staan.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 110 Weergaves
-
Laatste bericht door zuinigrijder
-
- 8 Reacties
- 424 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 0 Reacties
- 103 Weergaves
-
Laatste bericht door Peter1234